Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1817
Noen som spiller gitar som har noen spesielle merker de vil anbefale?
skifta alle strenge for første gang for noen dager siden og fikk litt sjokk over hvor mye bedre det hørtes ut enn med de som jeg hadde fra før...men så klarte jeg å ryke den ene etter 3 dager..så nå må jeg ha nye..noen forslag/anbefalinger?
og finns det forresten strenger som tåler mer enn de 4-5 kg som de fleste gjør og blir det noe dårligere lyd da?
(grunnen til at jeg spør her er at de j**** i butikken svarer forskelig hele tiden så jeg klarer ikke helt helt stole på dem..)
Du kan jo kjøpe tykkere strenger (husker ikke målene, lenge siden jeg har byttet strenger), og da tåler de mer, og du vil også få en mer "fyldig" lyd som mange foretrekker. Men problemet er at hvis du har strenger som er mye tjukkere en de du er vant med, kan det være vanskelig å spille med de fram til du blir vant med de.
Tynne strenger er veldig lett å spille på, men tåler derimot "hard" spilling. (Kjenner til den ja )
Selv vil jeg anbefale å prøve forsjellig størelser for å finne det som passer best til måten du spille på, og hvor "lettspillt" du vil gitaren skal være.

ps: regner med at det er el-gitar det er snakk om forresten.
HME
HME's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av CoDEmASTeR
Du kan jo kjøpe tykkere strenger (husker ikke målene, lenge siden jeg har byttet strenger), og da tåler de mer, og du vil også få en mer "fyldig" lyd som mange foretrekker. Men problemet er at hvis du har strenger som er mye tjukkere en de du er vant med, kan det være vanskelig å spille med de fram til du blir vant med de.
Tynne strenger er veldig lett å spille på, men tåler derimot "hard" spilling. (Kjenner til den ja )
Selv vil jeg anbefale å prøve forsjellig størelser for å finne det som passer best til måten du spille på, og hvor "lettspillt" du vil gitaren skal være.

ps: regner med at det er el-gitar det er snakk om forresten.
Vis hele sitatet...
er el gitar ja..er noen som sier at jeg er ganske hardhendt men jeg liker best å spille sånn så..liker tykkelsen på bass strenger så det skader vel ikke å prøve
forresten..hjelper det å tørke av strengene med klut etter at man har spillt??
merka jo etter at jeg hadde vært på ferie så hadde noen av dem begynt å ruste men det kan vel ikke ha noen særlig betydning hvis man spiller hver?!
Hvis du er hardhendt saa vil det passe best for deg med tjukke streger.
For aa faa lengst mulig levetid paa strengene dine, b0r du absolutt t0rke av de etter du har spilt, og i tilegg t0rke av "fretboard-et" (husker ikke hva det heter paa norsk), og er det en bra vane aa vaske hendene f0r du spiller, for oljene paa hendene kan vaere skadelig.
Jeg bruker Ernie Ball Super Slinky og er veldig fornøyd med dem. Anbefaler deg å prøve ut det merket. Super Slinky er forresten den tynneste serien med strenger til Ernie Ball.
HME
HME's Avatar
Trådstarter
OK.får vel begynne å gjøre det da

Skal begynne å ta gitar timer på mandag gleder meg villt
Noen som vet om det er noe særlig vanskeilig å spille på banjo?
Sist endret av HME; 15. november 2002 kl. 19:53.
Burde vel ikke bruke saa tynne strenger hvis han har problemer med at de ryker?
Eller er Super Slinky de som taaler saa mye tross tykkelsen?
Jeg har ikke noen problemer med at de ryker til tross for ganske "saftige" bends og harde slag på strengene med plekteret.

Men ved overdrevne dive-bombs har de en tendens til å ryke av og til, men det tror jeg de aller fleste strenger gjør
Jeg meg selv har en Ibanez RG270dx i fanget akkurat nå
Jeg bruker ganske tykke strenger nå i forhold til de jeg hadde og synes det er lettere å spille på de tynne men de tykke gir jo mer bass følelse enn de andre diskant strengene hihi, det er i hvertfall min mening(spiller foresten metal og lignende)
Går privat timer hos en fra statene som har 20 års erfaring, lærer en del blues og sånn(for å lære å spille sammen).
Åssen gitarer er det folk her har? amp? evt. pedal eller lydkort
altså når det gjelder tykkelsen så har vi 3 størrelser vi bryr oss om. Vi har 0,9 strenger som er veldig tynn og passer bra til nybegynner da disse ikke er spessielt harde å trykke på men kan gi litt "puslere" lyd Så har vi 0,10 som er litt tjukkere og 0,11 som er tjukkere men da igjen gir en mer fyldig lyd og ryker sjeldnere.

En god huskeregel er å bytte strenger en gang i måneden hvis du spiller en del konserter og slikt forresten, ikke tørk av strengene,dummeste jeg har hørt. Dessuten ser det teit ut
Sist endret av Aces-HigH; 15. november 2002 kl. 21:05.
HME
HME's Avatar
Trådstarter
Har squier stratocaster..greit nok,må jo litt litt penger til bil fra konfirmajsonen
http://www.fender.com/new_repository/squier/images/0310600_xl.jpg ikke helt samme model men det er de samme fargene..
Forsterkeren min
mitt neste kjøp blir uten tvil en 7 strengers
Hva skal du med 7 strengers gitar?
Hva slags gitar har du fra før og hvor stor erfaring har du ?
hva jeg skal med en 7 strengers? Bruke den såklart til å spille mer avanserte soloer som dream theater soloer :> Har spillt gitar i 10 år siden jeg var 9-10. Hvordan det?
En dream theater fan
Har du spilt inn noe eller? mulig å sende det kansje ?
ja, masse opptak av live konserter med bandet og en del videoer, har dog ingenting på pcen
Da har du en jobb å skaffe det til meg hehe
vi får se da vett, sender deg en PM hvis det blir noe av. Men nå får vi holde oss til emne her ellers blir de ekle sjefene sinte
▼ ... noen uker senere ... ▼
dere spiller jo bare harry pompøs møkka rock med el-gitar. ingen som spiller på akustisk? noen som har hørt om dave matthews band?
huh, spiller da akustisk når det passer seg og jeg. Men det er klart jeg starta med kassegitar akkurat som deg