Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1890
Noen som har peiling på hvilke klesmerker og/eller turutstyr-leverandør som er verdt pengene?

Ser det er ganske store forskjeller på prisen fra merke til merke. Forstår jo at noen av de dyreste (ser på deg, Arcteryx) rett og slett leverer bedre kvalitet i form av materialer og tekniske egenskaper, men det må da finnes et merke som leverer grei kvalitet til en grei pris?
Kommer helt ann på hvilken type friluftsliv du skal bedrive.

Jeg bor i Finnmark og her oppe gjelder nok andre kriterier enn lenger sør i landet. på samme måte som at jeg aldri kunne funnet på å bedrevet friluftsliv på vestlandet uten 4 lag gore-tex ville jeg aldri noen gang ha lagt ut på så mye som dagstur her i finnmark uten å i allefall ha med strikka-votter og ull-lue i sekken. Dette gjelder alle 12 måneder i året, inludert juni og juli. man får bruk for det uansett.

Av merker som leverer kvalitet til en rimelig penge er det verdt å sjekke ut "Dovrefjell" som selges på magasinet.no - de har en bukse som er så vanvittig bang for buck at det er helt hysterisk; https://www.klikk.no/helse/trening/t...bukser-3382434

Ellers er det fint å kjøpe brukt, jeg har kjøpt flere fjellreven og lundhags bukser og jakker brukt til en brøkdel av prisen, som oftest er plaggene man mottar nesten ubrukte.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Kommer helt ann på hvilken type friluftsliv du skal bedrive.

Jeg bor i Finnmark og her oppe gjelder nok andre kriterier enn lenger sør i landet. på samme måte som at jeg aldri kunne funnet på å bedrevet friluftsliv på vestlandet uten 4 lag gore-tex ville jeg aldri noen gang ha lagt ut på så mye som dagstur her i finnmark uten å i allefall ha med strikka-votter og ull-lue i sekken. Dette gjelder alle 12 måneder i året, inludert juni og juli. man får bruk for det uansett.

Av merker som leverer kvalitet til en rimelig penge er det verdt å sjekke ut "Dovrefjell" som selges på magasinet.no - de har en bukse som er så vanvittig bang for buck at det er helt hysterisk; https://www.klikk.no/helse/trening/t...bukser-3382434

Ellers er det fint å kjøpe brukt, jeg har kjøpt flere fjellreven og lundhags bukser og jakker brukt til en brøkdel av prisen, som oftest er plaggene man mottar nesten ubrukte.
Vis hele sitatet...
Du har rett, burde ha spesifisert! Tenker hovedsakelig tøy for overnatting ute om høsten/vinteren, på Østlandet. Men alle anbefalinger tas imot, er sikkert noen her på forumet som får bruk for det!

Fin nettside, takk!
Arcteryx er Goretex og er 3 lag… Ser du på skall er det tre lag som gjelder og membranet du må se på, Bergans Dermizax er et alternativ til GoreTex. Alt annet 2 lags softshell osv er bare tull i forhold.
Jeg synes Fjellrevem er et godt alternativ til skall, mye lunere tåler vind godt men ikke regn, tørker raskt.. Skall er no dritt å ha rett på kroppen om det så bare er hetta. Uansett gjelder det å kle seg lag på lag. Ullundertøy, Merinoull. Ull eller fleece i Mellom og skall ytterst.
XXL har mye bra tilbud. Følg med hver uke.
Ull er et must og her må du bare prøve deg frem hva du liker, de vold er jo ett klassisk merke, merino er en type som er allergenvennlig. Men jeg finner den litt for bløt og fuktig.

Jeg er en sucker for gode bomull og ullklær, er ikke så glad i gortex og lignende. Gortex er heller ikke det beste ute i kulda og det kan bli kaldt på Østlandet også.

Yttervekledning så hat jeg selv brukt bergans, norrøn, Helly Hansen, stormberg, Nordheim, Skogstad og en haug andre.

Men alltid ull innerst.
Husk at det er black week/friday snart. Da kan du spare masse penger
Har akkurat bestilt endel fra Revolution Race, di har fått veldig mye bra kundeomtaler og slikt. Kan skrive litt når jeg mottar pakken og får prøvd klærne.

Var først meninga å kjøpe fjellreven, men RR har under halvparten av prisen så skal prøve det først.
Har gode erfaringer med undertøy, lue og buff fra brynje of norway.
Buffalo Systems. Knallbra, relativt rimelig, men vanskelig å få kjøpt i Norge. Utviklet i samarbeid med Special Air Service og lite/inget reklamebudsjett.
Problemet med goretex og andre membraner er at de begrenser levetiden på produktet betydelig. Det er også forferdelig for miljøet. Nå sier du ikke noe om hvilken type turer du har planer om å legge ut på, så det er vanskelig å gi noen råd. Min erfaring er at det er bedre å kjøpe noe relativt billig som du ikke er bekymret for å ødelegge.
Hvis du liker å brenne bål er det et poeng å kjøpe noe som ikke smelter...
kjøpt en del turutstyr fra div overskuddslager fra forsvaret, ofte billig å, god del MSR produkter å verdt pengene,
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
kjøpt en del turutstyr fra div overskuddslager fra forsvaret, ofte billig å, god del MSR produkter å verdt pengene,
Vis hele sitatet...
Det meste fra disse "overskuddslagrene" er bare billig (overpriset) drit. Så med mindre du vet hva du skal ha, som ullundertøy, ullfrotte og ullsokker så er det bortkastet.

MSR lager mye bra utstyr, men de lager også mye unødvendig tull. Og prisene er helt absurde. Hvis man ikke er gramjeger eller skal på ekspedisjon så ville jeg valgt billigere utstyr.

... sier jeg som bare bruker Exped, Hilleberg og Norrøna. Men til mitt forsvar så blir utstyret godt brukt.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hvis du liker å brenne bål er det et poeng å kjøpe noe som ikke smelter...
Vis hele sitatet...
Et veldig godt poeng. Alt som er laget i aluminium er det bare å holde seg unna. Rustfritt stål hvis man ikke er gramjeger, titan om man har for mye penger og egentlig bare burde harden the fuck up.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Har akkurat bestilt endel fra Revolution Race, di har fått veldig mye bra kundeomtaler og slikt. Kan skrive litt når jeg mottar pakken og får prøvd klærne.

Var først meninga å kjøpe fjellreven, men RR har under halvparten av prisen så skal prøve det først.
Vis hele sitatet...
Revolution Race er en meget habil produsent av rimelige turklær, støttes

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Har gode erfaringer med undertøy, lue og buff fra brynje of norway.
Vis hele sitatet...
Denne støttes også, de er okay priset og leverer kvalitet.

Sånn ellers er Devold og aklima mine favoritter innenfor ull-bekledning

Forøvrig; "Militære overskuddslager" er en hoax fra ende til annen.. Men sikkert fint om man ble dimitert fra førstegangstjenesten og ikke klarte å ta vekter-kurset heller
Kan anbefale urberg som et billig og kurant merke. Har kjøpt litt div ting derfra, ettersom det er rimelig.
Absolutt verd pengene, men kan ikke påskrytes den beste kvaliteten.
Er på jakt etter en turbukse, men finner ingen som passer, da jeg er forholdsvis bred og lav Ca størrelse er 42 tommer i livet, og 27 tommers lengde.
Har prøvd alt av lokale sportsbutikker, men ingen har noe i nærheten. Har også prøvd å finne på nett, men uten gode resultater.
Noen som har en nettbutikk som kan selge noe i ca denne størrelse, og som også har en ok kvalitet?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Forøvrig; "Militære overskuddslager" er en hoax fra ende til annen.. Men sikkert fint om man ble dimitert fra førstegangstjenesten og ikke klarte å ta vekter-kurset heller
Vis hele sitatet...
vet godt at det er hoax, må vite hva man skal ha og hva som er verdt noe, ikke alle stedene som er verdt å dra til heller, men funnet fin vinterjakke til 250 spenn og div annet, er gjordt over lengre tid, , men ikke helt hva turfolk går i disse dager
Jeg tar utgangspunkt i det sørlige Norge og dagsturer til fjelltopper på 1000 - 1500 meter, hele året.

1. Kikk etter tilbud! Det er mye tilbud på turutstyr hele året.
2. Legg mest penger i sko og sekk (om du skal bære tungt).

Akkurat nå bruker jeg en Daniel franck skalljakke til rundt en tusenlapp fra en outlet butikk som holder både vann og vind ute, den puster ikke kjempe godt men har en del luftemuligheter.

I vinter gikk jeg til gaustatoppen i 5 minus og stiv kuling med en lett isolert bukse fra stormberg, denne jakka og en ulvang ullgenser uten å fryse.

Turbukser er nok det jeg putter minst penger i.

Jeg er veldig glad i salomon sine sko, favoritt paret mitt er noen jeg kjøpte for rundt 1500kr for 5 år siden.
Etter opp mot 200 mil på både asfalt og skogsunderlag er de fortsatt vanntette og har masse mønster igjen på yttersålen.
Bare vær obs på at Salomon sko ofte kan være glatte på vått underlag.

Noe du kan spare en del penger på er å gå litt ned på kravet om at produktet skal være veldig vanntett samtidig som det puster og heller ha en lett regnjakke i sekken.

Og husk å reklamere på produkter som ikke holder det de lover!

Sitat av cazber Vis innlegg
Er på jakt etter en turbukse, men finner ingen som passer, da jeg er forholdsvis bred og lav Ca størrelse er 42 tommer i livet, og 27 tommers lengde.
Har prøvd alt av lokale sportsbutikker, men ingen har noe i nærheten. Har også prøvd å finne på nett, men uten gode resultater.
Noen som har en nettbutikk som kan selge noe i ca denne størrelse, og som også har en ok kvalitet?
Vis hele sitatet...
Har du vurdert å få noen til å tilpasse en bukse til deg?
Det er nok en smal sak for de som behersker nål og tråd.
Sist endret av random105675; 13. oktober 2022 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Forøvrig; "Militære overskuddslager" er en hoax fra ende til annen.. Men sikkert fint om man ble dimitert fra førstegangstjenesten og ikke klarte å ta vekter-kurset heller
Vis hele sitatet...
Da har vi vært på forskjellige steder, de jeg har vært på har mest legit, pent brukt tøy fra div. skandinaviske land. Noe tull som kina-M77, men det kjenner man jo fort på kvaliteten. Mye arbeidsklær fungerer fint som turklær. "Pustende" jakker og sko er bullshit, membranen tetter seg raskt, de er dritt for miljøet og ser stygge ut. Bomull-polyester er en fin stoffmiks som varer lenge. Ull er gull. Hadde aldri bestilt turklær på nett uten mulighet til å kjenne på stoffet, samt sjekke sømmer og passform.
Sjekk finn for brukte eller nærmest nye skall jakker med god bevegelighet og luftemuligheter, litt stor hette men justerbar som regel..
Mye sponsa folk som selger nye jakker med gore tex pro membran til kupp priser, jeg har kjøpt de gromeste jakkene mine fra ski folk
Norrøna
Peak performance
Arcteryx
State of elevenate

Alt til drømme priser og 90% gore tex pro og noe softshell
Sitat av ztaale Vis innlegg

Forøvrig; "Militære overskuddslager" er en hoax fra ende til annen.. Men sikkert fint om man ble dimitert fra førstegangstjenesten og ikke klarte å ta vekter-kurset heller
Vis hele sitatet...
Er det? Jeg har noe greier fea militært overskuddslager som jeg digger, men har ikke kjøpt det selv. Er de ikke ekte de som som markedsføres? Merker stor forskjell på natogenseren fra militæret vs diverse kopier.

TS: Ull er gull! Trenger ikke være dyrt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er det? Jeg har noe greier fea militært overskuddslager som jeg digger, men har ikke kjøpt det selv. Er de ikke ekte de som som markedsføres? Merker stor forskjell på natogenseren fra militæret vs diverse kopier.

TS: Ull er gull! Trenger ikke være dyrt.
Vis hele sitatet...
Ja det er litt hoax, men det er jo ikke sånn at det ikke er ekte. Det er kanskje 10% merkevarer som er ekte. Resten er gammelt søppel som forsvaret har tatt inn i kvanta for mange tiår siden.

https://www.overskuddsmateriell.no/

Nettbutikk og utsalgssteder der.

"Materiellet kommer fra Forsvaret og andre etater og firmaer over hele Europa."

Mye der som aldri skulle vært solgt. Gi det til noen som trenger det.
Sist endret av Dough; 13. oktober 2022 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som har testa denne? Skal tåle helt ned til -10 men det er jeg litt i tvil om?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Noen som har testa denne? Skal tåle helt ned til -10 men det er jeg litt i tvil om?
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med den posen men at en pose på 1,5 kg skal kunne tåle -10c i komfort-temp har jeg ingen betenkeligheter med. Prisen er veldig pen, kanskje litt for pen men ifølge fornøyde kunder hos nordiskfritid, på samme posen vil jeg tro den holder mål

Fruens "Helsport Rago Superlight Winter" er også merket for -10, men veier en halvkilo mindre og koster atskillig mere, den har dog bare 658gr gåsedun i motsetning til den alfa gear posen du har funnet som har ca 100gr mer, men da andedun. Gåsedun har bedre isoleringsevne enn andedun, så det høres vel i grunn fornuftig ut.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Noen som har testa denne? Skal tåle helt ned til -10 men det er jeg litt i tvil om?
Vis hele sitatet...
Jeg har den samme posen i -5 variant.
Har sovet komfortabelt i denne ned til -6 med et ekstra lite ullpledd i posen.
-3 grader sover jeg i bare undertøy komfortabelt.

Har tenkt å oppgradere til -10 varianten da jeg er strålende fornøyd med den jeg har fra før.

Har sikkert hatt 80 netter i denne posen fordelt på alle årstider.
Sist endret av stnistad; 14. oktober 2022 kl. 12:21.