Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1056
Hei, jeg lurte på om det er noen her som vet hvor grensen, mellom hva du kan gjøre selv og hva man må ha elektriker til å gjøre, går?

Er det en strafferamme på ulovlig oppsett av elektrisk utstyr, utover forsikringstrøbbel hvis noe skulle skje?

Henvis gjerne til kilder, er ikke interessert i kommentarer som "man skal alltid bruke en sertifisert elektriker".



Takker på forhånd for svar.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Hei, jeg lurte på om det er noen her som vet hvor grensen, mellom hva du kan gjøre selv og hva man må ha elektriker til å gjøre, går?

Er det en strafferamme på ulovlig oppsett av elektrisk utstyr, utover forsikringstrøbbel hvis noe skulle skje?

Henvis gjerne til kilder, er ikke interessert i kommentarer som "man skal alltid bruke en sertifisert elektriker".



Takker på forhånd for svar.
Vis hele sitatet...
Lov om brannvern § 6 vil komme til nytte om noe skjer. Bøter eller fengsel inntil 3 måneder.
Sist endret av Kaunda; 19. desember 2008 kl. 22:29.
En tommelfingerregel er 50v
Over 50v = elektrikker
Under 50v = hjemmesnekkra

Dette er ikke lovfestet, men en sak vi lærte på VGS.
ja, men du har fortsatt lov til å bytte ut støpsel på ledninger til løse apparater som går på 230 volt (kaffetrakter, lamper (gulvlamper, vegglamper, ikke lamper som er 'bygget inn' i taket) og lignende).

det du derimot ikke har lov til er å sette opp et fast anlegg, åpent eller skjult.
du kan bytte taklamper, men ikke trekke kabel/ledninger til ei ny lampe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan gjøre ALT selv. Men du har ikke lov til å bruke det før en med fagbrev har "godkjent" det og gjort en slutt kontrol. Det må da også være en dokumentasjon. Vet at du ikke er innteresert i "man skal alltid bruke en sertifisert elektriker" siden det veit du at man skal. Men faktisk, du har nesten ikke lov til å gjøre noe uten dem, men bonzo og Viva har begge helt rett også.
Er det en spesefikk jobb du er ute etter å utføre, reparere eller innstalere?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Haha, lykke til med og få en eletriker til og godkjenne det med mindre du kjenner han.

En eletrikker er STOKK dum hvis han feks godkjenner lagte varmekabler. For han vet ikke hvordan de er montert.
Bavarai. Det er ikke vannskelig å sjekke varmekabler om de er riktig montert, med mindre det ikke er dokumentasjon eller koblingsskjema.
Elektrikkere går sjeldent god for varmekabler, for da er den elektrikkeren personlig ansvarlig for at det er ok. Da vi skulle legge varmekabler var det ingen av mine kamerater (godkjente elektrikkere) som ville gå god for det dersom vi la de selv.

Tegninger og dokumentasjon trengs ikke om det ikke finnes fra før. Jeg bor i et gammelt hus og vi har ikke hatt noe problem med og få elektrikkere til og komme å godkjenne endringer som har blitt gjort.