Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 7304
Ministry of Love
sptz's Avatar
Gerilja kardio det er en treningsform jeg har sansen for. Siden man trenger ikke allverden av muskler for og se sterk ut vis man har lite fett på kroppen. for og lese mer om Gerilja kardio trykk her
Opprinnelig postet av atomet
ah, må bare si at jeg syns det er morsomt å lese denne tråden... så dere vil gjerne bli muskelbamser hele gjengen? Jaja... jeg gjorde det stort sett omvendt - bryting, klatring og kampsport er tingen dersom du vil ha virkelige muskler, ikke bare sånne overdimensjonerte kjøttkaker

Nei, heller 1 kg steinharde topptrente muskler, enn 2 kg kjøttkaker
Vis hele sitatet...
Definer "virkelige" muskler du atomet.
Huff, frykter jeg fremmstår som sur hver gang jeg skriver noe. Uansett, å si at folk som trener eksplosiv styrke ikke har "ekte" muskler er bare tull! Det kommer jo helt ann på. Spiller man fotball kombinerer man som regel ikke det med 3x8 repper med knebøy med så mye vekt at du bare akkurat klarer å ro det i land. Hvis man derimot vil ha store, sterke lår som kan løfte mye, ja da kan man kjøre knebøy.

Moralen i posten: Prøv å ha litt fortåelse for at ikke alle vil veie under 60 kg og ha overkropp som en unge fordi de vil kunne fullføre ett marathon. Jeg har den største respekt for f.eks. orienteringsløpere da de trener hardt for å oppnå sine mål og jeg ber ikke om noe annet enn at vi som trener med vekter skal slippe alt pissperiket om at vektmuskler er ubrukelige eller rett og slett ikke ekte. (En fyr på treninga kjører hacklift med 600++kg!! Sett og repps vet jeg ikke men det er vel noe i nærheten av 3x8. How's that for real?)

Btw, gjett hvem som skal få six-pack, igjen. Var nettopp på en 2 1/2 månte lang deff som tok litt for mye på Funker detta gerilja-greiene skal sixpacken ALDRI forsvinne igjen!
Dæven! Blir gerilja kardio på meg, gitt! Kjørte nettopp gjennom programmet på ergometersykkel og så mye som jeg svetter nå har jeg ikke svettet siden jeg gikk på karate, det var 35 grader i skyggen og vi kjørte 1 1/2 time med styrketrening og kamp!
greiene er mest for å ikke legge på seg igjen, eller tar jeg helt feil nå?

btw. Selger de samme Kreatin i Norge som i Sverige? Og hvilken bør jeg kjøpe hvis det? (hvis jeg bør ha det i det hele tatt da. Bør jeg helst trene noen uker før jeg begynner å ta det?)

Jeg har litt muskler fra før av, er nesten 2 meter høy (har ikke målt meg, men er ganske lik høyde med de som er 2 meter) og veier 68 kg. Så vet igrunnen ikke helt hva jeg trenger av karbohydrater osv. Å spise masse før man trener, som noen nevner her syns jeg høres rart ut. Vil man ikke bare legge på seg mer hvis man spiser masse. Har tenkt å trene ca.3 ganger uka, for jeg har lest at men egentlig burde ha en hviledag mellom hver treningsøkt, for at musklene skal få tid til å bygge seg opp.

Dere som er så negative til sats (+ andre steder) instrukøter:
Bør jeg ikke spørre han om hva jeg brude spise, hvilket stoff jeg burde ta eller noe, for han vil bare komme med bulshit uansett? eller?
2 meter høy og du veier 68 kg? Var det en skrivefeil eller...? Du må jo trene mens du tar kreatin ellers har du jo ingen nytte av det. Ville egentlig ikke tro det var så fryktelig nødvendig med kreatin hvis du ikke har trent så mye fra før. Konsentrer deg om å gå opp 10-15 kg først, du. Selv veier jeg rundt 72-73 kg men så er jo jeg bare ca 180 cm høy.
Opprinnelig postet av aatne
Definer "virkelige" muskler du atomet.
Vis hele sitatet...
ta en titt på jon rønningen. Ca 1,20 høy (sikkert en liten overdrivelse, men...), veide vel inn på 52 kg eller noe sånt, hvis jeg ikke husker feil, og løfta så vidt jeg husker godt over 100 i benken, f.ex. Er det en grei forklaring av hva jeg mener? Han hadde ikke noen sånne vansinnige berg med muskler, men de han hadde var ekstremt godt trent. Riktignok vinner han jo litt ekstra siden han er såpass liten, men allikevel.

Og haakona eller hva du het - ikke nytte av muskler i dagliglivet? Nei jøss. Har du dame?
Sist endret av atomet; 5. juli 2003 kl. 12:05.
kan du ikke bare lese gamle poster på idrettsforumet og treningsforum? det lærer du veldig mye av!

ja SATS instruktørene vil som regel fortelle deg noe som de bare dikter opp der og da for å virke proffesjonelle.
Opprinnelig postet av atomet

Og haakona eller hva du het - ikke nytte av muskler i dagliglivet? Nei jøss. Har du dame?
Vis hele sitatet...
tror du ikke en kroppsbygger klarer å knulle like bra som en av bryterne dine? jeg tror nok ikke musklene har så mye å si der heller. tror heller ikke vi kommer til å bli enige om dette uansett hvor mye vi diskuterer.
dersom kroppsbyggeren har trent veldig mye utholdenhet så... men utholdenhet er faktisk ikke så dumt det, både når man skal knulle og når man må løpe til jobben fordi man har forsovet seg (tror du dama setter mest pris på et 2-minutters-tøm-og-røm-style-knull, eller et 20-30-minutters hardcore-knull der dama får tid til å komme flere ganger selv også?)
Det har jo NULL med muskler å gjøre, men hvor god man er
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous

Jeg har litt muskler fra før av, er nesten 2 meter høy (har ikke målt meg, men er ganske lik høyde med de som er 2 meter) og veier 68 kg.
Vis hele sitatet...
tipper du er rundt 1.90 eller noe jeg, siden jeg er 1.83 og du ekke så mye høyere, bare et halvt hue :P. og du har ikke så mye muskler at deg gjør noe :P hihihihihi..
Zen: Nei, det var ikke en skrive feil, hvorfor skulle det være det?
Hvorfor i alle dager skal jeg legge på meg 10-15 kilo? Hva er vittsen med det?
Geir, Grunnen til du bør legge på deg litt er at du blir mer normal, ikke en fyrstikk mann... :P omtrent 2m høy og 68 kg, det høres meget dårlig ut, du har ikke grunnlag til å få muskler engang :P Jeg er 180 og veier 75 kg, som jeg mener passer meg fint...
geir, den greia han bestilte fra sverige var sån kreatin greier. bare med mye høyere prosent eller noe enn i norge.
ok. Takk tangaalf! Noen som kjenner til dette produktet? og om det er mye sterkere enn det man får i Norge? Og evnt. ulemper/fordeler det har.
Kreatin gjør deg ikke større over lengre tid. Vannet som binder seg i musklene mens du bruker kreatin vil etterhvert gå ut.
Du vil merke at man etter trening vil føle seg større når man bruker kreatin(mye vann i musklene), men at dette vil avta noen timer senere.

Kreatin inneholder ATP-celler, som fungerer som et brenselstoff.
Når kroppen går tom for glykogen, får man melkesyre. Det er her ATP-cellene strekker til og gjør at du holder ut litt lenger.

Nå er kunnskapen min foreløpig litt rusten på området da det er en stund siden sist, så det er ikke nødvendigvis 100%. Men litt sikker...

Noen som nevnte at kreatin skal gå på dopinglisten, men dette har det jo vært snakk om en stund.. Vi får så se når det eventuelt trår til.

Forøvrig stemmer alt haakoona har skrevet...

Mange påstander om hvordan man skal trene osv. her, men nå har det seg slik at vi har forskjellig kroppstyper og allsidig trening. Finn ut hva som passer best for deg, men som haakoona sier er det også MATEN som gjør deg eventuelt stor og sterk, ikke hva du putter i deg av kosttilskudd. Hvis du nettopp har begynt å trene, eller trent i max ett-to år, vil du ikke ha behov for kosttilskudd om du spiser jevnt og mye.

Dahlbergs ISO WHEY Protein (svensk) er forresten et tilskudd å anbefale, med 90/100g protein..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av makel0s
Geir, Grunnen til du bør legge på deg litt er at du blir mer normal, ikke en fyrstikk mann... :P omtrent 2m høy og 68 kg, det høres meget dårlig ut, du har ikke grunnlag til å få muskler engang :P Jeg er 180 og veier 75 kg, som jeg mener passer meg fint...
Vis hele sitatet...
<--- Fyrstikk mann og trener for større muskler
(Ikke akuratt 2m og 68 kg da men). Selv fyrstikkmenn har grunnlag for større muskler...

Dersom dere så det programmet som gikk på TV2 for en god stund siden om han der som trente for å få en perfekt kropp, han var en skikkelig pinglete fyrstikk gutt, men fy fader for noen muskler han fyren der hadde fått seg...
Ministry of Love
sptz's Avatar
vis du er 200 cm høy og veier 68 så får du en BMI
17.. alt under 20 er undervektige.. Tror du med kan spise så mye protein pulver og karbohydrater du kan få i deg med god sanvitighet..
Acidous du har helt rett, fyrstikkmenn har da grunnlag for større muskler de og. Alle har det, med mindre de har noen spesielle sykdommer da

Veldig mange startet som fyrstikker, så det er håp for oss alle

Spetznaz, jeg er overvektig ifølge BMI, det er ikke akkuat tilfelle, og du bør ikke akkurat følge BMI som noen retningslinje. Men jg er enig, når du er såpass lett så må du spise som bare det om du vil bli større.

Tren hardt, spis MASSE (av det rette!), det er en veldig fin oppskrift på å bli stor.
Jeg er ikke nøyaktig 2 meter da, er vell 1.935 ca.
Når dere mener jeg må spise mer mat. Hva slags mat da? Gå på Macdonalds 5 ganger i uka? Men da får jeg jo bare fett...ikke muskler! Musklene forsvinner bare bak fettet :/
Emp: Er den protein greia ulovlig i norge siden den ikke selges her? Kan den kombineres med kreatin, eller?
Joda alle har grunnlag for å bygge større muskler, men "fyrstikk" menn har MYE vanskeligere for å legge på seg muskelmasse en en som er litt mer "kraftig". spetznaz har helt rett, sluk det du finner av mat (ikke for usunn selvsagt). Da vil du mye lettere og fortere kunne bygge muskler. Kreatinen tror jeg du bør vente litt med, men proteinpulver er det fritt fram med.

Spis mat som f.eks: tunfisk, kylling, ris osv. Søk litt på www.iform.no eller andre sider så finner du sikkert en liste som er litt større en denne.

En ting til, Mcdonalds mat er en meget dårlig ide
(Altfor mye fett i det)
Sist endret av Almighty; 6. juli 2003 kl. 09:22.
King of Spooning
Acidous's Avatar
God ide for større muskler...

Ikke strekke ut etter trening

Greit nok så blir egentlig ikke musklene større, men de blir mer samlet på en plass slik at de ser større ut

[LÆRE PÅ UNGDOMSSKOLEN BULLSHIT]
På ungdomsskolen lærte vi at dersom du ikke strakk ut etter trening fikk du ømme muskler.
Men det er jo bare bullshit! Uttøyningen har ingenting med ømme muskler å gjøre, det er bare for å strekke ut vevet rundt musklene slik at du klarer å bevege deg.
Blir du øm i musklene dagen/tiden etter trening er det bare et tegn på at du ikke har trent lenge nok, etter en stund slutter musklene å bli ømme
[/LÆRE PÅ UNGDOMSSKOLEN BULLSHIT]

Bare måtte få det ut, føler meg lettet nå... Aaah!
Acidous: er vel kanskje noe rett i det. Men jeg pleier nesten aldri å orke å strekke ut etter trening usanett. Borstett hvis jeg er på grensen til krampe da

Almigthy: Jeg vil vell ikke bli noe kraftigere liksom "all over" hvis jeg spiser mer. Vil vell helst samle seg på magen så jeg blir feit.?

Et nytt spørrsmål: Hvis man skal trene optimalt. Hvor ofte bør en da trene i uka? Jeg leste i et blad (tror det var Iform) at man helst skulle ha en vile dag mellom hver treningsøkt, for at musklene skulle få tid til å bygge seg opp. Ellers ville det bare forbrenne sitt eget vev eller noe sånt.... Så hvor ofte, og hvor lenge bør man trene av gangen? Sirkeltrening, 3 runder, med 3x10 eller noe på hvert apperat?

Og en ting til Er dere det best å fyre så mye som mulig på vektene og heller ta 3x5 eller noe? Har hørt at det kan være skadelig for ledd osv. Men man får vel større muskler samlet som en klump liksom, og ikke lange utholdenhets muslker.
tror du får bedre svar på sånne spørsmål på www.idrettsforumet.no og ikke her

du bør starte med et helkroppsprogram , 2-3 ganger i uka.
fyre på så mye som mulig du bør ligge rundt 6-14 reps, etter en stund kan du jo gå ned i reps og opp i vekt om du vil fokusere på styrken. så lenge du har kontakt med muskelen hele veien så trenger du ikke bry deg med hvor mange repetisjoner du tar.
haakoona: Jeg har en post på idrettsforum.no også. Men de svarer ikke så fort som dere. Og virker som det er ganske mange her som har mye peiling. Har fått masse hjelp så langt hvertfall!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous

Et nytt spørrsmål: Hvis man skal trene optimalt. Hvor ofte bør en da trene i uka? Jeg leste i et blad (tror det var Iform) at man helst skulle ha en vile dag mellom hver treningsøkt, for at musklene skulle få tid til å bygge seg opp. Ellers ville det bare forbrenne sitt eget vev eller noe sånt.... Så hvor ofte, og hvor lenge bør man trene av gangen? Sirkeltrening, 3 runder, med 3x10 eller noe på hvert apperat?

Og en ting til Er dere det best å fyre så mye som mulig på vektene og heller ta 3x5 eller noe? Har hørt at det kan være skadelig for ledd osv. Men man får vel større muskler samlet som en klump liksom, og ikke lange utholdenhets muslker.
Vis hele sitatet...
En link til ifrom for masse-økning: http://www.iform.no/trening/masse.shtml

Du kan jo bytte på å trene forskjellige muskler de forskjellige dagene slik at du ikke slapper helt av enkelte dager...
Opprinnelig postet av haakoona
tror du får bedre svar på sånne spørsmål på www.idrettsforumet.no og ikke her

du bør starte med et helkroppsprogram , 2-3 ganger i uka.
fyre på så mye som mulig du bør ligge rundt 6-14 reps, etter en stund kan du jo gå ned i reps og opp i vekt om du vil fokusere på styrken. så lenge du har kontakt med muskelen hele veien så trenger du ikke bry deg med hvor mange repetisjoner du tar.
Vis hele sitatet...
Der er jeg ikke enig. En newb bør holde seg fra 10-12 reps og heller gå ned i anntall reps og opp i belastning gradvis etterhvert som teknikken blir bedre. Hvis man går rett på 5 repper så er det vanskelig og ta seg helt ut fordi man ikke har tenknikken inne helt og ledd og sener får det vanskelig.
Som sagt tidligere vil dette variere fra kropp til kropp, og hvordan forholdene har lagt seg tidligere. Har du ALDRI vært i fysisk bevegelse omtrent, og bestemmer deg for å gå på helsestudio er det anbefalt å starte "lett"..

Dette med uenigheter i trening osv. vil det alltid være. Før på tipsene du får, men ikke legg deg totalt flate for dem. Eksperimenter deg litt frem, men det er anbefalt å starte med de lettere vektene for å så kjenne litt på hva man er god for.

Som aatne også sa er det veldig lurt å kjenne seg frem på de forskjellige øvelsene, og passe på at man utøver dem korrekt. Dette for å unngå skader osv., som lettest oppstår når man er uerfaren og trener galt. NB: VARM OPP!!!

Proteinet jeg skrev om tidligere er etter mine bekjentskaper ikke ulovlig i Norge, dog jeg ikke har sjekket det opp.
Kreatin kan flettes inn uten problem
Har også hørt at nybegynnere (ikke kall det noobs ) skal begynne med litt lettere vekter, og ligge fra 10-15 reps.

Med Kreatin: Er det noen her som har prøvd å trene med kreatin, og uten. Og sett om det egentlig har noen virkning. Jeg fikk noen til å snakke med ærnæringsfysjologene (eller hvordan det skrives) på sykehuset. (Og de har jo peiling, i motsettning til instruktører)
De sa at Kreatin hadde minimal effekt, og at med viss du veier skader du kan få opp mot effekt, var det ikke verdt å ta det. Ingen idrettsutøvere på toppnivå bruker det heller, (de ville jo brukt det hvis det hadde noen effekt) og langrensløpere ville jo også brukt det, hvis det utsatte melkesyra. De sa at det aller viktigste var et solid kosthold, og at det igrunnen ikke fins noen særlige snarveier, utenom veldig sterke og farlige saker da.

Noen kommentarer til dette?
Det som er med kreatin er det legger seg vev i musklene så de straks blir litt større, men noe effekt i utholdenhet er det vel ingen garanti for.

En venn har brukt det i en 3 måneders tid nå, han har trent like mye som meg og fått bedre ressultat. Men det kommer vel av at det kommer cellevev? i musklene så de blir straks litt større.

I helgen bestilte jeg 1,2 kg kreatin, så dere kan jo få høre hva som kom ut av det etter en 2 måneders tid jeg har brukt det
xblast: ja det hadde vært veldig fint kan du ikke skrive litt om du merker noe endring etter noen treninger i nærmeste tid?
ps. Noen som har en mail til noen ernæringfysjologer, så jeg kunne dobbelsjekket infoen
Skal gjøre det, regner med å få det i posten i morgen eller på onsdagen!
Er denne jeg har bestilt om du vil dra noe nytte av det: http://www.nettkost.no/ProductDetail...uctgroup_id=93
Bare så det er sagt, ernæringsfysiologer har samme svaret på alt! "Det er ingen snarveier. Ett godt og variert kosthold er tingen." Problemet er de fleste ernæringsfysiologer ikke trener (i alle fall ikke med vekter). De vet (som regel) også bare det grunnleggende de lærte på skolen som "hva er protein?", "hva er glykemisk index?" og "hvorfor skal vi spise frukt?".

Skal du ha skikkelige råd får du snakke med noen som vet hva de driver med. I de fleste tilfeller vil det å snakke med en ernæringsfysiolog om vekttrening og kosttilskudd være som å snakke med en en bilmekaniker om romfartsteknologi, i alle fall nesten.

Jeg har diabetes type 1 og er derfor ganske ofte og snakker med lege og ernæringsfysiolog og disse vet minimalt om kosttilskudd. Ernæringsfysiologen min visste ikke engang hva kreatin var og var også svært usikker på ting som forskjellen på animalske og vegetabilske proteiner. Jeg sier bare, herregud! Snakk med noen som er store og/eller sterke (spessielt fitness-folk) ikke en eller annen sats-instruktør på 1.70 som veier 55 kg og har overkropp som en 9 år gammel jente eller en ernæringsfysiolog som fortsatt tror du brenner fett effektivt med aerobics!
Zen: alvorlig talt! Nå snakker du bare crap! En fitness-man, som er helt oppslukt i å trene er det sisste jeg snakker med om skader et stoff kan gi. De bruker jo alle stoffene selv, og mener selvsakt at ikke dette er farlig. Naboen min var sånn fitness-man, og han hold på å dø pga diverse stoffer (insulin blant annet), og han ville nok sakt at det ikke var farlig, og hjalp masse.

og at "De vet (som regel) også bare det grunnleggende de lærte på skolen som "hva er protein?", "hva er glykemisk index?" og "hvorfor skal vi spise frukt?"." Er jo bare tull og vås! Vet ikke om de var ernæringsfysiologer, men de jobbet noe innen det hvertfall. Og gav tilrettelegging med treingsprogram, dietter for de som trenger det osv. Å si at disse snakker vås om grunnleggende ting er også bare tull. De som arbeider der har mange år med skole på baken, og vil tro at ingen vet så godt som de hva som fungerer og ikke. Siden de sinn jobb og liv går ut på å forske om slike ting. Så jeg tror de kan sitt fag! ikke nødvendig å disse alle :P

Men spørr ikke om råd fra verken instruktør eller fitness-men.
Kan spørre fitnetss folk om treningsmetoder, apperater, tilrettelegging osv. Men ikke skader og virkning av et stoff.
Dessuten har de fleste av de bare prøvd å trene med f.eks Kreatin, og vet ikke hvordan resultatet ville vært uten stoffet.

btw:

http://www.fitifokus.dk/artikelbasen...ekst=artikel12
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Zen
Skal du ha skikkelige råd får du snakke med noen som vet hva de driver med. I de fleste tilfeller vil det å snakke med en ernæringsfysiolog om vekttrening og kosttilskudd være som å snakke med en en bilmekaniker om romfartsteknologi, i alle fall nesten.
Vis hele sitatet...
99,9999% av romforskere har ikke vært i rommet.
godt poeng!
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
godt poeng!
Vis hele sitatet...
Herregud, ser ikke poenget der... Jeg sa "romfartsteknologi" som i 99,9999% av tilfellene ikke har noe som helst å gjøre med å faktisk reise ut i rommet selv... :S

Uansett, jeg mente ikke at noen skulle høre blindt på noen andre ang. stoffer osv. Det jeg mener er at man bør holde seg til det som er lov også snakke dosering, dietter og treningsprogram med de som vet hva de snakker om. Det er også en stoooor forskjell på kroppsbygging og fitness. Det var derfor jeg sa fitness. Fitness-utdøvere blir faktisk dopingtestet da dette er en "legit" idrett. Kroppsbyggere, derimot har ingen forbud mot f.eks. steroider og efedrin (som er ulovlig i Norge).

En vanlig ernæringsfysiolog er ikke utdannet innen noen spesiell idrett, i dette tilfellet vekttrening. Ett eksempel er en bil-forhandler/selger og en som er interessert i bil. Forhandleren/selgeren vil nok kunne endel mer enn allmenheten. Delvis for å kunne snakke over hodene på dem og delvis for å faktisk kunne hjelpe dem. En som er interessert i bil, som leser blader og som mekker bil selv vil alikevel vite MYE mer enn alle andre da denne personen vil vite alt for å kunne gjøre det meste ut av interessen sin.

På samme måte trenger ikke en ernæringsfysiolog å kunne så fryktelig mye da "...ett sunt og variert kosthold..." er ganske dekkende for hva som er sunt for de fleste. Derimot vil en som driver med vektløfting eller fitness prøve å være "on the cutting edge" med treningsteknikker, dietter, ol. hele tiden da dette hjelper dem å bli best på det de driver meg.

Snakk med hvem som helst av "ringrevene" der jeg trener og du vil se at de har en svært(!) imponeredne innsikt i hvordan stoffer (skadelig og ikke) fungerer i kroppen. De kan nok også fortelle deg om det meste av nye testresultater av treningsteknikker, stoffer, osv. i tillegg til at de prøver det meste av slike ting som gerilja-kardio selv og derfor vet hvordan/om det fungerer.

Og, please ikke kom med flere useriøse, kverulerende, uinformerte eller rett og slett dumme svar. Det er jo som å diskutere slanking med de feite damene på diverse amerikanske talk-show som tror de vet alt mens de som vet litt bare sitter og flirer.
forstår ikke at du gidder engang Zen, ser ut som han heller hlrer på ernæringsfysiologer enn de som virkelig har erfaring og kunnskap om dette
Opprinnelig postet av haakoona
forstår ikke at du gidder engang Zen, ser ut som han heller hlrer på ernæringsfysiologer enn de som virkelig har erfaring og kunnskap om dette
Vis hele sitatet...
Takk! Godt det er andre enn meg som har "sett lyset" og ikke stoler blindt på fagutdanna, nedstøva personel med skremmende utdatert info.
haakoona: Og akkuratt hvem mener du har greie på dette? Leste du foresten det som stod på den linken jeg viste? Akkuratt hvilken utdanning ernæringsfysiologene har vet jeg ikke, men det kan jeg finne ut, og selvfølgelig har mange av disse erfaring innen idrett og trening. Mange av de lever jo av å hjelpe toppidrettsfolk til å legge opp treningsprogram osv.
Og tror du ikke toppidrettsfolk hadde brukt dette stoffet hvis det hjalp?
Dessuten kjenner jeg ingen som driver med fittness, og kan heller ikke snakke personlig med en (som jeg vet jeg kan stole på). Stoler ikke blindt på bodybuildere fra treningsforum.no ..

nok en gang:
http://www.fitifokus.dk/artikelbasen...ekst=artikel12
Kreatin er ikke helt ufarlig da utifra det som står under Bivirkninger, men ellers mye nyttig info der...takk!

Edit: Det som står der bekrefter jo egentlig ganske mye av det jeg har sakt. Under "Hva kan man forvente" står det:
Rundt 30% av utøvere som prøver kreatinsupplering, vil ikke oppleve noen effekt (2). De som opplever effekt av kreatintilskuddet kan få opp mot 20% økning av kreatinkonsentrasjonen (PCr) i muskulaturen (5).

Dessuten er det jo ikke helt ufarlig!

Bivirkninger:
De mest utpregede bivirkninger ved kreatinbruk er vektøkning, mage-/tarmubehag, hodepine, kvalme og nyredysfunksjon (1, 2). Det er også rapportert tilfeller med muskelkramper og leverdysfunksjon (1). Vektøkningen er oftest mellom 1-2 kg, og skyldes i utgangspunktet den økte vannretensjon (bekrevet tidligere i artikkelen). Over tid antas denne vektøkningen å opprettholdes pga. økt mengde muskelmasse. Vektøkningen er først og fremst observert ved rask kreatinloading (2). Ubehag i mage/ tarm antas å skyldes belastningen fra den enkelte store dose av kreatin, evnt. sammen med store mengder karbohydrater. Utøvere som bruker kreatin bør være oppmerksom på det økte væskebehovet, spesielt ved trening i varmt klima (2).
Langtidskonsekvenser ved kontinuerlig bruk av kreatin er ikke kjent (3).

Sist endret av GeirBauer; 8. juli 2003 kl. 18:14.
atomet: har jobba for et flyttebyrå litt nå i sommer, og ikke kom her med de 30-kilos-klasse-bryte-fiskebollene dine og si at ikke den rene(ikke noe homse pulver) treninga jeg har gjort det siste halve året ikke har gitt meg ekte muskler a!? selv om mann trener med vekter betyr ikke det at musklene ikke kan brukes til mer enn et 3 secs løft. Bærer flygrer ned fra 5 etasje med gutta jeg, utholdenhet har mye med syke å gjøre og uansett! Og den knulle teorien din er noe av det mest IDIOTISKE jeg har hørt!!! Er litt lei den frekke bedere viter holdningen din egentlig!
dette høres verre ut en bruspulver... med andre ord så gjør det meg ikke serlig tørst
Hm... Ingen jeg kjenner som har brukt kreatin har nevneverdige erfaringer med de bivirkningene. Dette inkluderer meg selv. Prøv å gå over fra hva du nå drikker til bare sukkerfri brus. Det gir sannsynelighvis omtrent samme mage-/tarm-"problemene". Nyredysfunksjon høres jo også svært alvorlig ut men dette trenger ikke være stort mer enn at nyrene får litt mer å jobbe med noe som i værste fall kan resultere i kviser. Dette gjelder forøvrig nesten alt kosttilskudd så vel som bla. alkohol og sjokolade. Jeg ville tro leverdysfunksjon er det samme da leverens primære funksjon er å skille ut og/eller nøytralisere stoffer i blodet.

Til Geir&Dangerous:
Jeg forstår ikke helt hvordan du leser ting. Sistnevnte artikkel nevner bivirkninger som i værste fall er litt brysomme. Sammtidig sier den at de fleste får 1-2 kg vektøkning i ren muskelvekt på under 28 dager sammtidig som utholdenheten blir noe bedre. Når utholdenheten blir bedre kan du trene hardere som igjen vil gi deg større muskler, selv etter kreatin-tilskuddet er ute av kroppen. I tillegg står det at kreatin gjør treningen mer effektiv.

Seriøst, jeg forstår ikke hvordan du klarer å tolke det som står her som negativt...

Edit: Skrivefeil
Opprinnelig postet av aatne
Der er jeg ikke enig. En newb bør holde seg fra 10-12 reps og heller gå ned i anntall reps og opp i belastning gradvis etterhvert som teknikken blir bedre. Hvis man går rett på 5 repper så er det vanskelig og ta seg helt ut fordi man ikke har tenknikken inne helt og ledd og sener får det vanskelig.
Vis hele sitatet...
Dersom du skal trne maksimal statisk styrke, er det enklest å arbeide med en motstand som er så stor at du ikke greier å få til noen bevegelse. Du bør utføre øvelsen i forkjesllige stillinger i bevegelsesbanen(Se bilder i link). Tre forskjellige stillinger kan være hensiktsmessig, og dermed tre ulike utgangslengder for muskelen. En holdetid på 5-6sec. ser ut til å være gunstig, og pauser på 2-3min. og ca. 5 rep. eller serier per øvelse kan være en grov norm. ergo:

Belastning: Masksimal muskel spenning Holde tid: 5-6sec.
Reps.: 3-5 for hver enkelt øvelse
Pauser: 2-3 min. mellom hver rep/serie.(til du føler deg klar igjen)
Ant. Øvelser: 3-5 per økt
Ant økter: 2-3 per uke (for denne øvelsen/muskel gruppen)

Bilder: http://skim.starthotel.dk/trening/
Zen: Tolker ikke det som står på den siden som noe negativt. Men heller ikke positivt. Det hun har skrevet er jo helt nøytralt. Tar med både fordeler og ulemper.
Men altså, "bivirkninger som i verste fall er litt brysomme"? At det verste som kan skje hvis nyrene får litt mer å jobbe med, er nok ikke bare kviser. Det fins tilfeller der nyrene har sviktet helt, og ender da med døden. Er selvfølgelig ikke mange dette skjer med, men nyrene kan bli dårligere, og det er jo ikke særlig smart å "slite de helt ut" i en alder av 17....
Herregud... Når folk som har drevet med dette (og andre, farlige ting) i 30++ år er i svært god form tror jeg ikke det er noe problem med nyresvikt for en sunn 17-18 åring.

Kan jo ikke garantere at alle er friske men folk som dør av kreatintilskudd er nok allerede på dialysemanskin og venteliste for transplantasjon.
Sist endret av Zen; 9. juli 2003 kl. 23:33.