Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 742653
Warz's Avatar
Trådstarter
Wow... åj.... finanstilsynet har kopiert teksten min... fra denne topicen (eventuelt den jeg har på diskusjon).

Men lurer på hvor de har dette fra:
Systemet er virtuelt og amerikanske
myndigheter har signalisert at de ønsker å fjerne dette systemet før
godtroende brukere blir for mye involvert. For at et slikt system skal kunne fungere, må det ha en «rik»
sponsor
Vis hele sitatet...
Sist endret av Warz; 29. juli 2012 kl. 18:04.
Sitat av Warz Vis innlegg
Wow... åj.... finanstilsynet har kopiert teksten min... fra denne topicen (eventuelt den jeg har på diskusjon).

Men lurer på hvor de har dette fra:
Vis hele sitatet...
Det skal vel mye til før myndighetene skriver godt om et valutasystem som de ikke har kontroll på.. Liker ikke konkurranse

Men dette var altså for et år siden ca, og vi ser jo nå at bitcoin fortsatt lever i beste velgående.
Sist endret av Grix; 29. juli 2012 kl. 19:05.
Korleis etablere Bitcoins på den norske marknaden? Kanskje ved å starte ein nettbutikk e.l. som berre aksepterer Bitcoins som betaling, akkurat som Tybring Gjedde i si tid berre handla med dei som hadde TG kortet.
I helga skaffa eg meg forresten mi fyrste Bitcoin Wallet, og er no den stolte eigar av 0,005 BTC! ;-)
(kjenner meg litt som Onkel Skrue då han nett hadde tent sin fyrste tiøring)

Skulle gjerne hatt meir, men må fyrst finne ut korleis dette kan gjerast. Mining var fristande, men eg er ikkje så god på maskin...
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Korleis etablere Bitcoins på den norske marknaden? Kanskje ved å starte ein nettbutikk e.l. som berre aksepterer Bitcoins som betaling, akkurat som Tybring Gjedde i si tid berre handla med dei som hadde TG kortet.
I helga skaffa eg meg forresten mi fyrste Bitcoin Wallet, og er no den stolte eigar av 0,005 BTC! ;-)
(kjenner meg litt som Onkel Skrue då han nett hadde tent sin fyrste tiøring)

Skulle gjerne hatt meir, men må fyrst finne ut korleis dette kan gjerast. Mining var fristande, men eg er ikkje så god på maskin...
Vis hele sitatet...
Jeg vil si bitcoin er relativt godt brukt i Norge sammenlignet med andre land. Vi har jo en del brukere hvertfall, om ikke så mye butikker. Men jeg driver hvertfall en liten butikk selv som tar betalt i bitcoin, så de finnes! (Er usikker på om jeg har lov til å poste linken pga om det regnes som reklame)

Den morsomte måten å skaffe bitcoins på er jo å selge ting eller tjenester og ta betalt i bitcoin!
Men det letteste er vel bare å kjøpe dem for vanlige penger på f.eks bitcoinnordic.com eller fra en fyr som heter Sturle Sunde: http://folk.uio.no/sturles/ . Mining er ikke så lett lenger, du må nok investere godt i utstyr for at du skal gå i pluss i det hele tatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lite aktivitet her i det siste. Har dere sett stigningen den siste tiden?
Warz's Avatar
Trådstarter
Jepp, og har ikke solgt en eneste bitcent, vi skal forbi den gamle all time high.
Sist endret av Warz; 17. august 2012 kl. 19:08.
Typisk at jeg solgte det meste jeg hadde rundt $11. Jaja, har 10 btc liggende som jeg ikke vil selge før om veldig lenge, er jeg heldig er de verdt tusener av kroner om noen år.
Tidligere i sommer/høst var jeg inne med en kompis på silkroad. Han var veldig fasinert av Tor og ville kjøpe narkotika. Når vi var inne og så på Bitcoin valutaen var den på 36 eller 38 kroner og nå er den oppe i 85. Når jeg ser dette har jeg lyst å ta en råsjangs og spytte inn noen tusenlapper og la dem ligge og forhåpentligvis vokse. Er dette en investering noen av dere vil anbefale? Har ikke årket å lese igjennom tråden, men pengene virker lett tjente, dog med noe lunde risiko.
Warz's Avatar
Trådstarter
Nå kan det snart være en god mulighet til å kjøpe billige bitcoins igjen. Et av bitcoin historiens største kollaps. Skyldes vel denne "pirate" ponzi greia.
Sist endret av Warz; 17. august 2012 kl. 22:03.
Sitat av Warz Vis innlegg
Nå kan det snart være en god mulighet til å kjøpe billige bitcoins igjen. Et av bitcoin historiens største kollaps. Skyldes vel denne "pirate" ponzi greia.
Vis hele sitatet...
ok jeg melder meg på.

Ikke fordi jeg stoler 100% på bitcoin som fremtidens valuta, men fordi jeg har et stipend jeg heller vil invistere i noe istedenfor å waste dem på noe crap jeg ikke trenger.
Hehe, gøyal utvikling de siste minuttene!
Sitat av Grix Vis innlegg
Hehe, gøyal utvikling de siste minuttene!
Vis hele sitatet...
Ned 50%! Dette var jammen bedre enn å kaste bort stipendet!
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Tidligere i sommer/høst var jeg inne med en kompis på silkroad. Han var veldig fasinert av Tor og ville kjøpe narkotika. Når vi var inne og så på Bitcoin valutaen var den på 36 eller 38 kroner og nå er den oppe i 85. Når jeg ser dette har jeg lyst å ta en råsjangs og spytte inn noen tusenlapper og la dem ligge og forhåpentligvis vokse. Er dette en investering noen av dere vil anbefale? Har ikke årket å lese igjennom tråden, men pengene virker lett tjente, dog med noe lunde risiko.
Vis hele sitatet...

Det blir jo som et veddemål. Hverken mer eller mindre. Du tror verdien skal stige og satser så mye du ser for deg at du har råd til å tape. Har du rett eller ok timing så tjener du tar du feil kan du maks tape innskutt beløp. Ikke særlig stor risiko mtp tapspotensiale. Bedre enn opsjoner er i så måte.

Det er jo umulig å forutsi bitcoins fremtid. Blir det for mye hype rundt bitcoins kan feks myndigheter forby all bruk og true med lange straffer. Det er likevel ikke sikkert det vil kjøre verdien i null siden "valutaen" ikke er sentralisert og således vanskelig å fjerne. Det kan likevel sende verdiefastsettelsen nedover fordi det kan bli vanskeligere å cashe inn bitcoins.

Men om alternativet for penga er snop og energydrikke og kanskje en dårlig bytur så kjør på.

quota feil jeg. Skulle quote bombasa men bommet litt

Dang that 5 minute rule! sucks!
Jeg har ikke kjøpt den enda, men tenkte å kjøpe endel nå etter kræsjet..
Alternativet er å gå amok på ebay eller bruke pengene på søppelmat, energydrinks og på byen.
Warz's Avatar
Trådstarter
Hvis du har pengene på din norske bank er det fare for at du ikke vil kunne utnytte denne kollapsen. Ser ut som det har snudd nå, opp til 13.34.
Dere som har fulgt bc tett, hva tror dere årsaken til fallet er?
Kanskje fallet bare er en korrigering og verdien skal videre opp. Da kan dere jo kjøpe billig nå.

Bombasa vær mann, vinner du veddemålet gir det deg nok større glede enn søppelmat og battery
Det er mange som spekulerer i BTC. Når det stiger så øker det sannsynligheten for at noen vil selge seg ut før det faller. Siden volumet ikke er enormt kan en person påvirke kursen en hel del, siden den er basert på tilbud og etterspørsel i øyeblikket. Sånn er det med spekulasjon.

Bombasa: Du vet at det finnes alternativer imellom ting som har valuta som kan falle 50% på et par minutter og å bruke pengene på tøys?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Dere som har fulgt bc tett, hva tror dere årsaken til fallet er?
Kanskje fallet bare er en korrigering og verdien skal videre opp. Da kan dere jo kjøpe billig nå.

Bombasa vær mann, vinner du veddemålet gir det deg nok større glede enn søppelmat og battery
Vis hele sitatet...
Kollapsen skyldes ettersom jeg har forstått at "pirateat" (en person på bitcoin forumet) i dag annonserte at han vil stenge sitt "investeringsfond" (les ponzi). Det har blitt "investert" ufattelige mye bitcoins der, jeg tror vi snakker mer enn 400 000 btc. Det har vært en del spekulasjon rundt dette og mange som er redde for hva som vil skje når dette går galt, eller hvis det ikke går galt og alle plutselig skal cashe ut gevinsten. Eller noe i den duren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Kollapsen skyldes ettersom jeg har forstått at "pirateat" (en person på bitcoin forumet) i dag annonserte at han vil stenge sitt "investeringsfond" (les ponzi). Det har blitt "investert" ufattelige mye bitcoins der, jeg tror vi snakker mer enn 400 000 btc. Det har vært en del spekulasjon rundt dette og mange som er redde for hva som vil skje når dette går galt, eller hvis det ikke går galt og alle plutselig skal cashe ut gevinsten. Eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt fantastisk at Ponzi-scams fortsatt funker, spesielt med en valuta som er dominert av relativt tech-savvy personer...

Og det som er langt betre er at Ponzi-scam kan påvirke valutaen så til dei grader. Den amerikanske dollaren gikk ikkje under på grunn av Carlo Ponzi.
Warz's Avatar
Trådstarter
Enig i at det er veldig merkelig. Nå er det riktignok ikke bevist at det er en ponzi enda selv om mye tyder på det.

Så er det viktig å huske at dette er en uregulert og forholdsvis liten valuta per dags dato. En aktør med 400k bitcoins har selvsagt stor påvirkning på markedet.
http://nok.kurs24.com/btc/?q=1

Altså det jeg tenker er at de 3-4 tusen kronene har jeg råd til å tape. Jeg er innstilt på at det kan gå til helvette. Men det er ikke slik at jeg tenker å sitte å daytrade, men heller ha dem der som en invesetering over lang tid, kanskje noen år. Vil nå synes det er mer spennende og fornuftig enn å spille på hest/poker/lotto. Bitcoins har jo hatt en jevn stigende kurve og den totale økonomien i juni var verdsatt til 170 mill $. Tenk om det bare baller på seg og den svarte økonomien i verden velger Bitcoins istedenfor offshore accounter osv. Kan godt være jeg er helt blåst på dette området men denne kurven viser seg jo å være bra:
http://www.bitcoinbullbear.com/uploa...603563.png?551
Bitcoin er ikke et pyramidespill. Hvis du tror det har du ikke lest nok om bitcoin og økonomiske systemer generelt. Med mindre du mener kapitalisme i seg selv faller under definisjonen pyramidespill. Men det er en annnen diskusjon.

Ganske interressant med den imponerende veksten siste måneden. Skulle ha kjøpt på 6. Men det å investere i noe så høyriskio som Bitcoin er noe av det mest enerverende jeg har gjort, orker egentlig ikke å prøve igjen. :P
Tror dere kursen vil nå nye ekstremhøyder eller stabilisere på 10?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Bitcoin er ikke et pyramidespill. Hvis du tror det har du ikke lest nok om bitcoin og økonomiske systemer generelt. Med mindre du mener kapitalisme i seg selv faller under definisjonen pyramidespill. Men det er en annnen diskusjon.

Ganske interressant med den imponerende veksten siste måneden. Skulle ha kjøpt på 6. Men det å investere i noe så høyriskio som Bitcoin er noe av det mest enerverende jeg har gjort, orker egentlig ikke å prøve igjen. :P
Tror dere kursen vil nå nye ekstremhøyder eller stabilisere på 10?
Vis hele sitatet...
Umulig å si, men er jo flere faktorer som spiller inn snart som hinter til en opptur i prisen, f.eks premiehalveringen til minerene i desember, og ytterligere "reklame" og tilgjengeliggjøring som bitcoin magazine og bitinstant sitt arbeid.

Men personlig håper jeg på en stabilisering, fordi en stabil pris er bedre enn en ustabil pris, og 10 $/BTC er en fin rund verdi som gjør det lett å regne på.
Angrer på at jeg ikke oppdaget bitcoins tidligere, og investerte. Er det fortsatt store sjanser for å tjene mye på det nå? Lurt å investere?
Warz's Avatar
Trådstarter
En fantastisk nyhet fra bitinstant er et kort man kan bruke til å handle med i en hvilken som helst butikk som tar Master Card. Det vil altså bli mulig å bruke bitcoins til å kjøpe praksis talt ALT snart! Bare å dra kortet på butikken og bitcoins vil automatisk veksles til riktig valuta. Fylle på gjør man ved å sende bitcoins til en addresse som står på kortet.

Da er det faktisk ingen grunn til å klage på at bitcoin ikke kan brukes til hverdagslige ting!

http://i47.tinypic.com/dh7mnp.png


Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Angrer på at jeg ikke oppdaget bitcoins tidligere, og investerte. Er det fortsatt store sjanser for å tjene mye på det nå? Lurt å investere?
Vis hele sitatet...
DU er en av de som har oppdaget bitcoins tidlig
Hehe Joda.. Men stemmer det at det er verdt mer enn tusen ganger så mye nå som de var i starten?? Så hvis man hadde gått inn med 20.000 i starten, så kunne man veksla de med 20 MILLIONER norske kroner nå? Kjøpt et fantastisk hus og levd på renter resten av livet? Wow.... Skulle hatt tidsmaskin...

Edit: Jeg må vel ha tenkt noe feil her? Dette kan vel umulig stemme?

Og en ting til: http://nok.kurs24.com/btc/ Her viser det seg at prisen falt veldig i dag, tror dere den vil fortsette å synke? Bør jeg med andre ord vente med å kjøpe? Vurderer å gå inn med store penger her.
Sist endret av Cityofdreams; 21. august 2012 kl. 21:52.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Hehe Joda.. Men stemmer det at det er verdt mer enn tusen ganger så mye nå som de var i starten?? Så hvis man hadde gått inn med 20.000 i starten, så kunne man veksla de med 20 MILLIONER norske kroner nå? Kjøpt et fantastisk hus og levd på renter resten av livet? Wow.... Skulle hatt tidsmaskin...

Edit: Jeg må vel ha tenkt noe feil her? Dette kan vel umulig stemme?
Vis hele sitatet...
For å si det sånn, du kunne fint ha vært mangemillionær i dag dersom du kjøpte bitcoins for noen tusenlapper da kursen var under $1. Jeg vet om en som kjøpte 10 000 bitcoins og solgte seg ut på $30, det er nesten 2 millioner kroner det, for en investing på kanskje 20-30 tusen. Men må nesten innse at den tiden er forbi, har mine tvil på at vi vil se prisen under $1 igjen noen gang...

Det betyr derimot ikke at veksen er ferdig, på lang sikt hvis bitcoin virkelig lykkes kan vi sikkert se priser over $1000, og det vil jo være en 100-dobbling fra dagens nivå, ikke værst!

Det er selvfølgelig spekulasjon, men bitcoin er en så revolusjonere valuta at jeg vil tørre å påstå at dem som oppdager bitcoins i dag også er "early adopters". En vakker dag kommer folk til å drømme om en tidsmaskin så de kan reise tilbake til dagen da bitcoins bare kosta $10.

[ikke invester penger basert på mine antagelser, jeg har selv et 6-sifra beløp investert så det kan påvirke meg]

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Og en ting til: http://nok.kurs24.com/btc/ Her viser det seg at prisen falt veldig i dag, tror dere den vil fortsette å synke? Bør jeg med andre ord vente med å kjøpe? Vurderer å gå inn med store penger her.
Vis hele sitatet...
Prisen har falt i forbindelse med pirateat panikken og jeg kan godt se for meg at den vil falle videre, men det er også umulig å vite. En strategi kan kanskje være å investere noe med en gang, og så investere mer jo lenger ned den går. Hvis vi er veldig heldig så blir det av en eller annen grunn enda mer panikk i markedet og da er det bare å utnytte denne redselen (og ikke bli skremt selv) til å kjøpe så mye man klarer. Utnyttet dette selv da prisen var rundt $4 etter forrige kollapse fra $31, fikk da nesten 4 dobblet min investering. Prisen var faktisk nede på $2, men da hadde jeg selvsagt ingen penger å kjøpe for på mtgox og det tar jo dessverre nesten en uke å få penger inn ditt...
Skjønner. Wow... Det er virkelig fristende å gå skikkelig inn her. Tenk hvor rik man kan bli!! Likevel, jeg kom over denne nå:

http://critiquesoflibertarianism.blo...f-bitcoin.html


Er det sant at emailer og passord ble hacket og lekket ut?? Og at det er virus som kan stjele alle pengene dine? Hvordan kan man forsikre seg mot det? Hvordan lagres bitcoinsa dine?

Og hovedargumentet der.. Vil verdien gå ned ettersom andre lignende aktører kommer på banen?
Warz's Avatar
Trådstarter
Er det sant at emailer og passord ble hacket og lekket ut??
Vis hele sitatet...
Mt.Gox ble hacket ja, e-poster samt passord (kryptert) havnet på nettet. Det begynner å bli en stund siden nå, men da var det såvidt jeg husker en database på ca 60 000 medlemmer, fant min egen mail og folk jeg kjenner i listen så var definitivt ikke fake. Men, dette har ingenting med bitcoin å gjøre egentlig. Du kan jo starte en webside der folk kan kjøpe/selge bitcoins å kalle den cityofdreams. Folk kan hacke siden din og lekke ut eposter og passord, men det har jo fortsatt ingenting med bitcoin å gjøre, i hvertfall ikke noe argument mot bitcoin.

Og at det er virus som kan stjele alle pengene dine? Hvordan kan man forsikre seg mot det? Hvordan lagres bitcoinsa dine?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du skal investere mye penger i bitcoin så gjør for all del litt research sånn at du er sikra. Det finnes mange måter å sikre sine bitcoins på, selv har jeg laget wallet som jeg har kryptert med truecrypt. Så legger jeg denne truecrypt filen på nettet, minnepenner osv.. (lager mange backups)... så har jeg en bitcoin addresse som jeg kan sende penger til.. man trenger ikke å ta backup hver gang man mottar penger noe som betyr at så lenge du har sikret deg en gang er det bare å fylle på så mye bitcoins som du vil senere uten å tenke på sikkerheten. Skal du derimot sende penger fra din wallet må du ta backup med en gang du har sendt penger. Men som sagt, les nøye sånn at du forstår åssen det funker før du eventuelt investerer mye penger. Det var en person som hadde 25 000 bitcoins og alt ble stjelt. Det var en annen som hadde 17 000 bitcoins og klarte å slette dem.

Så det finnes skrekkhistorien, men tar man forhåndsregler er man trygg.

Og hovedargumentet der.. Vil verdien gå ned ettersom andre lignende aktører kommer på banen?
Vis hele sitatet...
Selv om det er mulig at andre kan komme på banen er det veldig usannsynlig at de vil kunne konkurrere med bitcoins, rett og slett fordi bitcoins har blitt for utbredt og fordi bitcoins var først, det tror jeg er ganske vesentlig. Det finnes jo allerede konkurrenter, vi har namecoin, litecoin, osv.. Alle disse er helt ubetydelige i forhold til bitcoin. Skulle noen lage et program som er bedre enn bitcoin er det jo ikke noe i veien for å endre koden på bitcoin slik at den blir lik/bedre.

Og sånn btw, en som har dedikert en egen blogg til å kritisere liberalisme, et system som ikke finnes noe sted per dags dato, det er vanskelig å ta en sånn blogg seriøst.
Sist endret av Warz; 21. august 2012 kl. 22:51.
En ting som nok er helt sikkert er at det vil komme tilsvarende valutaer.
Om ikke annet så for at de som utvikler den ønsker å tjene seg dritrike. Hva det vil gjøre med btc gjenstår å se.
Selv tror jeg ikke akkurat det vil påvirke btc verdien i særlig grad.

Tror nok den største trusselen mot btc for øyeblikket er politikere. Er ikke umulig at flere land går sammen for å forsøke å kvele btc. Vi har alt sett i andre saker at internasjonale betalingskort og kredittkort er dypt i lomma til feks amerikanske myndigheter. Å stoppe eller inndra btc er nok en real spesialøvelse mtp kontruksjonen men politikere kan gjøre det svært vanskelig å konvertere btc til cash og det kan virkelig påvirke verdien til btc.

Et annet moment er jo faren for spesialkonstruerte virus eller malware som targeter btc. Et stort nok angrep kan påvirke både verdien til btc og også skade markedets tillit til btc. Per dags dato er jo det siste her bare et tenkt scenario men en ser jo at hyperkriminelle går inn i alle markeder det er mulig å gjøre kupp. Så en slik trussel trenger ikke være utenkelig.

Rent brukermessig kan jo virkelig btc løfte seg mange hakk om det mastercardet virkelig kan lastes opp med btc.
Siden det er et prepaid mastercard vil det jo være helt unikt for alle med svarte penger og således kan det faktisk øke etterspørselen etter btc og dermed øke verdien. På lengre sikt kan jo også et kredittkort knyttet til btc faktisk være noe som virkelig gjør at politikere bestemmer seg for å ta affære.

Hadde jeg ikke vært blakkere enn ei kirkerotte nå så skulle jeg selv kjøpt btc.
Warz's Avatar
Trådstarter
Det jeg har mine tvil på angående politikere er om de faktisk kan gå så langt at de forbyr "bitcoin" i seg selv, det blir jo som å forby BitTorrent fordi folk bruker det til ulovlig nedlasting, det er ingen steder i verden der bittorrent er forbudt såvidt jeg vet. Det skal nok veldig mye til for, bitcoin, hva er det egentlig? Bare tall, informasjon, som flyttes... det virker helt ulogisk å forby det, men, basert på tidligere erfaringer med myndigheter skulle det ikke være helt umulig å forby selv bitcoin.

Uansett, noe jeg er overbevist om er at de vil gjøre alt de kan for å stenge ulike exchangers rundt omkring i verden, jeg blir derfor ikke overrasket dersom mtgox, intersango osv blir stengt. Det vil være veldig ødeleggende, men samtidig er verden stor, det vil sannsynligvis alltid være steder i verden hvor en exchanger kan operere, i skatteparadiser, russland osv.. Dessutten vil kanskje exchangers bli overflødig dersom mange nok bruker bitcoins, det ville jo vært det beste!
Heihei. Ble litt fasinert av alt dette som har med bitcoin å gjøre, så jeg tenkte at jeg skulle følge litt med på "kursen" for å se hvordan den endrer seg før jeg velger å invistere noe.

Men slet litt med å forstå mtgox sin oversikt, hva mener de med: "Last price:$9.84001 High:$10.29999 Low:$9.47491 Volume:79633 BTC Weighted Avg:$10.00891" Forstår såppas at "Last price" må være forige "kurs", men er "High" den nåverende kursen og er 1BTC=10 dollar?
Warz's Avatar
Trådstarter
Last price:$9.85230 <--- Det siste BTC ble solgt for, altså 1 BTC kostet $9.85230
High:$10.29999 <--- Den høyeste prisen de siste 24 timene (det meste 1 BTC har blitt solgt for)
Low:$9.57300 <--- Den lavest prisen de siste 24 timene (det minste 1 BTC har blitt solgt for)
Volume:79314 BTC <--- Antall BTC kjøpt/solgt siste 24 timer
Weighted Avg:$10.01095 <--- Gjennomsnittprisen på alle kjøp/salg siste 24 timene.

Forøvrig anbefaler jeg alle denne siden til å følge med på kursen: http://bitcoin.clarkmoody.com/ samt http://mtgoxlive.com/orders
Sist endret av Warz; 22. august 2012 kl. 00:40.
Sitat av Warz Vis innlegg
Last price:$9.85230 <--- Det siste BTC ble solgt for, altså 1 BTC kostet $9.85230
High:$10.29999 <--- Den høyeste prisen de siste 24 timene (det meste 1 BTC har blitt solgt for)
Low:$9.57300 <--- Den lavest prisen de siste 24 timene (det minste 1 BTC har blitt solgt for)
Volume:79314 BTC <--- Antall BTC kjøpt/solgt siste 24 timer
Weighted Avg:$10.01095 <--- Gjennomsnittprisen på alle kjøp/salg siste 24 timene.

Forøvrig anbefaler jeg alle denne siden til å følge med på kursen: http://bitcoin.clarkmoody.com/ samt http://mtgoxlive.com/orders
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelpen. Kp til deg.
hvordan får man bitcoins? hvordan tjener man?

og hva brukes bitcoin til? er det ikke helt menningsløst?
Warz's Avatar
Trådstarter
hvordan får man bitcoins?
Vis hele sitatet...
Kjøper det av andre (f.eks på mtgox.com), jobber for dem, miner dem.

hvordan tjener man?
Vis hele sitatet...
Du miner dem, dvs setter PCen til til å jobbe med å løse matematiske formler og får bitcoins for jobben. Det krever at du bruker GPU og jeg tror det er ganske lite å tjene på det nå hvis du ikke er pro.

og hva brukes bitcoin til? er det ikke helt menningsløst?
Vis hele sitatet...
Sende penger, skjule penger, hindre at pengene dine blir stjelt av staten, kjøpe ting anonymt (som f.eks narkotika) osv... Den største fordelen med bitcoin er at ikke myndighetene kan stenge det og at det er anonymt. Da er det bare fantasien som setter grensen for hva meningen med bitcoin kan være.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kjøper det av andre (f.eks på mtgox.com), jobber for dem, miner dem.

Du miner dem, dvs setter PCen til til å jobbe med å løse matematiske formler og får bitcoins for jobben. Det krever at du bruker GPU og jeg tror det er ganske lite å tjene på det nå hvis du ikke er pro.

Sende penger, skjule penger, hindre at pengene dine blir stjelt av staten, kjøpe ting anonymt (som f.eks narkotika) osv... Den største fordelen med bitcoin er at ikke myndighetene kan stenge det og at det er anonymt. Da er det bare fantasien som setter grensen for hva meningen med bitcoin kan være.
Vis hele sitatet...
og mine med GPU som er en HD radeon 6970 2gb hvor langt tid vil det ta for og få 1 bitcoin på det?
Sitat av Warz Vis innlegg
Det jeg har mine tvil på angående politikere er om de faktisk kan gå så langt at de forbyr "bitcoin" i seg selv, det blir jo som å forby BitTorrent fordi folk bruker det til ulovlig nedlasting, det er ingen steder i verden der bittorrent er forbudt såvidt jeg vet. Det skal nok veldig mye til for, bitcoin, hva er det egentlig? Bare tall, informasjon, som flyttes... det virker helt ulogisk å forby det, men, basert på tidligere erfaringer med myndigheter skulle det ikke være helt umulig å forby selv bitcoin.

Uansett, noe jeg er overbevist om er at de vil gjøre alt de kan for å stenge ulike exchangers rundt omkring i verden, jeg blir derfor ikke overrasket dersom mtgox, intersango osv blir stengt. Det vil være veldig ødeleggende, men samtidig er verden stor, det vil sannsynligvis alltid være steder i verden hvor en exchanger kan operere, i skatteparadiser, russland osv.. Dessutten vil kanskje exchangers bli overflødig dersom mange nok bruker bitcoins, det ville jo vært det beste!
Vis hele sitatet...

Ja det er jo det jeg også skriver at pga måten btc er konstruert på så er det svært vanskelig å forby eller ennå verre stenge ned btc. Men myndighetene trenger da ikke gjøre btc ulovlig for å skape problemer. Holder lenge de får visa/mastercard/fyll in selv til å nekte å overføre penger/transaksjoner til selskaper som er involvert i btc. Slike sleipe triks har vært brukt av skitne politikere tidligere og en slik tilnærming kan være skremmende effektiv.

Det trenger ikke medføre en kollaps i btc men jo vanskeligere det blir for brukerne å bytte btc i varer, tjenester eller cash jo mer vil en slik strategi påvirke kursen til btc.

Siden det allerede er endel svartepenger i btc og det forgår endel lyssky virksomhet vil man nok kjapt se alternative innvekslingsmuligheter. Feks gps koordinater på deepweb hvor du kan ta deg til fysiske vekslingsbuler eller bare den gode gamle word of mouth. Så noen kjapp død over btc tror jeg ikke på.

Verdifastsettelsen av btc kan derimot bli sterkt påvirket av slike tiltak.
kjedelig streiting
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja det er jo det jeg også skriver at pga måten btc er konstruert på så er det svært vanskelig å forby eller ennå verre stenge ned btc. Men myndighetene trenger da ikke gjøre btc ulovlig for å skape problemer. Holder lenge de får visa/mastercard/fyll in selv til å nekte å overføre penger/transaksjoner til selskaper som er involvert i btc. Slike sleipe triks har vært brukt av skitne politikere tidligere og en slik tilnærming kan være skremmende effektiv.

Det trenger ikke medføre en kollaps i btc men jo vanskeligere det blir for brukerne å bytte btc i varer, tjenester eller cash jo mer vil en slik strategi påvirke kursen til btc.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke så alt for mange av de som driver med litt lyssky aktiviteter som kjøper bitcoins med såpass sporbare metoder?
Noen spørsmål:

1. Når man skal veksle bitcoins i ekte penger, går det helt smertefritt? Bare å skrive inn kontonummeret sitt på de sidene man overfører? Er det noen norske, trygge sider for dette?
2. Dette kalles å "selge", men man selger dem vel egentlig ikke til noen, bare lar dem gå tilbake til markedet, og stikker av med en del av potten som andre spekulanter og deg selv har laget sammen?
3. Hvor lenge tror folk verdien kommer til å stige? Det kommer vel et punkt hvor folk begynner å selge som faen (f.eks. om det blir ulovlig å veksle det med ekte penger), og da må man selge fort som overhodet mulig, right? For da kan de vel nesten bli verdiløse, hvis alle spekulanter trekker seg ut. Til syvende og sist må jo de fleste tape på dette investeringspillet, siden det ikke genereres noe penger annet enn det vi investerer. Sier ikke at det er et pyramidespill, men er noe av samme konseptet?
4. Hva gjør man for å være helt sikra mot tyveri/trojans osv? Legger ut filene (hvis jeg har forstått det riktig får man filer på PCen for kontoen sin) på eksterne ting, og sletter den originale på PCen? Eller ziper den, holder det?
5. Kan det faktisk skje at verdien stiger så mye igjen, som den har gjort til nå? Tusen ganger mer verdt?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Noen spørsmål:

1. Når man skal veksle bitcoins i ekte penger, går det helt smertefritt? Bare å skrive inn kontonummeret sitt på de sidene man overfører? Er det noen norske, trygge sider for dette?
Vis hele sitatet...
Nei, og det er strengt forbudt å drive en mtgox i norge så det finnes dessverre ingen slike sider. Det finnes derimot privatpersoner som kan sende deg penger, så å trade med noen nordmenn på IRC eller i forumet bitcointalk.org burde gå fint. Da vil overføringen gå raskt også, men du er avhengig av å stole på vedkommene og må derfor se på deres rating osv. Og har du ingen rating selv må nok du sende pengene først.

Personlig har jeg bare brukt mtgox og dette fungerer også helt fint, det tar litt lenger tid å sende / motta penger ditt, og en gang fikk jeg faktisk pengene i retur (minus et krafig gebyr), men det ordnet seg da jeg sendte til en annen av deres bankkontoer. Fordelen med mtgox er at det er mer likviditet og de er såpass store å kjente at det er ganske trygt. Jeg ville altså ikke nølt med å sende hundretusen via mtgox, men å gjøre det via en random privatperson på IRC ville ikke følt helt trygt... kunne jo tatt mindre summer omgangen da

2. Dette kalles å "selge", men man selger dem vel egentlig ikke til noen, bare lar dem gå tilbake til markedet, og stikker av med en del av potten som andre spekulanter og deg selv har laget sammen?
Vis hele sitatet...
Snakker du om på mtgox? Jo, du selger til andre... alle bitcoins som blir solgt der kjøpes av andre. Folk har lagt inn bud på hvor mye de er villig til å betale og hvis du selger til den prisen så har vi en transaksjon.

3. Hvor lenge tror folk verdien kommer til å stige? Det kommer vel et punkt hvor folk begynner å selge som faen (f.eks. om det blir ulovlig å veksle det med ekte penger), og da må man selge fort som overhodet mulig, right? For da kan de vel nesten bli verdiløse, hvis alle spekulanter trekker seg ut. Til syvende og sist må jo de fleste tape på dette investeringspillet, siden det ikke genereres noe penger annet enn det vi investerer. Sier ikke at det er et pyramidespill, men er noe av samme konseptet?
Vis hele sitatet...
Så lenge bitcoin fortsetter å vokse er det egentlig ingen grense. Jeg tror vi skal forbi den gamle rekorden i løpet av ikke så alt for lenge (kanskje allerede neste år), dvs $31. Videre kan jeg se for meg både $100 og $1000, men det blir på veldig lang sikt.

Alt som skjer i forhold til bitcoin har jo effekt på prisen, blir det ulovlig å selge bitcoins til ekte penger i f.eks USA vil jeg nok tro det kan bli panikk en periode, og da gjelder det å kaste kortene før alle de andre for så å kjøpe seg inn billigere, eventuelt bare sitte gjennom hele panikken med is i magen.

Poenget med bitcoin er jo at det skal fungere som en betalingsprosessor, da vil det i praksis aldri være noen ende. Du kan sammenligne bitcoin med pyramidespill hvis du vil, men da må du også sammenligne f.eks norske kroner med et pyramidespill. Hvis alle i morgen sa "NEI, vi godtar ikke norske kroner, bare dollar her.". Da ville jo dine norske kroner fungere best som toalettpapir... Men et sånt scenario er veldig usannsynlig.

4. Hva gjør man for å være helt sikra mot tyveri/trojans osv? Legger ut filene (hvis jeg har forstått det riktig får man filer på PCen for kontoen sin) på eksterne ting, og sletter den originale på PCen? Eller ziper den, holder det?
5. Kan det faktisk skje at verdien stiger så mye igjen, som den har gjort til nå? Tusen ganger mer verdt?
Vis hele sitatet...
Du kjører bitcoin på en pc som du er sikkert på at ikke har virus, keylogger eller annen overvåkning, eventuelt laste ned tails, brenn det til en CD og kjør det. Så installerer du bitcoin og sender bitcoins til din wallet. Deretter avslutter du bitcoin, kopierer filen "wallet.dat" inn i en kryptert container. Du kan jo bruke f.eks 7zip og lage en kryptert zip fil eller bruke truecrypt container. Etter å ha kryptert ferdig så kopierer du den krypterte filen hvor du ønsker å ha den.

Du MÅ ikke kryptere den hvis du f.eks legger bitcoins på en minnepenn, men dersom noen stjeler den er du fucked (ved mindre du har en annen backup av din wallet.dat som du rekker å sende alle bitcoinsa fra før tyven). Har du tenkt å lage en backup på nettet, f.eks his dropbox eller noe så bør du etter min mening alltid kryptere, samt bruke et sikkert passord som ikke kan knekkes ved bruteforce.

Det finnes også andre løsninger, f.eks å generere en private key da kan du bare ha alle bitcoinsa dine på et ark. Eller noe som heter "brainwallet" hvor du lagrer bitcoinsa dine i hjernen (ved å huske et passord som brukes til å genere din bitcoin addresse)

Dersom du ikke orker å styre med alt dette kan du jo bare lagre bitcoins hos mtgox.com og skaffe deg en yubikee, det er veldig safe, men en vakker dag så blir de nok stengt av myndighetene og da spørs det hvordan det vil gå med bitcoinsa dine? Eller hvis de skulle bli hacket? Tryggeste er å lagre dem selv.
Sist endret av Warz; 22. august 2012 kl. 19:21.
Warz, hevder du fortsatt at du på ingen måte er relatert til BitCoin-hysteriet annet enn som en helt tilfeldig og entusiastisk tredjepart?
Sist endret av Realist1; 22. august 2012 kl. 19:30.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Warz, hevder du fortsatt at du på ingen måte er relatert til BitCoin-hysteriet annet enn som en helt tilfeldig og entusiastisk tredjepart?
Vis hele sitatet...
Ja. Min interesse er først og fremst politisk, men jeg ser også på bitcoin som en investering for fremtiden, da hovedsaklig på grunn av dets revolusjonerende egenskaper. Siden bitcoin er et desentralisert system har jeg vanskelig for å se hvordan jeg kan være annet enn en entusiastisk tredjepart.
Takk for svar. Må si det virker mye mer komplisert enn jeg trodde det var... Men likevel, du må jo se at noen, eller kanskje de fleste, kommer til å tape på dette, hvertfall jo mer tid som går? Det eksemplet jeg tok tidligere, hvis man hadde investert 20.000 i starten, kunne man fått over 20 millioner nå. De 20 millionene må jo ha kommet fra et sted. Det er jo penger som andre har investert, og som du vinner. Eller kanskje mer realistisk, noen andre stikker av med 20 millioner ekte penger, og du som har vært å spytta ut den potten. :P
Warz's Avatar
Trådstarter
Hvem sier at norske kroner er mer ekte penger enn bitcoin ?
Du skjønner poenget. Bitcoins er jo først og fremst for å overføre penger, det skaper ikke noe verdi i seg selv. Alle kan ikke bli millionærer ved å investere i bitcoins. Mange vil tape på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvem sier at norske kroner er mer ekte penger enn bitcoin ?
Vis hele sitatet...
Du kan ha både inntekter og utgifter i NOK. Det kan du i praksis ikkje med bitcoins i dag.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Du skjønner poenget. Bitcoins er jo først og fremst for å overføre penger, det skaper ikke noe verdi i seg selv. Alle kan ikke bli millionærer ved å investere i bitcoins. Mange vil tape på det.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker sånn så har jo alle som har investert penger i bitcoin tapt. Hvis du f.eks kjøpte bitcoins i morgen for 100 000 har du i følge deg tapt 100 000. Disse 100 000 vil nemlig bli overført til en annen person som da har det i "ekte penger". Men føler du nødvendigvis at du har tapt likevel? Nope, fordi prisen ikke har gått ned. Så lenge du kan selge til andre har du ikke tapt.

Det er valuta spekulasjon, dersom du kjøper USD i stedet for NOK så taper du ikke penger nødvendigvis, det er relativt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan ha både inntekter og utgifter i NOK. Det kan du i praksis ikkje med bitcoins i dag.
Vis hele sitatet...
Hvem sier at man ikke kan det en vakker dag? Sett det kortet jeg postet i går?

Du kan vel neppe som nordmann ha inntekter samt utgifter i kiniske yuan heller, gjør ikke pengene mindre "ekte" av den grunn.
Sist endret av Warz; 22. august 2012 kl. 22:29.
Hva i all verden? Nå har du tydeligvis ikke skjønt hva jeg mener. Selvfølgelig har man ikke nødvendigvis tapt om man selger disse for mer enn 100.000 senere. Men det overskuddet du da får, kommer fra noen andres investering. Når du tar ut din del av potten, så forsvinner en del av potten, ved at bitcoins blir mindre verdt. Tenk at alle investorene står i en ring og kaster penger i en stor pott. Det blir aldri en krone mer eller mindre i den potten. Noen går ut med mer enn de ga, andre med mindre.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Hva i all verden? Nå har du tydeligvis ikke skjønt hva jeg mener. Selvfølgelig har man ikke nødvendigvis tapt om man selger disse for mer enn 100.000 senere. Men det overskuddet du da får, kommer fra noen andres investering. Når du tar ut din del av potten, så forsvinner en del av potten, ved at bitcoins blir mindre verdt. Tenk at alle investorene står i en ring og kaster penger i en stor pott. Det blir aldri en krone mer eller mindre i den potten. Noen går ut med mer enn de ga, andre med mindre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er lurt å tenke på bitcoin som en hvilken som helst annen valuta. La oss f.eks bytte ut bitcoin med amerikanske dollar (USD).

Si vi har disse 4 personene:
Deg: 6000 NOK | 0 USD
Per: 0 NOK | 1000 USD
Pål: 6010 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 0 USD

Dersom du har 6000 kroner og kjøper 1000 dollar i dag fra Per for 6000 kroner og selger 1000 dollar om 1 uke til Pål for 6010 kroner. Pål bruker 1000 dollar til å betale husleie til Lise som han leier av i USA.

Etter handelen:

Deg: 6010 NOK | 0 USD
Per: 6000 NOK | 0 USD
Pål: 0 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 1000 USD

Hvor er potten og hvem har tapt penger?
Sist endret av Warz; 23. august 2012 kl. 00:59.