Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3968
Ser at de fleste aviser har identifisert den mistenkte gjerningsmannen med navn og bilde.

Greit nok så har det ikke vært hemmelig her lokalt men allikevel.
Trodde ikke det var lov at media gjorde sånt selv om det har skjedd før (baneheia osv). Tross alt er ikke fyren dømt enda.

Tenker dere ang å henge ut gjerningsmenn på denne måten?

Personlig tenker jeg det virker mot sin hensikt med tanke på at nå blir det umulig å rehabilitere fyren. Kan umulig starte nytt liv nå etter soning. Gjør fyren en tjeneste å skyt han i hodet asap liksom...
Nei, jeg synes også det er merkelig å henge ut en person på den måten før han er dømt. Men nå er også politiet rimelig sikre på at de har tatt riktig gjerningsmann.
Sitat av something Vis innlegg
Nei, jeg synes også det er merkelig å henge ut en person på den måten før han er dømt. Men nå er også politiet rimelig sikre på at de har tatt riktig gjerningsmann.
Vis hele sitatet...
Var rimelig sikker sist gang også, men media holdt seg for gode den gangen selv om alle lokalt viste navn osv.
Merkelig at de plutselig synes det er greit nå. Har lovverket eller moralen til sjonalistene forandret seg?
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Var rimelig sikker sist gang også, men media holdt seg for gode den gangen selv om alle lokalt viste navn osv.
Merkelig at de plutselig synes det er greit nå. Har lovverket eller moralen til sjonalistene forandret seg?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan man si. Det ødelegger jo en person sitt liv med navn og bilde i media hvis personen ikke er skyldig. Hva hvis man er skyldig, er det riktig med navn og bilde i media da?
Det virker som journalistene har en litt merkelig "dobbeltmoral" eller hva man nå skal kalle dette. I Christoffer-saken så har media fremdeles aldri gått ut med navn (eller fotografier) av stefaren. Offisielt sett så blir han fremdeles bare kalt "stefaren" selv om det finnes grupper på for eksempel Facebook eller lignende hvor folk offentliggjør navn eller fotografier av ham:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...lde-1.10906577

Men i denne Birgitte-saken nå, så har journalistene altså valgt å offentliggjøre både navn og fotografier. Selv om personen fremdeles ikke har blitt dømt for noe som helst enda.
Sitat av something Vis innlegg
Ja, det kan man si. Det ødelegger jo en person sitt liv med navn og bilde i media hvis personen ikke er skyldig. Hva hvis man er skyldig, er det riktig med navn og bilde i media da?
Vis hele sitatet...
Nei synes vel ikke det er greit uansett.
Tenker en vil han bli sluppet ut igjen og hvilke sjanse har han nå når "alle" vet hvem han er.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Nei synes vel ikke det er greit uansett.
Tenker en vil han bli sluppet ut igjen og hvilke sjanse har han nå når "alle" vet hvem han er.
Vis hele sitatet...
Selv om han kanskje blir sluppet ut og erklært uskyldig så vil fortsatt folk være mistenksomme mot han, noen vil til og med tro han er skyldig. Nå har de jo også offentliggjort at han er dømt for vold tidligere også.
Sist endret av something; 17. oktober 2022 kl. 20:29.
Jeg stusset og på dette. De fleste nettaviser har fullt navn og bilde. Virker som det er lite faste retningslinjer som følges i tilfellene hvor alt blir brettet ut. Selv mener jeg det er en mer negativ retning det før i, om det skal bli vanligere å kjøre fullt fesjå, endatil før dom er rettskraftig
Lurer på om han selv var ute i media og snakket frivillig her tidligere.
Hvis jeg ikke tar helt feil.
Kan hende det er derfor media nå ser på det som ok å gå ut med navnet hans.
Fetteren, som faktisk ble dømt til fengsel, omtales vel fortsatt også som bare "fetteren". At en annen gjerningsmann skal identifiseres fremstår som mystisk for min del. Spesielt siden personen ikke erkjenner forholdene, og det er såpass lenge siden nå at det blir komplisert å føre vitner og lignende. Politiet må ha en eksepsjonelt god sak for å kunne heve skyldspørsmålet over enhver rimelig tvil, og det er bare få uker til saken går for retten, så jeg synes sannelig de kunne ha ventet til det forelå en dom.
Her er de interne reglene avisene arbeider ut fra rundt dette temaet.

https://www.nored.no/Etikk/Interne-etiske-regler/4.7
Her er VG sin forklaring:

Sitat av https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y63o7J/johny-vassbakk-52-tiltalt-for-tengs-drapet
Derfor identifiserer VG Johny Vassbakk

Den som begikk drapet på Birgitte Tengs, har holdt det skjult i 27 år. Saken er blant de mest omtalte i norsk kriminalhistorie. I 1997 ble en uskyldig mann dømt. Birgitte Tengs’ fetter ble senere frikjent, men mistanken ble hengende ved ham ettersom lagmannsretten dømte ham til å betale erstatning. Dette er bakteppet når Riksadvokaten i dag har tatt ut ny tiltale.

Alvorlig kriminalitet er ikke et privat anliggende. Noen ganger kan det være berettiget at mediene forteller hvem som er siktet, tiltalt og dømt. Offentligheten har et berettiget informasjonsbehov ved grove lovbrudd, blant annet når medborgere blir drept.

Handlingen Johny Vassbakk anklages for, er svært alvorlig, og pressen har et ansvar for å informere offentligheten om sakens utvikling. Politiet mener de kan knytte Vassbak til ugjerningen blant annet gjennom DNA-bevis. Domstolen har flere ganger vurdert bevisene, og skrev i april 2022 at det er meget sterk sannsynlighet for at Vassbakk begikk drapet. Når det er tas ut tiltale, betyr det at også Riksadvokaten mener det kan føres bevis for skyld.

Det er argumenter både for og mot identifisering. Disse må veies mot hverandre. De viktigste argumentene mot navngivelse er at Johny Vassbakk nekter straffskyld. Han skal betraktes som uskyldig inntil det motsatte er bevist. Identifisering vil også være en belastning både for Vassbakk og hans nærstående.

På den annen side er det tekniske bevis som ifølge påtalemakten knytter Vassbakk til åstedet. Dette kan tale for identifisering før rettssaken starter. Vassbakk er også tidligere dømt til fengsel flere ganger. Det viktigste er likevel Tengs-saken svært spesielle karakter og historikk. Den taler for at offentligheten har krav på betydelig informasjon. Åpenhet om saken og bevisene er viktig for å sikre rettssikkerheten til alle parter, også den tiltalte. VG har vektlagt dette når vi velger å identifisere Johny Vassbakk.
Vis hele sitatet...
Når det går en potensiell serieovergriper/-morder rundt i et lite lokalsamfunn, så er det som VG sier ikke et privat anliggende. Det vil nødvendigvis også oppstå mange rykter og mistanker, sånn som f eks han her opplevde. Det er altså noen grunner til at allmennheten har krav på korrekt informasjon i sånne saker. At han ikke er dømt, er selvsagt problematisk. Det er vel sannsynlig at han uansett var uformelt identifisert i lokalmiljøet, så offentliggjøringen var mer ryddig i ryktene enn faktisk ny informasjon.

Når det gjelder rehabilitering etterpå, så er det ikke uvanlig for drapsdømte å skifte navn. Blir han dømt for dette så er det vel noen år til det blir en problemstilling uansett.
▼ ... over et år senere ... ▼
https://www.nrk.no/rogaland/johny-va...ngs-1.16663930

Han er nå frifunnet for drapet etter 2 år i varetekt.
Sitat av something Vis innlegg
https://www.nrk.no/rogaland/johny-va...ngs-1.16663930

Han er nå frifunnet for drapet etter 2 år i varetekt.
Vis hele sitatet...
Hele den saken der er merkelig og skandaløs. Tragisk for de som sitter igjen. Her har politi og Kripos gjort et dårlig inntrykk, i hvert fall ut ifra dokumentar serien om denne saken.
Men dna var vel funnet hos offeret? For små mengder?
Ingen røyk uten ild sier nå jeg..

Samme person var vel også i Stavanger den den natten tina jørgensen ble drept.

Ble forresten nesten forbannet av å se åsteds norge gjennomgang av politiets systematisk dårlige arbeid i
etterforskingen av tina jørgensen saken i stavanger.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Men dna var vel funnet hos offeret? For små mengder?
Ingen røyk uten ild sier nå jeg..

Samme person var vel også i Stavanger den den natten tina jørgensen ble drept.

Ble forresten nesten forbannet av å se åsteds norge gjennomgang av politiets systematisk dårlige arbeid i
etterforskingen av tina jørgensen saken i stavanger.
Vis hele sitatet...
Din post oppsummerer vel ganske greit essensen i selve tråden her?

Uansett utfall i retten vil fortsatt mange være skeptisk til hvorvidt dommen er korrekt. Altså vil mannen fortsatt være skyldig i manges øyne.

Om han ikke var outa ville nok hverdagen blitt enklere for ham.

Du stiller jo et relevant spørsmål. For politiet hadde DNA treff på denne mannen.

Klønte politiet til DNA sporet? Var det slumsete omgang med bevis som gjorde at mannen ikke ble dømt? Eller var det noen i politiet som hadde bestemt seg for hvilket resultat de ønsket i DNA sporet også sørget for at de fikk nettopp det?
DNA sporet, Vassbakks DNA på strømpebukse var det eneste de hadde.
De klarte ikke å knytte dette til sted og handling annet enn med antagelser. Det holdt ikke for retten.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...irgittes-haand

Hårstrå funnet i den lukkede hånden hennes. Disse stammer ikke fra Fetteren elle Vassbakk. Politiet må utelukke dette beviset for å kunne koble Vassbakk til drapet. De har etter hva jeg har forstått ikke gjort nok for å forklare dette beviset.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Duste Norge!!
Er det ingen som skjønner hvordan et slikt rettseksempel vil kunne misbrukes i lignende rettsaker i fremtiden!?
Nå kan enhver skyldig påberope seg samme argumentasjon når det foreligger DNA bevis!!!
Og hvordan har det seg nå plutselig at et DNA treff ikke linker evt. vedkommende til kriminaliteten som er blitt gjort?
Og det spesielt i dette tilfellet hvor Vassbakk benekter enhver kontakt med Birgitte Tengs!
Ser for meg i evt. lignende saker i fremtiden så vil det faktisk bli strategisk fordelaktig for de som er skyldig i å prosedere på at man har vært i nærheten av sine offre!
Denne dommen blir altså fødselshjelp for å kunne hevde at tiltalte/mistenkte kan si at man har vært på samme toalett, utested, taxiteminal, konsert, samme trikk/tog bla bla bla....og derav så har det smittet DNA!!
Søppel akademikere!!!

Duste Norge!!
Er det ingen som skjønner hvordan et slikt ubrukelig rettseksempel vil kunne misbrukes i lignende rettsaker i fremtiden!?
Nå kan enhver skyldig påberope seg samme argumentasjon når det foreligger DNA bevis!!!
Og hvordan har det seg nå plutselig at et DNA treff ikke linker evt. vedkommende til kriminaliteten som er blitt gjort?, og det spesielt i dette tilfellet hvor Vassbakk benekter enhver kontakt med Birgitte Tengs!
Ser lett for meg i evt. lignende saker i fremtiden så vil det faktisk bli strategisk fordelaktig for de som er skyldig/tiltalt i å prosedere på at man har vært i nærheten av sine offre!
Denne dommen blir altså fødselshjelp for å kunne hevde at tiltalte/mistenkte kan si at man har vært på samme toalett, utested, taxiteminal, konsert, samme trikk/tog bla. bla. bla....og derav så har det smittet DNA!!
Og dette med at en muduskandidats modus ikke skal brukes eller anses som skjerpende omstendighet hva spørsmål om skyld angår er å betrakte som det største vrøvl, er det nå blitt slik at tiltalte som ikke har modus ikke skal få dette betraktet som formildnende omstendighet hva spørsmål om skyld angår???
Bare den offisielle historien til JV viser at han er en helt opplagt og særdeles avviker, det finnes INGEN vitenskap som beviser at JV`s modus tendenser ikke kan ha utledet til drap og voldtekt av BT.
Vis meg en vitenskapelig kalkyle som beviser tilfeldig DNA smitte i denne saken, det finnes ikke omstendigheter som beviser dette, ergo så er dommen basert på ren spekulasjon.

Klart at JV er skyldig!!!
Sist endret av Existensial; 30. desember 2023 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen røyk uten ild sier nå jeg..
Det finns mange måter å lage røyk uten ild på. Mange av de ligner til og med på ild. Men er det ikke. Det er forkastelig å tro og mene noe om noe man ikke vet noe om. Og er det en ting historien har vist er det at ting kan se ut som noe helt annet enn det er. Hvordan er deg i det hele tatt mulig å dømme noen for noe som helst 20-30 år etter dersom det ikke har kommet frem nye soleklare bevis. To personer har tidligere vært mistenkt, en dømt. Har hørt om spaghettiwestern, men dette må jo være spaghettikrim………. Alt her blir bare spekulasjoner. Hvis ikke du var der vet du ikke en dritt……….

Ingen røyk uten ild skulle være sitat fra annet innlegg[quote][Men dna var vel funnet hos offeret? For små mengder?
Ingen røyk uten ild sier nå jeg../QUOTE]
Sist endret av Mraduvanzed; 31. desember 2023 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Mraduvanzed;3869544]Ingen røyk uten ild sier nå jeg..
Det finns mange måter å lage røyk uten ild på. Mange av de ligner til og med på ild. Men er det ikke. Det er forkastelig å tro og mene noe om noe man ikke vet noe om. Og er det en ting historien har vist er det at ting kan se ut som noe helt annet enn det er. Hvordan er deg i det hele tatt mulig å dømme noen for noe som helst 20-30 år etter dersom det ikke har kommet frem nye soleklare bevis. To personer har tidligere vært mistenkt, en dømt. Har hørt om spaghettiwestern, men dette må jo være spaghettikrim………. Alt her blir bare spekulasjoner. Hvis ikke du var der vet du ikke en dritt……….

Ingen røyk uten ild skulle være sitat fra annet innlegg
[Men dna var vel funnet hos offeret? For små mengder?
Ingen røyk uten ild sier nå jeg../QUOTE]
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det var treff på 27 av 27 markører i det første DNA beviset som ble fremlagt i tingretten , noe som er 100% bevis!
Jeg vet også at det nå i lagmannsretten ble lagt frem ett ytterligere bekreftelsesbevis der 12 av 12 markører harmonerte med JV sin DNA profil, noe som er meget bekreftende !
JV hevder at han ikke har hatt noe som helst kontakt med BT, han har ikke alibi for angjeldende tidspunkt for drapet.
JV modus er mildt sagt "imponerende" for å si det mildt, med drapsforsøk, vold i mot kvinner, blotting....... etc.
Blir man ikke dømt under slike forrutsetninger så er det snart ikke mulig i bli dømt i det hele tatt slik jeg ser det!
Da får man håpe at det blir som det ble med sedelighetssaker for ca. 20 år siden, dvs. at pga. at det eksisterte for mange henleggelser opp i mot antall anmeldelser og dommer så ble beviskravet vesentlig redusert.
Spørsmålet blir da om hvor mange justismord som må skje for at akkurat dette må skje!
Jeg dømmer ikke, jeg bedømmer denne saken på samme måte som tingretten gjorde, og det burde du også gjøre!!

Dette er hva retten sier!
– DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne.

Denne uttalelsen (rettseksempelet) kommer til å bli enhvers skyldige prosedyre drøm i fremtiden...og mange kommer til å bli uriktig frikjent bare pga. av disse ordene!!!
Sist endret av Existensial; 31. desember 2023 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Existensial Vis innlegg
Dette er hva retten sier!
– DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne.

Denne uttalelsen (rettseksempelet) kommer til å bli enhvers skyldige prosedyre drøm i fremtiden...og mange kommer til å bli uriktig frikjent bare pga. av disse ordene!!!
Vis hele sitatet...
Det er jo det retten allerede har sagt lenge i flere saker. DNA-bevis alene taler ikke for at "det er hevet over enhver tvil" at man er skyldig. Om ikke, ville det jo blitt svært lett å få noen uskyldig dømt. Bare få tak i litt blod, spytt e.l. og gni det på et lik. Send anonymt tips til politiet så de ender opp med å innhente DNA selv.

Husk også at i denne spesifikke saken var bevisrommet så "så overfylt at ansatte måtte skritte over beslag slengt på gulvet" i følge en tidligere politiansatt.

Funn av DNA er en sterk indikasjon på at to personer har vært i nærheten av hverandre, eller berørt samme sted, innen et visst tidsrom. Selv om dette er et ganske sentralt bevis, må man ha noe mer som støtter opp om den teorien for å bygge et bevisbilde som fjerner tvilen - som selvfølgelig skal tale i tiltaltes favør.
Ikke helt enkelt å ta stilling til dette uten at jeg er i nærheten av å støtte Existensial sin raljering så er det en interessant kronikk på politiforum som er litt i den retningen.

Den problematiske Birgitte Tengs-dommen

Sitat av Dyret Vis innlegg

Husk også at i denne spesifikke saken var bevisrommet så "så overfylt at ansatte måtte skritte over beslag slengt på gulvet" i følge en tidligere politiansatt.
Vis hele sitatet...
Ja og det vel denne saken oppsummert så er det feil og dårlig politiarbeid fra starten av som gjør at det fortsatt ikke er mulig å bevise det tilstrekkelig. Det er tross alt tilbake til 90 tallet på den tida internett var nytt og folk begynte å få mobiltelefon. At de ikke visste alt om DNA på Karmøy kan jo til dels være forståelig...

Uvisst om det i denne siste rettsaken kunne vært gjort særlig annerledes.
Sist endret av Dough; 31. desember 2023 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Historien er full av garanterte saker som var så sikre at ingen trodde de kunne være feil. Allikevel ser ting annerledes ut etter noen år. Det har til og med vært saker der folk har sittet inne i årtier og den ekte drapsmannen har brukt sin siste pust på å fortelle hele verden hvor feil de har tatt.
Det er ikke BARE DNA bevis som foreligger i denne saken!!
JV har inget Alibi, han har vært i området, og det foreligger plenty med offisiell Modus, JV var også i Stavanger den natten Tina Jørgensen forvant, TJ hadde lignende hodeskader som BT hadde.
Hvis at bevismaterialet ble liggende slik at enhver bare kunne "skritte" over det, ja da indikerer det i hverfall for min del at DNA ikke smitter så lett som de inkompetente medlemmene av denne tingretten antyder!!
Jeg dømmer ingen, men jeg BEdømmer JV til å være skyldig, de krokodilletårene kan han bare dra til h..........e med for min del!
Denne dommen bidrar til at Norge tar et ytterligere steg inn i den/det liberalistiske himmelen/h........e slik at vi nærmer oss søta bror i Sverige der beviskravene er høyere enn Himalaja!!
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det er jo det retten allerede har sagt lenge i flere saker. DNA-bevis alene taler ikke for at "det er hevet over enhver tvil" at man er skyldig. Om ikke, ville det jo blitt svært lett å få noen uskyldig dømt. Bare få tak i litt blod, spytt e.l. og gni det på et lik. Send anonymt tips til politiet så de ender opp med å innhente DNA selv.

Husk også at i denne spesifikke saken var bevisrommet så "så overfylt at ansatte måtte skritte over beslag slengt på gulvet" i følge en tidligere politiansatt.

Funn av DNA er en sterk indikasjon på at to personer har vært i nærheten av hverandre, eller berørt samme sted, innen et visst tidsrom. Selv om dette er et ganske sentralt bevis, må man ha noe mer som støtter opp om den teorien for å bygge et bevisbilde som fjerner tvilen - som selvfølgelig skal tale i tiltaltes favør.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke verre enn å rote rundt i søpla til den lokale frisøren og legge igjen litt tilfeldige DNA-strå i hånda på personen man dreper.
Sitat av Existensial Vis innlegg
Det er ikke BARE DNA bevis som foreligger i denne saken!!
JV har inget Alibi, han har vært i området, og det foreligger plenty med offisiell Modus, JV var også i Stavanger den natten Tina Jørgensen forvant, TJ hadde lignende hodeskader som BT hadde.
Hvis at bevismaterialet ble liggende slik at enhver bare kunne "skritte" over det, ja da indikerer det i hverfall for min del at DNA ikke smitter så lett som de inkompetente medlemmene av denne tingretten antyder!!
Jeg dømmer ingen, men jeg BEdømmer JV til å være skyldig, de krokodilletårene kan han bare dra til h..........e med for min del!
Denne dommen bidrar til at Norge tar et ytterligere steg inn i den/det liberalistiske himmelen/h........e slik at vi nærmer oss søta bror i Sverige der beviskravene er høyere enn Himalaja!!
Vis hele sitatet...
Det triste her er at politiet ble tipset om denne mannen da de valgte å legge all skyld på fetteren.
Hvis noen skal ha skylden her, så er det politiet og kripos som har gjort en så hinsides dårlig jobb. Skulle ikke tro det var mulig å drite seg så jævlig ut.

Det blir jo litt verre å domfelle en person når det har gått nesten 30 år.
Jeg husker så vidt hvor jeg var i går, hvordan i helvete skulle jeg huske hvor jeg var i 95?

Ja, det er fullt mulig han har gjort det. Men hvis det er tvil om at han faktisk har gjort det, så skal han frifinnes.
Og det tror jeg vi alle skal være glade for.

Hvis det er noen trøst for deg, så er livet hans mest sannsynlig helt ødelagt etter denne saken.
Jeg ønsker ikke noens liv skal ødelegges, la det være sagt!!!
Men det som bekymrer meg er at denne dommen blir presedens og alibi til frikjennelse i mange lignende saker i fremtiden, denne saken vil definitivt trekke til seg oppmerksomhet fra feil hold.
Ingen problem for enhver kreativ kriminell i å konstruere seg opp all slags liksom alibi på basis av premissene i denne dommen, det skulle i hvertfall jeg ha klart, og jeg er ikke kriminell i det hele tatt!
Og bare for å nevne noe, Veronica Orderud, Per Kristian Orderud skulle aldri vært dømt i Orderudsaken, nevner dette for å understreke at
min oppfatning angående beviskravene i disse to sakene ikke harmonerer med hverandre!
Alt for høye beviskrav i denne saken, og alt for lave beviskrav hva dommen i mot VO og PKO angår!!

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det triste her er at politiet ble tipset om denne mannen da de valgte å legge all skyld på fetteren.
Hvis noen skal ha skylden her, så er det politiet og kripos som har gjort en så hinsides dårlig jobb. Skulle ikke tro det var mulig å drite seg så jævlig ut.

Det blir jo litt verre å domfelle en person når det har gått nesten 30 år.
Jeg husker så vidt hvor jeg var i går, hvordan i helvete skulle jeg huske hvor jeg var i 95?

Ja, det er fullt mulig han har gjort det. Men hvis det er tvil om at han faktisk har gjort det, så skal han frifinnes.
Og det tror jeg vi alle skal være glade for.

Hvis det er noen trøst for deg, så er livet hans mest sannsynlig helt ødelagt etter denne saken.
Vis hele sitatet...
Jeg husker godt hvor jeg var i 1995.
Med alle kjente og objektive data vi har angående denne saken og tiltalte så mener jeg at det skal dømmes skyldig!!

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Nå er det jo ikke verre enn å rote rundt i søpla til den lokale frisøren og legge igjen litt tilfeldige DNA-strå i hånda på personen man dreper.
Vis hele sitatet...
Enig at DNA alene ikke er godt nok, men når det eksisterer store mengder relevant Modus samt at vedkommende ikke har alibi og at han har vært i området så blir det vanskelig å frikjenne han etter min mening.
Husk nå at dette er Karmøy og ikke Mexico City, hvor mange slike potensielle draps og voldtekts menn kan det til enhver tid eksistere på et lite tettsted som Karmøy??
Sist endret av Existensial; 31. desember 2023 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan TRO du husker hvor du var, men minne er en rar ting.
Man lager ofte minner om ting, og når det har gått så lang tid så er sannsynligheten for det enda større.

Orderud-saken var spesiell fordi alle løy hele tiden om alt. Ingen hadde rent mel i posen.
Hjelper ikke hvor hjemmestrikket genseren din er når du står å lyver så det renner i retten.

Egentlig skulle alle gått. fri, men det hadde blitt feil det og. Derfor ble de dømt som de ble.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Du kan TRO du husker hvor du var, men minne er en rar ting.
Man lager ofte minner om ting, og når det har gått så lang tid så er sannsynligheten for det enda større.

Orderud-saken var spesiell fordi alle løy hele tiden om alt. Ingen hadde rent mel i posen.
Hjelper ikke hvor hjemmestrikket genseren din er når du står å lyver så det renner i retten.

Egentlig skulle alle gått. fri, men det hadde blitt feil det og. Derfor ble de dømt som de ble.
Vis hele sitatet...
Det finnes huske teknikker og hjelpemidler som definitivt kan begrense og eliminere erindringsforskyvning og falske minner.....

De løy ikke alle hele tiden, alle løy vel om noe, men er det er vel ikke så vanskelig å forstå når man er eksponert for en slik løgntøyte som Kristin Kirkemo Haukeland.
KKH burde fått maksstraff med sikringsdom etter min mening!
Her er det mye skyting fra hofta. Det skumle her er jo at bevisene har stemt etter hvem som har vært mistenkt. Fetteren tilsto jo til og med. Alle som ikke hadde alibi på Karmøy den kvelden er aktuelle kandidater. Og stakkars den som har lagt igjen dna i nærheten. Å ha vært både på Karmøy og i Stavanger sett i lys av snart 30 år er bare farlige indisier. Haugevis av stakkarer har fått livene sine ødelagt fordi de var på feil sted til feil tid, og hadde litt merkelige sexuelle preferanser.
Sist endret av Mraduvanzed; 31. desember 2023 kl. 19:46. Grunn: Glemte noe
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Her er det mye skyting fra hofta. Det skumle her er jo at bevisene har stemt etter hvem som har vært mistenkt. Fetteren tilsto jo til og med. Alle som ikke hadde alibi på Karmøy den kvelden er aktuelle kandidater. Og stakkars den som har lagt igjen dna i nærheten. Å ha vært både på Karmøy og i Stavanger sett i lys av snart 30 år er bare farlige indisier. Haugevis av stakkarer har fått livene sine ødelagt fordi de var på feil sted til feil tid, og hadde litt merkelige sexuelle preferanser.
Vis hele sitatet...
Tror det var 3 forskjellige DNA treff på BT, det ene var fra en politimann!
Slik du og retten argumenterer så kommer ingen til å bli dømt under lignende omstendigheter i fremtiden.
Nå er det bare å nekte for alt, å krydre på med en historie om at man har spist burger, betalt kontant på McDonalds i det aktuelle tidsrommet!
Hadde du sendt ut den frigide tennåringsdattera di på haiketur med Johny Vassbakk midt på natten langt ute i bushen?

Haugevis med stakkarer på Karmøy med spesielle preferanser og tvilsom Modus?....neppe!!
Sist endret av Existensial; 31. desember 2023 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner hva du sier. Alle vil vel at den rette skal bli satt bak lås og slå. Og er det han Jonny Vassbakk håper jeg de finner ut av det. Men det må være lov å mene at det har vært mye som har pekt i mange retninger etterhvert som forskjellige har dukket opp. Jeg vet heller ikke nok om den til å være så sinnsykt bastant på det med bevisførsel. Men Vassbakken og slike som han bør holde seg langt unna mitt avkom…….
Ja,hva skal man si nå som vassbakk ble frikjent?Han var jo åpenbart en perfekt modus kandidat for det her basert på tidligere historik,men så vidt jeg veit så er alt det som skjedde når var han var yngre,trur han har hatt plettfritt rulleblad i seinere tid.Jeg er åpen på om han er skyldig eller ikke nå,men jeg trudde de hadde rett mann..jeg trur også Norge blitt mer forsiktig etter Viggos frikjennelse blant annet,så det er noe som mulig har spilt på lag med fyren
Sitat av JayHova Vis innlegg
Ja,hva skal man si nå som vassbakk ble frikjent?Han var jo åpenbart en perfekt modus kandidat for det her basert på tidligere historik,men så vidt jeg veit så er alt det som skjedde når var han var yngre,trur han har hatt plettfritt rulleblad i seinere tid.Jeg er åpen på om han er skyldig eller ikke nå,men jeg trudde de hadde rett mann..jeg trur også Norge blitt mer forsiktig etter Viggos frikjennelse blant annet,så det er noe som mulig har spilt på lag med fyren
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at dette skjedde når han var ung, 25 år nærmere bestemt?!
Ingen tvil om at Baneheiasaken har noe med dette å gjøre.
Nå skal det sies at de mente at de hadde inklusivt DNA bevis på VK helt frem til 2009, så det at VK ble dømt i 2002 var ikke noen rettslig feil på det tidspunktet.
Nå viste det seg at DNA prøvene var feiltolket, det at det tok 7 år å finne dette ut er en helt annen og tragisk sak som det nå gjøres opp for!!

Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Jeg skjønner hva du sier. Alle vil vel at den rette skal bli satt bak lås og slå. Og er det han Jonny Vassbakk håper jeg de finner ut av det. Men det må være lov å mene at det har vært mye som har pekt i mange retninger etterhvert som forskjellige har dukket opp. Jeg vet heller ikke nok om den til å være så sinnsykt bastant på det med bevisførsel. Men Vassbakken og slike som han bør holde seg langt unna mitt avkom…….
Vis hele sitatet...
Ikke så mange retninger hva Vassbakk angår etter min mening.
Vassbakk burde dømmes, Viggo Kristiansen måtte rettelig frikjennes.
Veronica og Per Kristian Orderud bør frikjennes!
Sist endret av Existensial; 31. desember 2023 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sitatet...
Ikke så mange retninger hva Vassbakk angår etter min mening.
Vassbakk burde dømmes, Viggo Kristiansen måtte rettelig frikjennes.
Veronica og Per Kristian Orderud bør frikjennes
Vis hele sitatet...
To retninger er nok det. Det er vel egentlig full forvirring i de fleste tilfeller. Jeg vet det jeg vet og mer er jeg sjeldent påståelig på………
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
To retninger er nok det. Det er vel egentlig full forvirring i de fleste tilfeller. Jeg vet det jeg vet og mer er jeg sjeldent påståelig på………
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner og er enig det!
Godt nyttår og takk for debatten!
Alltid moro å sparre litt. Takk samme