Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1147
hei,
Jeg har vært rusfri nå en stund. Før pleide jeg å ha små hallusinasjoner når jeg røykte weed, og hadde ganske kraftige når jeg tok andre stoffer, selv om dosen var liten. Det endte med at jeg kom i en psykose, og jeg sluttet med alt etter en liten stund, siden disse hallusinasjonene ble bare verre og verre etter dette. På den tiden jeg har vært rusfri så har jeg hadde noen glipp, men har ikke hatt noen hallusinasjoner. Nå nylig tok jeg 150mg mdma, og jeg hadde hallusinasjoner. Alt rundt meg ble til et videospill, folk glitchet når de gikk eller stoppet helt opp, folk hoppet fra en side av rommet til den andre, veggene bevegde seg i sinnsykt store bølger og smeltet, og jeg klarte ikke å forstå hva noen sa eller snakke selv. Det varte ganske lenge. Lurer på hva det kan være, siden jeg har aldri opplevd sånne hallusinasjoner på en så liten dose. Spesielt ettersom dette skjedde nesten 6 timer etter jeg hadde tatt stoffet, så var ikke ruset lengre. Fikk vite at jeg hadde sutte på sofaen fra kl 11 - 7 uten å bevege meg, selv om jeg trodde det hadde gått 10 minutter. Noen som vet det vil være ok for meg å ta ting her og der igjen i fremtiden? Vil ikke havne i psykose igjen.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du burde kutte all rus med en gang. man vet aldri når man er uheldig og ikke kommer tilbake fra psykosen..
Jeg oppfordrer ikke til alkohol og mitt neste spørsmål er mest for nysgjerrighetens bånd tok overhånd.

Skjer det på moderate mengder med alkohol også?


Uansett hadde jeg holdt meg unna alt som er rusmidler. Jeg er verken lege eller psykolog men dette forsvinner ikke om 10-20 år for å si det sånn
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta dette tipset: Kutt ut all rus for godt! Mdma og cannabis er ikke hallusinasjon framkallende. Ved å fortsette å ignorere dette så kan du lage livet ditt til et helvette. Det er tydelig at du ikke tåler rusmiddel. Dette er ikke noe å tulle med.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva det kan være? Det er din ødelagte hjerne som ikke tåler rusmidler lenger.
Har vært gjennom det samme og prøvd med mange pauser og flere år i mellom men å prøve rus igjen trigger alltid psykotiske symptomer igjen så har innsett at jeg må høre på psykologekspertene, og den største eksperten på meg selv - hjernen min, å aldri røre noe rusmidler igjen om jeg ikke vil risikere permanent psykose og psykisk helvete. For hver psykosesymptom du har som går over, jo nærmere er du å få permanent psykose.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er veldig klart og tydelig at du har vært i psykose når du opplevde dette 6 timer etter. Som sagt, gjør deg selv en bjørnetjeneste, kutt ut all rus.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ta dette tipset: Kutt ut all rus for godt! Mdma og cannabis er ikke hallusinasjon framkallende. Ved å fortsette å ignorere dette så kan du lage livet ditt til et helvette. Det er tydelig at du ikke tåler rusmiddel. Dette er ikke noe å tulle med.
Vis hele sitatet...
Tror du skrev et "ikke" for mye der. Mdma og cannabis ER hallusinasjons og psykosefremkallende.

Helt enig, tydelig at hjernen hans ikke tåler det og hjernen er ikke noe å tulle med! Man skal ikke ignorere når hjernen sier fra at noe er galt og at den ikke tåler rus mer!
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du skrev et "ikke" for mye der. Mdma og cannabis ER hallusinasjons og psykosefremkallende.

Helt enig, tydelig at hjernen hans ikke tåler det og hjernen er ikke noe å tulle med! Man skal ikke ignorere når hjernen sier fra at noe er galt og at den ikke tåler rus mer!
Vis hele sitatet...
Jeg har røykt av og på i 13 år å har aldri opplevd hallusinasjoner, ikke kjenner jeg eller har hørt om noen så har fått hallusinasjoner heller. Mdma har jeg også tatt endel av å jeg har heller ikke her opplevd hallusinasjoner eller hørt om noen så har fått det. Har også tatt endel psykedelika som noen tror du får hallusinasjoner av å har heller ikke her fått i nærheten av det TS beskriver.

Men ja helt sant at hjernen hans sier i fra å når det gjelder hjernen så er det siste kroppsdelen du ikke skal høre på.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg oppfordrer ikke til alkohol og mitt neste spørsmål er mest for nysgjerrighetens bånd tok overhånd.

Skjer det på moderate mengder med alkohol også?


Uansett hadde jeg holdt meg unna alt som er rusmidler. Jeg er verken lege eller psykolog men dette forsvinner ikke om 10-20 år for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Skjer ikke når jeg drikker alkohol nei, det er det eneste rusmiddelet utenom benzo jeg ikke har opplevd hallusinasjoner av

takk for svar! var ikke sikker på om dette er noe som er vanlig eller ikke ettersom jeg ikke kan spørre venner, siden jeg har vært edru i 1 år og de alle tror det fortatt gjelder. de vet jeg har begynt å røyke igjen, men ikke at jeg har tatt andre stoffer. ville ikke spørre de så de skal bli bekymret, ettersom at de siste hallusinasjonene gjorde at jeg ble skremt såpass mye at jeg ikke tenker å ta det igjen. trodde jeg skulle havne i en psykose som sist, noe som varte i en uke og var veldig slitsomt, så glad det gikk over.. hva er det som gjør at noen tåler rusmidler mens andre ikke gjør det? utrolig nok så er psychedelics det eneste som ikke gjør at jeg mister meg selv mentalt i en periode senere
Sist endret av elefant123; 15. november 2020 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av elefant123 Vis innlegg
Skjer ikke når jeg drikker alkohol nei, det er det eneste rusmiddelet utenom benzo jeg ikke har opplevd hallusinasjoner av

takk for svar! var ikke sikker på om dette er noe som er vanlig eller ikke ettersom jeg ikke kan spørre venner, siden jeg har vært edru i 1 år og de alle tror det fortatt gjelder. de vet jeg har begynt å røyke igjen, men ikke at jeg har tatt andre stoffer. ville ikke spørre de så de skal bli bekymret, ettersom at de siste hallusinasjonene gjorde at jeg ble skremt såpass mye at jeg ikke tenker å ta det igjen. trodde jeg skulle havne i en psykose som sist, noe som varte i en uke og var veldig slitsomt, så glad det gikk over.. hva er det som gjør at noen tåler rusmidler mens andre ikke gjør det? utrolig nok så er psychedelics det eneste som ikke gjør at jeg mister meg selv mentalt i en periode senere
Vis hele sitatet...
Tørr ikke svare på hvorfor noen tåler rusmidler og noen ikke. Men det jeg vet av slik du beskriver så er ikke hodet ditt "bygd" for rus. Som oftest fører slike situasjoner du er i til permanente psykiske skader om du fortsetter. Det er noe jeg hadde tatt på alvor om jeg var deg
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har røykt av og på i 13 år å har aldri opplevd hallusinasjoner, ikke kjenner jeg eller har hørt om noen så har fått hallusinasjoner heller. Mdma har jeg også tatt endel av å jeg har heller ikke her opplevd hallusinasjoner eller hørt om noen så har fått det. Har også tatt endel psykedelika som noen tror du får hallusinasjoner av å har heller ikke her fått i nærheten av det TS beskriver.

Men ja helt sant at hjernen hans sier i fra å når det gjelder hjernen så er det siste kroppsdelen du ikke skal høre på.
Vis hele sitatet...
Så bra for deg! Men det endrer ikke det faktum at psykoaktive rusmidler som cannabis og psykedelika er, kan fremkalle psykoser og hallusinasjoner.
Jeg fikk min første rusutløste psykose av hasj etter 16 år med smertefri hasjrøyking (og noe syre, sopp, 2c stoffer og mdma inni der som gikk smertefritt) og har lært at ingen er sikret mot rusutløste psykoser uansett hvor bra det har gått så langt. Kjenner til ganske mange i omgangskretsen som også endte opp som psykosevrak, så det er ikke noe å kødde med og tenke at er ufarlig. Har man hatt psykose før er man ekstra disponert for det igjen og bare en linje molly eller noen trekk fra joint har gitt meg psykosesymptomer i etterkant av flere års pause etter de første psykosene, så nå vil jeg rett og slett ikke trosse hjernens signaler noe mer. Noen lander aldri igjen så vi må se oss heldige vi som har landa, og enda heldigere dere som ikke har opplevd det. Men vær obs på at det også kan skje deg selvom det ikke har skjedd hittill.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra for deg! Men det endrer ikke det faktum at psykoaktive rusmidler som cannabis og psykedelika er, kan fremkalle psykoser og hallusinasjoner.
Jeg fikk min første rusutløste psykose av hasj etter 16 år med smertefri hasjrøyking (og noe syre, sopp, 2c stoffer og mdma inni der som gikk smertefritt) og har lært at ingen er sikret mot rusutløste psykoser uansett hvor bra det har gått så langt. Kjenner til ganske mange i omgangskretsen som også endte opp som psykosevrak, så det er ikke noe å kødde med og tenke at er ufarlig. Har man hatt psykose før er man ekstra disponert for det igjen og bare en linje molly eller noen trekk fra joint har gitt meg psykosesymptomer i etterkant av flere års pause etter de første psykosene, så nå vil jeg rett og slett ikke trosse hjernens signaler noe mer. Noen lander aldri igjen så vi må se oss heldige vi som har landa, og enda heldigere dere som ikke har opplevd det. Men vær obs på at det også kan skje deg selvom det ikke har skjedd hittill.
Vis hele sitatet...
kan jeg risikere å havne i psykose igjen selv om jeg holder meg rusfri? den ene gangen jeg ble innlagt pga psykose var helt forferdelig og er ikke noe jeg vil oppleve igjen, er livredd for at jeg plutselig en gang må måtte gå gjennom det igjen
R.i.p 23.04.2021
Du burte holde deg klin edru resten av livet vis du er nervøs for tilbakefall. Og i veldig stressende situasjoner kan du også få utløst psykose. Så holde deg unna rus å ikke stress er en god start
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av elefant123 Vis innlegg
kan jeg risikere å havne i psykose igjen selv om jeg holder meg rusfri? den ene gangen jeg ble innlagt pga psykose var helt forferdelig og er ikke noe jeg vil oppleve igjen, er livredd for at jeg plutselig en gang må måtte gå gjennom det igjen
Vis hele sitatet...
Du minimerer ihvertfall risikoen BETRAKTELIG om du holder deg rusfri. Men mye stress og lite søvn kan også gjøre en sårbar for psykisk ustabilitet og psykose igjen, jeg merker f ex at om jeg ikke har sovet på et par døgn (insomnia) så blir jeg griseparanoid, som for meg alltid har hengt sammen med psykose. Da øker jeg dosen på antipsykotika og benytter meg av nødresepten jeg har på valium så huet får slappe av og kroppen sove før det utvikler seg til psykose om jeg lar det gå lenger.