Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3521
Very Important Pyrotechnician
Noen som har erfaringer med å bruke litt sagmugg i flash-salutter? (luftbomber)
Det skal gjøre flash'n mer luftig, og dermed smeller det bedre
Hvor mye bør man i såfall bruke, og hvor fint/grovt bør det være?

Vet mange bruker cab-o-sil, i hovedsak for det skal være lettere å blande, men jeg har ikke det for øyeblikket.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg bruker sagspon som du finner i de fleste matbutikker sammen med dyrefor. Det heter Snadderspon, og er vel egentlig beregnet til gnagere, men funker fint i salutter også, hehe.

Jeg lager en del 3" salutter nå, med 50 g flash pr stk. Jeg fyller da 35 g perklorat i den ene halvdelen, og 15 g alu i den andre.
Begge skallene topper jeg med spon, før jeg smekker dem sammen.
Etter limingen rister jeg på salutten for å mixe flashen.

De fungerer utmerket, og jeg slipper å blande kilovis med flash på forhånd.

PS, ikke fyll skallene helt med spon, da blir det vanskelig å få til en skikkelig blanding.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, er ganske mange som tilsetter litt sagmugg eller gjerne litt risskall, men det er som regel når man lager ganske store salutter. For eksempel bottom shots med litt størrelse. Men personlig så har jeg aldri hatt behov for så store salutter, så jeg har ikke brukt det. Hvor store salutter har du tenkt til å lage ? Skal du lage små salutter (2" e.l), og har god flash med reaktiv Al, så mener jeg ikke at det skal være nødvendig og tilsette noe.

Edit: Bang kom før meg, og han har faktisk erfaring med sagflis
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Takk for tipset! Var jo smart å legge spon over alu og perc i halvdelene, lettere å unngå søl vil jeg tro. Men går det greit å bruke titan når du blander slikt?
Den tradisjonelle metoden er jo å mixe det inn helt til slutt for å unngå mest mulig friksjon.
Bruker du forresten plast eller papir shells?

Ruben: Planen var 3 stykk 3" på nyttårsaften, sendt opp samtidig.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Mener ikke å svare_for_Bang, men man trenger strengt tatt ikke å riste salutten. Særlig hvis man skal paste og kanskje spike så vil man bevege salutten såpass mye at det vil blandes av seg selv. Flash er som du vet så kraftig at det skal ikke mye blanding til før det er meget eksplosivt.
Noe jeg vil annbefale deg å prøve er å lage noen såkalte "exploding donuts". Har laget noen i størrelse 2", og de fungerer ved å coate innsiden av saluttcasingen med Ti (jeg brukte en noe grov sponge, er litt usikker på størrelsen men var vel rundt 30-60 mesh) ved bruk av spraylim som gjør at titanen fester seg til veggen. Deretter fyller du den med flash, og når den går av vil den forme en sirkelsky av titangnister med et "hull" i midten. Skikkelig kul effekt! Jeg vet om en film som ble filmet på Winter Blast i USA for en stund siden der de sender opp noen enorme "ring-salutter". Kan se om jeg finner den hvis dere er interesserte
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Har bare lest om spraylim-metoden, aldri sett hvordan de tar seg ut i lufta. Så jeg tar gjerne en titt hvis du finner en video
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Fant omsider videoen:
http://video.google.com/videoplay?do...85636053873335

07:12 inn i filmen blir ringsaluttene presentert. De er 5" x 26"! De gutta der kaller dem visstnok "salamies". Annbefaler deg å se hele filmen, men saluttene blir sendt opp etter 12:43. Med den størrelsen der så kan jeg tenke meg at de brukte noe sagflis eller lignende!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det var litt av noen salutter, ja. Hadde vært intressant å vite hva de fylles med, og hvordan, men det er garantert mer enn kun flash.

Jeg bruker plastskall, så ristingen er nødvendig.
Titanen drysser jeg over aluminiumen.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Apropos kraftige salutter, her er en 8" som skulle sendes opp, men pga usikkerhet rundt tidslunten, så ble den "deponert" på bakken...
http://www.pyrobin.com/files/tomgroundsalute.wmv
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Har sett den, Snøfokk. Var på PGI ikke sant? Bang: Skal se om jeg finner noe mer info om de ringsaluttene.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Jepp, PGI.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har faktisk kværna sagflis liggende hjemme...
For de som ikke viste det, man kan bruke det for og danne hotspots i HE
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg har faktisk kværna sagflis liggende hjemme...
For de som ikke viste det, man kan bruke det for og danne hotspots i HE
Vis hele sitatet...
Så det funker som en noe provisorisk erstatning for mikroballonger? Awesome!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Exactly... Men forholdene blir litt annerledes... Jeg vil foretrekke microballons.
Hva brukes egentlig microballons til egentlig?

Leste noe om å bruke disse i ANFO for at det skulle få en high order, noen som kan utdype dette litt?
Sorry for OT.
Sitat av gronkebass Vis innlegg
Hva brukes egentlig microballons til egentlig?

Leste noe om å bruke disse i ANFO for at det skulle få en high order, noen som kan utdype dette litt?
Sorry for OT.
Vis hele sitatet...
som sagt lenger oppe, gjør ett stabilt eksplosiv enklere og detonere.

25-2130 søk på det der på biltema.no... tror dere det kan funke?
gronkebass: som sagt blir microballoons brukt for å øke sensitiviteten i en del eksplosiver, særlig i sammenheng med ANFO. Størrelsen som blir brukt varierer mellom 10-500 μm og desto mindre de er, desto bedre. Mindre microballoons reagerer raskere på trykkbølgen enn microballoons med en større diameter.
Visst jeg ikke tar helt feil så inneholder de 80% vann, men jeg er dog ikke sikker.

spudfarm: det sto ikke noe om størrelsen som blir brukt så det er umulig å si hvor godt de er egnet til å bruke i eksplosiver. Men det er godt mulig det funker
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Størrelsen som blir brukt varierer mellom 10-500 μm og desto mindre de er, desto bedre. Mindre microballoons reagerer raskere på trykkbølgen enn microballoons med en større diameter.
Visst jeg ikke tar helt feil så inneholder de 80% vann, men jeg er dog ikke sikker.
Vis hele sitatet...

Kan legge til at dette prinsippet blir brukt også på eksplosiver som feks. PETN.
Men her er det selvfølgelig snakk om mye mindre vann.

Men nå blir vel crewet lei seg om vi fortsetter å diskutere dette på denne tråden tenker jeg.
Er lurere å starte en ny en om MB derson det er behov for det.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, gutta. Lag en ny tråd da vel Crew kan sikkert flytte postene deres hvis dere lager en ny tråd.

Sorry, Bang, men finner ikke så veldig mye informasjon. På internett blir han som lager dem kalt Dr.X.Han møtte opp på PGI noen år tilbake med en 12" bottom shot med nærmere 22kg flash. Det flyter ganske mange historier rundt om disse saluttene. Blant annet at han blander 90kg flash samtidig i en fjernstyrt sementblander, og at han har blitt mistenkt og skjekket av sikkerheten på PGI for å ha HE i saluttene sine på grunn av den ekstreme lyden de lager. Konstruksjonen til saluttene er altså ganske unik og også hemmelighetsfull. Han bruker en fyller som sagflis eller lignende, men mer vet jeg ikke.

Noe av dette hørte jeg av Mumbles, APC.
ja jeg har nettop begynt med Pyro driver for det meste med He
men funker det med 45% mgal 55% Kno3 som salutt også ?
Sitat av kaffe Vis innlegg
ja jeg har nettop begynt med Pyro driver for det meste med He
men funker det med 45% mgal 55% Kno3 som salutt også ?
Vis hele sitatet...
Ja, det funker.

Står her: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=121392
Sitat av Ruben Vis innlegg
Ja, gutta. Lag en ny tråd da vel Crew kan sikkert flytte postene deres hvis dere lager en ny tråd.

Sorry, Bang, men finner ikke så veldig mye informasjon. På internett blir han som lager dem kalt Dr.X.Han møtte opp på PGI noen år tilbake med en 12" bottom shot med nærmere 22kg flash. Det flyter ganske mange historier rundt om disse saluttene. Blant annet at han blander 90kg flash samtidig i en fjernstyrt sementblander, og at han har blitt mistenkt og skjekket av sikkerheten på PGI for å ha HE i saluttene sine på grunn av den ekstreme lyden de lager. Konstruksjonen til saluttene er altså ganske unik og også hemmelighetsfull. Han bruker en fyller som sagflis eller lignende, men mer vet jeg ikke.

Noe av dette hørte jeg av Mumbles, APC.
Vis hele sitatet...

Jeg kan bekrefte at Dr. X møter opp på PGI, han var til stede under 2007 i Fargo, North Dakota. Når han skulle skyte opp saluttene sine var det kun han og en håndfull andre som fikk være på området, flere av salutene hans var timet slik at di gikk opp, og kom veldig veldig nærme bakken før di smalt, 5 -10 meter fra bakken... Det er noe av det sykeste jeg har hørt og følt. Rykte gikk at han brukte amoniumnitrat og HE blandinger, men det er ikke bekreftet...

Link til en av bombene han fyrte.... Bilder jeg tok selv....

http://pyrobin.com/files/dsc_8639.jpg
http://pyrobin.com/files/dsc_8640.jpg
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Bra bilder, PyroSarp Kan tenke meg at det var ganske sykt. Mener det var i 2006 han hadde den 12'ern med 22kg flash. Gutta på Passfire vet sikkert mer om konstruksjonen og lignende, men det virker som alle vil ha et slags mysterie rundt det hele. Mumbles visste noe mer, men han ville ikke avsløre for mye. Skjønner jo det.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Sitat av PyroSarp Vis innlegg
Link til en av bombene han fyrte.... Bilder jeg tok selv....

http://pyrobin.com/files/dsc_8639.jpg
Vis hele sitatet...
Men i he... Forsøker han å danne et nytt univers eller?
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Men i he... Forsøker han å danne et nytt univers eller?
Vis hele sitatet...
Kan se sånn ut, det er ikke så mørkt der som det ser ut som på bildene, måtte skru ned følsomheten da bildene bare ble hvite når jeg brukte vanlig instillinger, bildene ble tatt rundt 18. - 18.30 tiden i august så det var ganske mye lysere... så da kan dere selv tenke dere hvor sterke di var...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er vel kun HE med metaller som er i stand til å produsere så sterkt lys i små mengder, men allikevel, dette ser mer ut som en slags flash blanding. Stilige bilder ja!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
KClO4 flash og NH4ClO4 flash klarer vell og gjøre den jobben tror du ikke Anders?
Og små mengder sier du?
Ser stort ut spør du meg...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Burde fint klare det ja! Vel, små mengder er relativt Jeg tenker flere hundre kilo HE nå, det lyser jo ganske fett!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Burde fint klare det ja! Vel, små mengder er relativt Jeg tenker flere hundre kilo HE nå, det lyser jo ganske fett!
Vis hele sitatet...
Ja ser for meg 400 kilo Al med 600 kilo AN...
Koster meg i overkant av 18000,- og få fikset...
Kansje om ett par år når jeg har hus båt, bil, en formue og en sementblander av heftig kaliber.

I allefall, jeg tror ikke det shellet hans var flere hundre kilo HE
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hehe, pene planer! Var vel snarere i 10kg klassen. Heftig nok!