Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1136
Jeg ønsker å lage en enhet som kan erstatte en joystick og pulsere volt. Joysticken er koplet til 3ledninger. ledning1: 1,61v, ledning2: jord, ledning3: varierer 0,67v - 1,32v avhengig av joystickens posisjon.
Jeg ønsker da å lage noe som kan variere/pulsere volten fra 0,67v til 1,32v ca 10 ganger per sekund. Hvordan gjør man det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Første som faller meg inn er en digital teller og en DA-omformer med offset... Det er antakelegvis den enklaste muligheta, og krever to chiper og litt ledning.
det enkleste uten og mekke for mye er og ta shoppe bygge sett for LED-LØPELYS, som du kan justere hastigheten på, så bare sett forsjelige motstander foran vær led.
eks den her : http://www.electradeshop.com/lysbygges.htm

da får du noe som funker uten og styre for mye.
Trådstarter
9 0
Hei

Beklager dobbelposting, men pga dårlig overskrift ønsker jeg å starte en ny tråd. Jeg er nybegynner når det gjelder elektronikk, så jeg ønsker gjerne litt god grundig forklaring:-)

Jeg ønsker å styre en fjærnkontroll med parallelporten. Til dette ønsker jeg å bruke VisualBasic 5 og en gammel printerkabel fordi jeg allerede har dette.

Jeg har undersøkt parallelporten og den har 25 pinner. Noen pin er jord, og flere andre er pin out. Man har bl.a D0-D7 som er 8pinner som holder for meg.

Løsningen jeg i utgangspunktet hadde sett for meg var å bruke releer til å erstatte knapper på fjærnkontrollen, og styre releene med parallelporten. Releene må kunne operere relativt raskt ca opptil 20 ganger pr sekund. Denne løsningen ble jeg frarådet i min tidligere tråd pga slitasje.

Parallelport-pinnene har 5v og gir opptil 14mA.

Denne fjærnkontrollen med 2 seriekoplet AA batterier har 1,6v som går gjennom hver knapp. Spørsmålet mitt er om jeg kan kople D0-D7 direkte til knappene på fjærnkontrollen hvis jeg også sørger for å kople parallelportjord til fjærnkontrolljord?
D0-D7 må vel først sikkert konverteres fra 5v til 1,6v.

Finnes det andre løsninger, ved å bruke transistorer eller tyristorer?
Trådstarter
9 0
slashdot: Hva slags chipper kreves?

ranvik: Jeg ser flere her heter LED-LØPELYS, bla 10kanals og mini. Hvilket byggesett burde jeg shoppe?
enkleste for deg og bare og droppe helle remoten og lage deg heller en ir port til pc'en
da trenger du serial port.
du kan enten mekke selv eller kjøpe en ferdig mekka på komplett for 200-500kr.
det er for det meste bare hex koder som blir sendt over serial, til remoten. når du trykker på en knapp.
Denne fjærnkontrollen er egentlig ikke en fjærnkontroll, men en joystick til ett tvspill :-)
Jeg tenkte at fjærnkontroll var en bra erstatning for joystick, da denne også har knapper :-)
http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=113640 <- det vil si du skal mekke sånn :-) bruk løpe lys du. enkleste måten.

men hvis du skal mekke sånn volt rekke, så vile jeg nok bare setta støre og støre motstad på alle utgangpå printer porten. og så kobla det rett på den spille greia,

hvordan spille greier er det ? c64? amiga? enes? ps1? ps2 ? xbox? xbox360?
Nå har jeg vært på clasohlson og shoppet. Motstandssett, eksprimentbrett, loddebolt, loddetinn osv.. Det blir litt forskjellige, men i hovedsak ps2 og xbox 360. Jeg skal forsøke å lage en tegning etterhvert, men nå er det tid for å eksprimentere litt :-)
Da har jeg loddet litt, og holder på å skrive ett lite enkelt program i Visual Basic 5 for å sjekke om det fungerer å aktivere og deaktivere div pins på parallelporten. Jeg har nå loddet alle ledningene fra parallelporten på ett eksperimentkort.

http://i4.photobucket.com/albums/y108/btl-norway/elektro/exilim_august2008024.jpg

Nå hva synes dere? Dette er første gangen jeg lodder eksperimentkort :-) pin1 til høyre og pin 25 til venstre. Var litt uheldig med pin 17 og 18, da loddetinnet fløt over og kortsluttet dem. Ved ikke helt hvordan jeg skal få fikset det, så jeg klipper ledningen på pin17 som en midlertidig løsning. Pin 2 og 10 er loddet fra undersiden, fordi dette var de første loddingene, men så ombestemte jeg meg.

Etter å ha skrevet programmet i VB5, skal jeg måle litt osv, men regner med at pin 2-9 (D0-D8) er 5v. Dette må vel da konverteres til 1,61 volt og da bruker jeg motstander?
▼ ... over en uke senere ... ▼
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Du kan bruke en voltregulator hvis du vil ha lavere spenning enn du har i utgangspunktet, men jeg vet ikke helt hvor du kan kjøpe det. Ser ut som http://www.national.com/pf/LP/LP3983.html er ideell, og hvis du ser på databladet finner du ut akkurat hvilken som gir 1.6v ut.