Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4562
Hei!

En bekjent som tidligere (i fjor) sonet i fengsel. I dag ble han oppringt av politiet med skjult nummer og bedt om å komme inn for å ta DNA-prøve, eventuelt ville de komme hjem til ham for å ta en. Noen som har vært borti det samme og vet om dette er standard?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De tilfellene jeg vet av i media så er det vanlig prosedyre å få et brev med innkalling til dette.
Ref: denne saken f.eks.
Kjenner ganske mange som har fått brev om slikt.
Har dog aldri hørt om noen som har blitt ringt.
Joda, de ringer også.

Edit: Men merkelig de ringer fra skjult nummer.
Sist endret av nehmZ; 10. mai 2018 kl. 21:56.
Alle som har sonet en dom skal i registeret.

Selv holdt jeg meg unna i 3 år før di plutselig sto på døra. Nektet da og ble pågrepet. Ringte advokat og klarte med det og slippe ut igjen av bilen. Pga sommervikarer som var usikre på hvor langt dem kunne gå for og ta det med makt.
Men måtte til slutt krype til korset.
Sist endret av 5FDP; 10. mai 2018 kl. 21:58.
Morro du sier Det, fikk selv innkalling til å levere inn dna sist uke, fikk brev da men det som skurrer er at saken er en sak fra 2013 å er ferdig sonet.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Morro du sier Det, fikk selv innkalling til å levere inn dna sist uke, fikk brev da men det som skurrer er at saken er en sak fra 2013 å er ferdig sonet.
Vis hele sitatet...
Tror det er mye etterslep på innhenting av DNA. Så det er noe ferievikarer får lov og drive med. Både meg og en kompis måtte og levere på denne årstiden. Og du må levere uansett om du har sonet.
Når du har sonet en dom skal det opprettes en profil på deg i DNA registeret. Jeg fikk først brev, så ringte de. Jeg dro aldri avgårde så når jeg havnet i arresten ei god stund etterpå for et annet forhold måtte jeg igjennom det før jeg slapp løs.
To små oppklaringer:
1) Du trenger ikke å ha sona en en dom for å havne i DNA-registeret. Det er nok at du straffes etter en paragraf som kunne ha medført frihetsstraff - det vil si nesten hva som helst. I praksis betyr det at selv om saken avklares med forelegg, så kommer du en dag til å motta et slikt brev. Kanskje ikke i dag, kanskje ikke i morgen, men én dag kommer det. Det bør også bemerkes at det hjelper ikke å ha blitt kjent utilregnelig i gjerningsøyeblikket, og det hjelper heller ikke om du begikk hadnlingen i utlandet. Du trenger ikke engang å være norsk statsborger - en svenske som er registrert bosatt i Norge havner i det norske DNA-registeret for handlinger begått i Tyskland, det favner faktisk så vidt.
2) Loven sier ikke at alle domfelte skal registreres, men at de kan registreres. Og denne lille detaljen er kanskje det mest taktiske grepet myndighetene noensinne har gjort for å snikinnføre repressive tiltak. Da politiregisterloven ble vedtatt i 2010 var teknologien for DNA-sekvensering treg og dyr, og kapasiteten ved Rettsmedisinsk Institutt følgelig lav. Derfor prioriterte de man alvorlige forbrytelser som drap og voldtekt, akkurat som de hadde gjort i flere år allerede. De av oss som advarte mot lovendringene ble som vanlig avskrevet som paranoide konspirasjonteoretikere, og selv om loven i ytterste konsekvens åpnet for full registrering av nær sagt alle som hadde hatt befatning med politiet så ville det selvsagt aldri bli aktuelt... Ingen merka heller noen umiddelbar forskjell. Etterhvert ble imidlertid kapasiteten til RI stadig større, og man kunne begynne å prioritere mindre alvorlige forbrytelser. Vold. Forulempling av offentlig tjenestemann. Grisekjøring. Og de kunne begynne på etterslepet. Så der er vi dag da. Akkurat som forutsatt. Når det kommer til underminering av borgerrettigheter er det faenhakke ikke vanskelig å være spåmann! Og nå er selvsagt institusjonen så gammel og inngrodd at det er altfor sent å gjøre noe med det - akkurat slik de ville ha det. At det er fem-seks år siden du ble bøtelagt for et forhold spiller ingen rolle. En dag kommer brevet til deg også. Garantert.

Jeg aner ikke hvor mange ganger dette har blitt diskutert her på forumet, men et kjapt søk på egen innleggshistorikk ga meg inholdsmessig nesten identiske innlegg som det overstående i 2017, 2016, 2015...
Fikk brev i posten, om de prøvde å få tak i meg svarte jeg kun på tlf jeg visste hvem var. Og når noen spurte etter meg sa jeg nei det er ikke meg. Plutselig dukket det opp to velkjente betjenter, var også pillerusa fra ville helvette men de virket de ikke så int i.
Jeg fikk brev om at jeg måtte måte på politistasjonen for DNA registrering. Min eneste dom er 1 stk. kjøring under promille. Plutselig blir jeg behandlet som en hardbarka kriminell og må avgi fingeravtrykk og DNA. Nesten som man får lyst til å blir kjeltring på trass!
Jeg og en kompis måtte avlegge fingeravtrykk samt bilde for litt mekk i et kinderegg. Skal sies at det er 15 år siden.

Følte seg ikke høy i hatten når bildet ble tatt.
Jeg sonet en dom i 2005, vil denne skammelige praksisen ramme meg også?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg sonet en dom i 2005, vil denne skammelige praksisen ramme meg også?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja
Klem Potetplanteren
huff, dette er virkelig ikke bra. jeg kommer til å nekte frem til de henter meg for og ta dna prøva.

men har de virkelig lov til å gjøre dette såpass mange år etter siste dom? jævla kjipt hvis man skal bli tatt for småting pga dna på en flaske for 3år siden for eks, etter at man har skjerpa seg.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
huff, dette er virkelig ikke bra. jeg kommer til å nekte frem til de henter meg for og ta dna prøva.

men har de virkelig lov til å gjøre dette såpass mange år etter siste dom? jævla kjipt hvis man skal bli tatt for småting pga dna på en flaske for 3år siden for eks, etter at man har skjerpa seg.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at de ikke samler DNA bevis for småsaker. så om du brøt deg inn i en hytte eller stjal en bil vil der ikke ligge DNA bevis for slike saker vanligvis. Om du har drept, voldtatt og ranet banker er det mulig du kommer i trøbbel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av urinfare Vis innlegg
Nå er det slik at de ikke samler DNA bevis for småsaker. så om du brøt deg inn i en hytte eller stjal en bil vil der ikke ligge DNA bevis for slike saker vanligvis. Om du har drept, voldtatt og ranet banker er det mulig du kommer i trøbbel.
Vis hele sitatet...
Det var slik du skildrer. I dag er kostnaden så låg at I praksis skjer det svært ofte gitt at du oppfyller krava...