Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4674
Hei!

En jeg kjenner har havnet i den kinkige situasjon at vedkommende har signert utdanningsplan og sitter nå med en saftig faktura som snart skal betales. I henhold til kontrakten ser det ikke ut til å være mulig på "lovlig" vis å forlate studiet nå uten å betale full studieavgift for dette semesteret og halv studieavgift for neste år.

Skolestart var denne uken og vedkommende ønsker nå å droppe ut. Ja, hvorfor ikke finne ut dette før? I know. Men nå må jeg bare prøve å hjelpe vedkommende så godt jeg kan.

Så vidt jeg kan se er det kun to utveier:

a) Legeerklæring/sykmelding som sier at videre skolegang er negativt for vedkommendes helse

b) Legge kortene på bordet til skolen og håpe på at de har ventelister og kan finne noen som vil ta plassen til vedkommende. Legge det frem som at noe har dukket opp som gjør det vanskelig å innstille seg på fulltidsstudium og trygle om nåde.

Mistenker at sistnevne ikke vil gå, men er forsiktig optimist siden det er tidlig i skoleåret fortsatt. Samtidig er jeg veldig usikker på om de har noen venteliste.

På forhånd takk for innspill!
Trådstarter
Har helst ikke lyst å opplyse om skole av hensyn til vedkommende det gjelder. Men det er en privat skole som naturligvis krever inn skolepenger og har bindende kontrakt. Sikkert nettopp for å hindre at folk dropper ut og så sitter de der uten elever/innekt. Spørsmålet er om det er noen sjanse til å sno seg unna allikevel.
Hva slags nivå, og hvilke summer, er det snakk om?
Får ikke en legeerklæring uten videre og heller ikke for et år eller halvt år av gangen uten alvorlig sykdom med grunndig utredning og bevis og pågående behandlingstiltak. Trur nok det eneste kompisen din kan prøve er å snakke med skolens rådgiver å si det som det er og at han ikke syns det er no vits å gå der når motivasjonen ikke er der og håpe dem kan se litt mellom fingra. Si fra heller før enn seinere, så det blir lettere for dem å få inn en ny elev for det har gått for langt ut i semesteret. Hvis ikke, well that sucks men kanskje det kan komme no bra ut av å pushe seg gjennom skolen der og få valuta for pengene i siste ende.
Kjenner noen som akkurat var i samme situasjon, måtte si opp før 1.August, noe den personen ikke hadd fått med seg, så ble ikke før 7-8.
Skaffa seg papir osv fra psykolog og saken var ute av verden.
Er det BI det er snakk om eller?

I såfall ville jeg holdt ut og fullført det første året, da vil han få noe på papiret så det ikke er helt bortkastet.

https://www.bi.no/studier-og-kurs/ba...driftsokonomi/
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva slags nivå, og hvilke summer, er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Bachelor. Er vel rundt 100K i året. 50K per semester hvor halvparten av andre semester må betales om man dropper ut før jul.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Si fra heller før enn seinere, så det blir lettere for dem å få inn en ny elev for det har gått for langt ut i semesteret. Hvis ikke, well that sucks men kanskje det kan komme no bra ut av å pushe seg gjennom skolen der og få valuta for pengene i siste ende.
Vis hele sitatet...
Prøvde på det, men ingen kjære mor der, dessverre. Mange skoler har jo ventelister, men her fikk de beskjed om opptak for ganske lenge siden. Så derfor har de kanskje ikke ventelister og derfor blir det vanskelig?

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Kjenner noen som akkurat var i samme situasjon, måtte si opp før 1.August, noe den personen ikke hadd fått med seg, så ble ikke før 7-8.
Skaffa seg papir osv fra psykolog og saken var ute av verden.
Vis hele sitatet...
Har du flere detaljer? Antar at han ikke hadde reelle problemer, men fikk en psykolog til å skrive en erklæring på at å starte på studiet ville være negativt for vedkommendes helsetilstand eller noe i den dur?

Jeg har tenkt på den innfallsvinkelen selv, men vedkommende det gjelder er nok ikke like kynisk som meg og vil nok derfor ikke gå så langt.

Sitat av livsnyter Vis innlegg
Er det BI det er snakk om eller?

I såfall ville jeg holdt ut og fullført det første året, da vil han få noe på papiret så det ikke er helt bortkastet.

https://www.bi.no/studier-og-kurs/ba...driftsokonomi/
Vis hele sitatet...
Nope. Jeg har forresten den tittelen der selv.

Slik det ser ut nå blir det vel å gå frem til jul. Kanskje vedkommende ombestemmer seg og synes det er bedre enn fryktet.

Eventuelt se om man kan få en legeerklæring da og i det minste slippe skolepenger for neste semester.

Skal sies at vedkommende har vært veldig vinglete og usikker, men tok et valg om å gå studiet og i hvert fall prøve et halvt år. Så det var veldig irriterende for min del som har vært involvert hele veien når vedkommende plutselig vil slutte etter første skoledag og etter at papirene er signert...
Sist endret av Elijah; 24. august 2019 kl. 12:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.