Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6273
Hei =)

Holder på med et prosjekt der jeg skal lage en rakett.

Raketten jeg tenker på å lage er av veldig enkel type. Jeg har fundert litt på diverse oppskrifter og funnet en jeg tror jeg kan klare å lage.

her kan du se bildet. Det røde er treplugger som er banket in i plast røret. Så fyller jeg krutt oppi og presser det hardt sammen. Så banker jeg inn en treplugg på toppen.

Dereter borrer jeg et ca 3mm bredt hul rett opp i motoren ca 7/10 deler opp i hylsa. Er dette nok?

Til lunte bruker jeg type visko.

Spm angående raketten:

Hvor mye krutt bør jeg bruke pr motor?

http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/Rakettdyse.jpg

Er det noen jeg bør endre på?


På forhånd takk

EDIT:

På 1. skisse er det bare røret, på nr2 er det med treplugg i bunn, og nr3 er det helt ferdig motor.
Du burde endre på dysen, jeg anbefalar at du øker den til 4mm, å istede for svartkrutt, så burde du bruke KNSU (røykbombe).
Men hva med å lese litt i rakett tråen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Først lagde du en tråd om hvor du får kjøpe KNO3, og hva det heter der.
Nå lager du denne tråden og skjuler spørsmålene inni tråden.

1... 2... 3! SØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØ ØØØØØØØØØØØØØK!

Du sier litt noobete spørsmål?
Idiotiske spørmsål med logiske svar, og ting som står overalt!

Angående hvor mye BP du skal bruke, så fyller du jo selvfølgelig hylsa!
Istedefor en lunte, så lag el-tenning, og lag en BP cap med noen gram BP, og legg den _øverst_ i dysa.(er ikke vannskelig og tenke logsik fysikk)
Dessuten, når man bruker BP i raketter, skal det presses stygghardt, noe du ikke får til med en 12 år gammel kropp på 35 kilo. (whatever)
Men iogmed at du lager etter den oppskrifta med koking, så tror jeg nåkk at kruttet ditt uansett ikke brenner fort nåkk for CATO.
Vet det er noobete spørsmål. Men jeg har aldri vært borti dette før. Angående min alder er jeg nok litt eldre en du antyder og veier nok en del mer en 35kg :P Grunnen til at jeg vil lage en rakett er egentlig at jeg altid har blitt fasinert over, nettopp raketter.

Hadde et inlegg over ditt men det har vist blitt borte.

Jeg har bestemt meg for å gå for en blaning av NKO3 og sukker. Jeg har forstått at en slik blanding blir best til rakettbruk ved blandings forholdende
65% NKO3 35% sukker.

Skal denne blandingen bare smeltes sammen og fylles i hylsa? ellre skal det først tørkes og så presses sammen i hylsa?


Mvh
Sveinern2
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du bør være forsiktig med smeltinga, og røre aktivt. Helst gjør det ute da dette kan antenne.
Alle sier det er tryggest og smelte sukkeret først.
Men jeg er ute etter kvalitet, og smelter da på svak varme KNO3 først, da det har mye høyere smelte tempereatur enn sukker, og da vil det smelte sukkeret, og du vil få en homogen blanding.
Jeg har med blanding før smelting, og smelte sukkeret først, sett masse korn i KNSU klumpen, noe som tyder på at ikke alt KNO3 har smeltet. Derfor gjør jeg det sånn. Men det krever sakte oppvarming, og at du har full kontroll, og rører som en galsk.

Enten kan du helle det rett i hylsa, eller så kan du lage en støpeform, og helle i det først, og så legge i hylsa.Førstnevnte er seff enklest da.

Om du skulle lagd svartkrutt, ville jeg annbefalt deg, og skaffe deg en brukt vaskemaskinmotor. Det får man gratis. Og så skaffe blykuller, og mekke kulemølle. Men da må du fortsat ha presse.
Eller så kan man blande i litt stivelse.
Men enklest er KNSU så gå for det.
Du må ikke smelte KNSU, funker filler uten, men da helst en tur i kulemølla...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Up: Du er alltid så (nesten overdrevent) hissig på å rette folk som skriver feil, så nå skal så sannelig jeg rette deg litt og :wink:

Du trenger ikke presse til svartkruttraketter. Banking fungerer helt fint.

Og angående kaliumnitrat og sukker; jeg vil heller anbefale svartkrutt i og med at kaliumnitrat + sukker blir rimelig hygroskopisk, hvilket vil si at det trekker til seg fuktighet fra lufta og blir ubrukelig etter kort tid. 24 timer eksponert for luft er nok til at raketten ikke letter.

Når man er på nybegynnerstadiet er det langt lettere å forholde seg til et drivstoff som ikke blir ubrukelig ved lagring. Jeg ville, uansett nybegynner eller ikke, gått for svartkrutt nettopp pga dette. CIA-krutt burde funke, men jeg tror du bør lage en ganske lang dyse for å få driv nok. Gjerne få litt tykkelse på den også. Pass også på å finmale kullet så godt du bare kan, samt få det veldig godt blandet med svovelet.

Om du likevel går for kaliumnitrat + sukker vil jeg anbefale at du bare bruker det i pulverform og rammer det som i en svartkruttrakett. Jeg mener i allefall dette er en enklere fremgangsmåte.

Lykke til med raketten
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Når du bruker standard BP (75:15:10) bør du ikke ha kjerne i raketten. Jeg fikk cato med treg BP (ubrukelig til lift), plasthylse og solide bentonittplugger med kun en liten core.
Takk for flotte svar, svært lærerike!

Tror jeg går for en KNSU rakett nå i første omgang. Pga. føler det er litt sikrere og enklere en å lage en med krutt :wink:

Siden her er nevnt at en kan bruke KNSU i pulverform og smeltet skal jeg prøve begge deler.

Rørene jeg har tenkt å bruke er slike harde papprør som effektene i disse 25skudds knall batteriene en får ved nyttårsaften ligger i Er de for tunge kansje? Har en slik rakett mye drivkraft? Hvordan er det med tenningen av denne massen, tenner den lett eller må den ha "starthjelp" på noe vis?

Ble mange spm dette


Mvh
Sveinern2
en ting er at up kanskje er litt hissig :P men en annen ting er at han er det med god grunn, søppelposting og dobbelposting er det som gjør at dette forumet ikke får noe nivå i det heltatt.. spør du meg så sku alle som lager sånne poster fått en rask henvisning til SØK funksjonen og posten burde slettes.. det er nå min mening..
Enig med deg Nygaard.

Jeg må si jeg synes Up er litt slem mot nye personer og innleggene deres.
Joda jeg skjønner godt at man skal søke og sånn men folk må jo få spørre, det er jo tross alt ett forum.
Jeg mener det er bedre at folk spør en gang for mye enn for lite, for en gang for lite kan være nok til at noe går alvorlig galt...

Og det om at svartkrutt må presser så sykt hardt er ikke nødvendig, joda det bør presses og jo mer du presser jo mer kan du stappe inn i røret/hylsa, men ved å bruke en gummihamer, spindel og "ramer" så kan man pent dunke sammen en rakket. Var slik jeg lærte å lage i statene... og den lettet og gikk veldig fint den.
Det var en dyseløs svartkrutt rakket med hull/ kjerne, ikke såkalt endburner.

Bruk en teskje til å måle opp svartkrutt, ta 1-2 skjeer i hylsa/røret, putt så i rammeren pent, og dytt den for hånd forsiktig ned, løft hammeren 10 -30 cm over og bare la den falle, eller dunk løst, hold slik at du kjenner at rammeren sklir ned i røret ved slagene, du merker når den ikke beveger seg mer.. trekk den ut og fyll på 1-2 skje'er til og fortsett som du gjorde.. Når du nærmer deg toppen, ca 2 cm i fra, kan du legge på en leireplugg, samme måte brukes her som ved svartkrutt, ha i noen skje'er med leire/kattesand eller hva du måtte ønske å bruke og dunk ned...
Bruk ett tynt bor til å bore ut ett lite hull for hånd, og legg litt svart krutt i hullet, en lunte eller NC og svartkrutt for å tenne videre til en eventuell salutt/bombe/komet eller hva du vil ha på toppen.

Jeg så folk som brukte møllet krutt, og til og med noen som bare kjøpte kjemikalier og blandet det som det var gjennom en sikt for å få krutt til rakketene... Så det bør ikke lages etter noen CIA metode, koking eler pressing... bare knus det relativt godt og det bør virke...

Ble litt langt men håper det var til noe hjelp...
pyroSarp: Takk det var til stor hjelp

legger ved et bilde av skissa jeg tenker på å bruke.

http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/Rakett-forsk2.jpg
Vet ikke hvorvidt du søkte rundt på forumet, men jeg laga en gang denne lille guiden her:

http://forum.warispeace.co.uk/viewto...t=enkel+rakett

Den viser vel kanskje den aller enkleste måten å lage raketter som flyr skikkelig, uten noe stress. Foruten krutt, er det eneste du trenger ting du kan finne "hjemme".
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Mitt resultat med hylse av typen 25-skudd:

http://www.youtube.com/watch?v=_Ia_S0A8Vc0

Med andre ord, de er ikke solide nok. Ihvertfall ikke hvis du skal ha litt drag. Rull et selv med trelim og gråpapir. KNSU belaster ikke hylsen like mye, så det kan kanskje hende det går greit. Har lite erfaring med KNSU i raketter.

PyroSarp: Du skal ikke denge mye på en dyseløs rakett før den fungerer helt greit, men end burnere er ganske annerledes. Dyseløs er kanskje det beste i og med at det er så stabilt, men jeg liker lyden av end burnere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard
Up: Du er alltid så (nesten overdrevent) hissig på å rette folk som skriver feil, så nå skal så sannelig jeg rette deg litt og :wink:

Du trenger ikke presse til svartkruttraketter. Banking fungerer helt fint.
Vis hele sitatet...
Hehe jeg prøver så godt jeg kan. Vet ikke alt jeg heller :lol: Men Selv med ordentlig mølla krutt, må man ikke presse med skikkelig press? CIA krutt er jo kurant, i og med at det ikke brenner like hissig

Pyrosarp: Det kommer jo helt ann på. Jeg er mere tålerant over folk som prøver og finne ut av noe. Men når det kommer 11 åringer og spør hva KNO3 står for, da er det litt drøyt Jeg trodde først i starten at sveinern var en sånn, men han er en fyr med hjærne viste det seg. Første inntrykk kan ta feil. hehe. Er en grunn til at denne tråden fortsatt lever.
Men som sagt, så er det litt strengt på dette forummet, og viss alle som bruker dette forumet hadde regga seg på roguesci og brukt det forumet like aktivt, så hadde 95% blitt banna
Håper du skjønner hva jeg mener.
Men hadde du hatt tilgang til søppelbøtta vår, så hadde du kansje skjønt hvorfor man blir irritert av diverse saker. :lol:
kan noen forklare meg forskjellen på en dyseløs rakett og en med endburner?

Hehe, forstår at jeg kan virke litt dum og barnslig- men det er pga jeg aldri har prøvd å lagd noe slikt før. Så beklager for mine mindre smarte spørsmål :wink:

____________________________________________

Så en liten "update" på mitt lille prosjekt.

For å sumere opp så skal jeg bruke KNSU som drivstoff i min rakett. Jeg har lest meg til at 65% kaliumnitrat (KNO3) og 35% sukker (strøsukker) vil gi den beste blandingen til raketter. (her må jeg bare prøve og feile)

I dag har jeg også vært ute å handlet. Jeg har kjøpt:

Kaliumnitrat (også kalt salpeter - KNO3) - 120kr Apotek

Noen små, veldig hendige plastrør fra clas ohlson. Tipper disse vil fungere veldig fint til hylser 19kr

Og en slags dyse lignende sak, tror det er for å sette mindre rør på større rør(?) Kansje den kan brukes, kansje ikke. Men den ser da ialfall kul ut på bildene? :roll: Tingen er at det lille røret helt på slutten der er ca4-5mm vidt, så det burde vel passe bra! - 40kr Clas Ohlson

Måtte også ha litt teip osv
http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/12022007558.jpg

http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/12022007559.jpg
Røret
http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/12022007562.jpg
Slik vil det se ut med dysa
http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/12022007561.jpg

http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/Rakett-forsk2.jpg
Oppbygninga av motoren.
Så jo kjempekul ut den :P
Bare du får festa dysa bra nok, dette er ofte et problem da den blir utsatt for et enormt trykk.
Er jo bare å prøve og feile, men vær obs på uventet CATO!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sikker på at plastrørene tåler den extreme varmen fra brennende KNSU?

Coreburner er når man har laget en hul kjærne opp gjennom hele raketten og antenner det innerst, og da vil hele kjærnen ta fyr ca samtidig og raketten vil brenne veldig agressivt.

Enburner er når du ikke har hul kjærne, og bare raketten blir antent rett unders på raketten.

Dyseløs rakett er rett og slett raket uten dyse.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har du festet dysa på noen annen måte enn ved å teipe den fast? Du bør nok bruke epoxy eller liknende dersom du skal ha noe håp om at den skal sitte fast. Og det blir jo grusomt dyrt om du skal kjøpe slike metalldingser. Betalte du 40 pr stk eller for en stor pakke? Gå uansett for kattesand eller liknende og borr dyse. Billig og effektivt. Om du skal bruke plastrør bør du dog gjøre overflaten inne i røret litt ru med et sandpapir slik at det fester seg bedre.

Jeg vil også anta at plastrøret skulle holde varmen. Har laget et par med pvc (små), og de har fungert fint. Har også laget noen med ganske tynne hjemmerullede papirhylser. Har ikke hatt noe problem med disse heller. En noe negativ ting med plast du kanskje bør være litt obs på er evt splinter. Rørene vil nok helst revne ganske pent eller skyte ut dysa, men det er ryddig å være sikker.

Jeg må forøvrig si jeg ikke kjenner meg igjen i CATO-problemet til Anders. Det kan hende forskjellen ligger i at jeg rammer meget hardt, mens jeg antar Anders presser? Løsningen blir vel uansett i å prøve seg frem litt.
Takk takk verto, satser på å ha stor sikkerhets avstand :P

Angående det problemet med at dysa kan komme ut har jeg funnet ut en måte å få festa dysa på. Jeg har enkelt nok varma opp plast røret og fått pressa dysa ganske langt inn, så har jeg kjølt det hele ned veldig fort i iskaldt vann. Nå sitter den fast som bare det. Klarer ikke å rike på den i det hele tatt. Skal også varme opp dysa så den smelter litt fast i plastiken.

Up: Jeg har ikke peiling. Røret kommer nok til å smelte, så får se hvor lenge det holder. Forhåpentligvis vil den ialfall lette. Viser det seg umulig med plast, har jeg en liten tanke med noen lette metall rør i bakhodet
http://i49.photobucket.com/albums/f286/sveinern2/rr.jpg
Hiver opp et bilde av hylsa festa. Her er ikke innerdysa festa. Det er den som står ved siden

Takk for du forklarte for meg det med coreburn osv.

Kom til å tenke på en sak. Vist jeg ikke smelter sukeret og kaliumnitratet og fyller og presser det i hylsa mens det er i pulver form. Da vil det vel bli ganske umulig å borre ut en kjerne uten at alt pulveret renner ut? så på denne raketten er det vel kansje lettest og best med endburner?

Når sukker og KNO3 stivner etter smelting, da blir dette selfølgelig hardt? Må bare forsikre meg :wink:

Nygård: Takk for inspill. Den metal/bronse saken var svindyr. 40kr var prisen bare for en. Så denne typen blir det ikke kjøpt flere av. Denne gangen blir det mest for å teste ut hva som funker Skal også lage noen med dyse av kattesand Så fra nå av må pus finne seg i å gå på do ute :wink:

Hvor mange slike hylser (passe fulle) regner dere som har lagd slike før en får vist en bruker 65g KNO3 OG 35g sukker?

Mvh
Sveinern2
EDIT: Oppdaterte post
EDIT: leif
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Saken med pulver er at du skal banke det sammen til ett hardt "korn". Når du borrer blir det som å borre i treverk omtrent. Bare noe mindre motstand.

Den enkleste løsningen for din del slik jeg ser det er å stikke en pinne/metallstang etc (må være rund og jevn) innsmurt i vaselin el. med lik diameter som dysa opp i røret fra dyseenden. Hvor langt du stikker pinnen inn i røret avhenger av hvor lang du vil ha dysa. Når pinnen er montert heller du over smeltet kaliumnitrat/sukkre og venter til det størkner. Du drar så pinnen ut av hullet og propper igjen på toppen av raketten med en trepropp eller liknende.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om du ikke smelter må du banke det hardt.
Etter smelting blir det hardt ja.
Om plastrørene smelter, avhenger av hvordan plast det er.
Sitat av Nygaard
Den enkleste løsningen for din del slik jeg ser det er å stikke en pinne/metallstang etc (må være rund og jevn) innsmurt i vaselin el. med lik diameter som dysa opp i røret fra dyseenden.
Vis hele sitatet...
Her bør du kanskje fjerne vaselinen/olja med noe Aceton. Det kan nemlig bli vanskeligheter med tenninga viss ikke.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Nygaard
Jeg må forøvrig si jeg ikke kjenner meg igjen i CATO-problemet til Anders. Det kan hende forskjellen ligger i at jeg rammer meget hardt, mens jeg antar Anders presser? Løsningen blir vel uansett i å prøve seg frem litt.
Vis hele sitatet...
Den raketten var rammet, tror jeg, men jeg husker ikke hvor hardt jeg slo, hvilket drivstoff jeg brukte eller om den hadde core. Eneste jeg husker er at jeg lagde en tilsvarende en med HDPE hylse.
Bra drag, bra høyde med et lite go-getter hode til slutt Er sikkert mulig å få raketter av slike hylser til å fly ganske greit, men gode end burnere må ihvertfall ha en skikkelig hylse. Og så varierer jo kvaliteten på de hylsene veldig!
Takk for flott informasjon

Tenkte å lage en liten start ladning. Føler det er smart :P

Til den blander jeg pulveriserte fyrstikk hoder og rødsprit som jeg blander til en grøt. Så har jeg det bare i bunnen av KNO3/sukker blaningen.

Prøvde å lage slik grøt i sta å det funka fint. Video av hva som skjedde, her har jeg bare litt inni enden på dysa.

Tror dette kommer til å gi full tenning :wink: som Svea så fint sier det :P

[color=red]Videoen[/color]:

[size=6][/size]
http://www.youtube.com/watch?v=tSbmUhxxIKo
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Som starter vil jeg som sagt 2 ganger før, si at det bare er og knuse 10 fyrstikker eller hva som helst, og pakke det inni litt papir og tape, med El-tenner inni. Og stappe den helt oppi raketten. Ikke ved dysa. Motsatt side.
ja, da har jeg prøvd å lagd mine første raketter, det gjikk utrolig dårlig!

kan jo ta alt fra starten. Jeg beggynte med å smelte kaliumnitratet, når dette var så varmt at det hadde smeltet å blitt en tynntflytende væske hadde jeg nedi sukkeret. Noe som resulterte i en fyrktlig reakson. Grønnaktig røy sprutet ut fra kjelen og igjenn i kjelen var en nesten forkullet klumpete svart masse (skal det være slik?). Jeg fylte den klumpete massen nedi den raketten med "clas ohlosn" dysa. Hadde en pinne oppi så det var en "core burn" rakett. Vel, så tenkte jeg, smart som jeg er at det kansje kunne være lurt å sette panna på plata igjenn for å prøve å smelte den gjenværende massen. Panna stod på plata i 3min før det sa pang og hele dritten selvantente :cry: Og det spruta svarte brennende kullbiter til alle kanter. Men for å kome på bedre tanker stak jeg sta å fyrte på raketten. Noe som resulterte i at raketten stod på stedet hvil og sprutet ut røyk fra dysa. Slik stod den i 5sek og etter det vart alt dødt :evil:


Så prøvde jeg metoden med å blande kaliumnitrat og sukker uten å smelte sukkeret. Jeg pakket det hardt nedi en hylse fra en brukt nyttårs rakett. Og det samme gjentok seg. Den stod bare å spruta røyk, ikke kraftigt en gang, røyken bare velta ut


Så, nå lurer jeg på hva jeg har gjort galt? Jeg tror jeg har bommet ganske kraftig på fremgangsmåten her :P

Bilder og film kommer kansje

Mvh (en lettere nedbrutt)
Sveinern2
Du må smelte sukere fårst.
det er vanlig å ta først å smelte sukkertet på SVAK varme for så å tildette salpeteret ved kraftig omrøring, dette vil man få et fint resultat.
HUSK for å ungå selvantenning bruk for guds skyld svak varme og ta gjerne kaserollen av platen når du tilsetter salpeteret. (håper du gjore dette ute)

Kanskje raketten ikke klarte å løfte fordi den var for tung? Eller blandingen ikke var opptimal. Ikke gi opp
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mener og huske jeg fortalte deg hvor extremt viktig det er og smelte sakte viss du tar KNO3 først før best effekt Skal ikke bli tyntflytende heller? Heller tyktflytende. Og det skal ikke bli mørkt. Må røre hurtig. Og som sagt. ta av plata når du blander i resten. Finknus kjemikaliene før du starter.
så jeg har blandet i feil rekkefølge altså :? Brukte forsåvidt ikke svak varme heller...

Jepp, heldigvis gjorde jeg det ute å brukte en mc hjelm som beskyttelse :P

tror ikke det var for lite kraft i raketten, det var ikke kraft i rakettene i det heletatt... stod bare å rauk!

skal selvfølgelig ikke gi opp! Gir meg ikke før jeg får en rakett i luften :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Sveinern2
så jeg har blandet i feil rekkefølge altså :? Brukte forsåvidt ikke svak varme heller...
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Les hva jeg sier da. Hvor mange gram, brukte du?
Må varme KNO3'en så sakte at du når og adoptere ett kinesisk barn, oppdra og utdanne henne før KNO3'en begynner og smelte Og røre fort som faen.
Tilsette sukker litt og litt for sikkerthetskyld.
Ta av plata seff. Gjør du alt riktig så går det fint. Men når man er så uforsiktig som du tydligvis har vært, så smelt sukker først 8)
Og finknus!
for min del har jeg ikke fått en vanlig rakett med smelta knsu til å få noe jevn resultat, untatt når jeg har gått opp endel i kaliber (25- 30 mm.) hvis du har lyst til å ha et smeltet brennstoff i rakettene dine, har jeg prøvd litt rundt med KNSUSY (kno3, sukker og sirup) og har funnet ut at det funker helt ok til små raketter, HVIS du lager brennstoffet i separate deler (propellant grain og header hver for seg) utenfor raketten, for så å sette den sammen til slutt. denne prosessen har jeg adoptert fra james yawn og den er absolutt til å anbefale. PS: ikke spør meg om blandingsforholdet til KNSUSY, fordi jeg har glemt den( er 1/2 år siden jeg lagde det sist), men jeg tror at det står på det gamle forumet et sted.

hvis du syns det er greit med et brennstoff i form av pulver vil hjeg anbefale KNSUS (kno3, sukker og svovel) på det sterkeste hvis du ikke får nok futt i rakettene dine. dette brennstoffet har litt større sjanse for CATO da.

håper dette kan komme til hjelp, og skal prøve å finne blandingsforholdet til KNSUSY så raskt som mulig
Hvilken effekt vil det ha og ha oppi litt Jern(III)oksyd da?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss man bare får smelta KNSU riktig, som ikke er værdens vanskeligste oppgave, så vil coreburner og riktig initiering, funke fjell.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg smelter alt sammen samtidig og det fungerer helt greit hver gang. Har bare laget 1 (+ noen statiske tester) suksessful KNSU motor og heller ikke den hadde noe å skryte av når det gjelder drag, men den fløy langt. Og så er det så fantastisk hygroskopisk at det tåler ikke å stå til lagring noe som alt jeg lager må gjøre. Var derfor jeg gikk over til BP.
å få KNSU uten brent sukker er nesten umulig i en vanlig kjel på kokeplata.. må ha mer nøyaktig regulering av varmen.. må ligge rett over smeltepunktet til sukker viss det ikke skal bli brunt.. Kaliumnitratet skal vel ikke smelte så vidt meg bekjent.. bare blandes godt inn i det smelta sukkeret.. viss du har så høy varme at kaliumnitratet smelter så blir sukkeret brunt..
▼ ... over et år senere ... ▼
Synes KNSUS er litt kraftigare enn KNSU eg..?
Vell, om du er interessert så har eg rekna ut OB på det
Mye kraftigare..

C12h22o11 + 8KNO3 + 4S -> 12CO2 + 11H2O + 4N2 + 4K2S

SUKKER = C12H22O11
SALPETER = KNO3
SVOVEL = S


SUKKER = 342.296 g/mol
SALPETER = 8*101.103 g/mol
SVOVEL = 4*032.065 g/mol


SUKKER = 342.296 g
SALPETER = 808.824 g
SVOVEL = 128.260 g

SUM = 1279.38 g

%
SUKKER = 342.296/1279.38 = 0.27 -> 27%
SALPETER = 808.824/1279.38 = 0.63 -> 63%
SVOVEL = 128.260/1279.38 = 0.10 -> 10%

SUM= 100%

Si i frå om du ser noen feil har akkurat fått det til sann skikkelig:P
nekroposting.
Anyway, har du prøvd den selv til raketter?
Sitat av maxilat Vis innlegg
nekroposting.
Anyway, har du prøvd den selv til raketter?
Vis hele sitatet...
Jajaja, seffern:P
Eller så hadde eg ikkje sagt noe om det
Men no om svovelet er ureint har ingenting å si
No skal eg nyte skiva med muskat xP
Bare legger inn ett par ting:

Jeg syns at nybegynnere ikke skal begynne med KNSU. Det er jo direkte idiotisk når man tenker over det. Jeg regner med folk gjør det fordi materialene er lett tilgjengelig, men alikevel!
Dere ser jo hvordan der går :
kan jo ta alt fra starten. Jeg beggynte med å smelte kaliumnitratet, når dette var så varmt at det hadde smeltet å blitt en tynntflytende væske hadde jeg nedi sukkeret. Noe som resulterte i en fyrktlig reakson. Grønnaktig røy sprutet ut fra kjelen og igjenn i kjelen var en nesten forkullet klumpete svart masse (skal det være slik?).
Vis hele sitatet...
Og det kunne endt verre Bra du tok på deg MC hjelm though, sikkerhet er viktigst.

En nybeynner trenger et drivstoff som er enkelt å lage, relativt kraftig, lett tilgjengelige stoffer og viktigst av alt sikkert å lage. Sikkerheten er jo det viktigste for en nybegynner med tanke på at han ikke har noe erfaring med disse stoffene. KNSU lages tradisjonelt med en metode med ganske så høy risiko for at alt flammer opp rett i trynet ditt. Du tar jo trossalt å varmer opp ett drivstoff til raketter over 180 grader, for så å få ett produkt som er så hygroskopisk at du ikke kan lagre det lenger enn noen dager før det har blitt plastelina.
Pluss at det er ett helvete å få ned i raketttuben din fordi det stivner ganske kjapt.

BP er greit ved CIA, men skal du ha god BP trenger du kulemølle (noe som nybegynnere ikke har). Pluss at "BP + for liten dyse" blir vedlig mye kjappere CATO enn KNSU/RNX.
En mye lettere løsning, i følge meg, ville vært å brukt ett epoxy basert drivstoff. Jeg vet at dette ikke er så kjent, men det er safe lage måte, ikke hygroskopisk, og stoffene er relativt lette å skaffe. Måten å lage det på er jo egentelig plain blanding. Pass bare på å ikke skape lufthull. Eneste drawback er at epoxy ikke er det deiligste å jobbe med (det er heller ikke smeltet sukker).

Ok det koster mer enn KNSU også, Nakka regnet ut :

Unit cost = 0.68 (1.00) + 0.24 (8.35) + 0.08 (6.82) = 0.68 + 2.00 + 0.55 = $3.23 USD/lb. ($7.10/kg).

Brukbar epoxy kan lett skaffes overalt der man selger materialer til båter, selger i norge under "west systems" epoxy.

Link til nakka for de som ikke er kjent med det, her er all info du trenger:
http://www.nakka-rocketry.net/rnx_int.html

En annen ting til sveinern:

Bare fiks deg bentonitt (kattesand), bland med 10% stearin og du har en perfekt nozzlemix. Lag dyse ut av det, og bruk papp rør. Kan godt hende dysen din fungerer og røret tåler varmen, men "det eir betre og følge tradisjonana ".
Pluss at plastrør (POM eller PVC?) + CATO er lik heftig splinter.


Nokaa: den blir brukt som katalystor i raksjonen, dvs øker reaksjonfarten ( senker aktiveringsenergien bla.bla.bla.)

Fyllingz: jepp, r-candy gir ut mer gass enn vanlig candy.

Det ble ett litt for langt innlegg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Synes KNSUS er litt kraftigare enn KNSU eg..?
Vell, om du er interessert så har eg rekna ut OB på det
Mye kraftigare..

C12h22o11 + 8KNO3 + 4S -> 12CO2 + 11H2O + 4N2 + 4K2S

SUKKER = C12H22O11
SALPETER = KNO3
SVOVEL = S


SUKKER = 342.296 g/mol
SALPETER = 8*101.103 g/mol
SVOVEL = 4*032.065 g/mol


SUKKER = 342.296 g
SALPETER = 808.824 g
SVOVEL = 128.260 g

SUM = 1279.38 g

%
SUKKER = 342.296/1279.38 = 0.27 -> 27%
SALPETER = 808.824/1279.38 = 0.63 -> 63%
SVOVEL = 128.260/1279.38 = 0.10 -> 10%

SUM= 100%

Si i frå om du ser noen feil har akkurat fått det til sann skikkelig:P
Vis hele sitatet...
Du har ikke regnet med at K2O reagerer med H2O, og danner KOH.
Du har ikke regnet med at KOH reagerer med CO2 og danner K2CO3.
Du har ikke regnet med at K2S reagerer med CO2 og danner KOH og KSH.

Men IGJEN... KNSU som forbrenner er en ustabil dekomponering, og vi kan aldri vite nøyaktig hva vi får og hvilke mengder.
Man kan få bla. H2O, CO2, CO, H2, N2, NOx, SO2, kansje H2SO4 i minimale mengder(?), KNO2, K2O, KOH, K2CO3, KSH, K2S, og hva har jeg glemt?


Men det jeg egentlig skulle svare på da jeg quota deg, var hvordan du kan si at det er mye kraftigere ut ifra en Oksygen Balansering?
Ser ingen Thermo kjemi der, som Entalpi kalkulering,
Ingen gassvolum kalkulering heller, men det er veldig simpelt og gjøre.

EDIT: Men ellers ser det ut som du har begynt og skjønne OB kalkulering, så bra det
(men jeg liker mitt system bedre, men hvem liker ikke sine egne system best?)
Sist endret av Up; 20. april 2009 kl. 11:24.
UP, kunne du tenke deg å regne ut om KNSU og svovel er kraftigere enn KNSU?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Med tanke på at KNSU er ustabil dekomponering, og vi ikke vet nøyaktig hva vi får, så er det umulig og regne ut den nøyaktige entalpien og det nøyaktige gassvolumet.
Men og regne kraft i KNSU raketter med entalpi er kansje litt unødvendig, da det er hastigheten og gassvolumet som er det viktige.

En annen ting er at jeg er ikke helt stø på entalpi regning enda.