Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3881
Hvor fritt står man til å legge på ekstra lift for å få shellet ekstra høyt? Formoder at det finnes en grense for hva shellet tåler, og selvfølgelig også mortaren. Synes selv at shell som "går og går" er det råeste å se på.

1/10 formelen av shellets vekt er vel basert på en slags "safe zone" for at ikke brennende komponenter skal rekke å nå tilbake på bakken?

Og vil evt. økt mortar lengde gi ekstra høyde på shellet, sammenlignet med kortere rør? (Om man har samme mengde lift på begge)

Noen som har gjort tester og har erfaringer?
har du tenkt å skyte et shell fylt med stjerner høyt? skyter du den jævlig høyt vil shellet ditt se pinglat ut, kommer jo ann på størrelsen på shellet da.

vil da tro at økt lenge på mortar vil gi høyere akselerasjon og større stigehøyde, ihvertfall så lenge liften danner mer gass enn volumet bak shellet i røret, om du skjønner.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du synes et shell ser bedre ut viss den har fart når den sprenger?
Visuelt sett, så er det mest symetrisk, å ser best ut viss shellet står i ro da den knekker.
Visuelt sett er det også best å ikke overlifte shellet, som rotern så fint nevner.
1/10 formelen er en ca. formel for å få shellet til en fin høyde visuelt sett som jeg har fått med meg, men den kan man selv endre på om man vil skyte lavt, eller om man har for heftig lift, å vil sende shellsa lavere.
Mortaren bør tåle veldig mye. Om mortaren din sprekker av at du kjørte 20 gram lift på et 100 gram shell, da bør du finne en annen type mortar!

Har du tregt lift, bør du ha ekstra lang mortar, forde om det dog ikke skader forde om liften er kurant. Du kan jo regne hvor mange liter gass det dannes av en viss mengde lift til en viss shell størelse. Så regner du hvor langt rør du må ha for å akkurat få fylt røret med den liftgassen. Jeg vil tro dette er unødvendig å regne på

Et siste spørsmål. Hvilke kaliber er det du fyrer? Størelse er jo en faktor for diverse saker å ting.

Må bare spørre... Du var vell ikke veldig glad i nyttårsrakettene?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Ja du står veldig fritt til å variere både stigehøyde og akselerasjon med valg av mengde lift. Selv kan jeg variere mellom 50 og 150 m ( ca) med bare å legge til å ta av uten å justere " timefusen" på 2 til 4 tomms sjell, men jeg bruker også endel H3 som lift

Lengden på mortaren har også en del å si, men det finnes en øvre grense hvor det bare blir dårligere etter d. Selv er jeg ikke kjent med disse grensene, men jeg bruker ganske lange mortarer selv vil jeg påstå. Bruker 90cm på både 2,5 og 4 tomms. Mulig dette ikke er langt, da jeg ikke er kjent med va de andre bruker, så spreng meg viss feil

Må også bare si at hvor godt shellet fyller ut ID på mortar har nesten allt å si.
90 cm er langt ja, mine mortarer ligger på rundt 50 cm til både 2,5" og 4". Det er litt langt til 2,5", men passe til 4".
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var sykt langt da sven. Jeg har en 6" mortar liggende et sted, på ca 85 cm, hvor 10 cm er plugg.
5*ID over pluggen er bra lengde for mortarer
Mangler konsesjon
sven's Avatar
jepp, kan bruke litt mindre lift da vettu Penger spart, penger tjent
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruker du mindre med laaaangt rør, så kan det jo være du når den grensen hvor det blir dårligere?
Hehe går sikker bra, din griske pyroteknikker Hvor mye bruker du da?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
hehe, bruker 25g bp ( sprengkrutt fra produsent) på 4" shell på 360g, da får jeg ca 70-80m med litt slow akselerasjon. På 2,5" 60g bruker jeg 1,5-2 g H3, mod aks. Eller 5 g bp høy aks. Stigehøyde : ca 50 m
Ser pyroguide har en tabell som foreslår ca. 150 meter burst height på en 4". 8" har en anbefalt høyde på 270 meter.

Min bekymring var om man kan risikere å smadre stjerner og i verste fall hele shellet med å øke liften betydelig, og om det er noen spesielle hensyn man må ta ved oppbygging av shell som skal løftes ekstra høyt. Liker både høy akselrasjon og høy bursthøyde, så det hadde vært gøy å løfte enkelte 4" over 200m.

Jeg var i Købehavn på nyttårsaften til inngangen av 2000, og tivoliet hadde naturligvis rigget opp et ekstra stort show til milenniumfeiringen. Der la jeg merke til noen shell som gikk vanvittig høyt, og det var utrolig elegant. Minst 200m, kanskje 250+.

Tabellen til pyroguide finner du nederst på denne siden (http://www.pyroguide.com/index.php?t...ound_Shells%29)
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Jeg har ikke opplevd å få ødelagt verken stjerner eller sjell ved ekstremlifting, men det som kan skje, og som har hendt meg noen ganger er at viss du ikke fester timefusen godt nokk så kan denne skytes opp sjellet ved takeoff, å da vet du va som skjer
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
90 cm morter er helt fint til 4", i allefall. Har kjørt liknende til 3", og merket meg lavere lifthøyde med samme kruttmengde etter jeg kuttet det til rundt halvmeteren av plasshensyn. Så lenge du har munningsflamme er du nok trygg for nedbremsing. Lange løp sikrer mest mulig forbrent krutt og således høyere effektivitet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@SportyONE: Kan jeg spørre hva du synes er så flott med overliftede shells? For normale mennesker, så forsvinner litt av den visuelle effekten med at det går for høyt. En overløfta 8" kan virke som en 4" liksom. Litt på spissen, men du skjønner hva jeg mener.
Up: Joda, er selvfølgelig klar over at den opplevde størrelsen på shellet blir mindre når man drar det høyere. Men samtidig synes jeg at et shell som ligger høyt der oppe har noe estetisk over seg. Så får det heller være at de kanskje ikke ser så enormt stort ut på himmelen. (Og ikke minst er den økte ventetiden mens shellet stiger med på å bygge opp litt ekstra spenning)

Og så synes jeg et høytflyvende shell distanserer seg fra ordinært fyrverkeri, siden stigehøyden på disse er betydelig lavere.

Nå er det ikke sånn at jeg vil ha alle shella opp på 200 m, en kombinasjon er sånnsett det beste for min del.

Smak og behag vel og merke!
Sist endret av Pyroverkeri; 10. januar 2010 kl. 17:12.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg må si meg veldig enig med deg når det kommer til estetikk. Høytflyvende luftbomber er tøft!

Bruk en solid mortar, litt lengre enn vanlig og litt mer lift, så går de høyere.
Shellet trenger ikke bli utsatt for så mye mer juling så lenge du gjør akselrasjonen tregere ved å forlenge mortaren og forbrenningshastigheten på liftet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hehe folk er forskjellige kan man si! (Dere er rare, hehe neida) Selv liker jeg det når det er meget visuelt å tydelig, aka stort.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Smak og behag Det er noe med det lille "poff" i det fjerne, som du vet er egentlig ganske kraftig. Effekten bør helst være gull spør du meg! Evt vifte/poka.

Forresten..

[LEFT] Shell Burst Height
[/LEFT]


Shell.....Size..............Burst........Height
..(in)........(mm)................(ft)............(m)


3.........76......................400..........120
4.........102....................500..........150
5.........127....................600..........180
6.........152....................700..........210
8.........203....................900..........270
10.......254....................1050.........320
12.......305....................1150.........350

Sist endret av PTechSFX; 10. januar 2010 kl. 20:45.
kan jo eventuelt la shellet dale for å beholde begge effektene, noe jeg har gjort
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Symetrien blir fortsat best om shellet står i ro
▼ ... over en måned senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Bare et lite nybegynner-spørsmål her. 1/10 lift regelen vet jeg om, men hva bruker man som lift da? Og, bruker man granulert svartkrutt som lift, eller bruker man meal? De gangene men bruker BP...
Dette gjelder for BP.

Man skal alltid bruke granulert BP som lift.
Med meal blir det bare noe fiseri fra mortaeren.

Det fins flere typer lift enn BP, feks. golden powder, KNSU og H3.

Det står en god del om dette på pyrowiki.com.
hvordan kan man bruke knsu som lift?
Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har lest at man kan granulere det bruke det som lift.
åja ok, men vet du hva blandings forholdene er ?
Jeg ville testet med 70/30.
Denne brenner jo fortere enn den ordinære 60/40.
ok, skal teste dette engang når jeg får tak i mer kno3, kjøpte 90 gram på apoteket så har ikke noe særlig mye :P
jeg har ikke gidda å lage granulert krutt enda. men jeg har litt Minè krutt liggende. det er granulert. tror det er kanonkrutt eller noe sånt. vil det funke som fin lift. jeg har også en plast morter som jeg kjøpte på rørleggerbutikken.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det fungerer sikkert fint som lift dersom det er svartkrutt. Om det er særdeles grovkornet er det mulig mindre shells kan bli utfordrende, men muligheten er jo tilstede for å knuse granulene. Videre bør du undersøke hva slags plast morteren er i. PVC er ikke anbefalt grunnet splintfare. Gå for HDPE, papp eller glassfiber.
det er desverre pvc..

men jeg kan jo grave morteren ned i snøen
Hva store granula tenker du på da Nygaard? 3mm er det for stort?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det kommer helt an på faktorer som shellets masse og kruttets brennhastighet. Skyt opp et dummyshell, evt et med en liten svartkruttladning (for å se hvor det befinner seg etter ønsket antall sekunder). Dersom det er kommersielt krutt fungerer det sikkert fint til det meste
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Jeg trur ToreB tenker på KNSU, right?