Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5871
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Kjenner ingen veganere så jeg kan ikke spørre. Men de blir vel ofte ikke tvunget av noen til å spise vegansk, så de kan vel spise hva de vil.

Vet ikke hvem som fant opp vegan(isme?) jeg eller om det finnes en kodeks?
Vis hele sitatet...
Kodeksen er vel at alt som kommer fra dyreriket er off limits. Om det gjelder sopp er egentlig et skikkelig interresant tema!
Sitat av 420master Vis innlegg
Kodeksen er vel at alt som kommer fra dyreriket er off limits. Om det gjelder sopp er egentlig et skikkelig interresant tema!
Vis hele sitatet...
Det virker som om det bare de vi to som syns dette er spennende
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Planter som all vekst vil overleve og spre seg. Men du mener seriøst ikke at en plante uten hjerne, følelser og fri vilje er det samme som et dyr eller menneske? Planter overlever på instinkt men har ikke en aktiv selvbestemt tanke eller evnen til å tenke og føle på det planet dyr og mennesker kan.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener jeg ikke at de er like, men jeg tenker så lenge dyrene behandles godt og avlives så hurtig og humant som mulig så er det helt okey å spise kjøtt.

Liker man ikke smaken så er jo det selvfølgelig helt i orden, men å tro at man skåner noen andre enn seg selv ved å spise grønt, syns jeg, er selvbedrag og det var derfor jeg dro inn det etiske.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
jeg tenker så lenge dyrene behandles godt og avlives så hurtig og humant som mulig så er det helt okey å spise kjøtt.

Liker man ikke smaken så er jo det selvfølgelig helt i orden, men å tro at man skåner noen andre enn seg selv ved å spise grønt, syns jeg, er selvbedrag og det var derfor jeg dro inn det etiske.
Vis hele sitatet...
Med dagens industri er ikke det mulig. For mange vegetarianere er det ikke bare det å slutte å spise kjøtt som er målet, men å endre hele industrien til å bli mer etisk ved å nettopp streike og nekte å bidra til inntekt for den dyeplagende industrien. Om mange nok boikotter får de press på seg til å ta grep for å endre produksjonsmåte og dyrevelferdet til et nivå man kan akseptere.
At ti hippier ikke spiser kjøtt skåner ikke alle dyra som brukes til kjøtt, men når 375 millioner mennesker nekter så har det en viss effekt på industrien og dyreholdet som bare blir større og større. 375 millioner er ikke hele verden, det er 10% og det antallet som er vegetarianere allerede. La oss si dette utvikler seg til 50-60%, eller at for eksempel kjøttfri mandag blir innført i alle barnehager, skoler, familier og arbeidsplasser, det vil føre til enorme tap for kjøttindustrien sånn at de er tvunget til å tenke anderledes og produsere annen mat enn kjøtt for å overleve. Jeg syns du undervurderer forbrukermakten veldig.

Selvom vi spiser mye mer kjøtt nå enn i gamledager har man de siste årene sett en nedgang på 10% av totalen, det er jo noe og kan sannsynligvis knyttes til at det har blitt litt mer trendy å være veggis, kjøttfri mandag rundt om kring osv. I dag spiser gjennomsnittlig hvert menneske dobbelt så mye kjøtt som på 70-tallet og det er ikke noe vi trenger, det er fordi vi er bortskjemte. Der det er forespørsel er det tilgang og bøndene har mange flere dyr nå enn før for å kunne møte forespørselen på markedet og det fører til dårligere dyrevelferd igjen.

For vegetarianere er det ikke bare dyra som er grunn til at saken er viktig heller, for mange er miljøet hovedårsaken for deres vegetarianisme. Forståelig det når man lærer seg at 18% av jordas klimagassutslipp kommer fra industrigårder, i følge United Nations, og det er visstnok mer enn utslippene fra biler!

Forskere og leger retter også fokus mot at epidemier, pandemier og sykdommer sprer seg lettere blandt dyra når de er så mange som nå (de drepte jo nettopp flere millioner mink i Danmark bare fordi noen hadde fått corona) og med mer antibiotika i oppdrettsdyra blir også mennesker mer utsatt for sykdom som ikke lar seg behandle like godt som før. Det er veldig mange ulemper med kjøttindustrien og alle burde bli med på laget om å både få ned klimagassutslippene som forskere har sagt må ned med 50% innen ti (!!!) år om jorda skal overleve som vi kjenner den i dag, redde dyra og redde folkehelsa.

Jeg er ikke veggis btw men er på vei og selvom jeg kanskje ikke klarer det syns jeg det er viktig med ethvert kutt jeg kan gjøre og hadde alle bidratt ville det hatt stor innflytelse på industrien og miljøet.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg som skrev over.. Så nå at tallene jeg henta fra UN er fra 2009 så den 10% mindre kjøtt jeg skrev er nok enda større nå. Det går fremover og jeg tror særlig når man forstå omganget av hvor viktig klimaet er at fler og fler skipper baconfrokosten og lager veggistaco på fredagene og blir mer og mer vegetarianer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg som skrev over.. Så nå at tallene jeg henta fra UN er fra 2009 så den 10% mindre kjøtt jeg skrev er nok enda større nå. Det går fremover og jeg tror særlig når man forstå omganget av hvor viktig klimaet er at fler og fler skipper baconfrokosten og lager veggistaco på fredagene og blir mer og mer vegetarianer.
Vis hele sitatet...
Det kan hende hver person spiser mindre kjøtt, men vi blir ikke færre på denne planeten så uten å verken engasjere meg i tall og kilder tviler jeg sterkt på at det er færre dyr som lider fordi noen spiser veggistaco.

Jeg ønsker minst mulig lidelse til alt som lever der er vi enige, men jeg tror den største forskjellen er at du har veldig tro på mennesker, jeg er i motsatt ende av skalaen og mener vi er en håpløs art, og mitt verste mareritt er at vi skal komme oss til en annen planet.

Og det var også derfor jeg snakket om det etiske, for jeg tror veganere er minst, om ikke mest, opptatt av å klappe seg selv på skulderen å tro at de endrer verden, og det er helt innforbi å ville klappe seg på skuldra og forsåvidt tro de endrer noe annet enn seg selv.

Når det går så langt som å finne rusmidler som er etisk produsert syns jeg det blir drøyt. Menneskeheten er og blir korrupt, ikke at det er et problem, men å si noe annet er i mine øyne løgn eller selvbedrag.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det kan hende hver person spiser mindre kjøtt, men vi blir ikke færre på denne planeten så uten å verken engasjere meg i tall og kilder tviler jeg sterkt på at det er færre dyr som lider fordi noen spiser veggistaco.

Jeg ønsker minst mulig lidelse til alt som lever der er vi enige, men jeg tror den største forskjellen er at du har veldig tro på mennesker, jeg er i motsatt ende av skalaen og mener vi er en håpløs art, og mitt verste mareritt er at vi skal komme oss til en annen planet.

Og det var også derfor jeg snakket om det etiske, for jeg tror veganere er minst, om ikke mest, opptatt av å klappe seg selv på skulderen å tro at de endrer verden, og det er helt innforbi å ville klappe seg på skuldra og forsåvidt tro de endrer noe annet enn seg selv.

Når det går så langt som å finne rusmidler som er etisk produsert syns jeg det blir drøyt. Menneskeheten er og blir korrupt, ikke at det er et problem, men å si noe annet er i mine øyne løgn eller selvbedrag.
Vis hele sitatet...

Det hjelper ikke så mye å tro, når faktum er noe HELT annet.

I dag trenger ikke vi mennesker å spise kjøtt, det er unødvendig på alle måter og det er uetisk. Den eneste grunnen til at det fortsatt produseres, brukes og spises er hovedsakelig tilbud og etterspørsel. Det sier seg selv da at produksjonen vil gå ned dersom flere og flere velger å ikke forbruke animalske produkter og heller bli veganske. Dermed VIL færre dyr lide.

Årsaken til at en person er veganer er ikke så viktig, når resultatet er så mye mere verdt. En person som har en vegansk diett sparer i snitt 4000 liter vann HVER DAG.
Kloakk : bra innlegg men ikke bra at du drar alle veganere over en kam. Ikke alle som bryr sæ om klapp på skuldra..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det hjelper ikke så mye å tro, når faktum er noe HELT annet.

I dag trenger ikke vi mennesker å spise kjøtt, det er unødvendig på alle måter og det er uetisk. Den eneste grunnen til at det fortsatt produseres, brukes og spises er hovedsakelig tilbud og etterspørsel. Det sier seg selv da at produksjonen vil gå ned dersom flere og flere velger å ikke forbruke animalske produkter og heller bli veganske. Dermed VIL færre dyr lide.

Årsaken til at en person er veganer er ikke så viktig, når resultatet er så mye mere verdt. En person som har en vegansk diett sparer i snitt 4000 liter vann HVER DAG.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er ikke årsak viktig, det har jeg ikke sagt heller. Jeg bare syns det er fønny når et mennesket sitter å tenker på hvordan h*n kan være mer etisk ved å spørre om det finnes veganske rusmidler.

Og siden det ser ut til at du har peiling, hvordan kan jeg holde kroppen vedlike, som jeg gjør nå, med 3 måltider om dagen, til rundt 75 kroner pr døgn som veganer?

Og jada hvis alle slutter å spise kjøtt så skal ikke jeg være den som sitter på gjerdet å lager kvalme, men jeg tror like mye på at det skjer som at GUD en dag vil åpenbare seg i den medium stekte biffen min.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det kan hende hver person spiser mindre kjøtt, men vi blir ikke færre på denne planeten så uten å verken engasjere meg i tall og kilder tviler jeg sterkt på at det er færre dyr som lider fordi noen spiser veggistaco.

Jeg ønsker minst mulig lidelse til alt som lever der er vi enige, men jeg tror den største forskjellen er at du har veldig tro på mennesker, jeg er i motsatt ende av skalaen og mener vi er en håpløs art, og mitt verste mareritt er at vi skal komme oss til en annen planet.

Og det var også derfor jeg snakket om det etiske, for jeg tror veganere er minst, om ikke mest, opptatt av å klappe seg selv på skulderen å tro at de endrer verden, og det er helt innforbi å ville klappe seg på skuldra og forsåvidt tro de endrer noe annet enn seg selv.

Når det går så langt som å finne rusmidler som er etisk produsert syns jeg det blir drøyt. Menneskeheten er og blir korrupt, ikke at det er et problem, men å si noe annet er i mine øyne løgn eller selvbedrag.
Vis hele sitatet...
Kjipt du har så dystopisk syn på verden a gitt.. Så du mener at ingen bør gjøre en dritt for en bedre verden siden alt går til hælvete uansett? Bruker du den tankegangen i jobb, nære relasjoner, egen hygiene, vennskapsforhold, sykdom osv også? Ikke vits å være snill siden onde psykopater allikevel fins, ikke vits å bruke søplekasser siden forsøpling allikevel foregår, ikke vits å dusje for vi skal alle daue en dag uansett, ikke vits å jobbe fordi kapitalismen er korrupt? Det er meget lite progressivt.

Mennesket er ikke en håpløs art selvom det skjer mye fælt. Mennesker har klart å skape mange positive ting som er bra for menneskeheten og planeten og innovative ideer og tiltak vil fortsette å komme - også innenfor landbruk, dyrevelferd og miljø.
Å tro at mennesket ikke er istand til en holdningsendring og tenke litt lenger enn sin egen nese (eller mage) er en grov nedverdigelse av mennesket som art.

Fordommene du har mot vegetarianere som selvgode kan forklares med forskning som viser at grupper med sterke ressurser og saker med gode poenger blir oftere utsatt for fordommer og hat/netthets fordi haterne ikke klarer å ta seg sammen selv. Det er ikke sånn at veggiser går rundt å føler seg så flinke og gode eller viktige, men det at du tror det sier litt om ditt eget behov for anerkjennelse. Du føler deg kanskje ekstra flink og viktig om du hjelper en gammel dame som har falt på isen, mens andre ser på det som en selvfølge å hjelpe til med uten å tro at de selv er noen frelser som skal ha ære fordet.

For de fleste arter så ligger det innstinktivt å ta vare på det vi har tilknytning til og der vi lever.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Selvfølgelig er ikke årsak viktig, det har jeg ikke sagt heller. Jeg bare syns det er fønny når et mennesket sitter å tenker på hvordan h*n kan være mer etisk ved å spørre om det finnes veganske rusmidler.

Og siden det ser ut til at du har peiling, hvordan kan jeg holde kroppen vedlike, som jeg gjør nå, med 3 måltider om dagen, til rundt 75 kroner pr døgn som veganer?

Og jada hvis alle slutter å spise kjøtt så skal ikke jeg være den som sitter på gjerdet å lager kvalme, men jeg tror like mye på at det skjer som at GUD en dag vil åpenbare seg i den medium stekte biffen min.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe funny med det. Derimot er det tragisk og skammelig at noen er så egoistiske at de ikke bryr seg om annet enn seg sjæl og sitt.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Kloakk : bra innlegg men ikke bra at du drar alle veganere over en kam. Ikke alle som bryr sæ om klapp på skuldra..
Vis hele sitatet...
Beklager om det kom sånn frem, jeg drar alle mennesker under en kam egentlig, at vi her snakker om veganere endrer ikke det, men skulle presisert at jeg mener ikke dette er noe eget for veganere, men for hvordan arten vår fungerer.

Og da snakker jeg om de tingene som ligger så dypt i oss at de kan ikke endres uten å samtidig endre artsnavn.

Sånn generelt tror jeg absolutt det går ann å ha en etisk kjøttindustri, men at mennesker er kapabel til det tviler jeg på. Jeg ser på ingen måte noe galt i å spise kjøtt så lenge dyrene har det greit.

Og selv om jeg vet at mitt bidrag av kjøttkjøp bidrar til å opprettholde en råtten industri, så ville jeg ikke fått det bedre med meg selv ved å slutte å spise kjøtt, jeg kan ikke bare fortelle meg selv at siden ikke JEG bidrar til industrien så slipper jeg kjenne på elendigheten av hvordan mange dyr har det.

Men som sagt, jeg skulle sikkert holdt munn, for jeg diskuterer vel egentlig ikke veganere men menneskets natur til å bruke alt rundt oss til vår fordel og gjennom "etiske" tiltak kan fortsette å ta oss den friheten.

Vil man som menneske redde verden, så er det bare å kjøpe et hamptau å ta dingledansen, sånn satt på spissen.

Nå mener jeg ikke at vi ikke skal gjøre vårt beste på å lage så små krater som vi kan mens vi ødelegger denne planeten, da kan vi jo tross alt henge her lengre, men å lage veggistaco og tro at nå er planeten og arten reddet, ikke minst hva tråden angår, bruke etisk rusmidler blir for min del, som å stille opp i en atomkrig med luftpistol.
Sist endret av Kloakk; 16. november 2020 kl. 12:03.
Nei du burde ikke holdt munn. Det var greit med en presisering av det du kom med.

Om jeg tar veggistaco så tenker jeg ikke at jeg redder verden. Vi tåler ikke dyrekjøtt særlig godt. Det må kokes og stekes ihjel for at vi ska tål det.

Det er arrogant å tro at man kan redde planeten. Som George Carlin sa. the planet is fine, the people are fucked !

Men på den andre siden av den arrogansen der man tror en veggistaco valg utgjør så mye. Det utgjør mer enn om man ikke hadde valgt det.

Du sa også at man skåner ingen andre ved å velge grønt. Men du skåner familien din fra mulige helseproblemer. Disse tinga kan man ikke vite.
.
Men dette blir en avsporing fra tråden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjipt du har så dystopisk syn på verden a gitt.. Så du mener at ingen bør gjøre en dritt for en bedre verden siden alt går til hælvete uansett? Bruker du den tankegangen i jobb, nære relasjoner, egen hygiene, vennskapsforhold, sykdom osv også? Ikke vits å være snill siden onde psykopater allikevel fins, ikke vits å bruke søplekasser siden forsøpling allikevel foregår, ikke vits å dusje for vi skal alle daue en dag uansett, ikke vits å jobbe fordi kapitalismen er korrupt? Det er meget lite progressivt.

Mennesket er ikke en håpløs art selvom det skjer mye fælt. Mennesker har klart å skape mange positive ting som er bra for menneskeheten og planeten og innovative ideer og tiltak vil fortsette å komme - også innenfor landbruk, dyrevelferd og miljø.
Å tro at mennesket ikke er istand til en holdningsendring og tenke litt lenger enn sin egen nese (eller mage) er en grov nedverdigelse av mennesket som art.

Fordommene du har mot vegetarianere som selvgode kan forklares med forskning som viser at grupper med sterke ressurser og saker med gode poenger blir oftere utsatt for fordommer og hat/netthets fordi haterne ikke klarer å ta seg sammen selv. Det er ikke sånn at veggiser går rundt å føler seg så flinke og gode eller viktige, men det at du tror det sier litt om ditt eget behov for anerkjennelse. Du føler deg kanskje ekstra flink og viktig om du hjelper en gammel dame som har falt på isen, mens andre ser på det som en selvfølge å hjelpe til med uten å tro at de selv er noen frelser som skal ha ære fordet.

For de fleste arter så ligger det innstinktivt å ta vare på det vi har tilknytning til og der vi lever.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si jeg har et realistisk syn, og selv om det er urelevant, skal du vite at nattesøvnen min blir ikke plaget av hvordan vår art fungerer, men jeg syns det er morro å observere den mens jeg vandrer mot graven og ingenting.

Om jeg er snill eller ikke vet jeg ikke, og mulig det er noen som mener det ene eller det andre, det jeg derimot kan fortelle deg er at jeg må ikke gå rundt å tenke over hva jeg gjør eller sier, hadde jeg likt å gå på jakt så hadde jeg gjort det, men det viser seg at det er ikke noe for meg så jeg kjøper kjøtt på butta.

Jeg har ingenting imot veganere som fenomen, de, som alle andre mennesker kan gjøre akkurat som de vil, så lenge det ikke, som du sier, går ut over meg og mine. Kan legge til at jeg tror ikke det fins altruisme i ordets betydning og alle handlinger bunner i egoisme, så kan vi alltids møtes på midten og si at for noen så krever det at andre har det bra før de får det bra selv, men der stopper det opp.

Og ja selvfølgelig har og gjør mennesker mye fint, for mennesker. Det skjer jo hver dag hele tiden, men om du ser på resten av artene på denne planeten så finner du ut at alle andre arter vil tilpasse seg eller dø ut.

Vi tilpasser oss ikke, som forøvrig er greit, sånn bortsett fra at i motsetning til andre arter så vil vi ta med oss det meste i vår undergang og det er jo litt kjipt. Vi er som et virus, agent Smith forklarer det greit.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke noe funny med det. Derimot er det tragisk og skammelig at noen er så egoistiske at de ikke bryr seg om annet enn seg sjæl og sitt.
Vis hele sitatet...
Jo, om jeg forteller de 10 neste personene jeg treffer at det var en person på freak som var på leting etter veganske rusmidler ville nok over 50% av de trekke på smilebåndet, da anser jeg det som fønni.

Så du trekker den konklusjonen at siden jeg syns det har gått litt for langt når man leter etter veganske rusmidler, så er jeg så egoistisk at jeg kaster nabokidden i veggen for å få den siste biten med firkløver, i såfall er du ute å kjører ass.
Sist endret av Kloakk; 16. november 2020 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men når det gjelder tråden da, om veganske rusmidler så er spørsmålet mitt: kan veganere spise f.eks spiss fleinsopp, da sopp ikke tilhører planteriket?

Er det noen veganere som har noe å komme med der?

Det er kanskje bare pot/hasj og alkohol da? Og kanskje kortreiste og etisk fremstilte syntetiske stoffer?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Livet er uetisk.

Eneste dyra som blir etisk relevant er de man evt må skade for å utvinne godteri og rusmidler. Ihvertfall som grov utskilling.

Hvis frosken liker å få kjertlene sine massert så syns jeg det er etisk nøytralt og hvis den har høyere levealder og levestandard i dmt buret så kan noen etikere sikker lande på at det er fordelaktig og greit.

Planter er levende og kan sikkert føle smerter og skade på seg selv, sikkert negativt for de også.

Sopp tar man ofte før de sporulerer, er det slemt?
No babies for you!
Kloner deg med kniven.

Hva med å tvinne, knekke og mose på cannabisplanter for å tjene mer penger eller produsere mer thc?

Hva med å instrumentelt avle frem og holde levende vesener i fangenskap, er det innlysende etisk?

Følte tråden trengte litt retning
Sist endret av meaculpaUIO; 16. november 2020 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som TS troller på høyt nivå.
Vet dere hva? Ettersom ingen svarer på om veganere spiser sopp så velger jeg å tro at de gjør dette, selv om sopp ikke er plantebasert. Det er ingen som vil pirke borti den problemstillingen.

Det samme kan sies om dette med medisiner. Da dyr har lidd på mang et forsøk på å fremskaffe medikamenter med minst mulig bieffekt. Det samme med sminke også.

Jeg kjenner ingen veganere, men der virker som om man må avstå fra å spise/bruke så mye at det etterhvert blir vanskelig å kalle det bærekraftig.

Det er en fin tanke/ideologi
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Planter som all vekst vil overleve og spre seg. Men du mener seriøst ikke at en plante uten hjerne, følelser og fri vilje er det samme som et dyr eller menneske? Planter overlever på instinkt men har ikke en aktiv selvbestemt tanke eller evnen til å tenke og føle på det planet dyr og mennesker kan.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at planter ikke har følelser, fri vilje eller kan tenke? Planter er trossalt levende "ting", akkurat som dyr og mennesker er.
Er det kanskje også forskjell på pattedyr og insekter når det gjelder disse tingene?

I bunn og grunn så er det vel egentlig ingen som vet om planter kan tenke, føle smerte osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan du vite at planter ikke har følelser, fri vilje eller kan tenke? Planter er trossalt levende "ting", akkurat som dyr og mennesker er.
Er det kanskje også forskjell på pattedyr og insekter når det gjelder disse tingene?

I bunn og grunn så er det vel egentlig ingen som vet om planter kan tenke, føle smerte osv.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner ikke virkelig planter med mennesker og dyr? Det er faktisk bevist at dyr kan føle smerte, glede osv.
Det er ganske sikkert at planter ikke kan føle smerte slik som oss, siden de ikke har et sentralnervesystem.