Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9909
noen som har ca peiling på hva en sosionom kan forvente seg å tjene etter utdanning?
509 520. Dette kunne du fint funnet selv. Første treff på Google: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosionom
Hei,
I KS-området (kommunalt utenom Oslo), vil en sosionom uten videreutdanning kunne forvente en startlønn på minst kr 386 200 uten ansiennitetstillegg. I praksis vil lønnen som oftest være noe høyere, i min kommune vil eksempelvis sosialkurator starte på 410-420 avhengig av hva du jobber med. 16 års ansiennitet, som er øverste trinn, ligger noe over kr 500 000. Eventuelle turnustillegg kommer oppå dette.

Merk for øvrig at det også rekrutteres sosionomer inn i prosjekt- og rådgiverstillinger. Dette vil normalt være stillinger som lønnes bedre enn mer normerte stillinger, i det minste når en har en viss erfaring. Enkelte kommuner bruker også rådgiverstillinger som en måte å gi høyere lønn, spesielt dersom de sliter med rekrutteringen.

Statlig og privat avlønning varierer noe mer, men jeg lar meg fortelle at det ligger sånn ca i samme verden.
Nye kommunale tariff økte til 410.000 i garantilønn for stillinger med krav om 3årig utdanning.
Det øker 10k for hvert 2.år med ansiennitet. Etter 10år ansiennitet øker det til 500k.

Som nevnt kommer evt. kveld,helg,turnus,helligdag,overtid tillegg,
Og ledertillegg

Det private opererer som regel med samme tariff, men med større rom for å forhandle om de har sårt behov for deg
Min samboer er sosionom med 4 års ansinitet, ingen videreutdanning. Jobber i kommune.
Grunnlønn på 430.000,-
Som butikkansatt tjente jeg 425 000 brutto i fjor. Har i snitt utbetalt 27000 i mnd. Jobber jeg litt ekstra får jeg 30000 etter skatt. Er sosionom utdanning vært det?
Sitat av olebull Vis innlegg
Som butikkansatt tjente jeg 425 000 brutto i fjor. Har i snitt utbetalt 27000 i mnd. Jobber jeg litt ekstra får jeg 30000 etter skatt. Er sosionom utdanning vært det?
Vis hele sitatet...
Man tar ikke nødvendigvis utdanning for å tjene så mye penger, men for å få lov til å jobbe med noe man liker.

For å snu litt på det: Hvis du uansett skal tjene litt over 400k, vil du gjøre det som butikkansatt eller som sosionom? Hvis du brenner for å løse sosiale utfordringer, hjelpe barn, unge og familier med å få det bedre, osv, så er fort svaret: ja, det er veldig verdt det.

Hvis du derimot ikke liker det, så kan det være like greit å jobbe på Rema.
Husk at eventuelle kveld og helgetillegg kommer i tillegg. Blir fort 500k
tusen takk for svar. Jeg bestemte meg i vinter for å utdanne meg til sosionom for å hjelpe folk i vanskelige situasjoner da jeg selv ble nykter etter mange års stoffmisbruk, vil bruke den erfaringen jeg har med en faglig tyngde for å hjelpe andre, dette bestemte jeg meg for før jeg ante noe som helst om lønnsnivå så jeg vil si at et treårig studie ville vært verdt det for meg uansett.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Hvor studerer du? Studerer selv sosialt arbeid, dog på andre året. Tidligere rusmisbruker her også.
I praksis så er tallet et helt annet, faen ingen som jobber for 300k i året