Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2320
Anonym bruker
"Bekymret Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fått fire år straff til sammen, hvorav tre år ubetinga og et år betinga.
Hvor lenge blir jeg sittende i fengsel? Det jeg lurer på er om jeg skal regne soning med 2/3 av hele dommen, eller om 2/3 utregninga gjelder kun den ubetinga delen av straffen?

Altså fire år straff hvorav tre år ubetinga og et betinga. Det er det eneste som står. Skal jeg regne 2/3 fengsel av 48 måneder (4 år) og trekke fra 16 mnd av fengselssoninga, eller regne 2/3 av 36 mnd (3 år) og trekke fra 12 mnd av fengselssoninga?
Altså regnes den betinga delen av dommen her med eller ikke, eller er det den som blir min prøvetid og 2/3 utgår?
Det vanlige vel at dersom du skikker deg bra på soning så skal du slippe etter 2/3. Siden du har tre år ubetinget fengsel så tenker jeg 12 måneder fratrekk, slik at du soner 24 måneder.
Anonym bruker
"Bekymret Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det vanlige vel at dersom du skikker deg bra på soning så skal du slippe etter 2/3. Siden du har tre år ubetinget fengsel så tenker jeg 12 måneder fratrekk, slik at du soner 24 måneder.
Vis hele sitatet...
Ja jeg går jo for å få slippe ut etter 2/3 pga bra oppførsel, men var litt usikker om det i det hele tatt er mulig når en del av dommen allerede er prøvetid eller det de kaller betinga dom.

Så til utregninga av 2/3 veit jeg ikke om jeg skal regne hele dommen, som lyder 4 år, eller kun den ubetinga del av dommen på tre år å regne for å finne min reelle soningslengde. Du mener altså det kun er den ubetinga delen av dommen som skal innregnes i det regnestykket? Noen andre som veit?
Har selv sonet som med ubetinget, betinget og prøvetid. Sonet kun 2/3 deler av ubetinget.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal kun sone den ubetinget delen din.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er vanskelig å svare direkte på dette uten å kjenne saken. Den betingede straffen vil som regel ikke påvirke soningstiden av ubetinget straff, men vil ha en egen prøvetid fastsatt i dommen (typisk to-tre ganger straffen, dvs 2 eller 3 års prøvetid per 1 år i fengsel). Denne løper altså fra du slipper ut igjen, enten det er med 2/3 eller fulltid. I noen svært få tilfeller kan du også få løslatelse etter halv tid, men da skal du ha gode grunner.

Gitt at du kommer ut på 2/3, så vil du sone i 24 måneder, og få de 12 siste omgjort til prøvetid. Da begynner også den ubetingede straffen å løpe. Brudd på vilkårende, eller nye lovbrudd vil da føre til at du må sone den siste tredjedelen av betinget straff, i tillegg til den ubetingede, altså 24 måneder til. Men - dette er kun spekulasjoner basert på egen erfaring, hva som gjelder i din sak kan du best få svar på fra advokaten din.

Husk også at du får fratrekk for varetekt, etter egne utregninger. Eksempelvis teller dager i isolasjon mer enn dager i felleskap osv.

Med en så lang straff som tre år, kan du forvente å oppleve forskjellige soningsregimer. Mest sannsynlig vil du begynne på høy sikkerhet og jobbe deg nedover. Mot slutten vil du kunne overføres til åpen soning, og få frigang (jobb på dagtid utenfor fengselet), evt overføres til overgangsbolig (i prinsippet kollektiv med "voksne" der du overnatter). Om det er en rusrelatert dom kan du kjøpe deg en del snarveier med å melde deg på rusmestringskurs o.l.

Desverre er programvirksomheten i norske fengsler under sterkt press under den borgerlige regjeringen, og det er vanskeligere å få plass i disse.

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg fangehåndboka, denne er tilgjengelig i alle fengsler. Tror også Jussbuss sender deg en i posten om du tar kontakt. Den er i alle fall gull, da du får eksempler på alt av søknader o.l.

Her har du hele 2012-utgaven av Fangehåndboka, digitalt: https://foreninger.uio.no/jussbuss/S...gehandboka.pdf
Sist endret av Svartedauden; 31. august 2018 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I tillegg til 2/3 deler var det vanlig å få straffereduksjon for god oppførsel ved soning i sitt respektive fengsel, men dette ble gjort pga. lange fengselskøer.

Ved dommer på to tre år har jeg sett innsatte få 50 - 60 dager i fratrekk, men dette er noen år siden så jeg vet ikke hvordan ståa er i dag, men hvis det er aktuelt fremdeles kan du regne med ca. 22 måneder.
Anonym bruker
"Bekymret Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skal kun sone den ubetinget delen din.
Vis hele sitatet...
Ja det vet jeg. Og vanligst er at man også kun soner 2/3 av dommen. Men lurer på om det gjelder 2/3 av hele dommen som lyder fire år eller bare den ubetinga delen av dommen som er satt til tre år. Altså hva jeg skal regne 2/3 av...

Får noen måneder mindre om det skal utregnes 2/3 av fire år enn tre år så derfor jeg lurer
Anonym bruker
"Bekymret Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det er vanskelig å svare direkte på dette uten å kjenne saken. Den betingede straffen vil som regel ikke påvirke soningstiden av ubetinget straff, men vil ha en egen prøvetid fastsatt i dommen (typisk to-tre ganger straffen, dvs 2 eller 3 års prøvetid per 1 år i fengsel). Denne løper altså fra du slipper ut igjen, enten det er med 2/3 eller fulltid. I noen svært få tilfeller kan du også få løslatelse etter halv tid, men da skal du ha gode grunner.

Gitt at du kommer ut på 2/3, så vil du sone i 24 måneder, og få de 12 siste omgjort til prøvetid. Da begynner også den ubetingede straffen å løpe. Brudd på vilkårende, eller nye lovbrudd vil da føre til at du må sone den siste tredjedelen av betinget straff, i tillegg til den ubetingede, altså 24 måneder til. Men - dette er kun spekulasjoner basert på egen erfaring, hva som gjelder i din sak kan du best få svar på fra advokaten din.

Husk også at du får fratrekk for varetekt, etter egne utregninger. Eksempelvis teller dager i isolasjon mer enn dager i felleskap osv.

Med en så lang straff som tre år, kan du forvente å oppleve forskjellige soningsregimer. Mest sannsynlig vil du begynne på høy sikkerhet og jobbe deg nedover. Mot slutten vil du kunne overføres til åpen soning, og få frigang (jobb på dagtid utenfor fengselet), evt overføres til overgangsbolig (i prinsippet kollektiv med "voksne" der du overnatter). Om det er en rusrelatert dom kan du kjøpe deg en del snarveier med å melde deg på rusmestringskurs o.l.

Desverre er programvirksomheten i norske fengsler under sterkt press under den borgerlige regjeringen, og det er vanskeligere å få plass i disse.

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg fangehåndboka, denne er tilgjengelig i alle fengsler. Tror også Jussbuss sender deg en i posten om du tar kontakt. Den er i alle fall gull, da du får eksempler på alt av søknader o.l.

Her har du hele 2012-utgaven av Fangehåndboka, digitalt: https://foreninger.uio.no/jussbuss/S...gehandboka.pdf
Vis hele sitatet...
Takk god link!
Veit du hva som regnes som "god grunn" til å sone halvtid da? Og søker man om dette på forhånd , med/uten advokat eller er det noe fengselet tilbyr de aktuelle underveis eller hva?

Ang rusmestringskurs kan det forkorte soningstiden?
Det er en smuglersak men jeg har ikke rusproblemer (slutta med alt når jeg kom i varetekt og vært rusfri siden) så jeg hadde ikke meldt meg på et sånt kurs av eget behov men det det gir de kanskje godt inntrykk å se at man er med på sånne ting eller?
Anonym bruker
"Bekymret Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det er vanskelig å svare direkte på dette uten å kjenne saken. Den betingede straffen vil som regel ikke påvirke soningstiden av ubetinget straff, men vil ha en egen prøvetid fastsatt i dommen (typisk to-tre ganger straffen, dvs 2 eller 3 års prøvetid per 1 år i fengsel). Denne løper altså fra du slipper ut igjen, enten det er med 2/3 eller fulltid. I noen svært få tilfeller kan du også få løslatelse etter halv tid, men da skal du ha gode grunner.

Gitt at du kommer ut på 2/3, så vil du sone i 24 måneder, og få de 12 siste omgjort til prøvetid. Da begynner også den ubetingede straffen å løpe. Brudd på vilkårende, eller nye lovbrudd vil da føre til at du må sone den siste tredjedelen av betinget straff, i tillegg til den ubetingede, altså 24 måneder til. Men - dette er kun spekulasjoner basert på egen erfaring, hva som gjelder i din sak kan du best få svar på fra advokaten din.

Husk også at du får fratrekk for varetekt, etter egne utregninger. Eksempelvis teller dager i isolasjon mer enn dager i felleskap osv.

Med en så lang straff som tre år, kan du forvente å oppleve forskjellige soningsregimer. Mest sannsynlig vil du begynne på høy sikkerhet og jobbe deg nedover. Mot slutten vil du kunne overføres til åpen soning, og få frigang (jobb på dagtid utenfor fengselet), evt overføres til overgangsbolig (i prinsippet kollektiv med "voksne" der du overnatter). Om det er en rusrelatert dom kan du kjøpe deg en del snarveier med å melde deg på rusmestringskurs o.l.

Desverre er programvirksomheten i norske fengsler under sterkt press under den borgerlige regjeringen, og det er vanskeligere å få plass i disse.

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg fangehåndboka, denne er tilgjengelig i alle fengsler. Tror også Jussbuss sender deg en i posten om du tar kontakt. Den er i alle fall gull, da du får eksempler på alt av søknader o.l.

Her har du hele 2012-utgaven av Fangehåndboka, digitalt: https://foreninger.uio.no/jussbuss/S...gehandboka.pdf
Vis hele sitatet...
En ting til du skriver at et år vil bli omgjort til betinga, ja det er det som står i dommen at et år er betinga. Går det an å få omgjort større deler til betinga f eks via kriminalomsorgen selvom dommen er satt?