Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1680
Jeg skal kjøpe meg speilrefleks før sommeren som hovedsaklig skal brukes på folkehøgskole til høsten. Jeg skal ha Canon, for det er canon jeg har brugt tidligere hos venner. På skolen brugte jeg mye Nikon og, men liker Canon bedre!

Sammenlingning av kameraene: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=585660&sku=624979

Jeg ser ingen store forskjeller her, utenom lagremuligheter og none tillegsfunksjoner. Er det egentlig noen stor forskjell på kameraene, utenom prisen, og 600D har utvippbar skjerm?

Takk!
600D og 550D kanskje?

Vel, 600D utnytter batteriet bedre. Ellers er kameraene så og si like...
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Er det egentlig noen stor forskjell på kameraene, utenom prisen, og 600D har utvippbar skjerm?
Vis hele sitatet...
Det er svært få forskjeller på 550D og 600D. Konstruksjonen, prosessoren og stort sett alle deler i kameraene er temmelig identiske. Største forskjell er, som du nevner, den 'utvippbare' skjermen og at 600D generelt er et bedre kamera å filme med ift. 550D.

Så hvis du ikke kommer til å filme med kameraet, eller har andre grunner til å foretrekke skjermløsningen på 600D, ser jeg ikke at noen vil ha behov for annet enn 550D.

EDIT: Så jeg ville personlig spart de ekstra kronene og kjøpt 550D. Spar heller til det neste objektivet du ønsker deg.
Sist endret av httpwhat; 24. mars 2011 kl. 13:19.
Hvilken folkehøyskole er det? På min er det for det meste canonfolk, og da er det lettere å ha felles objektiver etc.
Eirik0405's Avatar
Trådstarter
Ja selvfølgelig 600D og 550D Var det jeg regnet med selv Kjøper jo stillbildekamera ikke videokamera og jeg er ikke akkurat kjent for å ta bilder av meg selv, så jeg har ikke bruk for utvipperskjerm Er Jærenfolkehøgskole.

Takk, takk!

Om jeg kjøper 550D har jeg faktisk råd til 50mm objektiv ved siden av!
Hadde heller anbefalt å kjøpe løst 550D hus og en annen og bedre standardzoom ved siden av. For eksempel Canon 18-135mm f3.5-5.6 IS. Her får du et objektiv med mye bedre optisk kvalitet og byggekvalitet. Dette objektivet gir deg mer følelse av å holde et godt kamera i hånda isteden for plastskrapet 18-55mm...

EDIT: De selger 550D med 18-135mm på fotovideo.no til summen 8295,-.
Sist endret av Kalender; 24. mars 2011 kl. 14:41.
Eirik0405's Avatar
Trådstarter
Enig med deg der, kalender, men da kommer det til penger igjen
Når du først investerer så mange tusen så synes jeg det er like greit å spytte inn litt flere kroner for å få godt utstyr med en gang. Hvis du ikke har råd akkurat nå så burde du heller spare litt til.
Eirik0405's Avatar
Trådstarter
Vurderer det og, trenger det ikke før i august, men hadde vært morro å ha i ferien
Ta noen ekstra timer, eller skaff deg en jobb. Jeg lover deg at det er verdt det.
50mm med 1.8f?
Det eneste negative jeg har å si om det objektive er at det tåler lite fysiek, ellers er det et knallobjektiv :3
Eirik0405's Avatar
Trådstarter
Ja, var det jeg snakket om har hørt det er en liten plastikfølelse over det, men til 800,- er det knallbra Jeg har jobb og pengene, er bare en liten budsjettsperre jeg har satt for meg selv, er nødt til å kjøpe ny bærbarpc/mac også, så da skal jeg ha kamera til rundt 6500,-
det er plastikk ja, det er derfor det blir lett ødelagt, men det funker fett for meg :3
Hvis du faktisk skal LÆRE fotografi, så IKKE kjøp 550D eller 600D. Invester heller i eldre xxD-kameraer slik som 20D til 50D, alt etter budsjett. Kjøpt brukt - brukte kameraer går til gode priser og det er mange ærlige og flinke folk der ute. Du sitter igjen med mye mer også, når du får råd til både et godt og velbygd hus i xxD-serien og brukt optikk slik som Canon 15-85mm, Sigma 17-70mm, Tamron 17-50mm eller lignende.

Kameraet er prioritet nummer to.
Optikken er prioritet nummer én.
Eirik0405's Avatar
Trådstarter
så også på 5D og 7D, men de er for dyre må ta opp studielpn for kjøp av utstyr og vil ikke ha for mye, for ha planer om å ta ta opp lån flere ganger ved videre utdannelse. Ellers skulle jeg gjerne hatt meg et 5D Mark II!
Forskjellen på 500, 550 og 600 er minimale! 550 og 600 bygger på 500D. Det er akkurat samme bildebrikke i alle 3 kameraene. Forskjellen på 500 og 550 er at 550 har utgang for ekstern mikrofon, tar flere bilder per sekund ved filming og støtter en høyere iso verdi ved standard innstilinger.
Så er det 600D som er en 550 med vridbar skjerm.

Hadde jeg vert deg hadde jeg kjøpt 550!
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Forskjellen på 500, 550 og 600 er minimale! 550 og 600 bygger på 500D. Det er akkurat samme bildebrikke i alle 3 kameraene. Forskjellen på 500 og 550 er at 550 har utgang for ekstern mikrofon, tar flere bilder per sekund ved filming og støtter en høyere iso verdi ved standard innstilinger.
Vis hele sitatet...
Pfft! 550D har ikke den samme bildesensoren som 500D. 550D fikk både sensoren og målesystemet til 7D'en. Den har også oppdatert skjerm, Full-HD og en del andre småting du ikke nevner.

Nevner igjen som jeg nevnte forrige gang; invester heller i eldre brukte kameraer. Hvis du ikke har planer om å filme med kameraet ditt, så er 50D en meget god investering hvis du kjøper det brukt. Men også 40D er et flott kamera og du finner disse brukt til gode priser.

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmark...tstyrtypeid=47
550d vs 600d er ikke noe annet enn digital zoom og utflippbar lcd.
Det er samme CMOS sensor og alt. 550D vs 60D og 7D = så*å*si ingen ting.. samme CMOS igjen, samme x1.6 crop.
Med mindre du kjøper full-frame kamera som 5D så*er det ikke noe vits å*legge i mer penger for en 60D eller 7D.
Jeg har en 550D og er kjempefornøyd, dritbra kamera og med magic lantern har du enormt mye mer for pengene.
Jeg kjøpte kameraet bare for videofunksjon.
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Ja selvfølgelig 600D og 550D Var det jeg regnet med selv Kjøper jo stillbildekamera ikke videokamera og jeg er ikke akkurat kjent for å ta bilder av meg selv, så jeg har ikke bruk for utvipperskjerm Er Jærenfolkehøgskole.
Vis hele sitatet...
Jeg går selv på Jæren FHS nå, og har selv et Canon 500D. Kan godt anbefale kamerare i Canon's XXXD serie, de har alle funksjonene som du trenger, så det er ikke behov for et i XXD serien. Selv om det kan være mer gøy.

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 550D, så har du litt mer penger til å legge i stativ og objektiver. Av objektiver er det kjekt med stor zoom, type 250-300mm. Vi har vært å tatt en del bilder av surfelinja når de surfer, og da er det fint med stor zoom. Vidvinkel er også kjekt å ha...

Jeg har forresten tatt double rainbow bildet som ligger på hjemmesiden til skolen under linjer -> foto. *skryte*
Kan også*nevne at man kan gjerne kjøpe en M42 adapter å*kline på*med vivitar, asahi... ja pentax M mount objektiv om man vil. De er relativt billige og man finner mye for pengene.
F.eks Vivitar 70-250 (tror jeg den er)

Disse objektivene er gjerne litt gamle, men de fungerer knall. Verdt også*å*vite at med EOS / M42 mount at alt er manuellt, men det fungerer knall for meg!
Sist endret av drinkalone; 31. mars 2011 kl. 03:26.
To tips:

1: 50D er et knallkamera, fordømt god kvalitet både på bilder og hus

2: Drit i sånne superzoomobjektiver som det kalender anbefaler. Tar du mye bilder kommer du raskt til å oppdage at du HATER å ikke kunne få større blender enn 3.5, sats heller på fastobjektiver (altså uten zoom), da får du veldig mye optikk for penga, med stor og deilig blender, i tillegg til at du tvinger deg selv til å tenke mer på utsnittet og blir vant til å bevege deg mer.

Det drinkalone snakker om er også veldig gøy å pusle med, du finner masse gamle "helmanuelle" objektiver på ebay
Sist endret av atomet; 3. april 2011 kl. 10:38.
Sitat av atomet Vis innlegg
2: Drit i sånne superzoomobjektiver som det kalender anbefaler. Tar du mye bilder kommer du raskt til å oppdage at du HATER å ikke kunne få større blender enn 3.5, sats heller på fastobjektiver (altså uten zoom), da får du veldig mye optikk for penga, med stor og deilig blender, i tillegg til at du tvinger deg selv til å tenke mer på utsnittet og blir vant til å bevege deg mer.
Vis hele sitatet...
Han har et veldig begrenset budsjett, og han har ikke råd til å kjøpe mange objektiver med fast opptikk. Lest første post i det hele tatt?
Sitat av drinkalone Vis innlegg
550d vs 600d er ikke noe annet enn digital zoom og utflippbar lcd.
Det er samme CMOS sensor og alt. 550D vs 60D og 7D = så*å*si ingen ting.. samme CMOS igjen, samme x1.6 crop.
Med mindre du kjøper full-frame kamera som 5D så*er det ikke noe vits å*legge i mer penger for en 60D eller 7D.
Jeg har en 550D og er kjempefornøyd, dritbra kamera og med magic lantern har du enormt mye mer for pengene.
Jeg kjøpte kameraet bare for videofunksjon.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du si at Magic Lantern funker? Er det relativt trygt å bruke det? Er det reversibelt, hvis noe går galt?

Er det noen andre som har erfaringer? Ble rimelig lysten på å prøve det ut, virker jo veldig bra.

Fuck it, googlet litt og fant ut litt mer info om Magic Lantern, folk virket uten tvil positive til det, så jeg la det inn. Virker som det funker utmerket, en drøss med forskjellige funksjoner. Rimelig genialt. Link, for de som måtte lure.