Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2143
Oppdaget nettopp at da jeg skulle betale så ble kortet mitt avvist, får heller ikke overført penger fra nettbanken eller tatt ut penger i minibank.

Det gjelder ikke kun min hovedbank, jeg fikk heller ikke overført fra en konto i en annen bank til min hovedbank.

Jeg får heller ikke logget inn på vipps.

Noen som har samme problemer og har en ide om hvorfor dette har skjedd?
Sist endret av einsteindragon; 2. desember 2022 kl. 20:17.
Ta kontakt med banken.. De vet best.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Ta kontakt med banken.. De vet best.
Vis hele sitatet...
Sendte de nettopp en melding i nettbanken. Problemet er at det nå er helg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Sendte de nettopp en melding i nettbanken. Problemet er at det nå er helg.
Vis hele sitatet...
Ja, da må du nok bare vente til mandagen dessverre.
Pga nye regler der krav til legitimasjon av bank kunder. Så har det blitt sperret ganske mange kontoer i Norge. Har du fulgt med i postkassen din? Regner med at du har fått en god del brev om dette. Evt via Digipost
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Pga nye regler der krav til legitimasjon av bank kunder. Så har det blitt sperret ganske mange kontoer i Norge. Har du fulgt med i postkassen din? Regner med at du har fått en god del brev om dette. Evt via Digipost
Vis hele sitatet...
Ingen brev, verken i digipost eller som vanlig brev.
Tidlig på morgenen så var alt som det skulle, mens på ettermiddagen så var alt plutselig sperret.
Endte med at hovedbanken min og en annen sa opp kundeforholdet.
Tror ikke det var på grunn av kryptoen, men at ei kvinne oppga mitt mobilnummer til en person som kjøpte noe av hun, og slik fikk det se ut som om dette var meg, og at jeg brukte vipps og bankene til svindel.

Forsøker nå å få gjenåpnet vippsen (allerede sendt forklaring og dokumentasjon som de ba om), få tak i meldingene og anmelde dette til politiet.
Han som ble svindlet sa hun bodde i Ålesund. Får jeg tak i navnet så er det kanskje nok til å få saken til retten, og kanskje få gjenåpnet kontoen min hos hovedbanken min. Så sant dette var grunnen til oppsigelsen(e).

Oppdaget nylig også at det i vipps sitt regelverk står at bruker man vipps til å kjøpe/selge krypto så kan man bli midlertidig utestengt.
Har de etter norsk lov virkelig lov til å gjøre dette?

I mitt hode blir det som å sette som betingelse i en leilighetskontrakt at man ikke får ha besøk av venner og/eller kjæreste. Noe som er forbudt.
Sist endret av einsteindragon; 6. desember 2022 kl. 05:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Endte med at hovedbanken min og en annen sa opp kundeforholdet.
Tror ikke det var på grunn av kryptoen, men at ei kvinne oppga mitt mobilnummer til en person som kjøpte noe av hun, og slik fikk det se ut som om dette var meg, og at jeg brukte vipps og bankene til svindel.

Forsøker nå å få gjenåpnet vippsen (allerede sendt forklaring og dokumentasjon som de ba om), få tak i meldingene og anmelde dette til politiet.
Han som ble svindlet sa hun bodde i Ålesund. Får jeg tak i navnet så er det kanskje nok til å få saken til retten, og kanskje få gjenåpnet kontoen min hos hovedbanken min. Så sant dette var grunnen til oppsigelsen(e)

Oppdaget nylig også at det i vipps sitt regelverk står at bruker man vipps til å kjøpe/selge krypto så kan man bli midlertidig utestengt.
Har de etter norsk lov virkelig lov til å gjøre dette?

I mitt hode blir det som å sette som betingelse i en leilighetskontrakt at man ikke får ha besøk av venner og/eller kjæreste. Noe som er forbudt.
Vis hele sitatet...


Er ikke mange som faktisk vet det men bankene har ikke noe i mot kryptovaluta og bryr seg normalt sett veldig lite hva du bruker pengene på. Grunnen til at krypto nevnes i vilkårene til vipps og andre banker er at privat krypto kjøp/salg ofte er forbundet med høy risiko for hvitvasking. Du blir før eller senere uansett brukt som et mellomledd i hvitvasking(mulldyr), noe som har skjedd her også med deg.


Vipps kontoen din blir åpnet igjen så fort anmeldelsen er henlagt, du vet det kanskje ikke selv men du har garantert en aktiv anmeldelse på deg om bankene har stengt deg ut. Jeg vet med sikkerhet at vipps stenger ikke kontoer uten det foreligger en aktiv politi anmeldelse. Men du må selv kontakte banken/vipps når saken er henlagt og bevise din uskyld.
Sist endret av KamaLos; 6. desember 2022 kl. 14:12.
Sitat av KamaLos Vis innlegg
Er ikke mange som faktisk vet det men bankene har ikke noe i mot kryptovaluta og bryr seg normalt sett veldig lite hva du bruker pengene på. Grunnen til at krypto nevnes i vilkårene til vipps og andre banker er at privat krypto kjøp/salg ofte er forbundet med høy risiko for hvitvasking. Du blir før eller senere uansett brukt som et mellomledd i hvitvasking(mulldyr), noe som har skjedd her også med deg.


Vipps kontoen din blir åpnet igjen så fort anmeldelsen er henlagt, du vet det kanskje ikke selv men du har garantert en aktiv anmeldelse på deg om bankene har stengt deg ut. Jeg vet med sikkerhet at vipps stenger ikke kontoer uten det foreligger en aktiv politi anmeldelse. Men du må selv kontakte banken/vipps når saken er henlagt og bevise din uskyld.
Vis hele sitatet...
Fikk forklart at det hele var en misforståelse og at den ikke ble sagt opp. Men den er begrenset slik at jeg må til banken for å ta ut kontanter.

Det er snakk om 2 saker, begge via Vipps, og de forventer å fullstendig få åpnet den innen helgen når de har undersøkt disse sakene.

De begrenset ikke kontoen fordi de trodde jeg var en svindler og/eller drev med hvitvasking. En annen bank jeg har konto hos tok kontakt fordi de var blitt mistenkelige. Min bank begrenset den som en forholdsregel.

Enig med deg, er nok pga. Det med hvitvasking og at de da risikerer millionbøter. Det er egentlig ikke banken, men regjeringene og stortinget sin selv.

Da jeg snakket med en av de i banken idag så skrøt han faktisk av teknologien krypto bruker.

Har du kilder på dette? Tviler på at man må anmeldes først.
Jeg derimot, visst jeg finner ut av navnet til denne kvinnen, vil levere inn en anmeldelse.

Jeg måtte iallefall kontakte og bevise min overskyld til Vipps.
Når det kommer til banken så gjør de det meste av jobben. Min eneste jobb var å sende de mail, ta telefonen, dukke opp på et avtalt møte og gi min forklaring.

Dessverre ingen uskyldig til det motsatte er bevist når det kommer til slike ting.
Noen hadde sendt meg penger på vipps, som jeg returnerte, og undersøkelsene til banken har ikke konkludert med at jeg har vært involvert i svindel eller noe annet ulovlig. Mistanken har heller vært at noen har forsøkt å dra meg inn i en form for hvitvasking.

Allikevel så ble dette reaksjonen deres:

De har sperret bankkortet mitt og det nye vil ikke kunne bli brukt til netthandel, kun til vanlig kjøp i matbutikker og lignende.
De har også sperret min BankID på ubestemt tid. Min eneste måte å logge inn i nettbanken nå blir med Uten BankID.

Jeg mistenker de har gjort dette for å "hevne" seg på meg for at jeg har brukt deres bank til å kjøpe og selge kryptovaluta.

Jeg planlegger nå å kontakte advokat og evt. Føre en sak mot de (dersom jeg har loven på min side).
Noen forslag til nettsteder som f.eks. legelisten.no, men for advokater, hvor jeg kan finne en å rådføre meg med og evt. Ha som advokat om jeg skal kunne gå til sak?