Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2727
Hei, som tittelen forteller skal jeg legge strøm fra skjult anlegg innvendig til åpent utendørs.

Jeg lurer på hva som er beste løsning her. Borre gjennom veggen må jo til, men siden det ikke er lov til å borre gjennom selv "boksen" til uttaket sliter jeg med å finne den løsningen som er mest praktisk eller ser best ut. Klar over at det bør bli utført av elektriker, men er i utdanningen og er interessert i hvordan dette kan bli løst.

Bilde:
På standard elko-bokser er det vel et svekket hull i bakkant hvor du kan tre ut k-rør? Bare å mate et k-rør ut til utenpåliggende utekontakt.

Problemet er heller at du helst skal ha så lite hull i dampsperren på innsiden og vindsperren på utsiden, som er vanskelig når man ettermonterer.
En mulighet er å legge åpent/på vegg innvendig frem til der du skal ha stikkontakten, for så å borre ut slik at du får hullet bak stikkontakten og får dekket hullet med stikkontakten (da må du ha en gumminippel som passer slik at innføringen i stikkontakten blir tett). Hullet skal, om du borrer fra innsiden og ut, borres på skrå nedover, eller på skrå oppover dersom du borrer utenifra og inn, slik at vann ikke vill følge ledningen eller rør inn i veggen, litt fugemasse eller silikon for utendørs bruk er heller ikke dumt.
Men hvor spesifikt planter du gumminippelen?
Du har mye spørsmål rundt det her, sikker på at du ikke skal bære gå for en elektriker med engang å få det gjort skikkelig. Dumt vist det skulle ende i en brann å få avkortet forsikring for at di oppdaget uregelmessige koblinger å feil med det elektriske anlegget. Vist du er under utdanning så burde du jo vet konsekvensen av det her bedre enn meg så, men syns det her høres shady ut.
Sist endret av gudfaren; 16. april 2022 kl. 11:18.
Vil ikke det mest naturlige her være å spørre læreren din?
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Du har mye spørsmål rundt det her, sikker på at du ikke skal bære gå for en elektriker med engang å få det gjort skikkelig. Dumt vist det skulle ende i en brann å få avkortet forsikring for at di oppdaget uregelmessige koblinger å feil med det elektriske anlegget. Vist du er under utdanning så burde du jo vet konsekvensen av det her bedre enn meg så, men syns det her høres shady ut.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke bare brann som er farlig. Vann kan også være farlig. Hvis det kommer vann inn i veggen, kan veggen og huset begynne å råtne. Hvis det er en bærevegg og du oppdager det seint, får du en meget dyr reparasjon. Og en liten ting om brann: Hvis du har lagt strøm selv og den er årsaken til brann, kan du vinke farvell til all forsikring. Bruk heller elektrikker, det er en billig forsikring mot brann.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå er det ikke bare brann som er farlig. Vann kan også være farlig. Hvis det kommer vann inn i veggen, kan veggen og huset begynne å råtne.
Vis hele sitatet...
Det med vann kan vel avhjelpes gennom å legge borehullet så det heller skjevt utover så vann ikke får fall inn i vegg-sånn ordla i alle fall en installasjonstekniker som dro inn fiber hos min tante. Han ville legge borehull nær utvendig verandagulv-jeg protesterte og ville ha det høyere,selvsagt med bevart helling, for der han foreslå ville ligge under snø vintertid. Vet ikke hva som er feil eller rett?
Er klar over mulige konsekvenser, mtp at jeg ikke er elektriker. Men har jo allerede nevnt dette...
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Det med vann kan vel avhjelpes gennom å legge borehullet så det heller skjevt utover så vann ikke får fall inn i vegg-sånn ordla i alle fall en installasjonstekniker som dro inn fiber hos min tante. Han ville legge borehull nær utvendig verandagulv-jeg protesterte og ville ha det høyere,selvsagt med bevart helling, for der han foreslå ville ligge under snø vintertid. Vet ikke hva som er feil eller rett?
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, all fiberinstallasjon jeg har sett er enten det nederste bordet på kledninger opp og bak så null vann vil trenge igjennom eller opp langs veggen i et hjørne om den skal til 2 etg.

Og til TS: bruk byggseal eller multi tech fra Casco. Den er overmalbar og slipper at den blir stygg med årene. Aldri silikon.