Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4099
Noen her som vet hvilke regler som gjelder for folk med cannabis på resept fra f eks Nederland og norsk førekort? Blir man fratatt førerkortet om man har en slik resept?

Jeg tenker _ikke_ på det å kjøre i påvirket tilstand.
Det går vel sikkert på det samme som med de som ikke har resept på det.
Du mister lappen fordi de tar en prøve som viser at det er thc i blodet ditt/urinen din.

Du trenger ikke være påvirket på noen som helst måte for at en politimann skal kunne beskylde deg for å være det.
Og thc som kan spores såpass lenge i kroppen etter røyking gjør ikke problemet lettere.

Kan være det er andre lover for de som har resept på det, men regner med at det ikke er det.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De har ikke rett til å ta lappen din sånn uten videre hvis du bruker en lovlig medisin. Da må det i såfall være snakk om store mengder medisin som skal taes daglig. Hvis du ikke røyker i timene før du setter deg bak rattet så er det nok ingen som kan si noe på den. De som ikke har en lovlig medisin, men fremdeles bruker medisinen, så er det en annen sak. All ikke-medisinsk bruk av cannabis er misbruk av narkotika, og da er terskelen for å ta lappen fra deg langt lavere.

Jeg hadde uansett forhørt meg med myndighetene om akkurat dette. De vet nok hva som gjelder nå. Man vet jo aldri i dette landet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
All ikke-medisinsk bruk av cannabis er misbruk av narkotika, og da er terskelen for å ta lappen fra deg langt lavere.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke:
https://www.sivilombudsmannen.no/utt...e-edruelighet/

Det tidligere Sosialdepartementet uttalte overfor Justisdepartementet at inndragning av førerkort først og fremst er aktuelt ved kronisk misbruk, jf. Engstrøm s. 512. Helsedirektoratets veileder for fylkesleger fastslår at helsekravene i førerkortforskriften vedlegg 1 § 2 nr. 5 ikke er oppfylt dersom det foreligger en «hyppig» bruk av illegale rusmidler, men at sporadisk inntak i små mengder utenfor kjøring ikke regnes som misbruk, jf. IS-2070 Veileder ved behandling av førerkortsaker (2013) punkt 17.3.2.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er hva sivilombudsmannen sier, ja. Men har du satt deg inn i gjeldende praksis fra politiets sin side? Kort fortalt så driter politiet i hva sivilombudsmannen sier når det gjelder narkotika.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er hva sivilombudsmannen sier, ja. Men har du satt deg inn i gjeldende praksis fra politiets sin side? Kort fortalt så driter politiet i hva sivilombudsmannen sier når det gjelder narkotika.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at man skal la dem slippe unna med det. De benytter inndragning av førerkort som et virkemiddel for å bekjempe bruk av narkotika uten lovhjemmel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er hva sivilombudsmannen sier, ja. Men har du satt deg inn i gjeldende praksis fra politiets sin side? Kort fortalt så driter politiet i hva sivilombudsmannen sier når det gjelder narkotika.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at det er eit par dommer som i stor grad er einig med SO. Cannabisbonden frå Fusa, Bjørn Dahl (forøvrig eit praktfullt navn) fekk vel lappen tilbake etter eit par runder.

At politiet held på praksisen har eg sett, men eg har og lagt merke til at rimeleg mange, tunge, instanser er ueinige med politiet. Så hadde eg fått lappen beslaglagt på det grunnlaget hadde eg gått til sak.
Det er vel også i mange tilfeller opp til fylkes legen også, men sunn fornuft sier vel det burde gå greit så fremt man ikke er påvirket under kjøring. Er man påvirket har man fortjent å miste lappen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§22

Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege.
Jeg har en kompis med muskel sykdom og utmatelse syndrom som får hasj på resept. Han mistet lappen når han fikk hasj bhandling innvilget. Han har advokat på saken men det ser ikke lyst ut. Legen mener om det blir brukt riktig så skal ikke dette skape problemer. Politiet mener man er ruset uansett bruk og derfor rettferdiggjør at han skal miste lappen.

Men så er det min sitvasjon. Jeg går på 600mg morfinsulfat daglig. Og jeg fikk beholde lappen etter jeg var stabilisert på dosen dette er jo faktisk noe av det sterkeste smerte preperatene ( a-prep) vi har i norge.

Så man kan spørre seg hvorfor det er slik begge disse medisinene er registrert og godkjente av legemiddelverket. Og begge er gjente rusmiddler ??
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er desverre sånn at de aller fleste mister lappen hvis de står på daglig cannabis.

Min vurdering er at det er nær umulig å få til begge deler i dag.

Delvis på grunn av Mørland og den derre "passiv påvirkning thc for alltid teorien"
Sist endret av meaculpaUIO; 12. februar 2020 kl. 17:24.