Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2403
Hei.

Jeg elsker å lese, og ønsker derfor å bli enda flinkere til å lese hurtigere. Har hørt at mye av teknikkene og produktene som finnes der ute er av variert kvalitet. Er det noen som har tips til linker/bøker som faktisk forbedrer lesehastigheten betraktelig?

Har sett på følgende linker:

www.hurtiglesing.no, http://www.trans4mind.com/mind-devel...course5_files/

- og har dessuten tilgang til http://www.amazon.com/Triple-Your-Re.../dp/0671846442

Har det stor betydning om jeg leser "hurtiglese-stoffet" på engelsk/norsk?

Takk!
Hva definerer du som "raskt"? Siden 5. klasse har jeg lest 700+ ord i minuttet. Var opptatt med Donald Duck blader fra jeg var 5. Øvde på å lese der, når vi hadde bokstaver på skolen. Leste det til en alder av 12 og per dags dato har jeg ca 1200 ord i minuttet, med alt rett på prøven om lesinga etterpå.
Anbefaler deg å følge et kurs. Mamma tok et kurs i forbindelse med jobben, og på noen dager lærte hun mange teknikker. Hun øvde på dette ca 30 om dagen i noen uker, og jeg merker at hun leser utrolig kjapt. De vet sikkert om noen sånne kurs på biblioteket .
Trådstarter
91 8
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hva definerer du som "raskt"? Siden 5. klasse har jeg lest 700+ ord i minuttet. Var opptatt med Donald Duck blader fra jeg var 5. Øvde på å lese der, når vi hadde bokstaver på skolen. Leste det til en alder av 12 og per dags dato har jeg ca 1200 ord i minuttet, med alt rett på prøven om lesinga etterpå.
Vis hele sitatet...
Hvilke tester bruker du for å sjekke dette? Leser du mye litteratur? Har du brukt noe hurtiglesningsmetoder for å lære 1200 p.m?
Sitat av Kurwa Vis innlegg
Hvilke tester bruker du for å sjekke dette? Leser du mye litteratur? Har du brukt noe hurtiglesningsmetoder for å lære 1200 p.m?
Vis hele sitatet...
Leser ecentlig ingenting utenom om forum, IM o.l i dag.. noen ganger litt bøker. Har ikke øvd på noe spesielt, bare øvd på å lese raskt når jeg var mindre i guess. Prøvene eg tok var via skole. Du kan alltids google lesetest.


Ellers prøv å skim gjennom teksten fort og se om du fikk med deg alt.
jeg har et program som heter eyeQ på laptopen som jeg fikk av en kompis, funker som faen gikk rett fra rundt 450ord i minuttet til 700 på en liten uke.
Husker ikke helt hvor mange ord i minuttet, men lærerne på ungdomskolen sa at det var ekstremt bra :/

Annyhow, en "teknikk" som funker for meg er at jeg bruker en finger/blyant til å følge skriften jeg leser. Føler at jeg klarer å lese bedre da, blir som om at jeg ikke fokuserer på vært enkelt ord.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Husker ikke helt hvor mange ord i minuttet, men lærerne på ungdomskolen sa at det var ekstremt bra :/
Vis hele sitatet...
Er det en negativ ting? Ville sakt det er en veldig positiv ting. Men du er vel 2cool4school
▼ ... flere år senere ... ▼
Alex vet ikke hvem du er eller hvor du har plukket opp hurtiglesning, men jeg har tatt kurs i hurtiglesing et par ganger for å hjelpe på lesehastighet fordi økt lesehastighet ser ut til å gjøre dysleksi mindre problematisk. Ja det virker ulogisk men det er noe med at når hjernen må prosessere i langt raskere tempo så bare gjør den det, "økt klokkefrekvens og mer arbeid gjort på samme tid" og bivirkningen er mindre feil. Begge de kursene sa at folk måtte forsøke å selv hva som hjalp dem best, hjelpemiddel eller ei. Og skulle en først benytte hjelpemiddel, så før pennen diagonalt over hver side, slik at øynene ikke kan låse seg på enkeltord. Start i moderat fart og øk på etterhvert.
Sist endret av _abc_; 14. desember 2020 kl. 11:55.
Spennende å høre om han har blitt noe flinkere i løpet av de 9 siste årene
På VGS så brukte vi et program 10 minutters tid daglig en kort periode og alle som brukte det leste mye fortere i perioden etter.

Programmet funket slik at teksten fløy forbi i en liten tekstboks på 1 linje og du skulle prøve å få med deg hva det sto og så svare på spørsmål om teksten. I starten gikk det altfor fort men etter noen dager ble du vant med det og klarte å holde tritt når hastigheten økte ytterligere.

Funka fjell, prøvd å finne det igjen men husker dessverre ikke navnet. Veldig fin og utrolig enkel måte å lære seg å veldig fort på kort tid.
Jeg har til gode å høre en hurtigleser si at de har kost seg med en bok.

Skjønner nytten når det kommer til fag bøker.
Men romaner?
Det er bare jeg som reagerer på at dette var 9 år gammelt?

Morsomt tema sikkert da..
..nei da å det.

Han har sikkert lest 9000 bøker nå
Spreng lærd men har aldri hatt en fin leser opplevelse....
Kanskje sånne to og en halv times filmer blir for lange? Blir lettere å lese boka bare man leser kjapt nok?
Det handler i mitt syn om å finne en sunn balanse. Leser du tungt fagstoff så ønsker du ikke å skumme igjennom det. Det er en ratio imellom hastighet og forståelse og desto mer informasjon som ligger i linjene som må pakkes ut desto treigere må man lese. Dette er noe som balanserer seg selv såfremt man bare leser og forstår det man leser. Det beste trikset som jeg kan tenke meg er bare å lese mye.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har til gode å høre en hurtigleser si at de har kost seg med en bok.

Skjønner nytten når det kommer til fag bøker.
Men romaner?
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det er tvert imot, at de som leser raskere koser seg desto mer. Når noe går av seg sjæl og en ikke lengre trenger være superfokusert på oppgaven så er det vel også rom for å kose seg med innholdet i boka?

En bok blir vel ikke bedre jo saktere en leser?
Jeg har blitt tregere til å lese med årene, og det har gått ut over lesegleden, merker jeg. Da jeg var liten skummet jeg gjennom bøker i en feiende fart, og koste meg gløgg i hjel i prosessen. Nå merker jeg at jeg må jobbe mer med konsentrasjonen for å holde fokus gjennom en bok, og det blir mer arbeid enn kos, så som et resultat så leser jeg sjeldnere bøker nå som voksen. Anekdotisk, selvsagt, men for min del var det i alle fall mer koselig å lese boken når den bare rant inn av seg selv.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har blitt tregere til å lese med årene, og det har gått ut over lesegleden, merker jeg. Da jeg var liten skummet jeg gjennom bøker i en feiende fart, og koste meg gløgg i hjel i prosessen. Nå merker jeg at jeg må jobbe mer med konsentrasjonen for å holde fokus gjennom en bok, og det blir mer arbeid enn kos, så som et resultat så leser jeg sjeldnere bøker nå som voksen. Anekdotisk, selvsagt, men for min del var det i alle fall mer koselig å lese boken når den bare rant inn av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har den samme erfaringen. Som 12 åring pløyde jeg meg igjennom 12 tykke bøker på en sommer. Om det har med mer teknologi å gjøre, at jeg har brukt mye tid på å lese tung fagtekst, eller en kombinasjon er sikkert en faktor.
Sist endret av Relevant; 14. desember 2020 kl. 15:22.
@Realist1 Tror du har helt rett. For det er jo slik at om en øker lesehastigheten så øker også forståelsen av det man leser, og da øker også det en husker når en har lest. Når vi lærer oss lesing så skjer det ikke på en veldig effektivt måte, gjerne pga alder, osv. Men kanskje burde skolen tatt tak i lesing i en senere runde for å få opp lesehastigheten. Såvidt jeg kan huske fra de kursene så er det jo bare positive ting med hurtiglesing så det er noe alle bør forsøke. Og til tross for at enkelte kanske tror at med hurtiglesing så forsvinner leserglede eller litteratur blir poengløst, nei det gjør ikke det. Lesing blir bare bedre og bedre jo mer du faktisk leser. Og akkurat det samme med hurtiglesing.

Problemet mitt var at jeg slet med både fokus og selvdisiplin så jeg øvde ikke nok på privaten til at ting satt etter første kurset. Så noen år senere tok jeg et nytt lesekurs og det ga langt bedre utbytte da jeg klarte å være mer strukturert og øve over tid.
Gleden med økt lesehastighet var også økt evne til å fokusere på og konsentrere seg om stoffet uten at det føltes ut som en innsats.

Noe som gjorde det å lese skjønnlitteratur enda mer behagelig da du slipper å f.eks lese samme setning to ganger fordi du mista konsen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har til gode å høre en hurtigleser si at de har kost seg med en bok.

Skjønner nytten når det kommer til fag bøker.
Men romaner?
Vis hele sitatet...
Er vel mulig å lese kjapt uten å hurtiglese da. Hurtiglesing kan være et veldig kjekt verktøy om man trenger å finne informasjon kjapt i en tekst. Litt som skumming bare med høyere leseforståelse.

Men bare det å lese kjappere mener jeg tvert imot er mer behaglig når man koser seg med bøker. Personlig sett, når jeg godter meg skikkelig med en bok er oftest da jeg leser kjappest fordi jeg er helt oppslukt i boka. Om jeg leser en bok på 6 timer istedenfor 10 så er det 4 ekstra timer jeg kan bruke på en annen bok tenker jeg óg!
Har alltid lest veldig kjapt, sikkert fordi jeg begynte tidlig og har hatt mye glede av det trykte ord. Hadde en pårørende som slet med dysleksi den tiden du ble sett på som dum og de manglet forståelse for slikt på skolen, så det ble lagt til rette for at jeg skulle få leseglede tidlig for å slippe den problematikken.

Når det er sagt så leser jeg på en helt annen måte for å kose meg enn hvis jeg skummer/hurtigleser noen sider fagstoff eller info på nett, ord pr minutt er mye mer nyttig i siste tilfelle, men det skillet skjer automatisk i hodet nå.
Stor forskjell på kose lesning kontra fagstoff lesning for min del. Skal jeg lese fagstoff scanner jeg teksten uten å lese hvert ord og uten "fortellerstemme", men om jeg leser skjønnlitteratur så leser jeg hver ord og igangsetter fortellerstemmen i hodet. Å ikke vokalisere ordene i hodet gjør at man leser mye fortere. Praktisk tip: Si alalallalalalalalallaa eller liknende jåss mens du leser. dette for å tvinge deg selv til å ikke vokalisere ordene. Tip 2. Del teksten i 5 deler horisontalt og start å lese på punkt 2 og slutt på punkt 4.