Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1351
Hei!

Går litt i gjennom ting min far etterlot seg etter han døde, men innser at jeg har absolutt null peiling på en del av de tingene. Klokker er en av disse. Vet at den klokken ikke betydde så mye for han og den har også lite affeksjonsverdi for meg, så jeg ønsker å selge den. Lurer på om han fikk den i gave da han hadde jobbet for kommunen mesteparten av livet, og han var litt gjerrigknark som ikke ville brukt penger på noe så "overdådig" Har ikke kvittering og dette har også en del å si for verdien ved videresalg vil jeg tro.

Har lett rundt på internett uten å finne en klokke som er helt identisk med den jeg har og lurer på om noen har peiling på circa verdi. Vil ikke svindle noen og vil ikke bli svindlet heller.
Er snakk om en Longines Conquest Automatic. Legger ved bilder av klokken.

Den har noen dråper som ligger rolig på selve skiven. Er dette batterisyre eller noe annet? Skjønner at dette påvirker verdi. Har også litt riper på både glasset og resten.



Er nummeret bakpå et serienummer eller modellnummer?

Longiness har endel fine klokker. Tror dessverre du ikke får særlig mye for denne. Et nytt lignende verk ligger vel på rundt 10', men denne er i dårlig stand og må gjennomgå kostbar restaurering.

Det er ikke batterisyre da det er en automatisk klokke.
Sist endret av Hårnett; 11. august 2023 kl. 17:44.
Sjekk klokkeriet på Facebook, mange flinke der inne.
Vil si det er verdt det å dra innom en urmaker og høre hva h*n sier om den.
Ukvalifisert gjetning; 1000 kr
Petruz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Longiness har endel fine klokker. Tror dessverre du ikke får særlig mye for denne. Et nytt lignende verk ligger vel på rundt 10', men denne er i dårlig stand og må gjennomgå kostbar restaurering.

Det er ikke batterisyre da det er en automatisk klokke.
Vis hele sitatet...
Hadde en følelse av at verdien var sunket betraktelig grunnet tilstanden ja. Ah, visste ikke at det var det automatisk betydde i denne sammenhengen.

Takker for god info!

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Sjekk klokkeriet på Facebook, mange flinke der inne.
Vis hele sitatet...
Takker for info. Får forhøre meg litt der inne også evt.

Sitat av Vasken Vis innlegg
Vil si det er verdt det å dra innom en urmaker og høre hva h*n sier om den.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset. Tanken har slått meg. Noen som vet om det koster noe? Og evt. hvilken urmaker dere ville foreslått. Bor i Bergen

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ukvalifisert gjetning; 1000 kr
Vis hele sitatet...
Hehe, ja det ser ikke så lovende ut som jeg hadde håpet på. takk alikevel!
Sitat av Petruz Vis innlegg
Takker for tipset. Tanken har slått meg. Noen som vet om det koster noe? Og evt. hvilken urmaker dere ville foreslått. Bor i Bergen
Vis hele sitatet...
Koster ingenting å spørre om klokken. Å få den restaurert/reparert koster mer enn det smaker, men ta med klokken til Urmaker Bjerke og få en uoffisiell vurdering av tilstand og verdi, de er hjelpsomme og flinke. Og så er de forhandler av Longines, så de har merkespesifikk peiling også.
Sjekk hva dråpene er og finn ut om det er noe man kan fjerne.

Vask klokken grundig med tannbørste og såpe, la den tørke også poler den med cape cod, på innsiden. På utsiden og lenken kan du bruke den "røffe siden" på vaske svamper, dette må du være tålmodig med. Anbefaler å teipe av glasset hvis du ikke klarer å ta av lenken.

Du kan søke opp hvordan du kan polere glasset da jeg ikke kan gi deg tips til dette (fordi jeg ikke har gjort det før)finn ut om den er av safir eller mineral (mest sannsynlig sist nevnt) og følg en tutorial.

Hvis du får til dette tror jeg du kunne solgt den for 3 laken på finn ut ifra det jeg har sett, de fleste tar seg ikke bryet så det å fikse litt på den er en lett måte å øke profitt på, Du kan kanskje selge for mer og med litt tålmodighet

beklager, skulle ikke være komma etter cape cod og mente kjøkkensvamp ikke "vaske-svamper"
Sist endret av sjokotroll; 11. august 2023 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.