Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1577
Er det noen her inne som er medlem i Den Norske Frimurerorden?

Evt hvilken by?

Kan man bare bli medlem hvis en annen medlem tilbyr deg dette?

Tanker om dette?

Er Den Norske Frimurerorden bare for menn?
Anbefaler å lese boka 'Frimurernes hemmeligheter - fortalt fra innsiden'.

Fremstår mer som en kult enn gutteklubb, blir ekstremt religiøst etter hvert.
Æsj, frimurerlosjen er satanistisk og ekkelt
Frimurerne er kristne, i hvert fall i teorien, og du må bekjenne deg til den kristne tro for å få bli med. De har noen ritualer som kan virke okkulte, men de er ikke satanister av den grunn. For øvrig ingenting galt med å være satanist i den moderne verden. De fleste satanister dyrker bare individets ønsker og behov, og tror ikke på noe overnaturlig.

For å bli vurdert som medlem hos frimurerne, må du bli anbefalt av minst to eksisterende medlemmer. Du må også ha god økonomi, og generelt fremstå som en respektabel borger. Losjen er kun for menn.

Min farfar og hans bror var høyt oppe i den norske frimurerorden. Så høyt som man kommer i Norge, ifølge min far. Min farfar var hotelldirektør, og hans bror var en vellykket riking. Jeg kjenner også andre medlemmer. De er leger, psykologer, advokater osv. Når man skreller bort mystikken, så er det egentlig bare et nettverk for vellykkede menn som tilbringer tid sammen, har lojalitet til hverandre og hjelper hverandre med å lykkes i forretninger.
Sist endret av mentalmelt; 14. november 2023 kl. 12:23.
Du trenger ikke være kristen for å bli medlem av den norske frimurerordenen, de fleste er det, og mange melder seg ut av statskirken mellom 3. og. 4 grad. Men det stemmer at man må tro på noe som er større enn en selv. Åsatro er nok like mye akseptert, selv om det trolig ikke er like godt ansett.
Jeg fant ut at en kollega var medlem etter å ha jobbet med han i flere år. Han var en riking og jobba i psyk fordi han syns det var givende. Han spurte om jeg ikke ville bli med, men jeg takka pent nei. Angrer litt på det i dag. Hadde jo vært litt gøy.
Du må bekjenne deg til den kristne tro, kan ikke være straffedømt med lengre enn 6 måneders dom, og ellers ha en ordnet økonomi (at feks kontingenten ikke kommer i veien for dine familiære forpliktelser. Dvs at du er i stand til å betale for deg på et treningsstudio sånn ca). Ellers er medlemmene bestående av mange forskjellige menn, alt i fra trygdede til rikinger. At ordenen kun er for vellykkede rikinger er en myte som var mer riktig for mange år siden enn det er i dag. Læren i losjen dreier seg om å bli et bedre menneske for sine nære og de man ellers møter på sin vei i livet.
Sitat av Nine Vis innlegg
Anbefaler å lese boka 'Frimurernes hemmeligheter - fortalt fra innsiden'.
Vis hele sitatet...
Har også lest denne boken, tildels oppsiktsvekkende. Man får et innblikk i hvordan de opererer når de kommer i høy rang.

Mye sært, litt occult og meget esoterisk.
Du trenger ikke ha overvettes god økonomi, du trenger heller ikke være kristen, i hvert fall ikke dokumentere dette. Jeg kjenner en flere som er medlemmer, enkelte svært høyt oppe i gradene. Du må som nevnt over anbefales av to medlemmer (brødre), for bli vurdert inn. En del hopper av enten etter andre eller tredje grad, fordi man kan finne ritualene noe ubehagelig. Dog har de kuttet ut knokler og hodeskaller i de aller fleste logene og gått over til plast. Husker ikke hvem av disse gradene hvor overgangen inkluderer bli lagt i likkiste med mer. Ikke alle synes det er like interessant.

Dette her er ikke hva det en gang var. Min oldefar eller tippoldefar var Ordførende Mester St. Andreaslogen i Hamar, og det har blitt meg fortalt at hans begravelse var noe utenom det vanlige, hehe
Sist endret av Henrik-Vanger; 15. november 2023 kl. 04:44. Grunn: Glemte en ikke
Sitat av Sussex Vis innlegg
Er det noen her inne som er medlem i Den Norske Frimurerorden?

Evt hvilken by?

Kan man bare bli medlem hvis en annen medlem tilbyr deg dette?

Tanker om dette?

Er Den Norske Frimurerorden bare for menn?
Vis hele sitatet...

De andre har svart ganske greit, to andre medlemmer må anbefale deg og gå god for deg. Siden må også øvrige medlemmer godkjenne navnet ditt. Alt dette står i lovene for Den Norske Frimurerorden, som er offentlig tilgjengelig, ikke noe hemmelig der. Den kan du få tak i på bibliotek blant annet. Hvor mye du skjønner av alt som står der før du er medlem er en annen sak.

Anbefaler deg å lese deg rundt på frimurer.no isteden for å lese avslørende bøker. Hvis du har lest om alle ritualene på forhånd er det lite vits i å søke medlemsskap, fordi refleksjonen forsvinner. Mye av poenget er opplevelsen med noe ukjent, der du skal lære deg selv å kjenne gjennom å reflektere over hvordan du da svarer / reagerer osv.

Et hyggelig miljø med broderskap, gode middager, fine samtaler og man får stort nettverk! Det passer absolutt ikke for alle, og det stilles visse krav og forpliktelser. Derfor er man også svært nøye på hvem som får bli medlem.
Husk det er kun "graderinger" som er hemmelige, bare fordi latskap gjør at de samme testene kan kjøres på alle som "graderer."
Det har ingen verdens ting med latskap å gjøre.
Det er et nøye gjennomtenkt og eldgammelt læresystem, og gradene bygger på hverandre. Det er derfor ikke mulighet for individuelle tilpasninger.
Man er langt ifra like nøye i dag kontra hva man var, med hvem som slipper inn. Det er klart noe grenser er det. Gjennomsnittsalderen på medlemmer går stadig oppover, og man ser nok for seg at dette på noe sikt er noe utdøende. Kan være det kommer litt an på hvilken loge som er i spørsmål.
Det var nesten bare forbeholdt rikinger før, men nå i det siste har de åpnet opp for "lavere" yrker grunnet svak rekruttering. Fikk høre om en bussjåfør som var medlem, når jeg snakket med en frimurer for noen år siden. Kunne ikke bli med selv da, fordi jeg skulle flytte. Du må spørre en frimurer selv for å bli medlem, og det trenger ikke alltid å være så mye mer vanskelig enn det. Er kanskje lettere i mindre byer, enn Oslo og Trondheim f.eks.
Sist endret av megermeg; 15. november 2023 kl. 14:56.