Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 983
Hei, jeg sliter med å få installert windows på en Asus laptop jeg har. Jeg har prøvd en del forskjellig nå, uten hell, og er i grunn tom for ideer.

Jeg får opp minnepinnen i BIOS, men selv om den står som prioritert bootingmedium starter harddisken opp. BIOS'en har også en mulighet til å direkteboote fra USB fra bios, når jeg prøver det blinker skjermen, og returnerer til samme skjermbilde.

Jeg har prøvd å formatere minnepinnen via diskpart og via microsofts "usb installation software". Jeg har prøvd både fat32 og ntfs. Jeg har lastet ned ISO'en på nytt, fra msdn, så filen burde være legit.

Jeg har også prøvd både 32 og 64 bits versjoner av windows 8.

Jeg klarer å boote opp minnepinnen på en annen maskin jeg har, så det virker som det er Asusen som er problemet.

Der er snakk om en Asus ultrabook UX32A, og en USB2.0 minnepinne på 16GB.

Hvis noen av dere har noen tanker er jeg åpen for alt.
Vet ikke om det er relevant men på mitt asus hovedkort (stasjonær) får jeg opp minnepenner 2 ganger i bios, 1 "vanlig" og 1 "efi", om jeg velger "efi" funker det ikke, mens om jeg velger den uten "efi" så funker det.

Sånn ellers så har jeg fulgt denne guiden for å lage en bootbar USB med og kopiert inn alt innholdet i ISO filen inn på pinnen etterpå, men ettersom pinnen din virker på andre PC'er så ligger nok ikke problemet der.
Eneste jeg kommer på som kan hjelpe er å prøve alle USB portene på maskinen, så vidt jeg vet så skal det være 1 USB som ikke det trengs drivere for. Usikker om det hjelper, men er verdt et forsøk da det virker som om du har prøvd alt annet..

Også kan du forresten prøve å se om du har noen hotkey for å boote fra USB. Sist men ikke minst, deaktiver HD i BIOS. (Som i å deaktivere den i boot order)
olli408's Avatar
Trådstarter
takk for svar!

Det viste seg at det var noen BIOS-instillinger som måtte endres.

Hvis noen andre skulle få samme problem så var løsningen å gå inn i bios: Switch to “Boot” and set “Launch CSM” to Enabled. Then switch to “Security” and set “Secure Boot Control” to Disabled.

Kom ikke så alt for mye lenger. Jeg får opp windows-logo når jeg booter fra USB, men etter noen sekunder blir skjermen svart, og gir ikke livstegn på over 5 minutter

Edit2: Jeg har nå prøvd en annen ISO fil. På begge filene får jeg nå opp windows logo, etterfulgt av omtrent 5 minutter svart skjerm, før jeg får en så spesifik blåskjerm som "something went wrong"..

Edit3: Prøvde å installer windows 7 nå, og installeringen henger på "Setup is starting" skjermbildet, men musepekeren virker fortsatt. any ideas?
Sist endret av olli408; 22. juli 2014 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.