Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7360
Hei folkens!

Vil føst og fremst takke for et supert forum med mye nyttig informasjon og mange kunnskapsrike medlemer!

Som dere ser har jeg vært medlem en stund, men uten å skrive noen innlegg desverre.

Nå trenger jeg noen råd i forbindelse med tillagning av blå stjerner til mine shells.

Kan man få blå stjerner ved å blande KNO3, Copper Carbonate og Pvc/Parlon. Eller må jeg bytte ut KNO3 med Ammonium Perklorat? (Lurer på dette, da jeg ikke har funnet noen skikkelige oppskrifter med KNO3).

Ser frem til svar =)
Har du sjekket denne: http://www.pyroguide.com/index.php?t...y:Compositions

Under "blue stars" står det en hel del komposisjoner.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Du kan ikke få blå med nitrater. En trenger perklorat, klorat eller ammoniumperklorat for å få høy nok temperatur for at metallionene kan bli eksitert og dermed sende ut blått lys. Det er anbefalt å begynne med andre farger enn blå, siden man for å få en god blå, trenger veldig rene kjemikalier. Rene kjemikalier er bare en av faktorene som gjør fargen blå til den vanskeligste fargen å få til. En god blå krever nemlig også at temperaturen er lav. Først da vil man få en virkelig fin, dyp blå. Det stiller kravet at fuel, oksidant og klordonor fungerer ved relativt lave temperaturer.(Med relativt mener jeg ved lav temperatur, men likevel høy nok for at kobberionene blir eksitert)

Den letteste måten å få bra blå på er å skaffe ammonium perklorat. Da kommer du nemlig rundt problemet med klordonor siden ammoniumperklorat i seg selv er en god klordonor. Ammoniumperklorat er ogå en lav- temperaturoksidant, noe som er optimalt. Merk deg at ammoniumperklorat er inkompitabelt med enkelte kjemikalier så det krever at brukeren har kunnskap.

De nest beste blå får man med kaliumklorat. Problemet her er å finne en klordonor som fungerer ved lave temperaturer. (det gjelder bare hvis man bruker lav-temperaturfuel som feks. laktose) Man trenger klordonorer som heksaklorbenzene eller dekloran og det er kreftfremkallende og giftige stoffer. Ved å bruke et varmere fuel, sånn som magnalium, vil man kunne bruke vanlige klordonerer som PVC eller parlon, men pga høy temperatur vil man altså ikke få like god/dyp blå. Et annet problem er at klorat krever spesialbehandling og optimalt skal man ha et eget rom/lokale der man bare driver med klorater.

Kaliumperklorat er det siste alternativet og også det som er tryggest å drive med. Ulempen er at perklorat er en varm oksidant og man vil derfor ikke få like bra blå som med kaliumklorat eller ammoniumperklorat. Siden temperaturen er høy kan man her også bruke PVC/parlon som klordonor. Likevel tror jeg man kan få greie blå med perklorat hvis man passer på at man bare har ultra- rene kjemikalier.

Jeg kan tenke meg at grunnen til at man ikke får like fine og rene blå ved høye temperaturer er at noen av kobberionene eksiteres til sin andre energitilstand, altså at elektronet hopper ut to skall, istedenfor til den første. Når elektronet da faller tilbake i grunntilstanden sender atomet ut stråling med høyere energi siden atomet er i en høyere energitilstand og denne strålingen oppfatter vi som en annen farge (eller usynlig stråling) og det forstyrrer blåfargen.


Rød er en av de enklere fargene å lage blant annet fordi man kan bruke vanlige klordonorer siden temperaturen skal være høy for å eksitere strontiumionene. Rød blir ofte kalt den mest "takknemlige" fargen, og er en fin farge og starte med.
Sist endret av hanses; 3. april 2009 kl. 17:03.
kjempe bra Hanses ,godt å få litt pyro kjemi her , kp til deg

Når jeg holder på med perklorat , bariumnitrat eller andre ting som er giftige så holder jeg på i garasjen vår der jeg har god plass,
Å der er de enkelt å holde de rent

Tror ikke kno3 er noe bra til fargede stjerner nei , siden de ikke er noe klordonor.

Har prøvd meg på blå venile stjerner nå nettopp selv også faktisk
http://www.youtube.com/watch?v=Hma6NnvAjeY
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
takk!

Men det er ikke det at KNO3 ikke er en klordonor som er problemet. Kaliumperklorat er heller ingen god klordonor, men man kan alltid tilsette een klordonor som PVC eller parlon. Problemet er at kaliumnitratkomposisjoner ikke brenner varmt nok til å få kobberionene til å sende ut blått lys. Med kobberionene mener jeg kobberfobindelsen, dvs. kobberkarbonat, -oksid, -oksiklorid osv. Jeg tror heller ikke klordonoren vil heller ikke være i stand til å fungere som klordonor ved så lave temperaturer.
Trådstarter
Takk for svar!

KP til deg hanses!!!! Utrolig mye og god info.
Regnet med at jeg måtte ha perklorat grunnet temp., men nå vet jeg også hvorfor :-).
Får legge til 1 kg med kaliumperklorat hos Keten på min påske-bestilling da.

Som du ser Iskaffe skrev jeg pvc/parlon i mitt innlegg. Det var det jeg hadde tenk på som klordonor ;p
Veldig bra skrevet hanses! KP fra meg
Har lagt inn bestillingen vår battan! Ble en lang og god liste til slutt
Takk hanses! KP

Men er det ingen farger (utenom gull, sølv og hvit) som man kan lage med KNO3?
▼ ... over et år senere ... ▼
Kan jeg få spørre hvordan dere tester de blå stjernene?

Så godt som alle blå stjerneoppskrifter jeg har testet ser hvitaktige ut på kloss hold i mørket. Skal en teste blå stjerner statisk på bakken må dette gjøres i dagslys og helst i skarpt sollys. Ellers kan en selvsagt teste stjernene i stargun i mørket evt se de fra avstand når de brenner på bakken.

Selv trodde jeg også det var noe alvorlig galt med kjemikaliene mine første gang jeg testet blå stjerner, dette var hardt nr 6 som er forholdsvis en lyssterk stjerneformel uten metallbrensel. Fin sammen med organisk røde stjerner.

Formelen jeg bruker med en forholdsvis høy magnalium-andel ser blåhvit ut på kloss hold i mørket pga den voldsomme flammen/høye lysintensiteten.
Trådstarter
Fortsettes diskusjonen om blå stjerner i denne tråden etter oppfordring fra BomberMan.
Jeg tester de blå (og alle andre stjerner) med en stargun.
Jeg kommer til å teste en batch med Pihko KP #2 denne uken, skal oppdatere dere!
Kompen lyder som følger:
Kaliumperklorat 63
Svart kobberoksid 13
Parlon 14
Red gum 10

Hvis ingen har noen andre å anbefale står det mellom den og Shimizu #2.
Er de også utvannet og hvite i fargen må det nesten være perkloraten, hvis det ikke er red gumen da?
Red gum er jo plantemateriale og jeg regner med den kan være en kilde til urenheter.
Bruker red gum fra Keten, men har 250g liggende fra Likurg jeg kan teste med.
Har også 100g hexamine liggende som kan erstatte red gum, men har lite lyst å bruke den til stjerner.


Hva slags komper er det dere andre bruker?
Sist endret av looperjohn; 18. oktober 2010 kl. 21:43.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg bruker den samme som deg, det er Shimizu B70.
Syns den fungerer supert.
Sitat av Bang Vis innlegg
Jeg bruker den samme som deg, det er Shimizu B70.
Syns den fungerer supert.
Vis hele sitatet...
Heter phiko KP #2 også ihvertfall, mulig din er med dekstrin?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ja det stemmer, den ble nok skrevet før man begynte å bruke parlonen som binder.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av mikkello Vis innlegg
Er de også utvannet og hvite i fargen må det nesten være perkloraten, hvis det ikke er red gumen da?
Red gum er jo plantemateriale og jeg regner med den kan være en kilde til urenheter.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker også den du nevnte, "B-70" men merk, du bør forsøke å bytte ut sort kobberoksid med kobber karbonat, det hevdes nemmelig at det er originalen. Videre er det riktig observert at red gum kan inneholde mye urenheter, det er trossalt oppmalt bark.
Forresten, hvordan binder du denne? Vann og dextrin, eller acetone? Er det førstnevne, så kan faktisk vannet du bruker gjøre utslag, så bruk helst destillert eller renset vann.
Sitat av Battan Vis innlegg
Fortsettes diskusjonen om blå stjerner i denne tråden etter oppfordring fra BomberMan.
Jeg tester de blå (og alle andre stjerner) med en stargun.
Vis hele sitatet...
Det var litt rart at MgAl blå-stjernene endret farge etter at du hadde lagra de en stund, som du skrev i den andre tråden.

Jeg har hatt noen stjerner av denne formelen lagret siden i fjor og de brenner med samme fine farge nå.

Brukte du aceton/parlon binding? heksamin fra bl.a keten er veldig hygroskopisk..
Trådstarter
Brukte begge deler, men de jeg testet i dag var sgrs binding 75/25 vann/sprit. Har oppbevart de i en bokst som skal være lufttett, men kan nok fort være der feilen er. Kan jo ha kommet fukt inn. Fikk tørket de helt fint første gang i tørkeskapet jeg har laget meg og var fin farge på de da. Skal prøve å lage en ny batch, men er desverre tom for CuO. Har bare kobber karbonat her nå. Kan jo gjøre en test med det.
Aceton er absolutt å anbefale dersom du har hygroskopisk heksamin. Evt kan du jo prøve å oppdrive heksamin som er av skikkelig kvalitet, ren heksamin skal visst ikke være hygroskopisk. Aner dessverre ikke hvem som selger det. Kanskje cooperman eller inoxia..
Lagde en batch kuttede Phiko kp 2 for noen dager siden. Må si jeg ble mer fornøyd med denne, selv om den var ganske lys var det ikke noe lilla i fargen. Tror dette kan komme av større mengde parlon. De brant også litt lenger enn Shimizu 1 og vesentlig lenger enn Shimizu 2, så de er mer økonomiske i bruk også. Skal prøve 2 nye batcher av denne, en der jeg brukker kobber karbonat og en med 50-50 oksid-karbonat.
Sitat av Hotshot Vis innlegg
Lagde en batch kuttede Phiko kp 2 for noen dager siden. Må si jeg ble mer fornøyd med denne, selv om den var ganske lys var det ikke noe lilla i fargen. Tror dette kan komme av større mengde parlon. De brant også litt lenger enn Shimizu 1 og vesentlig lenger enn Shimizu 2, så de er mer økonomiske i bruk også. Skal prøve 2 nye batcher av denne, en der jeg brukker kobber karbonat og en med 50-50 oksid-karbonat.
Vis hele sitatet...
Hvordan var pihko kp2 å tenne? Primet du de?

Krever jo relativt billige å lite kjemikalier så om de er rimelig greie å tenne,
sånn at det eventuelt holder med bp-prime så tror jeg at jeg skulle testet en liten batch med de
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
De tenner lett med en standard prime.
Det er en fordel å rulle dem ganske små pga lang brenntid, til en 4" peon vil 10 mm. være i største laget.
Har en batch med Shimizu B70 til tørk nå, skal teste de i dag tror jeg.
Er samme kompen som Phiko KP, bare med dextrin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Testet Pihko blue #2 i et 3/4tomms shell her en dag, 5x5x5mm kuttede, primet med bp på alle sider. Ikke se på hverken lift eller break, da dette var kun for å se om bp holdt som prime på disse. Tester også ut et alternativ til flash som break i så små shell, noen som kan gjette hva?

Er filmet med 2 kamera, det siste gjengir fargene slik jeg opplevde dem.

http://www.youtube.com/watch?v=5XMjYyASJIA
Bra farge det ja! Men nei jeg kan ikke gjette hva det var du brukte som brak. Virket som flash for meg... Velkommen til bruket for enda en av de sjeldne som faktisk bryr seg skikkelig om pyroteknikk som ikke bare er etter de største smellene...
Sist endret av Pyrotecnican; 1. november 2010 kl. 19:53.
Gratulerer med fins shells! Nettopp startet med pyro?

Fine farger! Hva med whistle mix?

Kp for rein og skjær pyrogledes skyld
Temmelig fersk ja, startet for et år siden med kullstjerner og D1 ol... Hverken whistle eller flash i det shellet
Sitat av Hotshot Vis innlegg
Hverken whistle eller flash i det shellet
Vis hele sitatet...
Hva da? Benzolift? Eller bare ren granulert BP?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Hotshot Vis innlegg
Temmelig fersk ja, startet for et år siden med kullstjerner og D1 ol... Hverken whistle eller flash i det shellet
Vis hele sitatet...
Hmm, H3?

titegn
Ok..
H3
KP
BP meal
BP granulert
BP+ ris
Bp + puffet ris
Bp + risskall
Benzolift
Whistlemix
Flashmixer
Zinkitt
Svovelfritt BP

Kommer noen på noe mer en kan bruke til break?

Men nok en gang, flotte stjerner!
Sist endret av Pyrotecnican; 7. november 2010 kl. 00:10.
Ser det gikk litt ot nå. Ingen har gjettet riktig på hva som ble brukt som break. Kommer til å filme noen tester å legge ut til uka, kommer selvfølgelig til å fortelle hva som ble brukt da
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
AN/Al flash? Permanganat flash?