Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 835
Jeg skal til legen om noen dager for å ta en blodprøve, pga av influensa greier og sånt.
jeg røyker regelmessig, og det er nok antagelig i blodet mitt når legebesøket intreffer.
det jeg lurer på er om legene kan se at jeg har røyka på blodprøven de tar, selvom det ikk er det de er ute etter om å få vite. Og hvis de ser at jeg har røyka, kan de da si det til mine foreldre moren eller faren min som sikkert er med, for å snakke med legen?
Jeg er 17 år gammel....
Dette er tatt opp flere ganger tidligere, og svaret er fremdeles det samme; NEI, de vil ikke lete etter spor av rusmidler i blodet ditt.
§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år.

Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år etter barnevernloven § 4-8 eller § 4-12, gjelder første, annet og tredje ledd tilsvarende for barneverntjenesten.

http://www.legevakten.no/index2.html...t-innhold.html
du blir ALDRIG testet for narkotika hvis du kommer av andre medisinske grunner!

For og legge denne debatten død skal jeg sitere min lærer som har 7 år på jus.

"du undersøkes for det du ber om, i de fleste tilfeller. Taushetsplikt er der for å værne deg uansett hva. Dette fordi staten Norge har bestemt at folk skal stole på det medisinske system uten å frykte for seg selv."

dette betyr satt på spissen at bare fordi du har røkt hajs skal du ikke være redd for å gå til legen. kansje er du døende, å legen finner ut dette.
om du forteller legen din at du røyker hasj, kommer det ikke annet ut av det enn at han evt. får en vanskelig holdning til å gi deg medisiner med ruseffekt ved senere sykdom, fordi han personlig mener du er "narkoman".

Jeg fikk derimot positive reaksoner fra min lege når jeg sa jeg røyka hasj/weed for ryggplagene mine.
Så, du trenger da ikke å være redd for at legen finner det ut igrunn. Om han forteller foreldra dine noe uten ditt samtykke, risikerer han jobben sin