Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1204
Vi snakker selvsagt om Single Malt Scotch Whisky her. Er det noen andre enn meg på bruket som har fått øynene (og hele det gastronomiske systemet) opp for denne edle drikk?

Personlig er jeg ganske fersk, og har ikke fått dykket ordentlig ned i whiskyverdenen før det siste året. Nå er jeg til gjengjeld frelst, og tar meg en dram både tidt og ofte - dog stort sett uten å drikke meg full.

Mine foreløpige favoritter er med ett unntak fra øyen Islay (uttales "Aila") på vestkysten av Skottland: Laphroaig, Ardbeg, Caol Ila, Bruichladdich og Talisker (sistnevnte fra Skye, naboøy til Islay). Av ikke-øy-whiskyer er vel en 30 år gammel Macallan det gjeveste jeg har vært borti.

Er det noen andre whiskyelskere her? Any takers?
Tja, Whisky er godt det, men jeg hadde en på nyttårsaften som var aldeles grusom, dóg jeg kan ikke huske hva den het. Billigste de hadde på polet i alle fall Funka fett å blande den med saft (Nei, det er ikke syndig med så drittwhisky )

Men joda, en -god- whisky er ordentlig godt det

EDIT: Her er whiskyen jeg hadde da: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList. Fy faen, den var smakløs og vond
Sist endret av Gest; 10. februar 2007 kl. 00:24. Grunn: Fant whisky :D
Å huttetu. Lagret i kun tre år, og til 250 spenn? Huff og huff. Whisky bør lagres i minst 8-10 år spør du meg, alle mine favoritter er over ti år gamle og koster minst 400 spenn flaska. Men for all del, skal man bare drikke seg dritings uten noen nærmere ettertanke funker det sikkert fint. Men en ren dram av den der vet jeg ikke helt om jeg hadde turt.

PS. Ikke at pris nødvendigvis behøver å bety noe, men i whiskyverdenen gjør det ofte det..

PPS. Ser nå at dette er en blended whisky, altså en blanding mellom maltwhisky og maiswhiskey (bourbon). Ikke rart du måtte blande med saft...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg er intressert i emnet selv om jeg ikke inne har noen stor kunskap om det. Når jeg skal nyte akohol så er det et kompromis mellom smak og pris. Det er ikke her jeg gidder legge pengene mine. Sansynligvis kommer jeg til å gjøre det når jeg får meg en ok inntekt, men det er nok en liten stund til.

Så derfor pleier jeg å nyte den relativt billige irske whiskyen Jameson. Eller Cognac'en Nordlys. Litt på siden av hva dere diskuterer, men jeg følger diskusjonen med stor innteresse. Kommer det frem noen gode whiskyer som jeg ikke har smakt så er jeg klar for å teste
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Min desiderte favoritt er en Laphroaig Quarter Cask, med et par dråper vatn i. Og ikkje servert i 4cl-glass. Skal vere ~3cl whisky og 2 dråper vatn.

Ellers så er jo Aardbergs absoulutt verdt å stikke tunga innom!

Jameson er ok nok whisky, men den er irsk... Alt for bleik og flat i smaken etter mi meining, spetznaz. Dersom du har dårlig råd men vil ha god whisky så er blend'en Chivas Regal ganske god, med mykje malt (dog litt grainwhisky)..

Som begynnerwhisky er chivas anbefalt da.
Glenfiddich 12-år gammel er god syns jeg
Dersom du nettopp har begynt å nyte livets vann er det en del som du bør prøve i tillegg til de du allerede har nevnt.

Personlig er jeg stor fan av Dalwhinnie, det er dog en Highlander, men det får stå sin prøve. Nå kan den ikke skryte på seg å ha ligget i 30 år på eik, men 15 år holder i lange baner for meg.
En annen av mine favoritter har du alt nevnt; Bruichladdich. Synes dette er en av de beste man får kjøpt i Norge uten å ta knekken på årsbudsjettet.
Morsomt at jeg ikke er den eneste som virkelig liker Laphoraig. Den 12 år gamle Old Malt Cask har den beste ettersmaken du kan oppdrive. Den kan sammenlignes med å tenne et bål, la det brenne en stund, slukke med vann og deretter slikke på asken. Man får faktisk følelsen av å ha slukt et bål. Det rareste er at det bare er jævlig godt! Dog koster 70cl av morroa omlag 1100,- på polet, men det er verdt hver eneste krone!
Aaaaah whisky...

Jeg er personlig veldig glad i Islay single malts. Har vel prøvd nesten alle Islay whiskyene (destillerier, ikke typer). Lagavulin og Ardbeg er vel favorittene.
Smak og aroma kan som nevnt sammenlignes med bålrøyk, sjø, salt og tjære.

Dette er lysår fra Amerikansk Bourbon (type Jack Daniels), Irsk Whiskey (type Jameson) og Scotch Blended Whisky (type Johnny Walker) hva kompleksitet, smak og kvalitet angår.

Andre favoritter er Cragganmore, Ardbeg Uigedail, Bowmore, Longmorn, Oban og Highland Park. Når det gjelder blended whisky som gjerne er mildere, mer avrundet og lettdrikkelig så syns jeg Chivas Regal og Upper Ten gir mye for pengene, selv om dette som nevnt er helt annerledes enn single malts.

For å bli kjennt med god whisky så har de begynnt å selge 20cl flasker av Caol Ila 12 (Islay) og Cragganmore 12 (Speyside) på Vinmonopolet til 130 kroner. Ikke noe å drikke seg full på, men man slipper å kjøpe en flaske til 500 kroner for å finne ut at man ikke liker det. Disse whiskyene er ganske forskjellige, men begge er et godt utgangspunkt for å bli kjennt med scotch single malt.

God helg!

PS: Et søk på "whisky", "single malt", eller "islay" i artikler på Aperitif.no kan være et godt utgangspunkt for å lære mer. Og wikipedia såklart.
Sist endret av plumRad; 10. februar 2007 kl. 17:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marken
Morsomt at jeg ikke er den eneste som virkelig liker Laphoraig. Den 12 år gamle Old Malt Cask har den beste ettersmaken du kan oppdrive. Den kan sammenlignes med å tenne et bål, la det brenne en stund, slukke med vann og deretter slikke på asken. Man får faktisk følelsen av å ha slukt et bål. Det rareste er at det bare er jævlig godt! Dog koster 70cl av morroa omlag 1100,- på polet, men det er verdt hver eneste krone!
Vis hele sitatet...
Hehe...

Har funne ut at quarter cask kan konkurere, og den er ikkje meir enn 520,- på polet.

Men det som blir sagt om laphroaig er at enten hater du den eller så elsker du den....

Det som er spesielt med Islays er saltsmaken. Det kan ikkje en highlander konkurrere med.

Har smakt en del blends av highland og islays, og det var ganske fin opplevelse egentleg. Det var blend en kompis av meg slengte sammen etter egen oppskrift dog...
svensk cs forum... men med whisky interesserte :P
http://whiskeyhornan.se/phpBB2/viewforum.php?f=8
Kult å se at jeg ikke er alene om min nye lidenskap her på bruket!

Jeg ser mange fine her. Dalwhinnie 15yo er nevnt, og den er fabelaktig fløyelsmyk. Lagavulin liker jeg også godt, har hatt 16-åringen tidligere, nå har jeg 12yo Cask Strength (57,5% abv) i samlingen. Dog liker jeg Lagavulin minst av Kildalton-whiskyene. Laphroaig og Ardbeg er snaut hode høyere i min bok. Men smak er jo som kjent individuelt.

20cl-flasker for 130,- er en fantastisk ting ja, håper flere destillerier følger opp denne trenden.

Det er noe med Laphroaig Quarter Cask jeg ikke fikser. Laphroaig 10yo er min desiderte favoritt, og hadde jeg måttet velge én whisky å drikke resten av livet måtte det blitt den. Men Quarter Cask'en er faktisk den minst gode (altså, den er på ingen måte vond) whiskyen jeg har smakt. Men igjen, smaken er som baken.

Jeg er også enig i at Jameson blir litt "blek" i forhold til skotske singe malts. I tillegg kan jo nevnes at det i dag finnes rundt 100 destillerier i Skottland, mens det i Irland nå finnes kun tre (TRE - 3) aktive destillerier som lager all whiskeyen til alle merkene. Det sier seg selv at man mister en del særpreg der.

PS. Norske whiskysider: OnlyMalts, Norsk Maltwhiskylag (engelsk by default, bytt språk øverst på siden), Apértif (generell brennevinsside med en del godt whiskystoff)

PPS. Engelskspråklige whiskysider: Malt Madness (sjekk også ut Malt Maniacs på samme side), Whisky Magazine (bra forum), Single Malt TV (abonnementsbasert whisky-TV med egenproduserte reportasjer).