Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3193
Fikk noen planer nå om jeg skulle bygge meg en liten subwoofer som jeg skal koble til anlegget på rommet mitt. Jeg kan ikke en jævla dritt. Derfor må jeg ha hjelp til alt.

1: Hva må jeg kjøpe av elementer og hvor får jeg tak i det?

2: Kunne tenkt en liten tegning eller noe lignende som jeg kunne bygd etter.

På forhånd takk
Sist endret av Hofsoe; 23. november 2002 kl. 22:34.
hvis du ikke vet hva du skal gjøre bør du ikke lage kassa selv, da blir den nok dårlig.. hvordan kasse vil du ha? lukket, båndpass eller bassrefleks?

du får kjøpt ferdig kasser på f.eks Ljudia

1: det spørs hva du vil ha. for å bare ha på rommet trenger du vel ikkeno særlig mer enn et 12" element, kanskje et 15", alt etter hvordan bass du vil ha. du kan se litt på Ljudia for noen billige alternativer.

skal du ha bassrefleks kasse må du kjøpe et bassrefleks rør som du finner her

du trenger også en terminal

2: du må først finne ut hvordan kasse du vil ha før du kan begynne å bygge etter en tegning. finn ut hvor mange liter du vil ha kassa på. alt avhengig av element og kassa du ønsker.
Sist endret av dirtyp0p; 23. november 2002 kl. 22:53.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Okay. Jeg vil ikke legge ut så altfor mye penger. Derfor vil jeg bygge kassen selv.

Skal ta meg en titt på sidene du ga meg.
Hvis du aldri har bygg noe som heldst som ligner paa en hoytaler for, da kommer dette til aa bli vanskelig og rimelig daarlig. Ikke nodvendig vis, men som regel.

Hadde jeg vært deg saa hadde jeg ikke gjort det selv, i og med at du skal bruke den paa rommet ditt Hvis du absolutt skal gjore det er du nermest avhengig av at noen hjelper deg.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig. Men jeg tror det vil bli litt for dyrt. Men hvor mye koster en billig ferdig bygget kasse?
På Ljudia koster en ferdigbygget kasse med forsterker som gir 110 w sammen med justertbart volum og aktivt delefilter 2195...
Dette er for en 10" Langslagbass....
Jeg anbefaler å bygge kassen selv....
Jeg har gjort det og den ble bra... hullet til elementet ble litt skjevt ellers bra....
Anbefales ikke å bruke Pexiglass...Du får ikke skrudd det skikkelig fast...
Jeg betate til sammen 1700 kr for en 10" element, Delefilter og treverket til kassen, det anbefales å bruke Sponplater!!
dersom du ikke har bygget noe før anbefaler jeg deg å kjøpe en ferdig først som sist. så er det mulig å få noe for den igjen hvis du en gang skulle finne på å selge den..

1
2
3
evt bare kasse
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Går da vel helt fint og bygge selv, så lenge du ikke er helt idiot med verktøy. Sponplate og MDF-plate funker helt fint. Bruk feks sponplatelim og treskruer på hver 10-15cm.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg kjøper den kassen som ezkild kom med, vil da denne funke bra?


Hva trenger jeg av ledninger og sånt? Som sagt, jeg har ikke peiling i det hele tatt!
Sist endret av Hofsoe; 28. november 2002 kl. 20:38.
første du trenger er en link som funker.
videre trenger du bittelitt høyttaler-ledning fra terminalen (den runde på venstre siden av kassa) til elementet. dempeull kan du kjøpe, men ikke ett must
Opprinnelig postet av ezkild
dersom du ikke har bygget noe før anbefaler jeg deg å kjøpe en ferdig først som sist. så er det mulig å få noe for den igjen hvis du en gang skulle finne på å selge den..

1
2
3
Vis hele sitatet...
altså, det er snakk om at fyren skal ha en sub til anlegget sitt på rommet. vet ikke om jeg ville anbefalt bilsuber til han da. de går på 4 ohm, og hifi anlegget hans går sikkert på 8, og om han ikke har peil på det går det til h. dessuten har bil elementene mye større slaglengde enn vanlig hifi og PA elementer, og jeg tror ikke jeg ville anbefalt disse elementene til han.

[edit] har hørt at Av-Bass er en bra sub.
artikkel
brosjyre
audio test
[/edit]
Sist endret av dirtyp0p; 28. november 2002 kl. 18:00.
Det er kun dirtyp0p som har noe fornuftig å fare med. Hvis du er en amatør, noe jeg har stor grunn til å tro, bør du holde deg langt unna rævva hjemmesnekrete kasser med sprekker, skjeve vinkler og plater som er skåret ut på øyemål.
BIL sub på et hifianlegg?? hahaha. jeg gleder meg til å høre han klager over den slitene gamle forsterkeren som gikk til helvette etter at den hadde blitt brutalt rævkjørt av et ljudia element. Er det noen som forstår poenget med ohm her?

Hvorfor skal du ha en subwoofer hvis du ikke er mann nok til å betale det det koster å lage noe skikkelig??

Moralen er: Enten kjører du brunt, eller så gir du faen!


Mvh
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
LOL. Ikke no i veien for og bygge noe billig, om man ikke har råd til noe annet. Så lenge man har pratet med noen som veit at man gjør det riktig. Alt må ikke koste skjorta vettu. En billig Cerwin sub feks, i en spon/mdf-kasse er helt fint.
-=Wool=-
min feil, tenkte rett og slett bare bilsub med en gang (sub = bil for meg, see?) men at de to første ordene dine på forumet er 'jævla rottefitter' liker jeg ikke

Sofa: enig, det dyreste er ikke alltid det beste
Jeg har bygd et par perfekte sponhøytalere, og ja - jeg kaller dem perfekte fordi det er NULL sprekker, NULL hull og de funker fett! Det er ingen tryllekunst å snekre høytaler. Jeg hater tre men klarte det alikevel. Så hvis JEG klarer å bygge treveis høytaler er sub ikkeno problem. Jaffal ikke å bygge kasse. Elementer, terminaler og det som er er problemet. Jeg sier bare, hvis du tror du har funnet ut åssen kassa skal bygges og du vet hva du skal ha i den så er det bare å starte å hakke!

Og BTW: Hvorfor ikke kjøpe kassa ferdig fra lydia? De er fine de der til bil! Bare kjøp kasse uten element, og kjør i et 8 ohms element, og litt annet snaks hvis du trenger....

SPM: Hvis man skulle bygd en sub og koblen til hjemme på den vanlige 8 ohms forsterkern med en enkel subutgang på forsterkern som heter sub out og er bare ett høl, hvordan må man lage subben for å få det til å funke da? Hva slags ledninger trenger man osv?
Sist endret av Skrekkugle; 28. november 2002 kl. 20:34.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Nå tror jeg linken skal funke.

Men noen som har en liten teging og forslag til hvordan jeg skal bygge den da? Jeg tenkte jeg eventuelt skulle få subben i bilen når jeg forhåpentligvis får lappen om et par år.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Da må du ha en aktiv sub, dvs en egen forsterker til den
Så det man trenger er kasse, sunforsterker, basselement og no kabler? Selvsagt lønner det seg sikkert å kjøpe en annen kasse eller bygge den selv av vanlige sponplater og sage hull i den som passer til et basselement som gjerne er større og billigere enn den jeg lista opp der.

Gi meg litt tid så skal jeg dra opp en plan =)
seriøst, den F series bassen du har link til der Hofsoe, stinker..
jeg har hørt den, og jeg liker ikke F serien ljudia selger, billig dritt velger jeg å kalle det. hvis du vil ha kvalitet bør du legge i et par lapper til.. husk også at den har 6 ohm impedans.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Det dere sier om ohm og sånn sier meg ingenting. Jeg har en bror som skal få sette sammen suben for meg, han har MYE mer peiling enn meg. Som sagt, jeg vil ikke ut med så altfor mye, dette er bare et lite prøve prosjekt.
Siden det er et lite prøveprosjekt passer nok denna tegningen fint! Er en helt lukked kasse med et 12" element, basert på tegningene til høytalerne mine. Har et par 12" liggende jeg skal lage en sånn der sub med. Eneste du trenger å måle opp er hullet til elementet du kjøper og hullet (gjerne bak) til den aktive subforsterkern.

Forsterkern jeg posta ovenfor her er sterk nok til et 12" element, og da kan du enten kjøpe element som er 4ohm eller 8 ohm. Ikkeno vits å fordype seg i det nu, men bare så du vet det. Zachry har endel billigbasser ute å går så hvis du ikke skal bruke mye spenn er dette en god løsning. Den aktive subforsterkern koster litt men du kan bruke den også når du skal lage deg ny sub hvis du finner ut at du skal det en dag!

Så hva med å poste bildet zpiff? Her kommern:

http://zpiff.no-ip.com/bass.gif
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Så det er liksom ingen mulighet å bare koble subben til den Yamaha forsterkeren jeg har da? (sikker ett dumdt spm)
Opprinnelig postet av Hofsoe
Så det er liksom ingen mulighet å bare koble subben til den Yamaha forsterkeren jeg har da? (sikker ett dumdt spm)
Vis hele sitatet...
spørs helt på forsterkern din det..

dessuten ville jeg heller valgt bassrefleks kasse.
Jo det er fullt mulig. Hvis du tar en titt på bildet av subforsterkeren ser du et par hvite og røde utganger øverst til høyre på forsterkern. Der kobler du på en ledning som du også kobler på sub out på din yamaha forsterker som sansynligvis skal være der et sted. Regner med at det var er ett hull i yamahaen din som heter sub out men som du ser så er det to i subforsterkern. Da bruker du enkelt og greit en sånn ledning for å koble sammen subben og yamahaen =)

Det forslaget til kasse jeg skrev er kasnkje ikke det beste men jeg skal bruke den for moro skyld på et 12" element og det er lett og bygge og sikkert bra nok =) Sjekk litt rundt!
Opprinnelig postet av ZpiFF
Jo det er fullt mulig. Hvis du tar en titt på bildet av subforsterkeren ser du et par hvite og røde utganger øverst til høyre på forsterkern. Der kobler du på en ledning som du også kobler på sub out på din yamaha forsterker som sansynligvis skal være der et sted. Regner med at det var er ett hull i yamahaen din som heter sub out men som du ser så er det to i subforsterkern. Da bruker du enkelt og greit en sånn ledning for å koble sammen subben og yamahaen =)
Vis hele sitatet...
jeg ville sjekket impedansen og specsa på forsterkern og elementet før jeg ville kobla sammen noe jeg ikke kunne en dritt om.
Jess da! Regner med at forsterkern kjører 8 ohm (yamahan), og den kjører sikkert flere impedanser og. Subforsterkern kjører både 8 ohm og 4ohm, og da er det kanskje lurt å satse på et element som også kjører 8 ohm og muligens 4ohm, men 8 er nok sikrest..
ZpiFF: også sier han karen at han ikke aner hva ohm er. derfor ville jeg ikke bare bedt han å bare plugge inn ledningene å håpe på det beste. at han ikke vet hva ohm er kvalifiserer han til å ikke vite hvordan man stiller inn forsterkern og elementet også.
Nei du har egentlig et lite poeng der, men så lenge tallene stemmer overens så er det ikke mye som kan gå galt. Ettersom det skal være no billig no så er det vel ikke så farlig