Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1512
Hei,
De fleste er jo godt kjent med ideen om at man aldri skal låne penger til venner, og her er jeg jo enig.

Hvis man hadde gjort dette med en kontrakt kunne det vært mye "tryggere".

Vet noen om det finnes noen slags tjenester for dette? Der man kan lage en basic lånekontrakt som begge parter signerer med bankID, for å deretter overføre pengene?

Fant ikke stort når jeg googlet dessverre. Noen med erfaringer om dette? Personen det gjelder kunne sikkert fått seg et forbrukslån, men fryktelig unødvendig med 20% rente på det når jeg selv har alt på konto.
En skriftlig kontrakt med dato og vitner er gyldig nok, og denne typen gjeldsbrev kan også selges videre hvis du ikke får pengene dine.

Undersøkte dette tidligere i forhold til en lignende sak.
ikke lån bort penger du ikke kan gi bort. Sjøl til din beste venn.
Dette kan gjøres i "Horde" appen. finnes i en appstore nær deg!
Sist endret av Yardz; 24. oktober 2022 kl. 22:16.
Sitat av Yardz Vis innlegg
Dette kan gjøres i "Horde" appen. finnes i en appstore nær deg!
Vis hele sitatet...
7

Interessant.

Verdt å lese gjennom da det er ganske begrenset hva det hjelper deg når lånetaker ikke betaler.
Grunnen til å ikke låne til venner, of familie, er vel at vennskapet kan gå i dass om man ikke får pengene tilbake. Tror ikke en kontrakt vil gjøre situasjonen noe bedre.
Penger jeg låner bort til venner se jeg på som en gave, og blir positivt overrasket når jeg får dem tilbake, samme hvilken sum det er snakk om.
Trådstarter
Takk for svar og innspill alle sammen!

Sitat av Yardz Vis innlegg
Dette kan gjøres i "Horde" appen. finnes i en appstore nær deg!
Vis hele sitatet...
Veldig interessant.

I FAQ står det følgende under Er Horde ansvarlig dersom låntaker ikke betaler?:
Nei, lånet er kun mellom dere to. Horde er ikke en part i avtalen. Begge parter er verifisert med Bank-ID og må godkjenne lånebetingelsene. En låneavtale mellom privatpersoner er juridisk bindene, og slik unngår dere at lånet blir en diskusjon eller konflikt.
https://horde.app/faq/#faq-1674
Vis hele sitatet...
Det fjerner ihvertfall behov for vitner og annet styr med å vite at kontrakten er gyldig og ekte og hva enn annet som skulle gå galt.

Er også enig i at det er en dårlig idé å låne til venner generelt. Men i dette tilfellet er det noen som er i siste etappe under utdanning, får seg fast jobb i januar, men har det veldig trangt frem til da, som delvis er på grunn av meg og aktiviteter vi gjør sammen

Mer info fra sidene til Horde:
Private låneavtaler er juridisk bindende, men det er viktig å dokumentere både lånebetingelsene og historikken. Dersom låntaker ikke betaler etter gjentatte varsler, kan du sende dokumentasjon til namsmyndighetene som har mulighet til å tvinge gjennom et betalingskrav. Horde er ikke en del av låneavtalen, den er kun mellom dere to.
Vis hele sitatet...
Sist endret av MBTI; 25. oktober 2022 kl. 09:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.