Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 884
http://www.ananova.com/news/story/sm_721008.html

Finnish taxi drivers to pay royalties for backseat music

Finland's Supreme Court has ruled taxi drivers must pay royalty fees if they play music in their car while a customer is in the backseat.

The order even applies to the radio.

A case, based on one driver's refusal to pay, is likely to set a precedent for the 9,500 cab drivers in the country.

Under the ruling, a cab driver in Finland must pay £14 annually for playing music while transporting a fare.

Lauri Luotonen, chairman of the Helsinki Taxi Drivers' Association, says the ruling is likely to force most drivers to keep their radios off.

Recently, two Finnish churches refused to pay royalties to the country's copyright society for the performance of Christmas hymns. The congregations won their case in a district court, but the society has appealed.
Vis hele sitatet...
Noen andre som syns at dette blir litt sykt?

Hva om en som kjører bil spiller musikk sånn at mange andre hører det offentlig. Skal han betale for det?

Noen som har meninger og/eller fakta å komme med?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
blir vel snart slik i norge også, nå som tonos nye regler har kommet
Dette er helt utrolig teit..Fy faen at folk kan finne på å innføre sånt..Hva tenker dem med ? Skamme Seg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Prøver vel og skrape til seg så mye penger som de fleste. Men slike royalties-greier begynner og bli litt drøyt synes jeg
det er faen gale, vi har reklame overalt for en grunn, at forbrukeren skal betale minst mulig
Dette her har jo kommet til norge. Hørte om det for 3-4 uker siden.
Dette er vel fordi de ikke greier å kontrollere piratkopiering av musikk. Greier de ikke skaffe penga der må de skaffe det andre steder. Det er ikke det at jeg synes deling av musikk er dumt, jeg synes det er kjempe bra! Musikkbransjen tjener alt for mye, bare se på all sløsinga som foregår i hollywood, det er sykt. CD'er er altfor dyre, og det burde ikke være mer tonoavgifter enn det er. Jeg liker artister som sier at det er samma faen hvordan musikken kommer fram til publikum, og at internet er supert.. fordi det er helt gratis =D
det blir helt sikkert ulovelig å råne (spille musikk i bil med vinduene oppe).

men her i danmark har de en cdavgift som svir ganske kraftig.
alle tomme cder her koster 10 kr, det fordi staten har bestemt at vi bruker absolutt alle våre cdr til å brenne kopibeskyttet musikk.

det vil med andre ord si 80% av cden går rett til danske TONO.
Opprinnelig postet av SkyFex
Jeg liker artister som sier at det er samma faen hvordan musikken kommer fram til publikum, og at internet er supert.. fordi det er helt gratis =D
Vis hele sitatet...
jo, men det er kun de artistene som har tjent seg fett med penger.
90% av alle musikere i norge lever jo av staten.
stipender, statstøtte (penger fra TONO), sponsorer og så har de kanskje et lite overskudd (intekter - utgifter) ved konsertvirksomhet.

hadde de ikke fått denne støtten ville nok det norske musikkmiljøet ligget råttnet under teppe.
Nå skal det jo sies at vi i Norge har hatt en kraftig vekst i cd-salget det siste året, til tross for at det sannsynligvis er brent mer enn noensinne også. Det må jo tyde på at spredning av musikk via internett og brenning bare bidrar til at flere får høre god musikk og får lyst til å kjøpe cd'er i butikken... Folk flest vil nemlig fremdeles ha den originale cd'en med booklet og greier.
av og til er jeg glad for at jeg nettopp bor i Norge...kanskje ikke det beste landet når det gjelder lover, men sånne teite avgifter og lover har vi? heldigvis ikke...
Opprinnelig postet av metrom
det blir helt sikkert ulovelig å råne (spille musikk i bil med vinduene oppe).
Vis hele sitatet...
OMG! *rånesomfaen*
haha litt idiotisk da, staten skal ha penger for absolutt alt, er hvist ikke bare norge som er sånn men herregud da
Opprinnelig postet av reallife
haha litt idiotisk da, staten skal ha penger for absolutt alt, er hvist ikke bare norge som er sånn men herregud da
Vis hele sitatet...
er litt missvisende det utsagnet der.

pengene går til TONO, som igjen bruker pengene til å finansere album, konserter og annet støtte til norske artister.
riktig, når vi har arrangerer store konserter rundt omkring i bygda her må vi også betale avgift hvis vi skal spille coverlåter.