Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1302
Puddelen som ble påskekylling.

- Han er dau, sa Amund langsomt. - Stein dau.
- Nei!
Amalie trakk kjapt fram sveitserkniven hun hadde fått av farmor til jul, og knelte foran puddelen sin.
- Blomst, hikstet hun. - Lille Blomst, hva er det de har gjort med deg?
Den fine, hvite pelsen var helt gul. Til halen var det festet tre lange, flerfargede fjær, og på hodet hadde noen limt en latterlig, knallrød hanekam.
- Det der er dyremishandling, sa Amund morskt. - Det ser ut som om noen har sprøytelakkert den.
Amalie hadde endelig befridd Blomst fra taustumpene som bandt ham til rekkverket nederst i oppgangen, like ved kjellerdøra.
- Nei, det er beis, sa hun og strøk fingrene gjennom pelsen. - Men han lever!
Forsiktig løftet hun Blomst og knuget ham fast mens hun snudde seg for å gå opp trappa hjem til fjerde etasje.
-

Dette her hadde aldri skjedd hvis vi hadde reist på påskeferie som vanlig, sa Amund iltert. - Kan bare ikke begripe hvorfor vi måtte bli hjemme i år. Det er kjedelig å være her. Farlig også, tydeligvis.
- Du vet godt at mamma måtte jobbe, sa Amalie og begynte å gå. - Dessuten er det ikke vanlig å dra på ferie i påsken. De fleste blir hjemme, bare så du vet det.


- Yo! Småfisen er tidlig ute, ser jeg!
En hengslete tenåring reiv lua av Amund. Så klasket han hendene i murveggen og skrattlo.
- Bikkja ser ut som en påskekylling, hylte han. - En hårete, fæl og forvokst hanekylling!
Amund måtte bite seg i leppa for ikke å gråte. Fredrik i andre var alltid så slem.
- Til pass for beistet, sa gutten og styrtet på dør. - Sånne krek burde ikke bo i by´n.
- Hei! Hei dere! Hva har jeg sagt om å stå og henge her i oppgangen!
Amalie snudde seg mot vaktmesteren. De hadde ikke hørt ham komme. Vaktmesteren satte opp forbudsskilt overalt, mot ballspill i gården, sykkeloppstilling langs veggen og utendørs lek etter klokka sju. Amalie skottet opp mot et digert bilde av en sigarett med rødt kryss over, det var nesten like stort som hele postkassestativet.
-

Er det dere som har kastet denne her, sa vaktmesteren iltert og bøyde seg for å plukke opp en sigarettstump. To av fingrene var skittengule, slik farfars hender så ut fordi han hadde røkt rullings hele sitt liv.
- Hva! Er det dere rakkere som...
- Jeg er elleve år, sa Amalie skingrende. - Jeg røyker vel ikke!
- Bra, mumlet vaktmesteren. - Kvitt dere med bikkjeliket snarest mulig. Nå er det i alle fall én mindre å plukke møkk etter.
- Blomst er ikke død, sa Amalie og trykket hunden enda tettere til seg. Så dultet hun til Amund. Sammen smøg de seg forbi vaktmesteren og sprang hele veien opp til tredje

etasje. Der gikk en dør plutselig opp, og fru Salomonsen tittet ut. Hun brukte tiden sin på å sende klager til styret på absolutt alt. Tre ganger hadde hun bedt om at Blomst skulle avlives, selv om Amalies hund aldri bjeffet.
- Næmen, sa hun med barnslig stemme. - Har noen holdt leven med sussebassen din? Kledd ut lille vofsen som påskekylling, hva? Sett sånn mishandling. For det er vel ikke du, vel?
Hun hogg de små, lure øynene i Amalie.
- Har du latt leken gå litt for langt, lille venn? Er du kanskje ikke stor nok til å ha ansvaret for et dyr? Må vi muligens avlive det stakkars kreket?
- Kom, sa Amund og dro i søsterens jakke. - Kom, Amalie. Ikke bry deg med den...
- Den hva, sa fru Salomonsen skarpt, men da var Amalie og Amund allerede langt oppe i trappa.
Endelig sto de foran sin egen inngangsdør, rødmalt og trygg. Amund fiklet med nøkkelsnora rundt halsen. Amalie sto som spikret, med bøyd hode. Endelig så hun opp, med et triumferende smil.
- Nå skal du få varm melk til å styrke deg på, godsnakket hun til Blomst. - Og mens du drikker, skal jeg fortelle Amund hvem som plaget deg så stygt. For det vet jeg nå. Bombesikkert!

Vet du? Var det slemme Fredrik, den sinte vaktmesteren eller den slue, sure fru Salomonsen?


Denne er jaggu vanskelig ja...
det var vel vaktmesteren, han hadde jo gule fingre og var visst helt mot røyking siden han kjefta på hu amalie når han så røykstumpen. derfor kan han ikke fått de gule fingra derfra..

var det riktig..?
jeg tenkte det sammemed en gang, men klarer aldri sånne ting..
det er egentlig ganske kult med sånn påskekrim greier, gleder meg alltid når det er en bakpå melkekartongen også.

kanskje noen skal legge inn flere, spørs jo om det er noen som gidder da..
Trådstarter
Opprinnelig postet av stef
det var vel vaktmesteren, han hadde jo gule fingre og var visst helt mot røyking siden han kjefta på hu amalie når han så røykstumpen. derfor kan han ikke fått de gule fingra derfra..

var det riktig..?
Vis hele sitatet...
Det jeg også hadde i tankene ja...
kjempe kult! ikke skriv svar her da! vi andre vil jo tenke vi og!
Bra, mumlet vaktmesteren. - Kvitt dere med bikkjeliket snarest mulig. Nå er det i alle fall én mindre å plukke møkk etter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor antok han at hunden var død?

anyhow, tøff historie!
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
tipper det var hu gamle kjerringa
Vaktmesteren gjorde det tror jeg, både fordi han antok at hunden var død, og fordi han var skitten gul på hendene av beisen, han var jo i mot røyking.
ringern, hva er svaret?
Hmmm, må nok gjette på vaktmesteren jeg og.
Trådstarter
Opprinnelig postet av vipr
ringern, hva er svaret?
Vis hele sitatet...
Vaktmesteren
Ja, det jeg tror og.. hvis betegnelsen "hardcore" var ment ironisk ment.


Hvis ikke vil jeg tippe på Amund, broren hennes.

At det er den som er mest sannsynlig til å ha utført handlingen som faktisk har gjort det er en logisk flaw i seg selv som får meg til å lure, men kan ikke underbygge den teorien.

edit: ringern, PM meg svaret hvis du gidder
Trådstarter
Opprinnelig postet av vipr
Ja, det jeg tror og.. hvis betegnelsen "hardcore" var ment ironisk ment.
Vis hele sitatet...
Var nok det ja
Syns det er litt for opplagt når vaktmesteren antar at han er død.... Som de prøver å få oss til å tro det er han.. Men den var litt vanskelig ja
Opprinnelig postet av erlend fs
kjempe kult! ikke skriv svar her da! vi andre vil jo tenke vi og!
Vis hele sitatet...
sorry, tenkte ikke over det...

ringern: lagde du greia selv? den var bra i såfall..

men er det noen flinke forfattere der ute kan jo de skrive en de og. det er jo så morsomt å løse oppgaver som dette!
Trådstarter
ringern: lagde du greia selv? den var bra i såfall..
Vis hele sitatet...
Nei, det er påskekrim`en som er på melkekartongene
Du finner den her og: http://tinedev.skolemelk.no/paske-krim/21732/ ...
Jeg tror ikke det er fru salomonsen, tviler på at hun gidder å spraylakkere en bikkje for å ha det moro. Kanskje hun og vaktmesteren samarbeidet.
"Endelig sto de foran sin egen inngangsdør, rødmalt og trygg. Amund fiklet med nøkkelsnora rundt halsen. Amalie sto som spikret, med bøyd hode. Endelig så hun opp, med et triumferende smil. " -Lurer på hvorfor de skrev at døren var rødmalt? Har vaktmesteren malt dørene til påske? Høres veldig ut som han.
Opprinnelig postet av ringern
Nei, det er påskekrim`en som er på melkekartongene
Vis hele sitatet...
det var det ja..hehe.. gleda meg til den jeg..
Premien for løsningen sto ikke i samme stil som krim'en

"Bli med i en konkurranse med spørsmål om påske og krim, og vær med i trekningen om melkeglass."

:P

Den rødmalte døren er kanskje nøkkeltingen til alt.
Enig med ne0, det høres ut som vaktmestern.