Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2468
Hei. Har extremt høy toleranse på benzo, kan ta 10-15 Xanax uten å merke noe særlig. For noen år siden ble jeg helt loka av ca 2-3 stykker. Har også lovlig Vival 2mg på resept, kanskje jeg kan trappe ned med hjelp av disse noen uker eller måneder? Men dersom jeg gjør det kanskje toleransen forblir på samme nivå som idag? Må nesten ta benzo hver dag eller i det minste annenhver siden jeg er avhengig av dem. Men ikke vet jeg...Ganske kjipt å måtte ta en hel neve Xanax for å få effekt mens andre blir helt borte vekk av 2-3 stykker.

Takk for innspill.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
4 mnd pause for en del nedsatt toleranse, enda lenger for toleranse på scratch igjen
R.i.p 23.04.2021
Det kan ta opptil et helt år kansje mer.og i tillegg vil du aldri greie og få den rusen du fikk i starten når du begynnte. Du vil alltid føle at noe mangler selvom du blir ruset.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Det kan ta opptil et helt år kansje mer.og i tillegg vil du aldri greie og få den rusen du fikk i starten når du begynnte. Du vil alltid føle at noe mangler selvom du blir ruset.
Vis hele sitatet...
Spør fordi piller er noe jeg aldri har vært mye borti, ikke av noen spesifikk grunn heller men vi har alle våre favoritter:

Er det en innbilning fordi rusen ikke møter den høye forventningen i og med at det er en 'favoritt' om man kan si det? Eller er det slik at toleransen bare er satt ned pga. overdrevent eller helt casual bruk?
Sist endret av Jokke; 23. august 2020 kl. 11:01.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Er det en innbilning fordi rusen ikke møter den høye forventningen i og med at det er en 'favoritt' om man kan si det? Eller er det slik at toleransen bare er satt ned pga. overdrevent eller helt casual bruk?
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette primært er fysiologisk. Men jeg tror også det kan være flere faktorer som spiller inn. Første gang man tar et nytt stoff (feks amfetamin eller mdma) så frigir jo hode X mengde serotonin og dopamin. Reseptorene blir mindre sensitive hvis man tar akkurat samme dose, en stund etter. Hvordan det er etter 1 helt år? Vet ikke, har ikke kommet i den situasjonen enda.

For min del, i 2019 hadde jeg en relativt stor toleranse for amfetamin. Jeg kunne ta opp imot 0,5-1g per dag. Fra desember til påsken i år var jeg helt clean, og jeg følte kanskje at toleransen hadde tilbakestilt seg helt på amfetamin (nesten 4 måneder). Snart skal jeg unne meg litt til, og jeg håper at toleransen er helt borte.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Spør fordi piller er noe jeg aldri har vært mye borti, ikke av noen spesifikk grunn heller men vi har alle våre favoritter:

Er det en innbilning fordi rusen ikke møter den høye forventningen i og med at det er en 'favoritt' om man kan si det? Eller er det slik at toleransen bare er satt ned pga. overdrevent eller helt casual bruk?
Vis hele sitatet...
slik som jeg forstår det, og jeg kan ta feil, er toleranse rett og slett hjernen som prøver å stabilisere seg. du legger til et stoff som reagerer og slipper fri kjemikalier, og hjernen vil da prøve å regulere dette tilbake til normale kjemiskje forhold. her kommer delen jeg bare har kommet fram til selv som kan være 100% bullshit; jeg tror at hjernen vår blir flinkere til å reagere på forandringer desto oftere det skjer, dvs. første gang du tar benzo klarer ikke hjernen regulere tilbake, men desto mer du tar det, desto bedre blir hjernen til å kompensere. så jeg tror at på et punkt så har man trent hjernen til å kunne raskt kompensere for de kjemiske endringene vet et rusmiddel når man tar det over lengre tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk til dere som har svart. Gikk tom for Xanax for noen dager siden, og fikk sinnsyke abstinenser, satt og skalv og klappet tenner som en galning. Måtte ringe legevakta i natt og fikk komme til legekontoret i formiddag. Sa det akkurat som det var, at jeg har brukt store doser Xanax i lengre tid, kunne ikke lyve. Fikk utskrevet 100mg Vival daglig fordelt over 3 doser hver dag, i 3 dager. Altså 94mg mer pr dag enn det jeg hadde på resept fra før...Deretter gradvis nedtrapping. Får se hvordan dette går. På en måte vil jeg jo komme meg ut av dette styret med piller og er motivert til benzo-slutt eller "normale" doser. Tok 70-75 mg Vival for ett par timer siden. Kjenner ikke noe særlig rus, bare litt avslappet. Abstinensene er nesten borte nå, at de ikke er 100% borte skyldes sannsynligvis masse kaffe tidligere idag.
Sist endret av Lommeløkt; 2. september 2020 kl. 17:15.
De har forsket på toleranse, vet ikke om det var utelukkende på heroin eller om det var generelt. Det viste seg at folk som har hatt høy toleranse før, bygger kjappere opp igjen toleranse etter endt avhold.

Kilde: podcast «say why to drugs»
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Takk til dere som har svart. Gikk tom for Xanax for noen dager siden, og fikk sinnsyke abstinenser, satt og skalv og klappet tenner som en galning. Måtte ringe legevakta i natt og fikk komme til legekontoret i formiddag. Sa det akkurat som det var, at jeg har brukt store doser Xanax i lengre tid, kunne ikke lyve. Fikk utskrevet 100mg Vival daglig fordelt over 3 doser hver dag, i 3 dager. Altså 94mg mer pr dag enn det jeg hadde på resept fra før...Deretter gradvis nedtrapping. Får se hvordan dette går. På en måte vil jeg jo komme meg ut av dette styret med piller og er motivert til benzo-slutt eller "normale" doser. Tok 70-75 mg Vival for ett par timer siden. Kjenner ikke noe særlig rus, bare litt avslappet. Abstinensene er nesten borte nå, at de ikke er 100% borte skyldes sannsynligvis masse kaffe tidligere idag.
Vis hele sitatet...
Hvorfor setter de deg på 100mg vival om dagen? Altså skjønner at du har abstinenser, men hadde det ikke vært lettere å gi deg xanax å trappe ned på, kontra vival som kommer i 5mg tabletter? Du må jo ta 6,5 tabletter 3 gang om dagen ca kontra å ta halv xanar eller tilsvarende.
ikke noe galt, virka bare tungvint :P
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
De har forsket på toleranse, vet ikke om det var utelukkende på heroin eller om det var generelt. Det viste seg at folk som har hatt høy toleranse før, bygger kjappere opp igjen toleranse etter endt avhold.

Kilde: podcast «say why to drugs»
Vis hele sitatet...
Det kalles "kindling"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kind...tic_withdrawal)

Toleransen for et rusmiddel øker hurtigere om du har vært på kjøret med rusmiddelet før, og abstinensene blir også verre 10. gang du seponerer fra f.eks Diazepam enn 1. gang.
Sist endret av krystallkongen; 2. september 2020 kl. 18:47.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
De har forsket på toleranse, vet ikke om det var utelukkende på heroin eller om det var generelt. Det viste seg at folk som har hatt høy toleranse før, bygger kjappere opp igjen toleranse etter endt avhold.

Kilde: podcast «say why to drugs»
Vis hele sitatet...
Den erfaringa sitter jeg også med, virker som det gjelder fleste rusmidler.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvorfor setter de deg på 100mg vival om dagen? Altså skjønner at du har abstinenser, men hadde det ikke vært lettere å gi deg xanax å trappe ned på, kontra vival som kommer i 5mg tabletter? Du må jo ta 6,5 tabletter 3 gang om dagen ca kontra å ta halv xanar eller tilsvarende.
ikke noe galt, virka bare tungvint :P
Vis hele sitatet...
Ja, nei, jeg vet ikke...Godt spørsmål. Sa at jeg ville ha Rivotril, men legen brukte en slags kalkulator eller noe sånt for å regne ut tilsvarende mengde Vival. Lurer litt på om det er mulig å komme 100% tilbake og leve ett normalt liv etter å ha gått på en slik benzo-smell som dette? Er ganske bekymret. Skal på ny legekonsultasjon på mandag og da skal en nedtrappingsplan opprettes i samråd med meg og legen.
Sist endret av Lommeløkt; 2. september 2020 kl. 22:14.
Det er mulig å komme tilbake igjen til et normalt liv men det tar tid å avvenne seg fra og lære seg å leve livet uten. Men det går!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Det er mulig å komme tilbake igjen til et normalt liv men det tar tid å avvenne seg fra og lære seg å leve livet uten. Men det går!
Vis hele sitatet...
Ja, håper det. Skal prøve. Men lurer på om jeg burde be om noe annet enn Vival? Har tatt mine 100mg idag. Abstinensene er så og si borte, men har fortsatt litt hjertebank. Kjenner egentlig ingen "godfølelse". Er bare veldig våken tross at jeg ikke har sovet i natt og litt tom i hodet og føler meg rar på en måte som jeg ikke har kjent før. Er ikke rusa tross de høye dosene, men kjenner meg rar og litt svakelig. Men det kanskje kommer av de kraftige abstinensene jeg har vært igjennom nylig. Skal hive i meg noen Quetiapine og prøve å sove.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Ja, håper det. Skal prøve. Men lurer på om jeg burde be om noe annet enn Vival? Har tatt mine 100mg idag. Abstinensene er så og si borte, men har fortsatt litt hjertebank. Kjenner egentlig ingen "godfølelse". Er bare veldig våken tross at jeg ikke har sovet i natt og litt tom i hodet og føler meg rar på en måte som jeg ikke har kjent før. Er ikke rusa tross de høye dosene, men kjenner meg rar og litt svakelig. Men det kanskje kommer av de kraftige abstinensene jeg har vært igjennom nylig. Skal hive i meg noen Quetiapine og prøve å sove.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke føle deg ruset av nedtrapping. Ingen god følelse. Nå er tiden for å bite tennene sammen og presse seg igjennom. Første hoppet nå er værst, var hvertfall det for meg, da legen skrev ut så lite som mulig for å gi oss en kickstart, så trappet jeg roligere ned med å trekke fra 2.5mg på neste trinnene. Går noen dager til det bedrer seg, personlig for meg tok det ca. 5-7 dager til jeg følte meg ok, og 2 uker til jeg følte meg 'normal'. På nedtrapping skal man få nok til å unngå farlige abstinenssymptomer fysisk og psykisk, man får ikke mer enn det, poenget er å slutte å ruse seg. Du kommer nok ikke til å føle deg helt tipp topp med en gang, men det går seg til, og det er ikke koselig å trappe ned og avslutte, men har gjort det selv, og kan ærlig si at det er enkelt nok så lenge man tar tiden og roen man trenger for å komme seg gjennom det.
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Hei. Har extremt høy toleranse på benzo, kan ta 10-15 Xanax uten å merke noe særlig. For noen år siden ble jeg helt loka av ca 2-3 stykker. Har også lovlig Vival 2mg på resept, kanskje jeg kan trappe ned med hjelp av disse noen uker eller måneder? Men dersom jeg gjør det kanskje toleransen forblir på samme nivå som idag? Må nesten ta benzo hver dag eller i det minste annenhver siden jeg er avhengig av dem. Men ikke vet jeg...Ganske kjipt å måtte ta en hel neve Xanax for å få effekt mens andre blir helt borte vekk av 2-3 stykker.

Takk for innspill.
Vis hele sitatet...
Benzo er noe av der verste du kan få ut av kroppen, og ved en anledning blir du tvunget til det: For hvert år på Benzo tar det en måned å bli kvitt abstinensene hvis du slutter. Jeg var på Benzo i to år - og hadde to-tre jævlige måneder.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjelder dette med at de som har hatt høy toleranse for et rusmiddel vil ha like høy toleranse etter lang pause alle? Eller er det forskjell fra person til person? Si at en som tålte drøye mengder med alkohol og fortsatt bare var smilende og blid tar alkopause i 5-6 år. Ikke snakk om tidligere misbruk, bare ordinært helgefyll og ungdomsfyll på festivaler, ferier og utenlandsturer. Så ble det 5-6 års alkopause. Hva skjer neste gang det blir drukket alkohol? Moderat tempo på inntaket. Målet er ikke å blir stupdrita eller ufin. Bare ha det kult, snakke med alle og le masse. Tidligere tider gikk det gjerne en 6 pack øl og noen rause drammer på forsch, så bytur med drinker, øl, dansing og skravling. Og kanskje nachs med drinker og øl til den lyse morgenstund. Tenker på en slik fest som kanskje varte i 15 ish timer konsumert 15 ish halvlitere, flere drinker og kanskje vin. Si 2-4 dl sprit 40% og kanskje 2 glass rødvin eller champagne. Ønsker ikke å drikke så lite og så sakte at jeg blir trøtt og slapp og får hodepine. Men tror kanskje hodet vil gå på autopilot på festen og at jeg drikker like mye og i samme tempo som jeg pleide å gjøre tidligere. Litt redd for å bli stupdrita, helt idiot eller drikke så mye at jeg svimer av. Knuge på en 6 pack og stoppe der eller sjanse på drinker i tillegg?