Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 964
Jeg mottok min nye harddisk for omtrent en uke siden. Jeg gjorde desverre den om til NFST eller hva enn det heter. Det skulle jeg ikke gjort, fordi igår re-installerte jeg windows xp fordi det gikk så tregt..

Konklusjon: Mista all share, all bildene jeg hadde tatt, alle ISO filene og alle filmene jeg hadde..

Noen tips som kan bidra med å gjenopprette disken?
Har gjort den til FAT32 nå...

Takker for eventuell hjelp.
Disken blir uberørt fram til jeg får svar.

Takk!
Så du formaterte pcen? Vel, hva faen har det med NTFS å gjøre om jeg tør spørre? More info, PLEASE!
Ranna's Avatar
Trådstarter
Jeg formaterte ikke DEN disken jeg la alt på..
Ifølge en datakyndig så gjorde det at NTFS ikke ble kompitabel med den winxp disken... FAT32.. Så det gjorde at XP kjørte scandisk på den andre disken - og gjorde ingenting brukelig.

Jeg sletta bare winxp og kjørte ny installasjon..

C - Windows - FAT32
D - Den nye harddisken - NTFS

Mer info ell?
*Offtopic * hva er forskjellen mellom FAT32 og NTFS ?
altså , fordelene og ulempene, og hva de brukes til ?
NFTS tar mye større partisjoner en FAT32.
NTFS er litt raskere, men du skal vel sikkert ha oz (windows) da er nok FAT32 det beste til systempartisjon.
Hvis jeg ikke husker feil.
Så du ha en disk, som du har alt på, og du har en ny disk¸ som du prøvde å legge til. Det som skjedde var at når du la inn den nye disken, så funka ikke den gamle lenger, selv om du ikke har rørt den? Du har ikke formatert bort den gamle partisjonen med alt på, den funker bare ikke lenger? Hva med et lite bilde av hvordan disken din ser ut? Hvis du har partition magic, så legg ut et screenshot som viser PM i det vinduet man ser en oversikt over disken.

Generelt sett, så er det et helvetes mas å gjenopprette ting. Det tar tid(avhengig av størrelsen), det er veldig teknisk arbeid, og du vil nesten aldri få igjen alt. Man alt er enklere hvis du bare har "sletta" disken fra windows, dvs. hvis windows bare ikke oppdager den lengre. Da kan du til og med kanskje bruke partition magic sin recover partition funksjon, som er veldig enkel.

Uansett hva du har gjort, så ville jeg ikke prøvd å fikse noe som helt før du har gitt alle her litt mer informasjon. Da er det sikker noen som kan hjelpe deg litt mer nøyaktig.

Lykke til!
Ranna's Avatar
Trådstarter
Nei.. C disken var jeg ikke bekymret over. D disken ble min backup disk, som skulle stå uberørt under installasjonen på C.

Etter C kjørte *scandisk* på D fordi den sa noe var feil (gjenkjente ikke NTFS), så ble disken på 200 gb til 0 byte.

Jeg kjørte partitionmagic, og gjorde den om til FAT32, tok ikke secure erease.

Den ble tom.. men jeg vil veldig ha tak i bildene som jeg har tatt, hvis det er mulig. Hadde et slikt program før, men husker ikke navnet på det

Jeg sletta disken gjennom windows ja..

Hva mer av info kan jeg bidra med*?

Takk!
Ranna's Avatar
Trådstarter
og ja.. finner ikke ut hva jeg skal gjøre i partitionmagic for å recovere greiene...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm. Å slette NTFS partisjonen og lage ny FAT32 partisjon på disken var ikke noe sjakktriks hvis du har planer om å få fatt i det som lå på disken.

Altså, bare for å summere opp litt; du fikk en ny disk, la den inn ved siden av din gamle men partisjonerte den til NTFS i stedet for FAT32 som den gamle lå på. Den fungerte så fint, helt til maskinen din ble treig og du innstalere Microsoft Windows XP på nytt på din GAMLE disk, ikke din nye. Etter at du innstalerte Microsoft Windows XP på nytt så ble ikke din nye disk gjengjent og partisjonen var tydligvis føkket. Du slettet så NTFS partisjonen på din nye disk og lagde en ny FAT32 partisjon.

Er dette riktig?

Hvis ja, det ser ut som du har fått litt problemer under innstalasjon, ikke vet jeg hva du har gjort men noe er det i alle fall. NTFS partisjoner blir ikke plutselig ødelagt etter at du innstalerer windows på nytt på en annen fysisk disk. Akkurat hva sier den datakyndige det var som gjor NTFS partisjonen ukompitabel med Microsoft Windows XP? NTFS er faktisk XP's native filsystem og jeg ser ingen grunn til at NTFS plutselig skal bli ukompitabel på ditt system.

Men for all del, kom med mer informasjon.
Du kan prøve http://www.diydatarecovery.nl/~tkuurstra/irecover.htm

De har et veldig bra recovery program, som kanskje kan gjenopprette en god del. Men det kan være litt vanskelig. Dessuten kan du ødelegge enda mer hvis du ikke vet hva du gjør. Du kan regne det som en siste utvei, hvis alt annet ikke fungerer.
Ranna's Avatar
Trådstarter
Hun sa bare at det ikke gikk å bruke to forskjellige filsystem. Alt var fucka, utenom downloads mappa mi. Greit nok, men jeg ville ha bildene mine også.. og musikken for den saks skyld.. Så jeg kjørte scandisk på D, og det stod at det var plutselig en masse feil, og at den måtte slette det. Så "gjennomretta" den alle filene etterpå. Men det ser jeg ingen tegn til nå, og harddisken var på 0 byte plutselig. Så for å gjøre den brukelig igjen gjorde jeg den til FAT32, som jeg fikk henvisning om.

Etter installasjonen kjente den ikke til filsystemet NTFS.. Det stod helt tomt på filsystem.

Men akkurat nå kjører jeg noe som heter Stellar Phoenix FAT & NTFS 2.0 , som sies å være Data Recovery Software for FAT12, FAT16, FAT32, NTFS, NTFS 5 file system drives

Får bare håpe på det beste...
"the error is located between the chair and the keyboard"

seriøst: ontrack data recovery... SØK.

lykke til.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Det går fint å kjøre både FAT32 og NTFS på forskjellige disker. Men, jeg fikk ikke helt med meg hva du har gjort. Slettet du NTFS partisjonen for så og opprette en FAT32 partisjon? Isåfall, er nok dataene tapt. Du skulle konvertert fra NTFS til FAT32, ikke slettet og så opprettet på nytt..
Ranna's Avatar
Trådstarter
Jeg sletta aldri... Jeg konverterte bare..
Du sier at XP ikke kjente igjen/oppdaget disken som NTFS? kan det være noe spesielt med hardware oppsettet ditt? (Bios, Raid, S-ATA e.l) Kan også være en teknisk feil med selve disken din (den nye).

Uansett, det er tydelig at du har mistet mesteparten av data'ene på disken din, Hvis ikke noen av de Recovery programmene som er nevnt overfor hjelper, se på GetDataBack (http://www.runtime.org/) (Det koster imidlertid penger, hvis du ikke finner en crack) Det programmet hjalp meg når jeg uheldigvis formatterte (quick) ene partisjonen min med en feiltagelse.

Lykke til