Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2689
Som tittelen sier, vil jeg lage mine egne raketter.
Nyttårsfeiringen i år synes jeg var relativt skuffende, og jeg vil heller lage mitt eget framfor å modifisere de nåværende rakettene.

Setter helst fokus på raketter med motor, også omtalt som pinneraketter.

Jeg har ikke tilgjengelig noe utstyr for fremstilling av pyroteknisk vare, så det blir nok mye "man tar hva man har" prinsipp - iallefall på begynnerstadiet.

Etter noe småknoting på forumet ser jeg at en "Candy rakettmotor" visstnok skulle være enkel å lage - og jeg har da satt meg ut en slik til å begynne med, men jeg finner lite informasjon om dette. Noen som har?

Jeg antar at jeg begynner med motorer i første omgang, og sender opp dummyraketter me dødvekt, slik at jeg kan observere rakettens oppførsel med ulik vekt og størrelse på motor.
Finnes det noe rimelig verktøy\utstyr for å måle hvor langt opp raketten går?

Tar gjerne imot tips til "begynnerraketter" her.
Jeg har ikke noe kjemisk erfaring, og vet heller ikke hvor jeg får tak på eventuelle varer.

Setter pris på om eventuelle hjelpere tar hensyn til at jeg er fersk innenfor dette området, men gjerne vil lære det skikkelig før jeg begynner på noen seriøse prosjekter, framfor å ende med brannsår og lignende av betydelig størrelse.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Raketter er det vanskeligste, men hvis du tar deg god tid bør du kunne få den første i lufta :wink:

Hvilke kjemikalier har du tilgang på?

Candy består av kaliumnitrat og sukker i forholdet
60:40 eller 70:30 (sistnevnte mest hissig). Problemet er at den er utrolig hygroskopisk (tiltrekker seg fuktighet) og vanskelig å arbeide med.

Har du tilgang på kaliumnitrat kan du prøve deg på svovelfritt svartkrutt istedet. jeg blander i forholdet 70:30 til raketter, men 80:20 fungerer det og (litt hissigere). Her er noen linker til brukbare tutorialer:

http://www.wichitabuggywhip.com/fire...s/rockets.html

http://www.vk2zay.net/article.php/15

http://www.wfvisser.dds.nl/EN/rockets_BP_EN.html

Det står mye på forumet om hvor å få tak i kaliumnitrat. Det finnes som gjødsel eller du kan lage selv eller kjøpe fra forhandlere som svenskakemi.nu.
Skal du måle hvor høyt raketten går, så er det flere måter å gjøre dette på. Enten kan du kjøpe målere som du får hos forskjellige hobbybutikker, eller du kan gjøre det visuelt. Altså regne det ut høyde i forrhold til avstand, eller liknende. Skal se om jeg finner en link som forteller mer om hvordan dette gjøres.
Sitat av AndersG
Raketter er det vanskeligste, men hvis du tar deg god tid bør du kunne få den første i lufta :wink:

Hvilke kjemikalier har du tilgang på?

Candy består av kaliumnitrat og sukker i forholdet
60:40 eller 70:30 (sistnevnte mest hissig). Problemet er at den er utrolig hygroskopisk (tiltrekker seg fuktighet) og vanskelig å arbeide med.

Har du tilgang på kaliumnitrat kan du prøve deg på svovelfritt svartkrutt istedet. jeg blander i forholdet 70:30 til raketter, men 80:20 fungerer det og (litt hissigere). Her er noen linker til brukbare tutorialer:

http://www.wichitabuggywhip.com/fire...s/rockets.html

http://www.vk2zay.net/article.php/15

http://www.wfvisser.dds.nl/EN/rockets_BP_EN.html

Det står mye på forumet om hvor å få tak i kaliumnitrat. Det finnes som gjødsel eller du kan lage selv eller kjøpe fra forhandlere som svenskakemi.nu.
Vis hele sitatet...
Må bare tilføye at kanskje er 65/35 det mest brukte.

Som sagt bør du skaffe kaliumnitrat, som er det enkleste oksidanten til rakettmotorer, og aller helst ett litt mer avansert "fuel" enn bare vanlig sukker. Kan du skaffe sorbitol er det rimelig mye mer effektivt enn KNSU, spesielt til større raketter.

Du kan jo se på www.nakka-rocketry.net etter noe info. Dette er kanskje mer avanserte raketter enn det du tenker på, men verdt å ta en titt på uansett.

EDIT: Godt å se at noen nybegynnerer faktisk arbeider å søker litt før det spør. Slik skal det være
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror han ville ha fyrverkeri raketter, men nakka har en god del informasjon likevel! Jeg vil likevel satse på noe enklt til å begynne med og la vær å prøve candy eller noe annet. Svartkrutt er like greit.
Nakka har jo god informasjon om utformingen av selve motoren, så det der definitivt verdt et besøk innpå den siden.
Det fungere best vis du smelter sukkeret, og tilsetter KNO3 på svak varme.

Du kan også blande sammen melis og finmalt KNO3, men det er ikke like effektivt
Tørr blanding funker da fint for meg.. Er mye enklere å ha med å gjøre og. Bare pass på å pakke det GODT sammen..

Her er foresten link til hvordan du kan finne ut høyden uten noen dyre duppeditter.

http://www.apogeerockets.com/educati...wsletter92.pdf
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Som AndersG sier er 70/30 hissig, og han sier 80/20 er hissigere, men, det må nevnes at for maximal gassvolum så er det oxygenbalansert som gjelder, og det ligger på ca 70/30. 29,(masse desimaler) + 70(pluss masse desimaler) er det egentlig.

Edit: jeg leste litt fort over der ja. trodde han mente KNSU for begge de.
Men husk blir KNSU for hissig er det større sjangs for CATO.
Trådstarter
5 0
Sitat av AndersG
Raketter er det vanskeligste, men hvis du tar deg god tid bør du kunne få den første i lufta :wink:
Vis hele sitatet...
Jeg har god tid.
Målet er som sagt å lære om "faget" samtidig som jeg får laget et produkt jeg blir fornøyd med.
Dersom alt går i orden ender prosjektet opp med en rakett som muligens fyres opp under neste års nyttårsfeiring. (les: avhengig av værforhold).
Sitat av AndersG
Hvilke kjemikalier har du tilgang på?
Vis hele sitatet...
Det er relativt begrenset. Satser på å bygge på Krista-K og vanlig strøsukker.
Sitat av AndersG
Candy består av kaliumnitrat og sukker i forholdet
60:40 eller 70:30 (sistnevnte mest hissig). Problemet er at den er utrolig hygroskopisk (tiltrekker seg fuktighet) og vanskelig å arbeide med.
Vis hele sitatet...
Har snust litt og sett at PVC rør blir brukt en del til slikt, og kommer derfor til å bruke dette til de første eksperimentene. Hvordan oppfører denne blandingen seg i et slikt rør? Vil stoffet by på noen problemer?
Sitat av AndersG
Har du tilgang på kaliumnitrat kan du prøve deg på svovelfritt svartkrutt istedet. jeg blander i forholdet 70:30 til raketter, men 80:20 fungerer det og (litt hissigere).
Vis hele sitatet...
KNO3 og sukker blandet sammen gir vel en "hard" masse, mens dette gir en heller løs masse etter det jeg har forstått. Stemmer dette?
Når du sier blanding i denne sammenheng, mener du da forhold mellom kno3 og kull?
Og hvilken type kull er det snakk om?
Sitat av pyrotekniker
Som sagt bør du skaffe kaliumnitrat, som er det enkleste oksidanten til rakettmotorer, og aller helst ett litt mer avansert "fuel" enn bare vanlig sukker. Kan du skaffe sorbitol er det rimelig mye mer effektivt enn KNSU, spesielt til større raketter.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har forstått er sorbitol en slags erstatning for sukker i måltid, men jeg har ikke noe mer informasjon om det. Hvor kan man få tak på dette?
Høres jo ut som dagligvare etter det jeg har funnet frem av informasjon.
--
Finnes det noen oversikt på hvor kraftig motoren burde være i forhold til rakettens vekt?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
PVC-rør er vanlige å bygge motorer av. Stoffet skulle ikke gi noen problemer, med mindre rørene er veldig tynnveggede.

Angående tetthet på KNO3/Sukker vs. svartkrutt er det ikke så forskjellig, med mindre du smelter KNO3 og sukker sammen. Personlig ville jeg gått for å finmale begge kjemikalier og hamre det sammen slik man gjør med svartkruttbaserte rakettmotorer. Har gjort dette en del ganger, og det fungerer helt fint. Har ingen erfaring med smelting, da jeg har funnet at det er for mye bry for min del.

Når Anders snakker om 70:30 og 80:20, referer han til vektforhold mellom KNO3 og kull. Først KNO3, så kull. For å få brukbart krutt bør du nok ha en kulemølle. Du kan oppnå et greit resultat med morter, men det tar så grusomt lang tid å få pulverisert alt kullet.

Til rakettmotorer skulle nok grillkull duge. Vær selektiv, og velg ut de bitene som er best forkullet.
Som en aller første begynnelse kan du lage slike som disse. Krever lite brennstoff siden de er veldig små, og er ganske lette å få til å fly. De fungerer med litt "payload" til en viss grad, men ikke for mye.

Guide:
http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=72252

Bilder og video:
http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/rakettbilder/

Videre har du jo for eksempel Richard Nakka sine PVC motorer: http://www.nakka-rocketry.net/pvcmot5.html

Krutt har nok sine fordeler i mindre raketter, mens i større raketter er andre, litt tregere, brennstoff å foretrekke. Sorbitol som jeg nevnte, kan være vanskelig å skaffe her i Norge. Selv planlegger jeg en bestilling fra http://www.netrition.com/ som selger både Sorbitol, Erythritol (Kan enten nitreres eller brukes som brennstoff i raketter) samt noe Guar Gum (bindemiddel).

Viss du ser på Nakka sin "fuel-del" ser du at flere andre typer også er eksprimentert med, blandt annet KNFR (fruktose, som lett skaffes i dagligvarebutikker, KNDX (dekstrose, litt usikker på anskaffelsen) og enkelte blandinger tilsatt Jern Oksid. Dette med jernoksid kan være litt skummelt siden det øker brennhastigheten kraftig og en rakett beregnet på standard fuel kan ende opp med en CATO dersom du bruker Jernoksid.
[/url]
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Ansgar
Det er relativt begrenset. Satser på å bygge på Krista-K og vanlig strøsukker.
Vis hele sitatet...
Jeg har dårlig erfaring med KNSU som brenstoff i fyrverkeri raketter. Den kan ikke lagres over natta engang før det blir ubrukelig. Legger du det i en fryser kan den i motsetning lagres flere uker, kanskje år! Det sies å være ca 50% kraftigere enn svartkrutt, men brenner mye tregere så det krever en mindre dyse.

Har snust litt og sett at PVC rør blir brukt en del til slikt, og kommer derfor til å bruke dette til de første eksperimentene. Hvordan oppfører denne blandingen seg i et slikt rør? Vil stoffet by på noen problemer?
Vis hele sitatet...
Husk at PVC avgir de farligste splintene! Unngå visuell kontakt med alt untatt øynene som har vernebriller eller visir så bør det gå bra.
Blandingen vil eksplodere hvis alt er tett og bare stå på bakken å frese uten rett dyse og core (kjerne opp igjennom brennstoffet for å øke overflaten) og den vil ikke brenne hvis utsatt for luft i over ett døgn. Jeg ser sistnevnte eller nest siste som mest sannsynelig, men det kan eksplodere. Det er også relativt lett å fylle i hylsen. Bare hell varm mix i røret og press det litt sammen slik at det ikke blir noen luftlommer eller sprekker.

Kode

KNO3 og sukker blandet sammen gir vel en "hard" masse, mens dette gir en heller løs masse etter det jeg har forstått. Stemmer dette?
Når du sier blanding i denne sammenheng, mener du da forhold mellom kno3 og kull?
Og hvilken type kull er det snakk om?
Ja, det gir en masse nesten som sukker.
Jeg har aldri lyktes med raketter fyllt med "ublandet" drivstoff. Jeg smelter alltid.
Mener vektforholdet til KNO3-kull ja.
Det er snakk om trekull, helst hjemmelagd.

--

Kode

Finnes det noen oversikt på hvor kraftig motoren burde være i forhold til rakettens vekt?
Ja, men det varierer utrolig mye etter prestasjonene til din motor. Jeg har sett slike tabeller, men finner ikke igjen hvor. Du kan se litt på hva andre har lagd og hvor mye deres raketter kunne løfte.
Reinert med beine !
griped's Avatar
det sies jo atpinnen må være tyngst når man legger fingeren i begynnelsen av motoren, men på mange av de kjøperakettene jeg hadde var motoren og tyngst!?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg testa på mine store raketter, og balansepunktet lå på midten av motoren.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hovedtingen er at motoren har bra drag. Så lenge den akselrerer brukbart hele veien vil ikke raketten tippe over med en litt for kort pinne.

Nygaard: Jepp, trekull er mye arbeid å pulverisere, men ikke hvis du bruker grov sagflis (for fin og det blir ikke nok luft) :wink:
Jeg bruker slik de har i kaninbur, fjøs etc og det fungerer utmerket og er klart til å mølles rett etter koking. Ikke noe gris!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av AndersG
Nygaard: Jepp, trekull er mye arbeid å pulverisere, men ikke hvis du bruker grov sagflis (for fin og det blir ikke nok luft) :wink:
Jeg bruker slik de har i kaninbur, fjøs etc og det fungerer utmerket og er klart til å mølles rett etter koking. Ikke noe gris!
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at ikke dårlig forkulling av flisa er grunnen til mislykka liftpowder, da?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Flisa bør jo være lettere og forkulle.
Med mindre det er for lite luft, men jeg mener og huske han tok feil boks med krutt.
Trådstarter
5 0
Jeg kommer til å bruke PVC i "testfasen".
Når jeg skal ha noe endelig, med fyll blir det sannsynligvis en formstøpt rakett i glassfiber.

Noen som har erfaring med dette?
blir vel "formstøpt shell" på fagspråket, eller?

Når det kommer til dyse, og lunter..
Er det et eksperimentasjonsmoment å finne dysestørrelse i forhold til mengde KNSU\rakettvekt?

Jeg ser aller helst at dysehullet lages i forkant. Vil dette ha noen ulemper?

Lunte: Jeg regner med visco-lunte blir det jeg satser på, hvis det lar seg bestille fra en gitt butikk i UK. Siden jeg vil lage dysehull før jeg fyller raketten, satser jeg også på å tette dysehullet med lunta før jeg fyller. Vil dette skape noen problemer når lunta skal brenne igjennom dysehullet?
Personlig vill jeg anbefale at du borer dysen etter du har helt i drivstoffet, så kan du bore coren i samme slangen!

Du trenger en skikkelig FEIT visco lunte for å tette igjen dysen. Jeg har lest at dysen skal være 1/3 av ID'en til røret, men det er til BP-raketter.

Vis du ikke får tak i visco kan du jo altids lage blackmatch! Jag lager mine med 20% grillkull og 80% KNO3, funker fjell!
Trådstarter
5 0
hvilken funksjon har core'n i en slik rakett?
det blir blackmatch lunte hvis det ikke fungerer å bestille fra nettbutikken som er omtalt i "hvordan skaffe hva" tråden.
Coren gir mer overflate, slik at blandingen brenner raskere, og dermed gir mer "trøkk".

Jeg tror det er noen som har bestilt fra pyroplanet, men de er forløpig tom for vanlig visco, jeg sente mail, å de sa at du skulle få in mer etter nyttår, altså nå. Jeg sente mailen før nyttår altså!
jeg har bestilt grønn amerikansk visco fra pyroplanet, og den funker veldig bra! bestilte litt før to uker før nyttår(husker ikke helt dagen) og fikk det på lille juleaften. ble etter det jeg skjønte sendt som høyprioritetspakke. jeg har også sendt mail til norges tollvesen, og så lenge det er kun lunten du får, og ikke noe sprenglegeme med, er det helt lov å ta inn i norge etter det jeg forstod.
så hvis jeg ikke tar helt feil er det helt lovlig å bestille derfra, vanskelig er det heller ikke.
Sitat av cazadores de mitos
jeg har bestilt grønn amerikansk visco fra pyroplanet, og den funker veldig bra! bestilte litt før to uker før nyttår(husker ikke helt dagen) og fikk det på lille juleaften. ble etter det jeg skjønte sendt som høyprioritetspakke. jeg har også sendt mail til norges tollvesen, og så lenge det er kun lunten du får, og ikke noe sprenglegeme med, er det helt lov å ta inn i norge etter det jeg forstod.
så hvis jeg ikke tar helt feil er det helt lovlig å bestille derfra, vanskelig er det heller ikke.
Vis hele sitatet...
Flott at det er oppklart! Da redigeres det inn i tråden om anskaffelse. Takker, cazadores des mitos!