Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1740
Sliter en del med smerter i rygg og nakke. Har en liten grad av skoliose, men legen har sagt at "det er så liten grad at det skal ikke kunne gi så store smerter."

Jeg har prøvd trening, går daglig med mine hunder i ujevnt terreng, fått 5mg oxy en liten periode, gått ned 30kg (veier nå 60kg), gått til fysio og kiropraktor, røyker hasj i ny og ne. Men sliter enda.

Hva mer kan jeg prøve? Ønsker helst Oxy 10-20mg, men det nekter legen å skrive ut, noe jeg kan forstå da jeg DEFINITIVT hadde blitt avhengig av. Ønsker å prøve Tramadol i en liten periode, eller skulle jeg spørt om noe annet?

Paracet, Ibux hjelper ikke. Og blir nok ikke henvist til noe smerteklinikk heller ser jeg for meg da jeg ikke lever i noe smerte helvette konstant.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler veldig med deg, lev selv med ryggen etter fall for over 10 år siden. Smertestillende er en lett løsning er ofte det man tyr til, men langvaring er ikke dette bra. Men ser ut som du har dette under kontroll. at du trener og gått ned i vekt er meget bra tiltak, da har du gjort et stort tiltak. Har ikke noe god fasit, har selv gått lange netter uten søvn der man ikke vet hvor man skal gjøre av seg, eneste man tenker på, hva kan dempe smerten. idag er min smerteterksel meget høy, levd i helvette lenge og det som var vondt før er ingenting idag
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler veldig med deg, lev selv med ryggen etter fall for over 10 år siden. Smertestillende er en lett løsning er ofte det man tyr til, men langvaring er ikke dette bra. Men ser ut som du har dette under kontroll. at du trener og gått ned i vekt er meget bra tiltak, da har du gjort et stort tiltak. Har ikke noe god fasit, har selv gått lange netter uten søvn der man ikke vet hvor man skal gjøre av seg, eneste man tenker på, hva kan dempe smerten. idag er min smerteterksel meget høy, levd i helvette lenge og det som var vondt før er ingenting idag
Vis hele sitatet...
Hva mer kan jeg prøve? Ønsker helst Oxy 10-20mg, men det nekter legen å skrive ut, noe jeg kan forstå da jeg DEFINITIVT hadde blitt avhengig av.

Helt under kontroll vet jeg ikke.
Men hvilken type smerter er det snakk om? Har du sjekka om du kan ha fått prolaps eller noe? Har periodevis vondt i ryggen og nakke pga prolaps selv.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
piller er aldri en langvarig løsning, men vet selv at man må noe noen ganger. Ellers får man nytt problem med piller også.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva mer kan jeg prøve? Ønsker helst Oxy 10-20mg, men det nekter legen å skrive ut, noe jeg kan forstå da jeg DEFINITIVT hadde blitt avhengig av.

Helt under kontroll vet jeg ikke.
Men hvilken type smerter er det snakk om? Har du sjekka om du kan ha fått prolaps eller noe? Har periodevis vondt i ryggen og nakke pga prolaps selv.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge kan man gå med prolaps uten å ane om det? Jeg har vell hatt rygg/nakke problemer i så mangen år at det burde vell vært oppdaget til nå.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
piller er aldri en langvarig løsning, men vet selv at man må noe noen ganger. Ellers får man nytt problem med piller også.
Vis hele sitatet...
Fullt klar over at piller ikke er løsning på noe. Langvarig er ikke ønskelig, å det blir det heller ikke noe av. Men ønsker å vite hva jeg kan prøve ut i periodevis når det er på sitt verste. Tror rygg/nakke smertene er muskulært.
Sist endret av SweetBucket; 10. august 2023 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ingen fasit, siden prolaps er ulikt fra person til person. noen kan leve år uten store og andre ikke. Nå aner ikke jeg din tilstand, men ville tatt bedt legen om en MR,men vær obs det tar tid offentlig som det bruker på MR, fort halvt år. men betaler du selv de private sykehus bruker, kan du få på dagn. gjorde det selv for 15 år siden. kosta da over 4000 for MR kontra 6 mnd og ventetid

ønsker deg all lykke og finner ut av dette, slike smerter er ikke godt å leve med
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SweetBucket Vis innlegg
Hvor lenge kan man gå med prolaps uten å ane om det? Jeg har vell hatt rygg/nakke problemer i så mangen år at det burde vell vært oppdaget til nå.



Fullt klar over at piller ikke er løsning på noe. Langvarig er ikke ønskelig, å det blir det heller ikke noe av. Men ønsker å vite hva jeg kan prøve ut i periodevis når det er på sitt verste. Tror rygg/nakke smertene er muskulært.
Vis hele sitatet...
Jeg fant det ut ved en tilfeldighet at jeg hadde det i nakken. Skulle egentlig finne ut hvorfor jeg var så slapp i hånda men da fant de en prolaps som ikke hadde noe med det å gjøre.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvordan livsstil har du? Sitter du på kontor hver dag, kjører bil hver dag, bruker pc og mobil hver dag

Uten fysiske styrke, god kroppsholdning og jevnlig mosjon så vil "det sittende livet" produsere mye smerter i seg selv for enkelte
Først av alt så må du få tatt mr vist ikke dette allerede er gjort. Etter det så kan du finne behandling som hjelper. Piller bør du styre unna
Anonym bruker
"Oppblåst Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv liten grad av skoliose, holder meg smertefri med å trene 3x i uken. Da trener jeg hovedsakelig tung markløft og andre ryggøvelser som bygger muskulatur rundt ryggraden.
Du må sette deg på bakbeina og be om behandling, ellers blir det bare piller og lette løsninger.

Helsevesenet i 2023 er en spøk.
Tatt MR og CT, men det er flere år siden. Begynte og trene litt lett for noen dager siden med lette øvelser med en app på mobilen det var da nakken og skuldrene skar seg helt.
Sitat av SweetBucket Vis innlegg
Tatt MR og CT, men det er flere år siden. Begynte og trene litt lett for noen dager siden med lette øvelser med en app på mobilen det var da nakken og skuldrene skar seg helt.
Vis hele sitatet...
Hadde bedt om my mr scan. Ting forandrer seg. Skal du få den rette behandlingen fra evt fysioterapeut, så burde bilder være nye sånn at behandling blir optimal.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ingen fasit, siden prolaps er ulikt fra person til person. noen kan leve år uten store og andre ikke. Nå aner ikke jeg din tilstand, men ville tatt bedt legen om en MR,men vær obs det tar tid offentlig som det bruker på MR, fort halvt år. men betaler du selv de private sykehus bruker, kan du få på dagn. gjorde det selv for 15 år siden. kosta da over 4000 for MR kontra 6 mnd og ventetid

ønsker deg all lykke og finner ut av dette, slike smerter er ikke godt å leve med
Vis hele sitatet...
MR får man dagen etter hvis man kan reise inn til Oslo. Selv på det offentlige.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Neste man kan gjøre er å gå tur i skogen der eller på en sti som har mykt underlag og man må bøye seg litt for greiner osv . Hver dag i et halvt år. Da forsvant min skiveitglidndnig etter et stup der jeg bøyde ryggen for mye for jeg sklei i tilløpet og hadde gått rett i bunn om ikke jeg hadde gjort det. Husker det tok 6 mnd å recovre etterpå ha gått i skog og mark i ulendt terreng 2 timer for dagen hver dag i et halvt år. Men det gjorde susen.