Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1603
Har planer om å bygge ett system som kan fortelle når det går folk eller dyr i hagen. Spørsmålet blir da om det går å kjøpe billige lamper med bevegelse sensor og demontere for så å bruke sensorene i hagen. Har tenkt å bygge ett lite panel med lamper som sier noe om hva område det er bevegelse i. Skal også ha ett par IR lyskastere, men de kan jo strengt tatt være manuelle.

Noen som har gjort dette før eller evt. har koplingsskjema?
Det viktigste spørsmålet blir jo hvor stor feiltoleranse ønsker du og hvor allergisk er du mot falske positiver?

Fugler, løv, tåke og annet pjatt vil fort kunne utløse rene bevegelsessensorer. Ønsker du å unngå dette må du inn mer systemer som kan drive mønstergjenkjenning.

Å tune reine bevegelsessensor til å kun ta store objekter er vanskelig.
jeg vile nok heller kjøpt billig kamera på dealexstream + sånn usb for bilde inne på pc'en, så bare sette opp "zoner" som trigger en utgang i video programet på pc'en din.
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg vile nok heller kjøpt billig kamera på dealexstream + sånn usb for bilde inne på pc'en, så bare sette opp "zoner" som trigger en utgang i video programet på pc'en din.
Vis hele sitatet...
Vil det fungere omtrent på samme måte som bevegelsesensoren på denne bil telleren?
Hele poenget er at jeg får beskjed på ett diodepanel eller en lyspære når det er aktivitet i hagen. Om 50% er feil pga. løv og rusk betyr ikke noe. Trenger ikke telle.
du sier ikke noe om hvor stor hagen er, men hvis det er litt "luket" hva med å teste ultralyd sensor.
http://www.instructables.com/id/Bath...Automatic-Swi/

noe som dette, bare med bevegelsesdetektorer?
Sist endret av VivaLatrina; 22. november 2009 kl. 18:52.
Vell, hagen er kanskje 250m2. Tenkte det var greit å dekke de mest sannsynlige stedene med flere sensorer. Ultradlyd greiene vet jeg ikke hvordan funker.
Har tenkt å spandere ca 3000-4000 kroner på dette her. Utstyret bør være portabelt.
du kan jo prøve det her da, Animal Detector
Sitat av Brulte Vis innlegg
Vell, hagen er kanskje 250m2. Tenkte det var greit å dekke de mest sannsynlige stedene med flere sensorer. Ultradlyd greiene vet jeg ikke hvordan funker.
Har tenkt å spandere ca 3000-4000 kroner på dette her. Utstyret bør være portabelt.
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hvor mye dødsoner du har pga trær og busker, så dekker du lett dette arealet med noen PIR-detektorer. En slik detektor reagerer når noe med en annerledes varmesignatur beveger seg i avfølingsområdet.

Monter slike detektorer på jordspyd med stolpe og litt værsikring mot direkte regn, så har du et rimelig og portabelt system.

Utgangen fra slike detektorer er som regel både N.C og N.O, så det er veldig lett å få noe til å lyse i andre enden av kabelen. Et 12V gel blybatteri på 10Ah holder liv i mange slike detektorer i dagevis. Med felles jordkobling, en motstand og en lysdiode så har du systemet ditt. Flere motstander og lysdioder, så får du en markering pr detektor slik at du kan se hvilken "sone" som det er bevegelse i.

Kjøp blybatteriet på Biltema, og resten på eBay. Haster det kan du prøve gubbdagis også.

http://www.biltema.no/Bil---MC1/Elek.../Blybatterier/
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=55503241

Det finnes trådløse PIR-detektorer også. Men da koster det mer. Og så må de gjerne kobles til en sentral.

Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på hva du skal bruke dette til.
scarecrow
Youtube
denne har verdt midt i blinken for deg.
eller i det minste en inspirasjon.
Det skal brukes mot noen skadedyr på 2 eller 4 bein. Når de kommer fyrer jeg av en ladning med løskrutt. Skal også ha ett ir kamera for å dokumentere.

http://www.youtube.com/watch?v=o5HAG...4D5E6&index=33

Men det med at de er trådløse.... kan jeg bruke pc opp mot dette da?
Sist endret av Brulte; 28. november 2009 kl. 13:11.