Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1277
Har det siste året hatt ekstremt mye "popping" av leddene mine.
Med poppe snakker jeg om slik høy lyd og jeg kjenner det også, som om leddet beveger på seg og faller på plass(ikke at jeg føler at det ikke er på plass før det skjer..) men det er ingen smerte.

Jeg har fortsatt noen år til jeg blir 30 og lurte på hvor vanlig dette er i så ung alder. Hvordan er det med dere angående dette? Lurte på om jeg skal gå til legen, tenkte jeg skulle forhøre meg her hvor vanlig dette er først.

Nesten hver gang jeg reiser meg etter å ha sittet litt popper det fra kneskålen og hver gang jeg setter meg på huk fra begge knær. Skjer enkelte dager veldig mye, typ 50 ganger i løpet av en dag

Det er ikke bare ved kneskålen men også mange ganger daglig fra albue, skulder, ankel og hofte-leddet, litt random.
Noen dager skjer det nesten ikke, andre dager ekstremt mye.
Sist endret av newuser; 16. april 2020 kl. 21:20.
Høres ikke normalt ut, så kanskje det er best å ta seg en tur til legen. Kan være greit å sjekke seg, leddene er kjekk å ha de neste 50 årene også.
Vi her på freak er ikke helsepersonell, så noe konkret svar får du aldri her. Men det høres ikke helt normalt ut. Sikkert ikke bra i lengden.
Hvordan livet ditt?
Hvor mye aktivitet har du?
Hva gjør du på fritiden og jobb?
Drikker du mye ?
Trådstarter
35 9
Trener flere ganger i uka, er tynn/normal med et greit kosthold. Sitter relativt mye stille foran PC, men får alltid beveget meg flere ganger daglig (gått meg turer/sykle)

Drikker ikke spesielt mye, ikke hver helg, bruker andre rusmidler en gang i blant.
Vet freak ikke er helsepersonell, tenkte bare å forhøre meg her om noen har de samme problemene ellers tar jeg meg en tur til legen. Tenkte at dette ikke var førsteprioritet i disse dager, så kanskje jeg kunne ta noe kosttilskudd fordi jeg har for lite av noe?
Driver med vektløfting og har samme greiene i skuldrene og i mindre grad i skulderbladene.
Har samme "knekken", men jeg er ikke veldig aktiv bortsett fra turgåing. Får det i tær, nakke, hender og armer. Kan gjøre det kjempelenge med tærne hvis jeg vil.

Plager meg ikke, men hadde vært fint om noen som vet litt mer har noe å tilføye. Har ikke planer om å besøke legen i nærmeste fremtid.
Sist endret av Huskestuggu; 16. april 2020 kl. 23:16.
Det er indikasjoner på at D-vitamin mangel kan føre til poppelydene du beskriver, men dette er ikke helt sikkert. Uansett lurt å ta en tur til legen for å sjekke vitaminmangler.

Hadde en periode for noen år siden der jeg hadde samme symptomer som deg, og undersøkte endel for å finne ut hva dette skyldes. En viktig ting og ta med seg er at dette er ikke noe farlig, så lenge du er ung og ellers i god form. Men det kan være litt pinlig og gå rundt og "knase" som en gammel mann. En annen ting jeg fant ut var hvor lite man egentlig vet om disse lydene. Ting som kan lage slike lyder er gass som danner seg i leddene, eller slitasje på brusket mellom leddene, men alt i alt er det noen som har mer lyder i leddene en andre, og det er fint lte du kan gjøre for og fikse det.

For min del forsvant dette litt av seg selv, og hadde egentlig glemt at jeg plages med dette før jeg leste denne tråden, så selv om du har det nå betyr det ikke at du vil ha det resten av livet!
Magnesium, jern & generell vitaminmangel.
Sitat av newuser Vis innlegg
Har det siste året hatt ekstremt mye "popping" av leddene mine.
Med poppe snakker jeg om slik høy lyd og jeg kjenner det også, som om leddet beveger på seg og faller på plass(ikke at jeg føler at det ikke er på plass før det skjer..) men det er ingen smerte.

Jeg har fortsatt noen år til jeg blir 30 og lurte på hvor vanlig dette er i så ung alder. Hvordan er det med dere angående dette? Lurte på om jeg skal gå til legen, tenkte jeg skulle forhøre meg her hvor vanlig dette er først.

Nesten hver gang jeg reiser meg etter å ha sittet litt popper det fra kneskålen og hver gang jeg setter meg på huk fra begge knær. Skjer enkelte dager veldig mye, typ 50 ganger i løpet av en dag

Det er ikke bare ved kneskålen men også mange ganger daglig fra albue, skulder, ankel og hofte-leddet, litt random.
Noen dager skjer det nesten ikke, andre dager ekstremt mye.
Vis hele sitatet...
Som oftest er popping i leddene helt normalt og skyldes gassutslipp fra leddene. Det betyr at leddene dine fortsatt produserer bra med smøring og i det tilfelle så er det en bra ting. Det kan også være tegn på slitasje, men jeg tviler litt mtp på din unge alder og at du ikke bedriver noen spesifikk idrett. Forskjellen på på disse to er at bra popping ikke kommer rett etter hverandre. Bra popping er litt som når du knekker fingrene, det tar ca 20 minutter før du kan gjøre det igjen. Dårlig popping er vist lydene kommer konstant under en spesifikk bevegelse av leddene. Det kan også være noen andre grunner til at det skjer og det må ikke nødvendig være slitasje. Er du i tvil, sjekk med legen. Men jeg ville ikke tro at det er veldig mye å bry seg om, kroppen lager flere lyder med alderen. Vist du har klart å telle antall popp ila en dag er det faktisk ikke så mye mtp hvor ofte man faktisk beveger et ledd!
Har hatt det siden jeg var liten, så lenge det ikke gjør vondt så er det ikke noe å bekymre seg for har jeg fått beskjed av fra legen min.