Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5288
Helt ny når det gjelder det og lage fyrverkeri,og håper det er lov?

Har lest en del rundt her og sett litt på noen av linken så jeg har nå fått med meg en del.. Tanken er den at når nyttår kommer igjen i år har jeg lyst og lage et lite showe med egen produserte rakketer og luft bomber...

Syns kansje det er et emme som det står lite om i alle fall når jeg har søk her på forumet...

Syns egentlig at det er rart at ingen har laget et evne som forteller litt om dette sånn at det er lett får oss nybeggyner og skjønne det, og at vi kan holde på, på en trygg måtte hehehe.

noen som kan fortelle meg litt om dette?
Nå står det jo masse brukbart på forumet da, men jeg er for en tråd med grunnleggende informasjon om produksjon av fyrverkeri for de som vil begynne smått med det.
Jeg ville anbefale deg å begynne med shell fremfor raketter.
Du kan besøke www.pyroguide.com, står mye om fyrverkeri og gode tutorials!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er strengt tatt ikke lov, men det kommer an på hva du gjør. Å lage bomber er absolutt ikke lov, men hvis du holder på sikkert med småskala fyrverkeri "eksperimenter" vil ingen ta deg sannsyneligvis. Kan du være litt mer konkret i hva du vil vite?
Jeg vil anbefale på det sterkeste å stikke innom f.eks. http://www.skylighter.com og finne noen gode bøker om fyrverkerilaging som du bestiller derifra. Vi har en tråd med nyttige linker som har med pyroteknikk å gjøre, hvor du kan finne mye god og nyttig informasjon. Grunnleggende, om ikke litt omfattende, kunnskap innen kjemi er også meget lurt å ha.
Trådstarter
46 0
Sitat av verto
Nå står det jo masse brukbart på forumet da, men jeg er for en tråd om grunnleggende kunnskaper om produksjon av fyrverkeri for de som vil begynne smått med det.
Jeg ville anbefale deg å begynne med shell fremfor raketter.
Du kan besøke www.pyroguide.com, står mye om fyrverkeri og gode tutorials!
Vis hele sitatet...
Jada sa ikke at det ikke gjorde det. Har også fått med meg en god del.

Og AndersG jeg vet at det er ulovelig, men jeg er nå ikke en liten guttunge vis dere tror det hehehe.
Men nå er jeg ikke int. i bomber med et smell eller kinaputter. Er int. og lage ordentlig raketter og luftbomber med stjerner og hva det nå heter di forskjelige effekter.

Så litt av det jeg lurer på er jo da shells og om dere pleier og lage det eller om det blir kjøpt inn hva dere fyller det med får og få forskjelige effekter og hvordan det lages (ordentlig pyroteknikk kaller dere det vel)hvordan man får haler alt slik

Mulig det hadde vært greit og søke på men jeg har ærfart at det er vanskelig og søke på ting man ikke vet hva man skal søke på....

Lurer vel egentlig på det grunnlegene får og lagge raketer og bakkebomber og effekter

Mulig dette ble jævelig dumt forklart
Vel, å lage fyrverkeri (selv å skyte det opp) uten lisens er forbudt. Det finnes pyroteknikk-kurs du kan ta, og da får du pyrolisens som gir deg lov til å bruke og produsere(?) fyrverkeri så lenge du har søkt om lov.

Fyrverkeri kan inneholde så mangt, og det er vanskelig å gi ett konkret svar på hva som er inni.

Les igjennom avsnittet Chemicals på denne (http://unitednuclear.com/database.htm) siden, så tror jeg du vil få et godt overblikk over de forskjellige kjemikalier.

http://www.nakka-rocketry.net er en fin ressurs for raketter.

http://www.unitednuclear.com/experindex.htm har også en rimelig god guide til produksjon av shells.

Et søk på for eksempel "shell" "Rakett" "luftbombe" etc på dette forumet bør også gi noen fornuftige svar.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av harley80
Og AndersG jeg vet at det er ulovelig, men jeg er nå ikke en liten guttunge vis dere tror det hehehe.
Men nå er jeg ikke int. i bomber med et smell eller kinaputter. Er int. og lage ordentlig raketter og luftbomber med stjerner og hva det nå heter di forskjelige effekter.

Så litt av det jeg lurer på er jo da shells og om dere pleier og lage det eller om det blir kjøpt inn hva dere fyller det med får og få forskjelige effekter og hvordan det lages (ordentlig pyroteknikk kaller dere det vel)hvordan man får haler alt slik

Mulig det hadde vært greit og søke på men jeg har ærfart at det er vanskelig og søke på ting man ikke vet hva man skal søke på....

Lurer vel egentlig på det grunnlegene får og lagge raketer og bakkebomber og effekter

Mulig dette ble jævelig dumt forklart
Vis hele sitatet...
Guttunge eller ikke (du er vel ikke over 25?), det spiller ikke så stor rolle (dog en betydelig en)
så lenge du ikke har lisens. Og kjøp bøker fra www.fyrverkerifabriken.se . De har veldig kjapp levering og et brukbart utvalg til en bra pris. Veldig god service og! Er du på jakt etter mer eksotiske bøker, kan tapir skaffe det. Selvsagt, skylighter er helt grei de, men betalingen kan være litt innviklet.

Du mangler det grunleggende innsikt, og det er en del arbeid å greie ut med det her. Skal vurdere å skrive en artikkel på dette forumet, men det tar tid.
Prøv ut selv i små skala, kjøp deg noen bøker og les på forum (www.pyrosociety.org.uk/forum eller www.apcforum.net). Det lærer du mye av.

Når det gjelder hva de fylles med, er det alt etter smak og tilgang på utstyr. Jeg synes trekullbaserte gullkomposisjoner er utrolig digg.
Spesielt Spider Webb! Noen foretrekker farger og andre crackling. Noen vil ha harde break (høyt smell og stor spredning på effekter) og noen vil ha mindre. Det avhenger mye av hvilken type shell. Du kan dele de inn i tre kategorier: Warimono (runde, symmetrisk spredning, kraftig break), Poka (runde (mulig også sylindriske?), svak break, kan inneholde fallskjermlys eller gullregn) og Italian Style Shells (sylindriske, kan kombineres til multibreak (mange shells settes sammen til en og eksploderer imens de stiger).
Trådstarter
46 0
jo da er nok over 25 år og hadde jeg hatt lisens så hadde jeg antagelig sluppet og spurt om grunnlegene spm. her... Da gleder jeg meg veldig til den artikkelen kommer vis den kommer, så får jeg bare studere litt vidre.. Mulig at jeg går til innkjøp av noen bøker og filmer og vis det ikke er mulig og få bibloteket til og bestille inn dem.

Kommer sikkert flere dumme spm


Og når jeg i først innlegg sier, og håper det er lov? tenkte jeg på og være nybeggyner på dette
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er bra, ser ut som du er en som har respekt for dette! :wink: Glemte også å nevne flash/thunder effekt som er noe du ikke bør starte med (på tross av at alt for mange gjør det).

Flash effekten kombinerer bra lyd med et sterkt lysglimt. Det finnes flere komposisjoner, men denne er en av de vanligste:

Kaliumperklorat: 50
Svovel: 27
Aluminium (fin flak): 23


Thunder er mest brukt og kalles oftest flash på tross av at dette er relativt feil. De fleste vil gi et betydelig lys, men ikke like kraftig som flash.
Lyden er derimot den samme om ikke kraftigere.
Den vanligste:

Kaliumperklorat: 70
Aluminium (fin flak): 30

Alle forholdene er i vekt og kan multipliseres eller divideres for å få ønsket mengde. Husk at dette er noe av det farligste innenfor pyroteknikk og må behandles med den største respekt. Bland ikke mer enn 5g av gangen og bruk alltid diapermetoden (søk) og bomullsklær.
Trådstarter
46 0
Ja selvsakt har jeg respekt får det, har kunnet lagge både BP og flash men først må jeg ha noe fornuftig og bruke det til, og har fått med meg at flash er mye mer ustabil i forhold til BP. Dette er også grunnen til at jeg spør litt før jeg begyner på det. Vil ha hjemmet mitt litt lenger...

Hør lyst og begynne litt forsiktig og heller ta det der etter.. som sagt så har jeg god tid på meg, har lyst og lage et showe til nytt år igjen, er vel det som er målet i første om gang. og jeg vet at man ikke begyner med et multig break shell foreks.

Samtidig som det virker som det er noen seriøse her inne som holder på med slik.. Var derfor jeg egentlig var litt overasket over at det står så lite om basicen om og lage slik..
selv om det igrunn står ganske mye vis dere skjønner hva jeg mener???

Morteren er et oppskytings rør?
løfteladningen monteres den på shellet eller skyttes den opp som en kanon kule? dette er vel noe av det jeg ikke har funnet svar på enda
Løfteladningen ligger i bunn av morteren, under shellet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Løfteladningen, som bjølg sier, ligger under i shellet i morteren og er drivkraften som får luftbomben til å fyke opp og nå sin høyde.
Den festes oftest på selve bomba (se etter bilder) med en hurtiglunte nedi.
Shellet er en rund kule med burst charge (det som lager smellet, åpner shellet og sprer stjernene)og stjerner som er små "kruttkuler" som lager en effekt på himmelen når shellet eksploderer.
Shellet har en lunte som antennes av eksplosjonen i mortaren.
En mortar er i denne sammenheng et rør (ofte papp) som shellene blir skutt opp av. I bunnen av mortaren er det lift charge, som ofte er svartkrutt.
Det som skjer er at liftcharge-en i mortaren antenes og skyter shellet opp i lufta, lunta i shellet blir antent av eksplosjonen.
Mens shellet er i lufta brenner lunta inn og antenner burstchargen, shellet eksploderer og de brennende stjernene blir spredd ut over himmelen.

Mulig dette ble rotete, rett meg om noe er feil :wink:
Vill bare minne om at det er ca. 1 år siden Jeg begynte å lese om pyro, senere begynte jeg med røykbomber, som ble større og større :P , når jeg ble lei av det så begynte jeg å lage svartkrutt på CSI metoden, så laget jeg meg en kulemølle.
Å nå laer jeg flash, og salutt-shells. Jeg syns det er ganske ok framgang, jeg vill anbefale at du gjør det samme

Heldigvis for deg har jeg en del linker liggenes om shells og annet:

http://www.frogfot.com/
http://www.pyrotechniques.org/dwilliams/top.html (bra mann! )
http://petelin.gozdis.si/~jakal/tutorials.htm
http://unitednuclear.com/hulls.htm (brukes til break i shells)
http://www.pyroguide.com/index.php?title=Main_Page (se under toutorials)
http://www.unitednuclear.com/experindex.htm ( http://www.unitednuclear.com/shell.htm , viser de steg for steg om oppbygging av et shell, vill ikke anbefale at du begynne så stort da :P )
http://www.wichitabuggywhip.com/fireworks/
http://www.vk2zay.net/article.php/3

så har du noe å lese på resten av kvellen
Trådstarter
46 0
det må jeg si, et par bra linker der takker og bukker og takk til alle andre som kommer med informative svar
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Anbefaler virkelig "Justins golfballshell".
Var der jeg begynte og de er veldig enkle å lage.
Skaff deg et godt break (flash, whistle, ikke H3)
så får du symmetriske og kraftige effekter. BP fungerer heller dårlig, men er mer enn nok de første gangene.
I stedet for vanlig BP kan jo "meal coated rice hulls" brukes. Det gir bedre effekt en vanlig BP i alle fall. Link til oppskrift er allerede nevnt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Et lite tips kan være å ikke lage krutt med CIA-metoden, men heller skaffe seg en kulemølle omgående. CIA-metoden er nok som oftest en skuffelse..
Har lest at kruttet blir bedre om du først møller det, så bruker CIA metoden etterpå, så får du best mulig resultat, er dette sant da?
Jeg har alle ting jeg trenger til kulemølle, men er litt red for at jeg kobler kondensatoren feil, men skal bare ta sjansen i morgen. :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror du skal først bruke CIA og så mølle.
Du kobler ikke kondensatoren feil så lenge du holder deg på en pol.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tror ikke det spiller noen stor rolle. Jeg ville i allefall aldri giddet å bry meg med å bruke begge. Du får godt nok krutt med å bare mølle.
Trådstarter
46 0
på linken til http://www.come.to/pfp på oppskriftene der er det ofte flere forskjelige oppskrifter eller valg på samme oppskrift hvorfor er det det? eller er det noe jeg mmissforstår der
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av harley80
på linken til http://www.come.to/pfp på oppskriftene der er det ofte flere forskjelige oppskrifter eller valg på samme oppskrift hvorfor er det det? eller er det noe jeg mmissforstår der
Vis hele sitatet...
Det er mange komposisjoner for forskjellige bruksområder og effekter. Samt forskjellige formler for ca den samme effekten. Har du ikke alle kjemikaliene til én komposisjon, kan du kanskje lage en annen svært lik med litt andre kjemikalier.
Trådstarter
46 0
Ok, skjønner
Merkelig at ingen har nevnt nettstedet www.passfire.com!

Her finnes illustrerte artikler om alt fra trekullproduksjon, svartkrutt og black match til ferdige effekter som luftbomber, raketter og kaker/batterier.

Du må riktignok betale $40 for medlemskap men du får mer informasjon her enn i de fleste andre pyro-bøker.
Det er mulig å registrere seg for prøvemedlemskap gratis men da får en kun tilgang til et par artikler. Du får da sett hele listen over artikler som er dekket på nettstedet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Passfire er det beste og koster ikke mye i forhold til hva du får (forumet er også bra). Men det koster noe som gjør det lite tilgjengelig for nybegynnere.
Pengene gir derimot tilgang et nettsted fritt for teite spørsmål og spam.
Joda, det kan kanskje virke litt nedslående for nybegynnere med en nettside som du betaler for å få tilgang til.
Men skal en først investere penger i pyro-litteratur så gir passfire trolig mest for pengene. Merk at prosjektene krever et snev av forkunnskaper om forsiktighet o.l. Ellers er de fleste prosjektene meget detaljert beskrevet steg for steg.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av PyroThomas
Joda, det kan kanskje virke litt nedslående for nybegynnere med en nettside som du betaler for å få tilgang til.
Vis hele sitatet...
Så deilig, deilig nedslående Avgiften sikrer at kun de med størst interesse velger å registrere seg, slik at man slipper all søpla man får på feks dette forumet. Passfire ville jo ikke vært noe stas om det var fullt av drittposter.
Trådstarter
46 0
hei tenkte og legge inn en bestiling hos ktpnaturfag på noen kjemikalier. som eks svovel, men dem har pulver og svovellever hva er best, det siste? Og hva mer er greit og bestille derfra? vet det ikke går og bestille som privat men jeg har egent firma så det går nok greit 8)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Svovellever er noe helt annet. Kjøp pulver.
Trådstarter
46 0
ok da er jo det oppklart. Noe mer som er og anbefalle at jeg kjøper derfra som ikke er så galt pris messig?
Det kommer jo helt an på hva du vil lage/hva du trenger.
Du vet at du må ha en bestilling til 1500kr?
hvis du ikke kan få tak i det fra andre steder kan jeg anbefale aluminiumspulveret derfra.
et par andre ting er naftalenpulver(til å lage flammekuler), magnesiumspulver og kaliumklorat.
Hvis jeg husker noen flere ting kan jeg skriv de også.
Trådstarter
46 0
ok har lyst og lage det meste, men det må komme etter vært med kunskapen, men kjemikaliene blir vel ikke ødelagt av og stå hjemme her heller. Og vis jeg må bestille får 1500kr noe jeg ikke har lest noe sted så kan jeg jo bestille litt forskjelig.. Leste at ordere under 300 ikke blir gjort noe med..
Merk dere at han bestiller fra KPT, og ikke svenskakemi.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
harley80, ikke hør på de som foreslår klorat. Er du seriøs i pyroteknikk holder du deg langt unna dette stoffet til du kan forklare fullt ut hva som kan skje på kjemisk nivå.
Trådstarter
46 0
Ok, jeg bestilte svovelpulver, aluminiumspulver, naftalenpulver og magnesiumspulver i første omgang.

Så får jeg ta en tur på FK og apoteket så får jeg lage litt svartkrutt og prøve meg på knsu og 1"shell eller noe slik
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
46 0
Bestilte på KPT den 19 januar og varene var i hus får 10 dager siden. Syns dette gikk lovlig tregt over en mnd. så neste gang tror jeg jeg satser på sverge....

Så nå er det bare og få tiden til og strekke til og få satt igang
vil si at det samme hendte med meg for ikke så lenge siden, og grunnen er at det er nå mange skoler bestiller naturfagsutstyr. om en måned eller to tror jeg at det går mye raskere :wink: