Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2278
Under rekruttskolen skrev jeg under på at jeg har vært borti cannabis før.
Vil dette ha noe å si hvis jeg vil søke meg videre på befallskole?

Det jeg skrev under på var da ei sikkerhetsklarering (som forsåvidt ble godkjent (klarert til "hemmelig")).

Jeg bare mener at, vil de nekte meg å komme inn på befallskola om jeg har testa cannabis en gang i tiden? :P
Smart å være så ærlig på en sikkerhetsklarering da!
Vet ikke om de kjører intervju hos dere, men du vil nok bli grillet kraftig på det i så fall. Hvis ikke vil nok de som har like gode som deg, komme før deg pga cannabisen ja.
"Og etterpå når jeg var hos befalen sa han at det kunne bli problemer hvis jeg søkte meg videre til befalskolen. Men når jeg ringte opp til inntakskontoret i hamar, fikk jeg et annet inntrykk."

Det var et litt tvetydlig svar. Dessuten snakker denne karen om Førstegangstjenesten.
Noen som har noe konkret å si om saken jeg lurer på ? Eller vet hvor jeg kan finne svar på det, uten å nødvendigvis måtte henvende meg til presten (Som blir litt flaut da han er Major :P) eller andre offiserer ?
Sist endret av colamannen; 17. oktober 2006 kl. 21:53.
Han er major på grunn av at han er prest. Og presten i en militærleir er så godt så det samme som en prest i det sivile liv. Derfor har du ingen grunn til å være flau om du skal prate med ham, er jo derfor han er der, utenom å spre kristen-propaganda.
tsk...prester er i forsvaret for å lage vafler og komme snikende til OP'en med melkesjokolade
Men dersom du faktisk har skrevet under på at du har brukt stoffer som er klasset som narkotika i Norge, så har du vel egentlig strøket på holdning allerede.
De ser ikke bare på hva du har og ikke har gjort når de velger ut folk, de ser *veldig* nøye på hva slags person du er og hvilke holdninger du har.
Og kommer det en som har den holdningen som gjør at vedkommende synes det er greit med narkotiske stoffer, da er det nok sikkert nok av andre søkere til den tjenesten/stillingen du hadde lyst på.
Du stiller nok ganske langt ned på listen når du krysser av på noe slikt. Går det an å være så glup da?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva kan jeg si? I messed up.
Fikk beskjed av LT om å komme "hit" litt, bak døra står en flokk med MP-er og venter.
Han sier at de vil ha en prat med meg, og lar meg være alene med dem. De sier at jeg må bli med dem bort på MP-stasjonen, for en politimann ville prate med meg.
"shit" tenker jeg, "må ha noe med sikkerhetsklareringa å gjøre!"

Jeg blir satt av, våpenet blir satt i varetekt hos MP og politimannen starter sitt lille intervju.
"Hvorfor tror du at du er her?" -"Tenker det har noe med sikkerhetsklareringa mi å gjøre"
Yea, jeg hadde ganske rett.
Politimannen spør meg ut om diverse ting som hva jeg vet om dop, om jeg har prøvd, hvor mye, hvor lenge og slike typiske rutine-spørsmål.
Jeg innser at jeg ikke brude ha skrevet "Testet hasjis på fest. en gang" og legger meg langflat.
Forteller mye av det jeg husker, og som jeg klarer å få ut. Nervøsiteten gjør det ikke lett.
Han sier til slutt "Det stemmer ikke overens med det du sa sist.. Eller det som står på .. freakforum.."
"Høh, tenker jeg". Hadde jo glemt bort at jeg var medlem på freakforum, tenkte ikke over at det var en ressurs!

Vel, Det jeg sa stemmer vel sånn passe, tidsperspektivet bør vel stemme nogenlunde.
De tok urinprøve, en til umiddelbar sjekk, og en til grundig sjekk. Inkludert en hår-prøve som de får sende inn til analyse.
Aner meg at de kommer tilbake negative.

2 dager senere (i dag), fikk jeg beskjed om at jeg ikke får være med på øvelsen vi har forberedt oss på i hele år, og at sikkerhetsklareringa mi er helt borte!

Håper for min del at de innser at jeg er heller en ressurs enn en byrde for dem. Jeg mener de kaster bort pengene - det er fortida mi de graver i, ikke nåtida. Fortiden er forbi.

Jeg vil vel bare si at folk bør fortelle den HELE sannheten på papirene man skriver under på for å få sikkerhetsklareringa (husker ikke hva skjemaet hette). Jeg gikk på en kraftig baksmell, og håper bare at jeg klarer å tviholde meg til denne plassen - Sikkerhetsklareringa, befalsskolen og telemarksbataljonen er NoGo for min del tror jeg.

-soldat på baksmell.
Kjedelige greier. Men hvordan fant dem ut av hva brukeren din het/at du var medlem her på nFF?

Vi kan alle lære av dette. Fortell aldri sannheten om narkotika til en autoritetsperson.
morsomt.. Hvis du hadde spurt først, kunne jeg fortalt deg at det absolutt ikke er lurt å svare ærlig på sikkerhetsklareringa.. (de har mer enn nok med å sjekke ut de som er dumme nok til å være ærlige/eller blir tatt på pisseprøver..) i militæret rangeres og klassifiseres folk, det er ikke barnehagementalitet hvor man får litt fyfy og så er alle like bra igjen.. og å skrive noe som kan identifisere deg på freakforum og snakke om dop.. trenger ikke si mer. tenk på fremtidige arbeidsgivere som googler deg. Godt gjort å prestere alt det der. Forsvaret har ikke akkurat noen heftige iq krav for befalsskolen, men det er bra for alle fremtidige rekrutter at ihvertfall ikke du kom inn..
damn purk, sitter å lese hva vi skriver hææ?
Men skrev du at du hadde vært på dette forumet og eller? siden de fant det ut?

Fuck The Police
Ikke for å gjøre det hele verre, men du er passe idiot når du innrømmer ting de ikke har bevis for.
Hvorfor i all verden skrev du at du hadde testet hasj, og hvorfor bekreftet du det du hadde skrevet her? Det virker veldig som om fyren fra politiet fisket _veldig_ med den freakforum-uttalelsen. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ikke innrømt noe som helst "nytt" til han. (og ja jeg vet at man blir veldig nervøs i "avhør", imho ingen unnskyldning når du til og med var klar over at det kunne bli et problem).
Altså, på sesjon sa jeg, som sant er, at jeg aldri har brukt noen form for narkotika.
Alt jeg skriver her på nFF kan regnes som rent ppspinn, i beste fall historier jeg har hørt av andre.