Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1584
Anonym bruker
"Tolerant Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har prøvd melatoning dråper som man får kjøpt på butikken, men den er veldig upålitelig og forverrer søvnen som regel. Ønsker ordntelig sovemiddel som gir dyp søvn og ikke bare hjelper til med innsovningen

skal ta det opp med fastlegen. Hvordan bør jeg gå frem og hva er mest sannsynlig at jeg får forskrevet?

takk
Si du har prøvd melatonin dråper du har kjøpt på butikk uten hell og at du sliter med søvn som påvirker hverdagen veldig. Mest sannsynlig får du seroquel, vallergal, remeron-s eller noen andre c-preparat.
Gratis resept på fysisk trening.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrippyPippi Vis innlegg
Gratis resept på fysisk trening.
Vis hele sitatet...
Trener selv, men får ikke sove uten noe for det.
Tar du noe koffein sent på dagen som PWO, energidrikke eller kaffe sent på dagen, eller noen andre former av rusmidler i hverdagen?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk en testpakke på noen kapsler med melatonin som også inneholdt: Valarianarot,
Sitronmelisse,
Kaliforniavalmue og
Pasjonsblomst, alle som skal ha forskjellige egenskaper for å gi en en bedre søvn.

De funka faktisk og jeg har aldri før sovet bedre.

Ren melatonin varer bare for meg max fem timer, så våkner jeg opp alt for tidelig. Denne miksen av alt det andre fikk jeg sove lenge og våkner uthvilt.

Ingen reklame for det, men betalte bare 70 kr for en pakke, verd å teste ut =)
https://lectinect.no/revisleep/
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Benzodiazepiner er ikke noe å trakte etter. Du kommer til å hate livet ditt. Hvis du har et helvetes problem så må du følge alle søvnråd, kosthold, aktivitet osv.

Eller du kan prøve et c preparat, selv om du strengt tatt kan bli like avhengig av det. Jeg klarer faen ikke slutte med quetiapin, men det gjorde også livet mitt jævlig mye bedre. Frykt for å ikke få sove går hardt ut over livskvaliteten pluss at det er en type ting som folk bare ikke skjønner.

Det beste er å klare seg uten noe, for det er mest sannsynlig noe psykisk ikke sant? Du må jobbe deg gjennom det, og medisiner bør være siste løsning. Og det kommer fra en som har lett etter kjemiske lettvinte løsninger på kompliserte traumer og vanskelig barndom.

På den annen side, hvis du bare driter i det og vil ha benzo feks, så ville jeg gått for «jeg vet at dette ikke er en langsiktig løsning, og jeg forstår av det er vanedannende legemidler, men søvnproblemene går såpass utover livskvaliteten/jobben blabla».

Hvis du får nei, så ta det med fatning, før du prøver igjen noen uker senere. Overdriv symptomene mer og mer.
Jeg har akkurat blitt operert og fått fjernet et organ for første gang i livet, og jeg fikk så mye oxy jeg ville. Trengte det egentlig ikke, men det var et ålreit lite avbrekk fra den bedritne buprenorfinen, uten at dette har noe med søvnproblemene dine å gjøre.

Morna
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Benzodiazepiner er ikke noe å trakte etter. Du kommer til å hate livet ditt. Hvis du har et helvetes problem så må du følge alle søvnråd, kosthold, aktivitet osv.

Eller du kan prøve et c preparat, selv om du strengt tatt kan bli like avhengig av det. Jeg klarer faen ikke slutte med quetiapin, men det gjorde også livet mitt jævlig mye bedre. Frykt for å ikke få sove går hardt ut over livskvaliteten pluss at det er en type ting som folk bare ikke skjønner.

Det beste er å klare seg uten noe, for det er mest sannsynlig noe psykisk ikke sant? Du må jobbe deg gjennom det, og medisiner bør være siste løsning. Og det kommer fra en som har lett etter kjemiske lettvinte løsninger på kompliserte traumer og vanskelig barndom.

På den annen side, hvis du bare driter i det og vil ha benzo feks, så ville jeg gått for «jeg vet at dette ikke er en langsiktig løsning, og jeg forstår av det er vanedannende legemidler, men søvnproblemene går såpass utover livskvaliteten/jobben blabla».

Hvis du får nei, så ta det med fatning, før du prøver igjen noen uker senere. Overdriv symptomene mer og mer.
Jeg har akkurat blitt operert og fått fjernet et organ for første gang i livet, og jeg fikk så mye oxy jeg ville. Trengte det egentlig ikke, men det var et ålreit lite avbrekk fra den bedritne buprenorfinen, uten at dette har noe med søvnproblemene dine å gjøre.

Morna
Vis hele sitatet...
Sant. Jeg gikk på Apadorm som er benzo i. Når de ble trappet ned og jeg skulle slutte fikk jeg alvorlige heftige absinenser, like før jeg ble lagt inn. Men på sikt vil jeg tro det beste er å sovne naturlig og av seg selv uten noe medisin.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sant. Jeg gikk på Apadorm som er benzo i. Når de ble trappet ned og jeg skulle slutte fikk jeg alvorlige heftige absinenser, like før jeg ble lagt inn. Men på sikt vil jeg tro det beste er å sovne naturlig og av seg selv uten noe medisin.
Vis hele sitatet...
Apodorm er merkenavnet på benzodiazepinet nitrazepam, som er det vanligste å gi for søvn. Som med alle benzodiazepiner så utvikler man toleranse, avhengighet og abstinenser etter mer enn 2-4 ukers bruk ish. Dette er selvsagt også individuelt.

Benzo er veldig effektivt, og det hjelper veldig mange. Men hvis du ikke har epilepsi eller noe annet så er det å pisse i buksa for å holde varmen når det er kaldt eller noe.

Gjør dere selv en tjeneste, hør på noen som har vært gjennom det og fortsatt går gjennom det. Man må gå for livsstilsendring, langsiktig forandring hvis du virkelig vil ha det bedre. Lettere sagt enn gjort? Å jadda. Verdt det? Det håper jeg virkelig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Tolerant Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
fastlegen ga meg resept på 7.5 mg x 30 zopiklon. En pille er nok til å roe ned huet og gi meg god søvn. Veldig forfriskende å få god søvn. Kan ikke huske sist gang jeg sov så dypt. Tingen er at når jeg ikke tar pilla, så er det tilbake til søvnløsheten og lav energi dagen derpå. Fastlegen advarte mot å bruke dette daglig så jeg ikke blir avhengig noe jeg ikke helt skjønner. Jeg føler jo at livskvaliteten min blir verre hvis ikke jeg får lov til å bruke dette daglig. Jeg får jo ikke god søvn uten zopiklonen.

jeg ble advart mot å fornye resepten etter en måned. Da tar hen det som et tegn at jeg er avhengig og kommer til å sette meg på nedtrapping. Ble også anbefalt å henvise meg til psykolog for å snakke om søvnproblemene mine. Jeg trenger jo ikke å snakke med noen, jeg vil bare ha medisiner som fungerer og zopiklonen fungerer jo! Hvordan bør jeg gå frem?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
fastlegen ga meg resept på 7.5 mg x 30 zopiklon. En pille er nok til å roe ned huet og gi meg god søvn. Veldig forfriskende å få god søvn. Kan ikke huske sist gang jeg sov så dypt. Tingen er at når jeg ikke tar pilla, så er det tilbake til søvnløsheten og lav energi dagen derpå. Fastlegen advarte mot å bruke dette daglig så jeg ikke blir avhengig noe jeg ikke helt skjønner. Jeg føler jo at livskvaliteten min blir verre hvis ikke jeg får lov til å bruke dette daglig. Jeg får jo ikke god søvn uten zopiklonen.

jeg ble advart mot å fornye resepten etter en måned. Da tar hen det som et tegn at jeg er avhengig og kommer til å sette meg på nedtrapping. Ble også anbefalt å henvise meg til psykolog for å snakke om søvnproblemene mine. Jeg trenger jo ikke å snakke med noen, jeg vil bare ha medisiner som fungerer og zopiklonen fungerer jo! Hvordan bør jeg gå frem?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått er det litt uenigheter om hvor avhengighetsskapende zopiclone er. Jeg har slitt mye med søvn og brukt det så si daglig over et par år uten å få særlig med abstinenser og stått på 7.5mg hele tiden med god funk. Slutta da jeg plutselig fikk sove uten hjelp. Nå har jeg ikke brukt det på snart 5mnd. Eventuelt bytt fastlege. Sålenge man ikke misbruker det er det relativt trygt å bruke fikk jeg til svar og det er også min erfaring.
Anonym bruker
"Tolerant Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Slik jeg har forstått er det litt uenigheter om hvor avhengighetsskapende zopiclone er. Jeg har slitt mye med søvn og brukt det så si daglig over et par år uten å få særlig med abstinenser og stått på 7.5mg hele tiden med god funk. Slutta da jeg plutselig fikk sove uten hjelp. Nå har jeg ikke brukt det på snart 5mnd. Eventuelt bytt fastlege. Sålenge man ikke misbruker det er det relativt trygt å bruke fikk jeg til svar og det er også min erfaring.
Vis hele sitatet...
får heller ingen bivirkninger av zopiklon. Eller kanskje jeg ikke merker det fordi effektene av å ikke sove er mye verre? Akkurat nå så sparer jeg de resterende pillene til "nødstilfeller". Synd at jeg ikke får brukt dem

utifra mye av det jeg leser her inne og andre steder, er det sjeldent at fastlegen i det hele tatt skriver ut B-preparater til pasienten. Er det virkelig verdt å bytte fastlege? Det finnes ikke mange av dem som er ledig heller.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Si du har prøvd melatonin dråper du har kjøpt på butikk uten hell og at du sliter med søvn som påvirker hverdagen veldig. Mest sannsynlig får du seroquel, vallergal, remeron-s eller noen andre c-preparat.
Vis hele sitatet...
Jeg har slitt med søvn hele livet og fikk Remeron i fjor, men gikk opp 20kg på under to måneder og ble veldig apatisk. Slutta etter 4 måneder. Da orka jeg ikke mer apati og null metthetsfølelse på karbo.
Får man hjelp av en fornuftig lege til å seponere langsomt så går det veldig greit, men vær obs på den psykiske avhengigheten som kan oppstå når man endelig får en «knapp» som kan fjerne angst eller få deg til å sove når du ønsker.

Avhengighet til slike medikament er absolutt ett stort problem ved misbruk, men ved foreskrevne doser så er det minimalt, og så lenge man ikke kutter av cold turkey så vil det være helt uproblematisk for folk flest. Skrekkhistoriene er som regel fra folk på veldig høye doser, eller folk som har brukt det illegalt og plutselig går tom for medisiner.

Ved bruk av doser på 5-10mg vil jeg tørre å påstå at gevinsten ved å få sove skikkelig overskygger alle potensielle farer for avhengighet.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
får heller ingen bivirkninger av zopiklon. Eller kanskje jeg ikke merker det fordi effektene av å ikke sove er mye verre? Akkurat nå så sparer jeg de resterende pillene til "nødstilfeller". Synd at jeg ikke får brukt dem

utifra mye av det jeg leser her inne og andre steder, er det sjeldent at fastlegen i det hele tatt skriver ut B-preparater til pasienten. Er det virkelig verdt å bytte fastlege? Det finnes ikke mange av dem som er ledig heller.
Vis hele sitatet...
Definitivt verdt byttet, det er gull verdt å ha en lege som faktisk gir deg medisiner som fungerer, det er fortsatt mange av disse rundt om kring.

De legene som er veldig vanskelige med B-preparatene gjør som regel det for sin egen del(unngå risikoen for tap av autorisasjon for utskriving) og ikke for ditt beste. Så en lege som faktisk bryr seg nok til å skrive ut slike preparater er verdt å ta vare på. Man bør selvsagt ikke utnytte dette, både for sin egen del, men også med tanke på legen, noen har jo faktisk problemer med å si nei. Problemet mange opplever er dog stikk motsatt, at legen ikke gjør noe annet enn å si nei, men som sagt, det finnes fortsatt mange leger som(for å sette det på spissen) bryr seg om pasientene sine.