Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva tenker du om "woke" og kanselleringskulturen?
Vi trenger det! 7 5,51%
Liker det 2 1,57%
Ingen mening om det 4 3,15%
Misliker det 31 24,41%
Hater det 50 39,37%
Det er en overdrevet fare skapt av medier og sosiale medier 33 25,98%
Stemmegivere: 127. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  95 7791
Hva tenker folket her på freak om "woke" og kanselleringskulturen?
Er ytringsfriheten vår i fare?
Sist endret av Revklo; 31. mars 2023 kl. 21:43.
Alt som er av kulturfenomen fra USA når vesten før eller siden. Og noe mer polarisert samfunn skal man lete lenge etter. Det finnes knapt en mellomting ser det ut til. Enten er man langt inn i konservativ-land, eller i det motsatte langt i det ytre venstre-landskapet. Mitt intrykk er at leftisene lager erkekonservative, og motsatt. De speiler hverandre. Jo, mer leftisene skriker om sensur, jo mer ekstreme blir Trumpistene, og det igjenn danner grunnlag for det woke kulturen kansje er blitt til. Det selv om det i utgangspunktet er bra å kjempe mot rasisme, og ivareta minoriteters rettigheter. Danne grunnlag for et tolerant samfunn osv.
Anbefaler alle å se "kontoret" podcast episoden på youtube der de gjester Danby Choi hvor han forklarer hvorfor woke kulturen suger!
Når jeg ser drittunger snakker om woke, rasisme og kansellering så blir jeg oppgitt.

Leste noe her om dagen, var en som hadde laga en sang om at han ville ha ei dame som kunne lage vårruller til han. Det var rasisme. Dagens woke kids måtte kansellere han

Men jeg blir glad hver gang noen av drittungene åpner kjeften, for de "avvæpner" disse ordene. Om noen år så er det ingen som vil heve øyebryna engang når noen bruker ordet rasist
Irriterer meg mer enn det burde. Prøver å tenke at det er en minoritet som står for det mest ekstreme.

Tanken er jo i utganspunktet fin den men det blir jo veldig tullete når man feks skal sensurere «pene hvite tenner» til «pene tenner»
Hallo lissom wtf?
Internett har ødelagt verden, jeg husker tide før internet og mobiler. Den gangen man kunne drite seg ut, uten at det blei filma og havna på nett 5min seinere, husker også den gangen folk ikke blei krenka uansett hva man gjorde, eller så på nyhetene om oj saken, da var det noe meget spessielt.

Nå får vi alt servert i tryne, det er noen ekstremister som skal stikke hodet frem også er det desverre endel hjernedøde kids uten egene meninger som så hvor mange likes den personen fikk og da skal man dra det til Norge i håp om like mange likes
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Internett har ødelagt verden, jeg husker tide før internet og mobiler. Den gangen man kunne drite seg ut, uten at det blei filma og havna på nett 5min seinere, husker også den gangen folk ikke blei krenka uansett hva man gjorde, eller så på nyhetene om oj saken, da var det noe meget spessielt.

Nå får vi alt servert i tryne, det er noen ekstremister som skal stikke hodet frem også er det desverre endel hjernedøde kids uten egene meninger som så hvor mange likes den personen fikk og da skal man dra det til Norge i håp om like mange likes
Vis hele sitatet...
Hvilken årstall mener du dette startet?
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Hvilken årstall mener du dette startet?
Vis hele sitatet...

Det begynte på slutter av 90, men det har tatt helt av etter 2005-2010

Det må ha vært 96-97, da var vi 4-5stk på hele ungdomsskolen som hadde mobiler. Året etterpå så hadde 1/3 av alle elevene det. Etter den gangen har teknologien tatt helt av, samme har meningene til folk og hvordan man adopterer ting fra nettet inn i sin egen livsstil
Det har ikke påvirka meg hittil. Føler meg ikke redd for å ytre meg. Kan prate så mye dritt om kongen, kirken, regjeringen og Røkke som jeg bare vil uten å måtte titte gjennom gardinene før jeg går ut og henter posten. Hele temaet ser ut som storm i et vannglass og amerikansk hysteri.
Sist endret av Bothrops; 1. april 2023 kl. 01:45.
Revklo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Det begynte på slutter av 90, men det har tatt helt av etter 2005-2010

Det må ha vært 96-97, da var vi 4-5stk på hele ungdomsskolen som hadde mobiler. Året etterpå så hadde 1/3 av alle elevene det. Etter den gangen har teknologien tatt helt av, samme har meningene til folk og hvordan man adopterer ting fra nettet inn i sin egen livsstil
Vis hele sitatet...
Lurer på åssen jeg hadde vært som person om jeg hadde hatt 0 innflytelse fra internet... Vet ærlig talt ikke om det hadde vært for det bedre eller ikke. Tror det er noe mange ikke tenker over, og jeg tror ærlig at kontrastene hadde vært betydelige også
Sist endret av Revklo; 1. april 2023 kl. 01:46.
Fin måte å hjernevaske folket til å være udugelige til krigen begynner for alvor over hele kloden.
Det lille vi ser nå mellom Russland og Ukraina er bare begynnelsen på hva vi har i vente.
Alt dette woke tullet har gått laaaaaaaaangt over grensa for hva det egentlig skal handle om og dreier seg idag om nesten absolutt alt.
Pinglegenerasjonen er bare toppen av kransekaka.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Igjen? Og jeg mener ikke "dette emnet, igjen??", men dette emnet, fremstilt på akkurat denne måten, med akkurat denne vinklingen.

Er det et viktig samfunnsspørsmål hvor "woke" man bør være, og hvilke konsekvenser det får når man tråkker kraftig nok i salaten? Åpenlyst ja.

Har det veldig mye for seg å insistere på å diskutere det i helimporterte, hyperpolariserte, dårlig forståtte og tilpassede amerikanske termer? Nei, og det skremmer meg at svaret virker mindre innlysende for mange her.

Det som skremmer meg mye mer enn "forsvinnende ytringsfrihet" er at folk lar seg påvirke av en haug overbetalte, profesjonelle svindlere på TV i Amerika, og lar disse diktere forholdene for samfunnsnormer og måten vi diskuterer på over hele verden. Politisk "diskurs" i amerikansk stil er et virus.
Sist endret av robhol; 1. april 2023 kl. 11:14.
Sensurering av bøker og kunst da? Er det ting vi får lov til å bli irritert over?
Enig med Robhol. Legg til alternativet "det er en overdrevet fare skapt av medier og sosiale medier" så hadde den fått en stemme fra meg.

Har folk her engang møtt folk som representerer synet de busemennene dere blir foret på nett?

Har vanket rundt i studentmiljøer i Oslo og andre mer alternative miljøer og aldri møtt noen med sterkere "woke" meninger enn å være mot rasisme, over gjennomsnittet interessert i feminisme, pro LGBT eller veldig miljøopptatt. Og i de fleste tilfellene der så er de ikke militante om det - men kanskje litt mer frempå og interessert i å løfte det i en samtale. Om jeg ikke har engasjert i det så har ikke de temaene fortsatt.

Ikke glem at dere ser det verste av det verste på nett. Sinne og ingroups/out groups er et av de mest effektive måtene å drive trafikk og engasjement på nett. Dette vet både nettaviser, "influensere" og spesielt algoritmene til disse plattformene.

Slapp av folk, det finnes ikke nok ekte folk som ønsker å tillate transseksuelle å delta i profesjonell idrett, eller hva enn en kontroversiell minoritet av en minoritet mener som som skaffer 99.9999% av spredningen sin via rageclicks fra meningsmotstandere.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Sensurering av bøker og kunst da? Er det ting vi får lov til å bli irritert over?
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som sier du ikke får lov til å irritere deg over det, kjære deg. Jeg irriterer meg personlig mer over politisk motivert sipping om "wokeness" fordi det uforanderlig går fra "var dette maleriet egentlig nødvendig å ta ned" til mildt sagt andre betraktninger, og folk med disse betraktningene kunne hatt baller til å være oppriktige om dem.

Da en del saker ville vært interessante å diskutere uten å slavisk følge Fox News-spilleregler av aller mest retarderte skuffe, eller late som om man diskuterer helt andre ting, er det småirriterende at alle som "vil diskutere" hiver seg hver eneste gang det blir gjort klart at slike taktikker ikke er velkomne.

Når folk derimot har tenkt til å diskutere kritisk viktige samfunnsspørsmål, gjør de som regel det med litt mer innsats enn å ramse opp noen hundefløyteaktige stikkord og "tilfeldigvis" ha en megafon klar for å kunne hyle veldig høyt om den angivelige kneblingen man møter. Slik jeg for så vidt har gjort et nummer ut av å påpeke alle de siste gangene det har skjedd, med innstendige oppfordringer om å bare legge igjen De Amerikanske Tilstandene utenfor. Fortsatt ikke skjedd, men jeg har tru'a.
Sist endret av robhol; 1. april 2023 kl. 12:19.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Lurer på åssen jeg hadde vært som person om jeg hadde hatt 0 innflytelse fra internet... Vet ærlig talt ikke om det hadde vært for det bedre eller ikke. Tror det er noe mange ikke tenker over, og jeg tror ærlig at kontrastene hadde vært betydelige også
Vis hele sitatet...
Jeg vil i allefall si det var bedre før, folk fant på mye mer, folk virka generelt gladere, gatene i nabolagene var fulle av unger, vi bygde trehytter rundt om kring, laga miniski bakke på plenen til 3 naboer. Jeg er svært glad de 10 første årene i livet mitt, var før internett

Hva er meste parten av det du får flasha i tryne på inett ? Går du inn på en eller annen nettavis, så er det 15saker om kriger og drap rundt i verden, 4 saker om barnevoldtekt i ett land man knapt har hørt om, folk protesterer i Norge pga noe som skjer på motsatt side av jordkloden. Så kan vi begynne og se åssen bloggere påvirker folk, det er jo faktisk helt sykt hvordan bloggere påvirker, bare se på fanboysa til Tate, se hvordan damene påvirker hverandre, nå skal jo damene være mer macho enn mannfolka, for ikke å snakke om overvåkninga som skjer globalt nå, man kan ikke gå mange meterne uten at man har blitt filma eller tracka av en eller annen app. Privat liv finnes ikke mer

Men det er svært mye posetivt med inett også, det har hvertfall gjort ting mye enklere, man har tilgang på all verdens informasjon iløpet av sekunder hvis man bruker det på rett måte

Nå er alt bare ett Google søk unna, nesten uansett hva man lurer på

Til alle de yngre: tenk hvordan det var og være 14år på fylla, uten og være redd for at noen tok bilder eller film og la det på nett når man driter seg ut.
Sist endret av Båtbåtbåt; 1. april 2023 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er da ingen som sier du ikke får lov til å irritere deg over det, kjære deg. Jeg irriterer meg personlig mer over politisk motivert sipping om "wokeness" fordi det uforanderlig går fra "var dette maleriet egentlig nødvendig å ta ned" til mildt sagt andre betraktninger, og folk med disse betraktningene kunne hatt baller til å være oppriktige om dem.

Da en del saker ville vært interessante å diskutere uten å slavisk følge Fox News-spilleregler av aller mest retarderte skuffe, eller late som om man diskuterer helt andre ting, er det småirriterende at alle som "vil diskutere" hiver seg hver eneste gang det blir gjort klart at slike taktikker ikke er velkomne.

Når folk derimot har tenkt til å diskutere kritisk viktige samfunnsspørsmål, gjør de som regel det med litt mer innsats enn å ramse opp noen hundefløyteaktige stikkord og "tilfeldigvis" ha en megafon klar for å kunne hyle veldig høyt om den angivelige kneblingen man møter. Slik jeg for så vidt har gjort et nummer ut av å påpeke alle de siste gangene det har skjedd, med innstendige oppfordringer om å bare legge igjen De Amerikanske Tilstandene utenfor. Fortsatt ikke skjedd, men jeg har tru'a.
Vis hele sitatet...
Når småjenter ikke får lov til å flette håret sitt i syden uten å bli kalt rasistiske, når det er transfobisk å mene at det kun finnes 2 kjønn og når man ikke kan synge om at man ønsker seg en kone som kan lage vårruller må det være lov å "sippe", spør du meg.
Sist endret av Askar; 1. april 2023 kl. 17:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Askar Vis innlegg
Når småjenter ikke får lov til å flette håret sitt i syden uten å bli kalt rasistiske, når det er transfobisk å mene at det kun finnes 2 kjønn og når man ikke kan synge om at man ønsker seg en kone som kan lage vårruller må det være lov å "sippe", spør du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne kastet bort masse tid på å prøve å finne ut hva poenget ditt egentlig er, eller hvorfor det er relevant, men... næh. Hvis hovedpoenget ditt er "fLeTtInG Av sMåJeNtEr i sYdEn" og at transfobi er transfobisk, må du nesten bare ha lykke til videre.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg kunne kastet bort masse tid på å prøve å finne ut hva poenget ditt egentlig er, eller hvorfor det er relevant, men... næh. Hvis hovedpoenget ditt er "fLeTtInG Av sMåJeNtEr i sYdEn" og at transfobi er transfobisk, må du nesten bare ha lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at woke og kanselleringskulturen faktisk er et mer omfattende problem enn det du skal ha det til…
Slik jeg har skjønt det, så vil «woke» bevegelsen kansellere de intolerante grupperingene som ønsker totalitær makt for sin inngruppe. Altså, vær intolerant mot de intolerante er logikken. En ironi i seg sjæl.

Tl;dr: demokratiet er bullshit.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Fuck woke. Det er for folk som har lite å finne på, og som elsker å fortelle andre hva de skal og ikke skal gjøre.
Revklo's Avatar
Trådstarter
Noen som vet om det er mulig å legge til et til avstemmingsvalg?
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg kunne kastet bort masse tid på å prøve å finne ut hva poenget ditt egentlig er, eller hvorfor det er relevant, men... næh. Hvis hovedpoenget ditt er "fLeTtInG Av sMåJeNtEr i sYdEn" og at transfobi er transfobisk, må du nesten bare ha lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Glimrende argumentasjon. Du kan innkassere dine 10 velfortjente WokePoeng ved å logge inn på din profil på Hersketeknikk.no
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Glimrende argumentasjon. Du kan innkassere dine 10 velfortjente WokePoeng ved å logge inn på din profil på Hersketeknikk.no
Vis hele sitatet...
Du har helt rett og jeg legger meg paddeflat - "jenter i Syden" uten fnugg av substans eller substansiering er selvsagt toppen av argumentasjon, i likhet med ditt eget innlegg. Med utgangspunkt i den mengden konstruktiv informasjon som kommer ut ifra dette, må jeg bare bøye meg i støvet.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du har helt rett og jeg legger meg paddeflat - "jenter i Syden" uten fnugg av substans eller substansiering er selvsagt toppen av argumentasjon, i likhet med ditt eget innlegg. Med utgangspunkt i den mengden konstruktiv informasjon som kommer ut ifra dette, må jeg bare bøye meg i støvet.
Vis hele sitatet...
Det handler om noe så grunnleggende som at alle bør få ha håret sitt akkurat som de vil uten at det skal være "kulturell appropriasjon"
Jeg biter agnet og fortsetter diskusjonen jeg. Skjønner godt at Robhol ikke gidder fordi det tok seriøst Askar 2 minutter å skrive en tullete post, og det tok meg ~45 minutter å undersøke den. Som er et fundamentalt problem men kommunikasjon. En kan si 50 usannheter på tiden det tar å undersøke 1.

Både jeg og Robhol etterspør konkrete eksempler på problematiske kanselleringer av "Woke". Da kan sak diskuteres og ikke "Woke busemenn". Jeg tar det Askar delte.

Når småjenter ikke får lov til å flette håret sitt i syden uten å bli kalt rasistiske
Vis hele sitatet...
Sak: https://p3.no/meninger/mening/36f403...6-235debd3e20e

Realitet: En 24-åring skriver en skækk meningsartikkel på NRK P3. Literally det samme som en "Si ;D" fra Aftenposten. Den er tilbakestående og hun får gjennomgå for det på sosiale medier. Dette er en mening, ingen har blitt kansellert. Det finnes mange folk som har tilbakestående meninger. Tror du at en eneste norsk jente har blitt kalt rasistisk for fletter i syden?

Dette et så svakt eksempel på kansellering. Ingen har kansellert noen, annet enn kanskje hu kjerringa der som har kansellert jobbtilbud for seg selv i fremtiden.


når man ikke kan synge om at man ønsker seg en kone som kan lage vårruller
Vis hele sitatet...
Sak: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/...verdagsrasisme

Realitet: En litt spenstig dame er uenig med en låtskriver og deler tankene sine i en Facebook gruppe med ~350 medlemmer. https://www.facebook.com/groups/3081745668586211. Nyhetsredaktører i VG ser at dette er en sak meningsmotstandere vil klikke vinkel på i sosiale medier. Den får 40 kommentarer på Reddit og blir nevnt i et par blogspam nettsider. Ikke stort til kansellering.


transfobisk å mene at det kun finnes 2 kjønn
Vis hele sitatet...
Denne gidder jeg ikke ta engang. Det er ikke en enkeltsak. Kom gjerne med konkrete eksempler der folk har blitt kansellert for denne meningen. Fint om du gjør litt research og, det er du som kommer med påstander.


må det være lov å "sippe", spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du sipper av at to tullinger har en annen mening enn deg og får litt mediedekning fordi innholdsprodusenter vet at folk som deg engasjerer med det så anbefaler jeg at du kontakter en psykolog eller kutter ut nettaviser. Det er ikke sunt å gå rundt å irritere seg over slikt.


Og siden jeg er i gang tar jeg en sak som dukket opp i nyhetsbildet i det siste. Bare for lættis. Fordi det er sikkert en del folk som har hørt om denne saken, og lagt det i tankekartet sitt over eksempler over "wokeness".

Sak: Norsk film "kansellert" i Berlin.
https://www.nrk.no/kultur/berlinalen...age-1.16308960

Realitet: En organisasjon mente at barnefilmen "Helt Super" var rasistisk og klagde inn saken til filmfestivalen i Berlin. Men faktumet er at klagen ble tatt i mot men filmen ble vist flere ganger ila. festival. Filmen ble ikke "kansellert". Tvert i mot så ble ARTEF, organisasjonen som åpnet klagen "kansellert" av norsk filminstitutt og de trakk støtten sin til dem. Det var et jævla teit handling og de har fått såpass mye backlash fra det at de har en notis på forsiden sin som forsvarer seg selv. En av direktørene av ARTEM trakk seg også noen uker siden. Medier har plukket dette opp som en kansellering, men realiteten er det motsatte.

https://www.rnd.de/kultur/berlinale-...T7FVPMLJE.html
https://www.vg.no/rampelys/film/i/Q7...toer-trakk-seg

Jeg syntes dette er et godt eksempel på en annen mekanisme på internett. Den første saken er engasjerende - den fikk folk med seg fordi det er helt "WTF". Oppfølgningene har få fått med seg siden det er ikke like emosjenellt og har mindre spredningspotensiale.


TL;DR
1. Alle kan publisere informasjon på nett.
2. De mest ekstreme eksemplene deles og republiseres mest fordi det er emosjonelt og skaper klikk/inntekt.
3. Folk leser ikke dypt i sakene (gjerne bare tittelen eller korte artikler på nettaviser). Det er ingen måte å holde seg oppdatert over tid.
4. Folk kategoriserer løse narrative (Antirasisme, LGBT+, inn i et større narrativ (Woke).
5. Folk klikker vinkel av at alle kan publisere informasjon på nett.

Kildekritikk og nettvett folkens. Livet blir bedre om du ikke irriterer deg over dumme utsagn på nett.

Del gjerne flere saker. Om vi er i ferd med å faktisk selvsensurere samfunnet vårt så er et seriøst problem som burde tas tak i. Men disse sakene her er ikke-saker og hjelper ikke saken deres.
Sist endret av Vekst; 2. april 2023 kl. 22:10.
Ser ikke problemet med "woke, og kansellering". Om jeg sier noe stygt, og forkastelig om folke gruppe X, i all offentlighet. Så er vel det eneste rette at det får sosiale konsekvenser, om ikke juridiske konsekvenser. Det vil alltid være folk som setter ting på spissen, og folk som feiltolker saker med vilje, men disse sakene er ofte "ikke saker".
Jeg gjør mitt beste for å ikke kjøpe ting fra Nestle, pga deres forferdelige måte å tjene penger på.
På samme måte som jeg tenker at Atle Antonsen fortjente all kritikken han fikk (han slapp litt billig).

Ser at Vekst har skrevet det mye bedre en jeg kan drømme om.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Vekst Vis innlegg
Både jeg og Robhol etterspør konkrete eksempler på problematiske kanselleringer av "Woke". Da kan sak diskuteres og ikke "Woke busemenn". Jeg tar det Askar delte.
Vis hele sitatet...
Du argumenterer som om Askar har hevdet å beskrive eksempler på kansellering. Jeg kan ikke se at dette er tilfellet i innlegget.

Sitat av Vekst Vis innlegg
Realitet: En 24-åring skriver en skækk meningsartikkel på NRK P3. Literally det samme som en "Si ;D" fra Aftenposten. Den er tilbakestående og hun får gjennomgå for det på sosiale medier. Dette er en mening, ingen har blitt kansellert. Det finnes mange folk som har tilbakestående meninger. Tror du at en eneste norsk jente har blitt kalt rasistisk for fletter i syden?

Dette et så svakt eksempel på kansellering. Ingen har kansellert noen, annet enn kanskje hu kjerringa der som har kansellert jobbtilbud for seg selv i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er ikke hevdet en påstand om kansellering, det er hevdet at enkelte frisyrer i kombinasjon med enkelte hudfarger regnes som rasisme og/eller "kulturell appropriasjon".
Dette er for så vidt en påstand det burde være helt å svare ut uten å blande inn kansellering, noe som muligens også ville ha lagt grunnlaget for en mer redelig debatt. Men du fortsetter å henge deg opp i kanselleringsbegrepet; kan det være du blander Askar med andre debattanter?

Sitat av Vekst Vis innlegg
Denne gidder jeg ikke ta engang. Det er ikke en enkeltsak. Kom gjerne med konkrete eksempler der folk har blitt kansellert for denne meningen. Fint om du gjør litt research og, det er du som kommer med påstander.
Vis hele sitatet...
Dette er altså svaret ditt på denne teksten:
Sitat av Askar Vis innlegg
når det er transfobisk å mene at det kun finnes 2 kjønn(...)
Vis hele sitatet...
Forøvrig en tekst Robhol elegant parerer med at "transfobisk er transfobisk". Meg bekjent bør det være mulig for en debattant å mene at det kun finnes 2 kjønn uten at debattanten nødvendigvis er en transfob. Men denne muligheten utelukkes på direkten, uten noe videre redegjørelse for hvorfor det eventuelt skulle være slik. Sånn sett bekrefter på mange måter Robhol Askar sin påstand, noe som etter min vurdering sikkert ikke var meningen.

Sitat av Vekst Vis innlegg
Hvis du sipper av at to tullinger har en annen mening enn deg og får litt mediedekning fordi innholdsprodusenter vet at folk som deg engasjerer med det så anbefaler jeg at du kontakter en psykolog eller kutter ut nettaviser. Det er ikke sunt å gå rundt å irritere seg over slikt.
Vis hele sitatet...
Og her oversetter du elegant innlegget til en kontekst som bedre passer ditt narrativ, samt at du topper det hele med en anbefaling om å kontakte psykolog. Jeg tenker at dette slett ikke burde være nødvendig, du fremstår som en belest og intelligent debattant i det store og hele, men med denne vinklingen får jeg inntrykket av at du er mer interessert i å rakke ned på meningsmotstandere enn å faktisk debattere sak. Noe som dessverre er et gjennomgående grep som benyttes av begge sider i debatter som omhandler dette temaet.
Nå skal jeg også være redelig nok til å beklage mitt eget, lite konstruktive, innlegg til Robhol, det var en utblåsning jeg skrev etter å ha opplevd innlegget som en litt trasig hesketeknikk. Ikke veldig imponerende av meg, jeg skal forsøke å bli bedre =)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Nå skal jeg også være redelig nok til å beklage mitt eget, lite konstruktive, innlegg til Robhol, det var en utblåsning jeg skrev etter å ha opplevd innlegget som en litt trasig hesketeknikk. Ikke veldig imponerende av meg, jeg skal forsøke å bli bedre =)
Vis hele sitatet...
Takk, men ikke nødvendig. Det er kanskje en tanke utleverende, men gjør da ikke meg noe.

Hvis du synes det er en trasig hersketeknikk å påpeke at argumenter er verdiløse, irrelevante, eller verdiløse og irrelevante, så er det helt opp til deg.
Jeg synes det er trasige hersketeknikker å spamme den samme saken opp og ned hele tiden, ignorere alle forsøk på redelig og noenlunde oppegående diskusjon, og så hykle, pisse og bære seg om hvor uvillige alle andre er til å diskutere.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Du argumenterer som om Askar har hevdet å beskrive eksempler på kansellering. Jeg kan ikke se at dette er tilfellet i innlegget.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at et direkte sitat med et direkte svar nok betyr at det var meg vedkommende snakket til, og at det derfor var tenkt å være relevant til diskusjonen.

Tråden handler om det angivelig dramatiske samfunnsproblemet "wokehet". Jeg uttrykker min frustrasjon over enda en totalt innholdsløs, unyansert, dårlig reflektert, omtrent garantert uredelig, dydssignaliserende, soapboxende, hundefløytende shitpost.
Hvorfor? Blant annet fordi den ikke forklarer noe om hva den mener er woke, hvorfor det er et problem, hvorfor OP tror dette og hva de baserer det på, hva som tilsier at "vi holder på å miste ytringsfriheten", og en rekke andre spørsmål som burde vært innlysende, eller i hvert fall mulige å gi oppegående svar på.

Som svar på dette får jeg "jenter/hårsveiser i syden og blabla to kjønn", som refererer til en overengasjert jentunge i P3 (og ikke, f.eks., en representativ meningsmåling i samfunnet) og et mildt sagt kontroversielt emne* som heller ikke er klart relevant. Hvis dette er glimrende poeng, superinnlysende relevante og apropos i diskusjonen, så må jeg nesten få en detaljert forklaring - beklager, jeg ser det ikke.

Det er noe småmorsomt her i at jeg personlig også har noen reservasjoner rundt enkelte former for/utslag av "woke", men jeg kommer virkelig faenmeg aldri langt nok til å kunne diskutere dem i noen av disse trådene - jeg rekker det ikke! Ved første tegn til at man ikke allerede stilltiende aksepterer premisset om at woke-monsteret spiser oss alle (for eksempel ved å spørre hva det betyr), blir man forutsigbart nok stemplet som "woke" og drukner i hersketeknikker, svada og tom retorikk - gjerne om intoleranse for andres meninger eller "fakta og logikk".

(* Når det gjelder trans-debatten er den noe som med fordel kan tas, men jeg rører den ikke med ei 3 meters ildtang når den er en klar avsporing, i en debatt som er umulig å holde saklig i utgangspunktet. )
Sist endret av robhol; 4. april 2023 kl. 15:07.
Gode poeng. Jeg liker hvordan du diskuterer dette. Kan si meg enig i det meste. Men jeg mener oppriktig at om du er en som hisser deg opp over ting du leser på internett burde du vurdere en psykolog. Det kan hende at det ble et større fokus på kansellering enn det burde være men det har med spørsmålet og vinklingen til denne tråden å gjøre. Jeg beklager på forhånd at jeg ikke svarer saken, men jeg håper at du skjønner poenget mitt videre.

Og her oversetter du elegant innlegget til en kontekst som bedre passer ditt narrativ.
Vis hele sitatet...
Og der er det viktige her. "Narrativ". Jeg tror utfordringen her er at "Woke" narrativet i seg selv er et ekstremt ladet og uproduktivt narrativ. Jeg tror også det er det Robhol og andre her også reagerer på.

Når en etterspør en redelig debatt om "woke og kanselleringskultur" så er rammen for diskusjonen allerede satt til å være uproduktiv og om folk er oppriktig interessert i å ha en ikke-ensidig debatt om det så mener jeg at utgangspunktet må endres.

Ikke feiltolk meg med denne sammenligningen jeg mener oppriktig ikke å kalle folk som er mot "woke" nazister, men dette spørsmålet er sammenlignbart med debattspørsmålet "Hva tenker du om jødeproblemet?". Spørsmålet har allerede etablert at jøder er et problem og tar med seg masser av tankegods og fordommer i debatten fra startgropa.

"Hva tenker du om "woke" og kanselleringskulturen?" gjør det samme. Woke og kansellering er allmenn akseptert som uønsket attributter av alle fra ytterst til høyre til ytterst til venstre av det politiske spekteret.

Men enda verre så er ikke engang subjektet definert. I forhold til "Jødespørsmålet" så kan jøder kan komme med en motstemme og si "Hva faen". Men i "Woke" debatten så finnes det ikke motstemmer. Fordi det finnes ikke folk som identifiserer seg som "Woke". Ingen er villige til å ta den kampen. Om du gjør en spørreundersøkelse på gata finner ingen som svarer at de er "Woke" (minus noe ironi kanskje).

Spørsmålet i seg selv inviterer til et ekkokammer sirkelrunk av enighet.

Fordi det ikke har blitt gjort enda, så forsøker jeg meg på å definere hvem som er "woke". Jeg tar gjerne i mot innspill til en annen definisjon. Så vidt jeg har skjønt "Woke" begrepet er at det er en samlebetegnelse på alle slags progressiv politiske meninger (gjerne de mest ekstreme eksemplene). Feminister, anti-rasister, anti-fascister, miljøvernforkjempere. Alle kan og blir stemplet som "Woke" - spesielt om de gjør noe ekstremt. "Woke" er en merkelapp ofte brukt av konservative stemmer for å kritisere progressiv politikk dratt rett fra katastrofen som er amerikansk politisk retorikk. Jeg har aldri sett et eksempel der noen stemples som "Woke" uten at det er progressiv politiske budskap bak det, men kom gjerne med moteksempler. Det brukes også innen underholdning uten stort eksplisitt eller implisitt politisk motiv bak det - og helt ærlig er det ganske lættis (Hugh Mungus). Men det er et dårlig utgangspunkt for en samfunnsdebatt.

Dette gjør utgangspunktet for debatten ladet. Ingen feminister, miljøvernsforkjempere, LGBT+ forkjempere har lyst til å hoppe inn i en diskusjon om "Woke" hvor de blir assosiert med Hugh Mungus dama eller folk som limer seg til vegger av håpløse grunner.

Vil dere diskuterer "Woke" i et miljø som ikke blir et ekkokammer så må diskusjonen reframes. Og i min mening så beviser pollen i denne tråden akkurat dette. Nesten ingen er for "Woke" politikk, men veldig mange folk er i mot.

Nå er ikke dette min tråd, og jeg vet egentlig ikke helt hva det er dere vil diskutere, men kan jeg foreslå spørsmålet "Hva syntes dere om at progressive snakker ut om saker de syntes er viktig (selv om det er teit)?". Eller enda bedre om det blir mer sakspesifikt. "Hva syntes dere om begrepet kulturell appropriasjon i konteksten bunad?".

Derfor er det flere motsvar hvor folk angriper narrativet til spørsmålet og spør om konkrete saker. Derfor trygler vi om noe håndfast. Derfor angriper jeg og Robhol spørsmålet.

Premisset for debatten er i seg feilaktig, og at det ikke er innlysende for "Anti-woke" siden viser til hvor polarisert medielandskapet vårt er.

Jeg siterer første posten til Robhol. Han er litt spissere enn det jeg hadde vært men gir dette mer mening nå?

Igjen? Og jeg mener ikke "dette emnet, igjen??", men dette emnet, fremstilt på akkurat denne måten, med akkurat denne vinklingen.

Er det et viktig samfunnsspørsmål hvor "woke" man bør være, og hvilke konsekvenser det får når man tråkker kraftig nok i salaten? Åpenlyst ja.

Har det veldig mye for seg å insistere på å diskutere det i helimporterte, hyperpolariserte, dårlig forståtte og tilpassede amerikanske termer? Nei, og det skremmer meg at svaret virker mindre innlysende for mange her.
Vis hele sitatet...
Og det er litt trist å si det. Men jeg er ikke woke. Jeg er ikke en feminist. Jeg gir litt faen i transer. Jeg bryr meg sånn passe om miljø. Men jeg bryr meg om diskurs på nett. Ila. noen dager kommer jeg til å poste en ny tråd med en annen vinkling på dette spørsmålet. Kanskje det blir et mer produktivt utgangspunkt.
Sist endret av Vekst; 4. april 2023 kl. 16:19.
Revklo's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
hvorfor OP tror dette og hva de baserer det på, hva som tilsier at "vi holder på å miste ytringsfriheten", og en rekke andre spørsmål som burde vært innlysende, eller i hvert fall mulige å gi oppegående svar på.

Vis hele sitatet...
Jeg har holdt meg nøytral i diskusjonen. Jeg har heller aldri sagt at vi holder på å miste ytringsfriheten...

Spørsmålet i innlegget mitt om ytringsfriheten er i fare er ganske så relevant til emnet. Det betyr ikke at jeg mener at den er det, jeg laget denne tråden kun for å høre deres meninger om woke og kanselleringskulturen. Ikke for å fremme min egen.
Sist endret av Revklo; 4. april 2023 kl. 16:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Revklo Vis innlegg
Jeg har holdt meg nøytral i diskusjonen. Jeg har heller aldri sagt at vi holder på å miste ytringsfriheten...

Spørsmålet i innlegget mitt om ytringsfriheten er i fare er ganske så relevant til emnet. Det betyr ikke at jeg mener at den er det, jeg laget denne tråden kun for å høre deres meninger om woke og kanselleringskulturen. Ikke for å fremme min egen.
Vis hele sitatet...
Hah. Nei, du har ikke vært nøytral. Det vet du godt. Åpningsinnlegget ditt - som du fortsatt ikke har utdypet eller underbygget på noen som helst måte - har en slagside verden ikke har sett siden Titanic. Og jo, du har hintet til at ytringsfriheten er "i fare" i OP, ikke drit deg ut.

Sitat av Askar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så lettvint, da slipper du jo å argumentere selv!
Revklo's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Hah. Nei, du har ikke vært nøytral. Det vet du godt. Åpningsinnlegget ditt - som du fortsatt ikke har utdypet eller underbygget på noen som helst måte - har en slagside verden ikke har sett siden Titanic. Og jo, du har hintet til at ytringsfriheten er "i fare" i OP, ikke drit deg ut.



Så lettvint, da slipper du jo å argumentere selv!
Vis hele sitatet...
Det var kanskje en smule dårlig formulert og skrevet i åpningsinnligget, den tar jeg.

Men det er jo ingen tvil om at anti-wokere har argumentert for og vært bekymret for at ytringsfriheten vår blir innskrenket av woke. Ikke at jeg er enig i det men det er noe jeg hører gå igjen en del, derfor valgte jeg å spørre om det er noe folk mener i åpningsinnlegget
Sist endret av Revklo; 4. april 2023 kl. 20:22.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Hah. Nei, du har ikke vært nøytral. Det vet du godt. Åpningsinnlegget ditt - som du fortsatt ikke har utdypet eller underbygget på noen som helst måte - har en slagside verden ikke har sett siden Titanic. Og jo, du har hintet til at ytringsfriheten er "i fare" i OP, ikke drit deg ut.



Så lettvint, da slipper du jo å argumentere selv!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe problem med å se at trådstarter har vært nøytral fra start...
Sitat av Revklo Vis innlegg
Hva tenker folket her på freak om "woke" og kanselleringskulturen?
Vis hele sitatet...
Det er idiotisk og kontraproduktivt. De som prøver seg på det, burde lese seg opp på Streisand effect.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Er ytringsfriheten vår i fare?
Vis hele sitatet...
Nei. Folk har til enhver tid så lenge vi har hatt ytringsfrihet holdt på som "woke" delen gjør. Noen pga. kristendom, andre pga. islam, og andre igjen pga. andre grunner. Heldigvis er folk flest ikke komplette idioter, og synes de kan ta valg selv.

Sitat av Vekst Vis innlegg
Har folk her engang møtt folk som representerer synet de busemennene dere blir foret på nett?
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg, og hun var intet mindre enn folkevalgt. Dette er selvfølgelig bare en anekdote, men hun påsto kvinner tjener 87% av hva en mann tjener, helt uavhengig av valg en selv tar(Harvard sier noe annet). I tillegg hadde hun nådegavens frekkhet til å påstå at de som motsa henne(jeg oppga flere kilder enn Harvard) på dette også åpenbart stemte FRP, var rasister og benektet klimaendringer. Disse individene finnes, men det er rimelig langt imellom de, og følgelig ingen fare. Jeg vil tro antallet fra interwebs trollfabrikkene til person i virkeligheten er noe sånt som 1000:1, uten at det er noe annet enn finger-i-været estimat.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg

Nei. Folk har til enhver tid så lenge vi har hatt ytringsfrihet holdt på som "woke" delen gjør. Noen pga. kristendom, andre pga. islam, og andre igjen pga. andre grunner. Heldigvis er folk flest ikke komplette idioter, og synes de kan ta valg selv.
Vis hele sitatet...
Har ikke Canada innført en lov som sier at du bruke "riktig" pronomen når du snakker om/til folk? Med riktig menes altså hva personen selv foretrekker. JP er jo smått misfornøyd med dette.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Har ikke Canada innført en lov som sier at du bruke "riktig" pronomen når du snakker om/til folk? Med riktig menes altså hva personen selv foretrekker. JP er jo smått misfornøyd med dette.
Vis hele sitatet...
Hva han mener er totalt irrelevant. Host opp en link til lovgivningen, og så tar vi det derfra. Jeg gidder ikke diskutere din gjengivelse av en annen manns mening om en lov.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva han mener er totalt irrelevant. Host opp en link til lovgivningen, og så tar vi det derfra. Jeg gidder ikke diskutere din gjengivelse av en annen manns mening om en lov.
Vis hele sitatet...
Prøvde ikke å fornærme deg, mente bare at det var et lite tegn på at ytringsfriheten faktisk kan være truet. Glem at jeg sa noe
Sitat av Skinny Vis innlegg
Prøvde ikke å fornærme deg, mente bare at det var et lite tegn på at ytringsfriheten faktisk kan være truet. Glem at jeg sa noe
Vis hele sitatet...
På ingen måte fornærmet du meg - jeg bare ønsker at du sjekker opp kildene på det du siterer, samt deler de med resten av oss. Og følgelig argumenterer utifra de. Fremfor å sitere andre, som er latskap og besswerisser-skap av ypperste klasse.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Prøvde ikke å fornærme deg, mente bare at det var et lite tegn på at ytringsfriheten faktisk kan være truet. Glem at jeg sa noe
Vis hele sitatet...
Er ikke det typisk, å bare hoste opp en påstand uten å kunne backe den opp med kilde(r)?..
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Er ikke det typisk, å bare hoste opp en påstand uten å kunne backe den opp med kilde(r)?..
Vis hele sitatet...
Det var et spørsmål, ikke en påstand...
Sitat av Skinny Vis innlegg
Det var et spørsmål, ikke en påstand...
Vis hele sitatet...
Bill-C16, tror jeg du har fått lese om. Den snakker ikke spesifikt om pronomer men om respekt for transpersoner, religiøse og utviklingshemmede i form av å kriminalisere hat retorikk brukt mot de.

C16 Bill explained
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Bill-C16, tror jeg du har fått lese om. Den snakker ikke spesifikt om pronomer men om respekt for transpersoner, religiøse og utviklingshemmede i form av å kriminalisere hat retorikk brukt mot de.

C16 Bill explained
Vis hele sitatet...
Takk! Det var den jeg tenkte på, ja. Da har jeg tydeligvis misforstått den, unnskyld til alle berørte.

Sitat av Xasma Vis innlegg
På ingen måte fornærmet du meg - jeg bare ønsker at du sjekker opp kildene på det du siterer, samt deler de med resten av oss. Og følgelig argumenterer utifra de. Fremfor å sitere andre, som er latskap og besswerisser-skap av ypperste klasse.
Vis hele sitatet...
Javel, du har sikkert rett.
Som sagt, glem at jeg spurte. Jeg er ikke SÅ glad i å diskutere..
Sist endret av Skinny; 4. april 2023 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Takk! Det var den jeg tenkte på, ja. Da har jeg tydeligvis misforstått den, unnskyld til alle berørte.
Vis hele sitatet...
En ting å merke seg for fremtiden, er at din misforståelse skyldes at Jordan Peterson aktivt har misrepresentert innholdet i denne loven for å pushe sin egen agenda.
Greit å notere seg, så slipper man å bli offer for denne mannens løgner i fremtiden.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis du synes det er en trasig hersketeknikk å påpeke at argumenter er verdiløse, irrelevante, eller verdiløse og irrelevante, så er det helt opp til deg.
Vis hele sitatet...
Det fine med skriftlige debatter er at det er rimelig lett å forholde seg til hva folk faktisk skriver. Sånn sett burde det være overkommelig å ikke basere seg på hva man tror andre debattanter føler eller mener mellom linjene.
Så for å tydeliggjøre det hele; nei jeg er ikke av den formening at det automatisk er en hersketeknikk å påpeke dårlige argumenter. Det jeg derimot opplevde som en hersketeknikk er dette:

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg kunne kastet bort masse tid på å prøve å finne ut hva poenget ditt egentlig er, eller hvorfor det er relevant, men... næh. Hvis hovedpoenget ditt er "fLeTtInG Av sMåJeNtEr i sYdEn" og at transfobi er transfobisk, må du nesten bare ha lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Om du mener vedkommendes argumenter er verdiløse, kunne du med fordel redegjøre for meningene dine. Kvaliteten på debatten = summen av samtlige debattanters bidrag.

Sitat av robhol Vis innlegg
Ved første tegn til at man ikke allerede stilltiende aksepterer premisset om at woke-monsteret spiser oss alle (for eksempel ved å spørre hva det betyr), blir man forutsigbart nok stemplet som "woke" og drukner i hersketeknikker, svada og tom retorikk - gjerne om intoleranse for andres meninger eller "fakta og logikk".
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Be the change you want to see in the world

Sitat av Vekst Vis innlegg
Men i "Woke" debatten så finnes det ikke motstemmer. Fordi det finnes ikke folk som identifiserer seg som "Woke". Ingen er villige til å ta den kampen. Om du gjør en spørreundersøkelse på gata finner ingen som svarer at de er "Woke" (minus noe ironi kanskje).
Vis hele sitatet...
Jeg synes du debatterer godt. Og mens denne debatten har rullet her inne har andre medier vist frem eksempler på at det absolutt finnes folk som identifiserer seg som "woke" OG er villige til å ta den kampen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ene-har-vunnet

Sitat av Vekst Vis innlegg
Men jeg bryr meg om diskurs på nett. Ila. noen dager kommer jeg til å poste en ny tråd med en annen vinkling på dette spørsmålet. Kanskje det blir et mer produktivt utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Godt tiltak, du viser mer konstruktivt initiativ enn det jeg gidder selv, og det respekterer jeg. Jeg ser frem til å lese en tråd som forsøker å løfte denne tematikken til et høyere nivå.
Sist endret av Dialogisk; 5. april 2023 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Det fine med skriftlige debatter er at det er rimelig lett å forholde seg til hva folk faktisk skriver. Sånn sett burde det være overkommelig å ikke basere seg på hva man tror andredebattanter føler eller mener.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du gir det et forsøk. Jeg kan ikke se at du "forholder deg til" noe jeg skriver, med mindre det er for å hakke på alt annet enn det faktiske meningsinnholdet. Jeg har for eksempel allerede forklart nøyaktig hvordan det argumentet var verdiløst.
Sist endret av robhol; 5. april 2023 kl. 14:45.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg kunne kastet bort masse tid på å prøve å finne ut hva poenget ditt egentlig er, eller hvorfor det er relevant, men... næh. Hvis hovedpoenget ditt er "fLeTtInG Av sMåJeNtEr i sYdEn" og at transfobi er transfobisk, må du nesten bare ha lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Så jeg er transfobisk, siden jeg støtter meg på biologi eller hva det heter, når jeg sier det kun finnes 2 kjønn, hankjønn og hunkjønn og at disse ikke kan forandres på

Når arkeologer graver oss opp om 200-500år, ser på skjelettene våre, så driter de i hva folk har kalt seg selv, de ser på fysiske forskjeller på skjelettene for å identifisere hvilke kjønn man var
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Så jeg er transfobisk, siden jeg støtter meg på biologi eller hva det heter, når jeg sier det kun finnes 2 kjønn, hankjønn og hunkjønn og at disse ikke kan forandres på

Når arkeologer graver oss opp om 200-500år, ser på skjelettene våre, så driter de i hva folk har kalt seg selv, de ser på fysiske forskjeller på skjelettene for å identifisere hvilke kjønn man var
Vis hele sitatet...
Nei, du blander kjønn og kjønnsidentitet, å være transfobisk vil være å ha en irrasjonel frykt for personer som ikke er født i den kroppen de føler de er, og derfor nekte folk å identifisere seg som den de er.
Sist endret av Expialidocious; 5. april 2023 kl. 16:29.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Nei, du blander kjønn og kjønnsidentitet, å være transfobisk vil være å ha en irrasjonel frykt for personer som ikke er født i den kroppen de føler de er, og derfor nekte folk å identifisere seg som den de er.
Vis hele sitatet...
Så når jeg sier at dna'n og de fysiske bevisene er viktigere enn følelsene, så er jeg transfobisk ?

Både jeg og politiet er enige om at bevis er det som avgjør, følelsene må legges til siden. Det at jeg argumenterer med at jeg følte den rolls royce'n tilhørte meg, overstyrer ikke beviset at jeg faktisk stjal den