Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1685
Har prøvd meg på tilt-effect i photoshop.

Har ett bilde, men croppet forksjellig. Klarer ikke bestemme meg for hvem som blir mest riktig..

Noen innspill?

1. Full størrelse
http://bildr.no/thumb/667966.jpeg

2. Croppet
http://bildr.no/thumb/667964.jpeg


Andre tilbakemeldinger tas gjern i mot!
Det ble altfor mye.
viskelaer's Avatar
Trådstarter
For mye innhold i bildet?
For mye croppet..
viskelaer's Avatar
Trådstarter
Så en mellomting av de to eksemplene? Grunnet at det ble croppet så mye var duden nede i høyre hjørne..
Det er ett veldig unaturlig fokus på bildene. Du har bluret på en rar måte, slik at det er fokus langt bak og langt forann. Derfor ser det ikke ekte ut.
Komposisjonen i den versonen som er cropet er mye bedre, men den har desverre en gul bil og mannen nede i høyre hjørne som forstyrrer veldig derfor likte jeg bedre den orginale

ellers er det en litt for kraftig overgang fra uskarpt til skarpt, hvis den er laget i photoshop (noe det ser ut som) ville jeg ha hatt en litt lengre overgang mellom skarpt og uskarpt hvis du skjønner hva jeg mener ellers må jeg bare si at jeg synes det var et stilig bilde stå på
Jeg synes komposisjonen din ikke stemmer helt med tilt shift opplegget. Her er du på samme plan, og utrolig nærme motivet. Kom deg unna, det er da tilt shift følelsen kommer!

Eksempler i form av video:
http://www.liveleak.com/view?i=938_1261077914
http://www.liveleak.com/view?i=b22_1255584242
Tok meg friheten til å fjerne mannen som du croppet vekk:
http://bildr.no/thumb/667989.jpeg
viskelaer's Avatar
Trådstarter
Ser det ja.. Ikke for å væra kjip, men hadde satt pris på om du spørte først. Er liksom mitt prosjekt..

Den content-aware fjerninga de syns godt, da er det bedre å croppen' vekk..

@tafsern: Skjønner, ser det for meg at det gir en bedre effekt allerede.. Takk for tipset!
Sist endret av viskelaer; 14. juni 2010 kl. 00:29.
Huff, liker generelt ikke slike bilder, og det gjelder dette også. Kan noen fortelle meg hva som er så bra med slike?

Sier meg forresten enig med viskelaer ang. å spørre før man manipulerer en annen manns bilde.
Sitat av otium Vis innlegg
Huff, liker generelt ikke slike bilder, og det gjelder dette også. Kan noen fortelle meg hva som er så bra med slike?
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som kan fortelle deg hvorfor dette er bra, sett fra andre sider enn sin egen. Enten liker man noe, eller så gjør man det ikke. I de fleste tilfeller hvor man ikke liker noe på denne måten, ei heller har noe konkret å si, så er det faktisk bedre å la være.
Sist endret av tafsern; 14. juni 2010 kl. 00:32.
Sitat av viskelaer Vis innlegg
Ser det ja.. Ikke for å væra kjip, men hadde satt pris på om du spørte først. Er liksom mitt prosjekt..
Vis hele sitatet...
Skjønner at det er ditt prosjekt, og må da beklage at jeg ikke spurte. Men jeg har et lite forslag; Du kan jo dra tilbake, og ta et par nye bilder av samme sted, og se om du får noe du kan redigere inn?
viskelaer's Avatar
Trådstarter
Det som fanget meg med det er at det maler en uvirkelighet oppå virkeligheten. Det er jo en ide man kan ta i mange retninger.
Sitat av otium Vis innlegg
Sier meg forresten enig med viskelaer ang. å spørre før man manipulerer en annen manns bilde.
Vis hele sitatet...
For alt han vet er det ørten mennesker som sitter å redigerer på dette bildet nå, og poster det på bloggen sin.

Dette er et åpent forum for hvem som helst, og man har ingen kontroll på hva som skjer med postede elementer i ettertid. Dog er jeg enig at han kunne ha spurt før han postet, men samtidig ser jeg ikke noe problem i det. Det blir bare sutrete å syte over noe slikt, tatt forholdene i betraktning.
Sist endret av tafsern; 14. juni 2010 kl. 00:34.
viskelaer's Avatar
Trådstarter
Ikke kall det syting. Driter i hvilke blogger/forum det ender på, men syns ikke det er gemt å endre for så å poste det i samme tråd som jeg spør om innspill på akkurat samme bilde. Som er mitt eget prosjekt.

Men back to topic; takk for alle innspill! Fått en del ideer!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
For det første er du en smule for nærme og litt for mye i plan med motivet ditt. For det andre er dybdeskarpheten din fullstendig feil med tanke på tilt shift. Greia er at det skal se ut som du har tatt et nærbilde av miniatyrer med lav dybdeskarphet noe som reulterer i at kun det partiet av bildet som er i en viss avstand fra kameraet blir skarpt, men her har du bluret helt feil sted. Se skisse for bedre forklaring.

Sitat av viskelaer Vis innlegg
Ikke kall det syting. Driter i hvilke blogger/forum det ender på, men syns ikke det er gemt å endre for så å poste det i samme tråd som jeg spør om innspill på akkurat samme bilde. Som er mitt eget prosjekt.

Men back to topic; takk for alle innspill! Fått en del ideer!
Vis hele sitatet...
Jeg kaller det syting.

Og gutten forsøkte å hjelpe deg. Det er stort sett det mest harmløse han kunne gjort med bildet. Jeg hadde vært takknemlig om noen GADD å vise meg hva de mener ved å endre på mitt bilde, det er 10 000 ganger mer til hjelp enn hva de fleste andre gir deg.

Prosjekt? Det er et foto, og ikke et bra et sådan.
Sist endret av tafsern; 14. juni 2010 kl. 00:42.
viskelaer's Avatar
Trådstarter
Det ga litt mer klarhet eplefisk, takk fot skal du ha!

@tafsern, okei, jeg tar det ikke lenger. Da har vi forksjellige syn på det da, greit. No hard feelings!
Jeg må si jeg ble fascinert av denne effekten. Woah! Uansett om noen sier bildet var dårlig likte jeg det, selv om at videoene fra liveleak viser hvor bra det egentlig kan bli med mer erfaring og ikke minst arbeid.
Et tips til i forhold til det eplefisk sier: Miniatyrer ser vi også vanligvis mer ovenifra, så det vil virke mye mer realistisk hvis du klarer å komme høyere opp, og så tar bildet nedover.

Dette vil også hjelpe en del i forhold til dette med hvor stort område du skal ha i fokus. Når du tar bildet fra "vanlig" øyehøyde, så vil det være noen ting som er nærme kamera, og noen ting som er langt borte, som ligger på samme horisontale linje (f.ex. fronten og bakenden på trikken), og dermed må du lage en MYE mer komplisert maske for lensblur-effekten hvis du skal få dette til å se nogenlunde realistisk ut. Hvis du tar det ovenifra, så vil "vannrett" på bakken i mye større grad være oppover og nedover på bildet, og dermed vil en mye enklere maske, som den eplefisk har vist i "riktig" gi et mye mer realistisk resultat.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
For det første er du en smule for nærme og litt for mye i plan med motivet ditt. For det andre er dybdeskarpheten din fullstendig feil med tanke på tilt shift. Greia er at det skal se ut som du har tatt et nærbilde av miniatyrer med lav dybdeskarphet noe som reulterer i at kun det partiet av bildet som er i en viss avstand fra kameraet blir skarpt, men her har du bluret helt feil sted. Se skisse for bedre forklaring.

Vis hele sitatet...
med et tilshift-objektiv kan man fint legge fokusplanet diagonalt som han har gjort her. Å si at noe er mer rett enn det andre mener jeg blir feil, selv om jeg er enig at det ikke passer særlig bra her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Som en liten kommentar til hele "jammen han spurte ikke før han redigerte bildet mitt"-saken: Ja, på en del fotofora har man en egen sak på profilen sin der man kan gi folk tillatelse til å redigere bildene sine, noe som blir lett synlig ved siden av ting som sted og postcount. Det er bare å glemme det at denne funksjonen vil implementeres på nFF. Jeg kan ikke si det helt sikkert, men jeg har mine sterke tvil.

Vanlig prosedyre på nFF er imidlertid at man ikke trenger denne tillatelsen, så EivindH handlet ifølge det som er vanlig på nFF.

Det betyr ikke at det nødvendigvis står i tråd med åndsverksloven o.l. Kanskje noe å ta opp i forhold til retningslinjer for dette underforumet.

De timelapsene tafsern lenket til var en meget god bruk av tilt-shift-fake. Gir et bra inntrykk av at dette er animasjon av små modeller, så kanskje dette er den beste bruken av tilt-shift-fake. Tar en del arbeid, men resultatet blir også deretter. Noe å prøve seg på trådstarter?