Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4160
Hobby Filosof
Hei!

Kom opp i en heftig diskusjon med et kvinnemenneske, der hun ville ha meg til og slutte og røyke tjall, men jeg sa det at det er så psykisk avhengighetskapende, at dette gjør det vanskelig for meg og slutte.

Hun sa det at det ikke er avhengighetskapende på noen måte, jeg protesterte på dette og sa det at jeg vet at det ikke er noe i cannabis som er avhengighetskapende - Men at psykisk lengter jeg etter stoffet og trenger dette 'for og fungere' og dette forstod hun ikke, og krevde forsknings rapporter på!

- Jeg refererte til noe jeg søkte opp på freak, men hun svarte at jeg ikke kunne referere til et diskusjonsforum i en diskusjon.


- Og at det bare var en gjeng med 15 åringer som satt og diskurte her
- Litt hjelp, har vanskelig for og tro på 'kjerringen' og blir lettere og få det ifra litt mindre trangsynte freak's
psykisk avhengi kan man bli av allt, det er det desverre bare du som kan gjøre noe med.
Det er en individuell avhengighetsskapende effekt psykisk sett. Noen opplever det, andre ikke. Ellers er det ikke avhengighetsskapende i den grad du sier, men heller ikke umulig å bli avhengig av det. Det er nok mer et sug etter rusen, enn følger av avhengighet.

Mulig jeg kimser her, men for å være avhengig av noe, vil ikke det si at man plages av å ikke få det? Psykisk og fysisk. Da tenker jeg ikke på <<jeg har så lyst på å røyke meg ei feit fjone>>-tanker eller litt vanskelig for å sove noen dager (som følger av hodekjør fordi man tenker på det) som en psykisk plage.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg er 22.. Har røkt hasj siden jeg var 18. Har historie med psykiske problemer på min mors side.. Jeg har hatt min "periode" i 14-16 år alderen. Jeg sluttet med hasj på dagen etter 2 år i strekk fordi jeg skjønte at det var nok.. Jeg mener at hasj ikke er avhengighetsskapende men det er vanskelig å legge i fra seg pipa når du har blitt glad i det
Hobby Filosof
Trådstarter
Sitat av brsbent Vis innlegg
<<jeg har så lyst på å røyke meg ei feit fjone>>-tanker eller litt vanskelig for å sove noen dager (som følger av hodekjør fordi man tenker på det) som en psykisk plage.
Vis hele sitatet...
Der har vi et stort problem ja, er klar over det at det ikke er cannabisen, som foresaker denne psykiske lidelsen om jeg kan kalle den det :L Fikk ikke 'utdypt' dette i første post om jeg ikke tar helt feil

- Takker for rask og saklig respond!

- Men jeg har forstått det riktig når cannabis ikke er avhengighetskapende på noen måte!?

- for silk jeg tolka denne er det annerledes ..

Det har vært gjort mange forsøk på å definere avhengighet. Det mest innflytelsesrike systemet for å diagnostisere avhengighet i dag er det som er utarbeidet av the American Psychiatric Association (DSM-IV, 1994). Her brukes begrepet "substance dependence", stoffavhengighet, og dette er definert som et knippe av symptomer som viser at personen fortsetter å bruke stoffet til tross for betydelige stoffrelaterte problemer. Symptomene kan innbefatte toleranse (behov for å ta større og større doser av stoffet for å oppnå den ønskede effekten) og fysisk avhengighet (endret fysisk tilstand på grunn av stoffet, som forårsaker fysiske abstinenssymptomer, som kvalme, brekninger, besvimelsesanfall, og hodepine når stoffbruken opphører), men ingen av disse er nødvendige eller tilstrekkelige for å stille diagnosen "stoffavhengighet". Ved å bruke DSM-IV, kan man i noen tilfeller definere avhengighet utelukkende som en psykisk avhengighet. Dette er ulikt tidligere tenkning om disse begrepene, hvor man tenderte mot å sette likhetstegn mellom avhengighet og fysisk avhengighet.
http://www.fmr.no/index.php?id=72710
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Dette beviser fint lite.. Hvis morra di spiser masse melkesjokolade hver eneste dag fordi hun syntes det er god å ha noe å kose seg med foran tv'en. Hvis hun da slutter å spise sjokolade eller sukrose på dagen vil hun ha et sug etter det.. Det er godt og kroppen er vant til å få en daglig "dose" av det
Cannabis kan være vanedannende, ikke avhengighetsskapende.

Men så er det jo gjerne som man sier; "gammel vane vond å vende".
Sist endret av caperno; 8. juli 2011 kl. 13:24.
Hobby Filosof
Trådstarter
Jaok, det var vel bare det jeg trengte og høre (a)
- Let's stick to the other stuff then! (Joke..) hehe
Det høres ut som at du er avhengig av å "fungere", ikke hasjen i seg selv. Har samme problem. Trenger noe å sove på, dårlig appetitt, hodeverk, osv. Dette går vekk etter ett par blås. Foretrekker dette fremfor piller.
husker når jeg røyka en del i min ungdom og hver gang jeg tok en liten pause kom peset. fikk ikke sove, svettetokter om natta og ble rimlig forbannet på alt og alle en liten stund..

kommer dette av en slags moderat fysisk avhengighet eller er det rett og slett bare psyken som skriker etter en blæs og gjør seg vrang? orker ikke slå det opp, sikkert noen som vet her inne.. ?
Herregud, dette har da vært tatt opp utallige ganger på dette forumet! CANNABIS ER AVHENGIGHETSSKAPENDE.
Det finnes ikke noe "psykisk avhengighet". All avhengighet er like fysisk, og er alle forårsaket av de samme nevrologiske endringer.
Alle rusmidler som er avhengighetsskapende, modulerer/påvirker dopaminerg aktivitet i VTA og NAC. Cannabis øker dopaminerg aktivitet i hjernen ved å senke effekten av GABAerge nevroner, som ellers ville ha hemmet dopamin. Dette kalles disinhibisjon, og fører til en betydelig økning i dopaminerg akivitet.

Forøvrig kan det nevnes at cannabis er mindre avhengighetsskapende enn andre rusmidler som nikotin, alkohol, amfetamin etc. Abstinenssymptomer er kortvarige og milde sammenliknet med andre rusmidler.
Sist endret av Vargas; 8. juli 2011 kl. 16:43.
Nå kommer det litt ann på om hun vil ha deg til å slutte fordi dere kan ha noe i sammen parmessig,eller om hun er en god venn bare som vil at du gir deg. Tenker det er lettere å slutte om man ser på damen som et kjæreste objekt,enn om hun ber deg om å slutte som hvilken som helst venn bare.

Men uansett så tar hu feil da det klart er psykisk avhenginghet det hele går på,noen har større problem med å kutte ut/ned enn andre å sånn vil det alltid være,litt løs mage,svetting å søvnproblemer oppstår å etter bråkutt av de 5 kaffekoppene du har tatt hver dag de siste 5 årene så det hele bunner ned til vilje når det er snakk om å slutte, med mindre det er en sterk medisinsk faktor som gjør at du røyker.

Nå veit jeg ikke om du føler du trenger dette for rekrasjon, eller medisinsk i forhold til en fysisk eller psykisk tilstand som sagt,men det å definere bruken som medisinsk er å induviduellt da stoffet gir oss alle ulike signaler i banene våres,er nok derfor mange har problemer med å skjønne at det hjelper nettopp deg å røyke, men første pri er vel å kjenne seg selv genuint, med å uten cannabis å ta avgjørelsen derfra,men det må du finne ut av selv hvordan du skal vinkle det til henne med tanke på ditt behov,er det medisinskmessig grunnlag må du forklare henne så godt du kan på en måte som hun forstår å håpe hun aksepterer det,bruker du det ene å alene for kjedsomhet eller mangel på bedre ting å fylle dagene med så kan det være gunstig å gå inn i de egentlige grunnene til at du ikke "gidder" å gjøre så mye annet enn å røyke om du skjønner

Men at det ikke er noe form for avhenginghet ved cannabisbruk er tøv,spørsmålet er hvor graverende det er. Be henne sette seg litt inn det, å research er et godt stikkord før man uttaler seg om noe hun helt klart ikke har greie på når hun påstår akkurat det. Høres ut som hun ikke vil forstå når hun referer til freak som en gjeng med pubertale 15 åringer,kan nesten høres ut som om hun ikke er eldre enn 16-17 selv.
Om cannabis er avhengighetsskapende? Se, der er jo svaret! Hva er det vi diskuterer egentlig?
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
... at dette gjør det vanskelig for meg og slutte.
Vis hele sitatet...
Hobby Filosof
Trådstarter
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Høres ut som hun ikke vil forstå når hun referer til freak som en gjeng med pubertale 15 åringer,kan nesten høres ut som om hun ikke er eldre enn 16-17 selv.
Vis hele sitatet...
Det er nok slik det er, Hun nekter all innputt som ikke har en rapport som bakgrunn.

Om cannabis er avhengighetsskapende? Se, der er jo svaret! Hva er det vi diskuterer egentlig? (Fikk isje til og quote)
- Det jeg mente og be om, var noe 'rapporter' eller lignende som sier at Cannabis er psykisk avhengighetskapende ..

- Har vert sjukt trøtt idet siste lite søvn o.l så blir noe rotete og tynne innlegg beklager dette
I like turtles
Skyfex's Avatar
BBC har en serie på 3 ep som heter How Drugs Work som forsåvidt er ganske bra. I episoden om cannabis har de intervju med en kar som er ganske tydelig avhengig av cannabis.

Er det noe jeg har lært fra nevrovitenskap, psykologi og personlig erfaring, så er det at folks hjerner er forskjellige. Folk kan reagere veldig forskjellig på forskjellige stoffer, og cannabis er inget unntak. Jeg er for eksempel tydeligvis stikk motsatt av trådstarter - jeg synes cannabis er stort sett ganske kjipt, med noen unntak, og har kun holdt på med det av eksperimentelle og sosiale grunner.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Om cannabis er avhengighetsskapende? Se, der er jo svaret! Hva er det vi diskuterer egentlig?
Vis hele sitatet...
Alle jeg kjenner som røyker på daglig basis i årevis lider av en eller annen sykdom eller lidelse. Smerter, kvalme, søvnvansker, depresjoner, ADHD, you know it. Cannabis lindrer disse plagene, samtidig som det er billig, lite helseskadelig, og rusen er mild. Det er derfor mange har vanskeligheter med å slutte å røyke. De jeg kjenner som ikke lider av noe spesielt, røyker bare av og til.

Og disse plagene hadde de enten før cannbisbruket eller pga bruk av andre rusmidler. Syk av selve hasjen ble de ikke.
Sist endret av Mexxy; 8. juli 2011 kl. 23:32.
Denne tråden har levd for lenge

Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Det er nok slik det er, Hun nekter all innputt som ikke har en rapport som bakgrunn.

- Det jeg mente og be om, var noe 'rapporter' eller lignende som sier at Cannabis er psykisk avhengighetskapende ..
Vis hele sitatet...
La meg løse problemet for deg. Be henne slå opp i Current Topics in behavioral neurosciences, årgang 2009, volum 1, side 309-49. Der kan kjerringa lese det jeg har uthevet her (ikke les det andre, du skjønner det sannsynligvis ikke uansett, og det er ingen vits i at jeg skal forklare det, kaster bare bort både din og min tid):

Many drugs of abuse, including cannabinoids, opioids, alcohol and nicotine, can alter the levels of endocannabinoids in the brain. Recent studies show that release of endocannabinoids in the ventral tegmental area can modulate the reward-related effects of dopamine and might therefore be an important neurobiological mechanism underlying drug addiction. There is strong evidence that the endocannabinoid system is involved in drug-seeking behavior (especially behavior that is reinforced by drug-related cues), as well as in the mechanisms that underlie relapse to drug use. The cannabinoid CB(1) antagonist/inverse agonist rimonabant has been shown to reduce the behavioral effects of stimuli associated with drugs of abuse, including nicotine, alcohol, cocaine, and marijuana. Thus, the endocannabinoid system represents a promising target for development of new treatments for drug addiction.
Vis hele sitatet...
Cannabis er altså fysisk avhengighetsskapende utover det at en blir glad i stoffet. Om det er noe du ikke forstår, som jenta absolutt skal hakke på, så kan du sende meg en PM, eller spørre her, så ordner jeg det.

Hun kan ihvertfall droppe å kritisere forskningen, for dette er skrevet av forskere fra:

Department of Health and Human Services, Preclinical Pharmacology Section, Behavioral Neuroscience Research Branch, Intramural Research Program, National Institute on Drug Abuse, National Institutes of Health, Baltimore, USA

Så kan hun enten komme tilbake med en studie som motbeviser at endocannabinoid nivåer har effekt på avhengighet av hasj, eller så kan hun holde kjeft...

[/case]

Clicky
At noen i det hele tatt kan bli avhengig av cannabis, noe som helt klart stemmer, gjør at diskusjonen nå er ferdig. Veldig individuelt, men høyst sannsynlig. Skjer med de aller fleste hverdagsrøykere, men det behøver ikke bety at det å slutte vil bli noen problem om brukeren er fast bestemt på det. Viljestyrke og et målrettet sinn.

Konklusjon: Cannabis er avhengighetsskapende for enkelte.
Men at hun er klar over at hasj ikke er avhengighetsskapende bør vel bety at hun har lært seg hele pakka, med at hasj ikke skader noen organer osv osv - Hvorfor vil hun du skal slutte da?
Det handler om produksjon i hjernen.

Om man røyker cannabis, så reagerer hodet med å produsere stoffer som gir deg en cannabisrus.
Når man spiller world of warcraft, påføres det stimuli av spillet som hos enkelte produserer en liten lykkerus.
Når man spiller på enarmede banditter, påføres det en lignende stimuli som wow, som igjen produserer en lykkerus.

Når man slutter med en av de overnevnte tingene, så produserer ikke hjernen den type rus, og man får abstinenser og et behov for å finne mer av den type rus. Det samme skjer når amfetaminen går ut av kroppen, bare at det er en veldig fysisk reaksjon. Hvordan kan man bli en gambler/avhengig av spillmaskiner om dem ikke inneholder avhengighetsskapende stoffer? Spør hun om dette.

Jeg er klar over at det er mye mer avansert enn slik jeg forklarer, og kan utdypes med fancy terminologi, men i all praktisk forstand er det dette som skjer.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det handler om produksjon i hjernen.

Om man røyker cannabis, så reagerer hodet med å produsere stoffer som gir deg en cannabisrus.
Når man spiller world of warcraft, påføres det stimuli av spillet som hos enkelte produserer en liten lykkerus.
Når man spiller på enarmede banditter, påføres det en lignende stimuli som wow, som igjen produserer en lykkerus.

Når man slutter med en av de overnevnte tingene, så produserer ikke hjernen den type rus, og man får abstinenser og et behov for å finne mer av den type rus. Det samme skjer når amfetaminen går ut av kroppen, bare at det er en veldig fysisk reaksjon. Hvordan kan man bli en gambler/avhengig av spillmaskiner om dem ikke inneholder avhengighetsskapende stoffer? Spør hun om dette.

Jeg er klar over at det er mye mer avansert enn slik jeg forklarer, og kan utdypes med fancy terminologi, men i all praktisk forstand er det dette som skjer.
Vis hele sitatet...
Vel, det er stor forskjell om avhengigheten er relatert til et behov for å oppsøke noe som tidligere har gitt lykkefølelse, med alt det medfører, og avhengighet som følge av andre kjemiske hendelser i hjernen, slik jeg nevner ovenfor. Derfor er det ikke i "alle praktisk forstand" dette som skjer, da disse forskjellene er nødvendige for å forstå avhengigheten, og hvor fort en kan bli avhengig.
Jeg kan skrive under på at cannabis er psykisk avhengighetsskapende. Kanskje ikke for alle, men for mange.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Jeg kan skrive under på at cannabis er psykisk avhengighetsskapende. Kanskje ikke for alle, men for mange.
Vis hele sitatet...
...

-.-'

...


Prøver igjen:

Sitat av Vargas Vis innlegg
Herregud, dette har da vært tatt opp utallige ganger på dette forumet! CANNABIS ER AVHENGIGHETSSKAPENDE.
Det finnes ikke noe "psykisk avhengighet". All avhengighet er like fysisk, og er alle forårsaket av de samme nevrologiske endringer.
Alle rusmidler som er avhengighetsskapende, modulerer/påvirker dopaminerg aktivitet i VTA og NAC. Cannabis øker dopaminerg aktivitet i hjernen ved å senke effekten av GABAerge nevroner, som ellers ville ha hemmet dopamin. Dette kalles disinhibisjon, og fører til en betydelig økning i dopaminerg akivitet.

Forøvrig kan det nevnes at cannabis er mindre avhengighetsskapende enn andre rusmidler som nikotin, alkohol, amfetamin etc. Abstinenssymptomer er kortvarige og milde sammenliknet med andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Vargas; 11. juli 2011 kl. 19:41.
Sitat av Vargas Vis innlegg
...

-.-'

...


Prøver igjen:
Vis hele sitatet...
Det finnes psykisk avhengighetsskap.

At kroppen kommer i kjemisk ubalanse er sant, men når den stabiliserer seg kan man fortsatt sitte igjen med psykisk avhengighet.

Hvordan forklare du når folk dette tilbake til snusen, røyken, fjodden, whatever stoff etter kanskje 6 måneders avholds?
Sist endret av eRixn; 11. juli 2011 kl. 19:48.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Det finnes psykisk avhengighetsskap.

At kroppen kommer i kjemisk ubelanse er sant, men når den stabiliserer seg kan man fortsatt sitte igjen med psykisk avhengighet.

Hvordan forklare du når folk dette tilbake til snusen, røyken, fjodden, whatever stoff etter kanskje 6 måneders avholds?
Vis hele sitatet...
Da er det ikke avhengighet i den forstand, men minnet om at stoff x var behagelig som får dem til å prøve det igjen. Når de prøver igjen kommer avhengigheten tilbake.

Jeg vil likevel anta at avhengighet nok er mer sammensatt enn det Vargas presenterer. Sier ikke at det på noen måte er galt, men at ting er mer kompisert, noe han selvsagt vet.
Du kan vri å vende på det så mange ganger du bare orker.

"Da er det ikke avhengighet i den forstand, men minnet om at stoff x var behagelig som får dem til å prøve det igjen. Når de prøver igjen kommer avhengigheten tilbake."

- Dette er det som kalles Psykisk Avhengighetsskapende.
At den fysiske avhengigheten kommer tilbake etter bruk skal jeg ikke si noe på.
Sist endret av eRixn; 11. juli 2011 kl. 19:55.
En hjerne som har lyst på et stoff er annerledes fra en hjerne som ikke har det. Å snakke om balanse og ubalanse kan fort bli misvisende, spesielt på lengre sikt. Dette handler om forandringer.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal trekke inn et fysisk/psykisk skille i denne sammenhengen. Om man velger å bruke ordene fysisk eller psykisk, avhengighetsskapende eller vanedannende er helt irrelevant så lenge man faktisk har problemer med å slutte med det. Det virker som enkelte folk velger spesielle, "mildere" uttrykk for å slippe å se sannheten i øynene -- at man faktisk er avhengig.

Og som jeg har sagt før, men som kan være verdt å trekke inn igjen: Hva som er vanskeligst å slutte med kommer i stor grad an på hvor store rolle rusmiddelet har spilt i hver enkelt sitt liv, og i hvilke sammenhenger det blir brukt. Brukes det ofte? For å komme unna problemer og stress i hverdagen? Bare for litt ekstra kos innimellom? Osv.
Sist endret av exocytose; 11. juli 2011 kl. 19:58.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Det finnes psykisk avhengighetsskap.

At kroppen kommer i kjemisk ubalanse er sant, men når den stabiliserer seg kan man fortsatt sitte igjen med psykisk avhengighet.

Hvordan forklare du når folk dette tilbake til snusen, røyken, fjodden, whatever stoff etter kanskje 6 måneders avholds?
Vis hele sitatet...
Langvarig rusmiddelbruk kan føre til permanente endringer i sentralnervesystemet, og da spesielt i mesolimbiske dopaminerge signalveier.
Selv etter lengre tid med avhold, kan visse sanseinntrykk virke som triggere og skape "suget" etter rusmiddelet. Husker ikke helt hvordan, men tror det har med glutamat som frigjøres fra den prefrontale korteksen og til nucleus accumbens.

Det er også lett å glemme også de miljømessige årsakene til at folk "detter" tilbake. Gruppepress, identitet, forventninger etc. Dermed er det ikke avhengighet som gjør at en gjenopptar rusbruken, men heller andre faktorer rundt personen.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Du kan vri å vende på det så mange ganger du bare orker.

"Da er det ikke avhengighet i den forstand, men minnet om at stoff x var behagelig som får dem til å prøve det igjen. Når de prøver igjen kommer avhengigheten tilbake."

- Dette er det som kalles Psykisk Avhengighetsskapende.
At den fysiske avhengigheten kommer tilbake etter bruk skal jeg ikke si noe på.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte meg ikke helt om når jeg postet der, og formulerte meg upresist.

Minnet om at stoffet var behagelig er et resultat av en "kjemisk" endring i hjernen, og vil derfor påvirke atferd når en igjen møter dette stoffet.

Sånn sett er all avhengighet fysisk, fordi den baserer seg på endringer i hjernen.
Sitat av Afasar Vis innlegg
En hjerne som har lyst på et stoff er annerledes fra en hjerne som ikke har det. Å snakke om balanse og ubalanse kan fort bli misvisende, spesielt på lengre sikt. Dette handler om forandringer.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal trekke inn et fysisk/psykisk skille i denne sammenhengen. Om man velger å bruke ordene fysisk eller psykisk, avhengighetsskapende eller vanedannende er helt irrelevant så lenge man faktisk har problemer med å slutte med det. Det virker som enkelte folk velger spesielle, "mildere" uttrykk for å slippe å se sannheten i øynene -- at man faktisk er avhengig.

Og som jeg har sagt før, men som kan være verdt å trekke inn igjen: Hva som er vanskeligst å slutte med kommer i stor grad an på hvor store rolle rusmiddelet har spilt i hver enkelt sitt liv, og i hvilke sammenhenger det blir brukt. Brukes det ofte? For å komme unna problemer og stress i hverdagen? Bare for litt ekstra kos innimellom? Osv.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått meg. Jeg er helt enig i innlegget ditt.
Men når en prøver å fortelle meg at Psykisk Avhengighet ikke finnes, så reagerer jeg.

Hvem og hvorfor folk er avhengig hadde ingenting med min post å gjøre.
Kanskje det er bare meg som skriver litt forvirrende.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg vil likevel anta at avhengighet nok er mer sammensatt enn det Vargas presenterer. Sier ikke at det på noen måte er galt, men at ting er mer kompisert, noe han selvsagt vet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, økning i dopaminerg aktivitet i det mesolimbiske system er vel "minstekravet", selve forutsetningen for avhengighet.
Hobby Filosof
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Denne tråden har levd for lenge



La meg løse problemet for deg. Be henne slå opp i Current Topics in behavioral neurosciences, årgang 2009, volum 1, side 309-49. Der kan kjerringa lese det jeg har uthevet her (ikke les det andre, du skjønner det sannsynligvis ikke uansett, og det er ingen vits i at jeg skal forklare det, kaster bare bort både din og min tid):


Cannabis er altså fysisk avhengighetsskapende utover det at en blir glad i stoffet. Om det er noe du ikke forstår, som jenta absolutt skal hakke på, så kan du sende meg en PM, eller spørre her, så ordner jeg det.

Hun kan ihvertfall droppe å kritisere forskningen, for dette er skrevet av forskere fra:

Department of Health and Human Services, Preclinical Pharmacology Section, Behavioral Neuroscience Research Branch, Intramural Research Program, National Institute on Drug Abuse, National Institutes of Health, Baltimore, USA

Så kan hun enten komme tilbake med en studie som motbeviser at endocannabinoid nivåer har effekt på avhengighet av hasj, eller så kan hun holde kjeft...

[/case]

Clicky
Vis hele sitatet...
Takker for svaret, dette var vel det hun trengte vil eg tro!
- Tråden har blitt litt (skev) elns. Har vert så på tur når jeg lagde den til nå, så har blitt dårlig formulert ifra min side .. beklager det.

- WhyNot!
Afasar får egentlig sagt det, men jeg gjentar i egne ord:

Kan man hevde at det er forskjell på fysisk og psykisk avhengighet? Er ikke all avhengighet på sett og vis psykisk? Det er tross alt din evne til å psykisk hamle opp med effekten av å ikke innta et stoff eller utføre en handling det dreier seg om. Jeg er redd nevrovitenskap og farmakologi er til liten nytte her, da ALT kan være avhengighetsdannende for psyken. Dette inkluderer vold, rus, penger, makt, mat (jeg samler som regel alle disse under "rus")

Slik jeg ser det er alle former for avhengighet ganske enkelt en slags smerte i "stoffets" fravær, og smerte er et mentalt uttrykk av kroppslige eller psykologiske ubalanser. Spørsmålet er uansett: Har du psyke til å takle ubehaget som ligger i å være uten? Hvis ja: du er ikke avhengig. Hvis nei: du er avhengig.
Jeg tror dere opererer med forskjellige definisjoner av psykisk.

Alt som skjer psykisk i hjernen, selv tankene våre er en kjemisk og elektronisk prosess, altså fysisk. Kan sammenlignes med en datamaskin. Software er like fysisk som hardware, men vi skiller alikevel mellom dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Detectable Vis innlegg
Jeg tror dere opererer med forskjellige definisjoner av psykisk.

Alt som skjer psykisk i hjernen, selv tankene våre er en kjemisk og elektronisk prosess, altså fysisk. Kan sammenlignes med en datamaskin. Software er like fysisk som hardware, men vi skiller alikevel mellom dem.
Vis hele sitatet...
Det er desverre ikke så lett å bevise at det er fysisk. Vi kan se at visse nevrotransmittere og kjemikalier operer i hjernen i forbindelse med psykiske opplevelser, men til syvende og sist er det oppleveren som avgjør hva som blir en for drøy opplevelse til å takle. Det munner ut i det psykiske uansett, og ingen modell av hjernen klarer foreløpig å adressere oppleveren og hans posisjon. I alle fall ikke på en måte som jeg kan fatte.

Mitt poeng er vel egentlig den sammenhengende naturen mellom det fysiske og psykiske. Det er ikke noe rellt skille der, men det manifesterer seg i en målbar verden (fysisk) og en opplevd verden (psykisk).
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det høres ut som at du er avhengig av å "fungere", ikke hasjen i seg selv. Har samme problem. Trenger noe å sove på, dårlig appetitt, hodeverk, osv. Dette går vekk etter ett par blås. Foretrekker dette fremfor piller.
Vis hele sitatet...
Opplever det samme selv, vært plaget hele livet med migrene.


Men aldri når jeg har røyka, mye pga muskelspenninger spesielt i nakken, når jeg røyker slapper jeg av i holdninga. Slutter jeg, til og med 4 måneder uten hasj'/pot får jeg fortsatt SINNSYKT vondt i huet minimum annenhver dag.

Det er nærmest medisin for meg.
Sist endret av Bundy; 25. juli 2011 kl. 04:09.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Cannabis kan være fysisk og psykisk avhengighetsskapende. Hvor stor avhengigheten for substansen er avhengig av lengde, mengde, styrke og individuelle faktorer (mottakelig for cannabisavhengighet). Toleransen du bygger opp ved et regelmessig forbruk sier noe om hvor avhengig du er. Når hjernen blir tilført ekstra cannaboider i form av inntak av cannabis over lengre tid vil hjernen etterhvert begynne å tilpasse seg inntaket. I tillegg vil en rekke signalstoffer i hjernen forstyrres, og hjernen vil prøve å finne en balanse. Ved en eventuell slutt vil ikke tilpasningene være gjeldene lenger og hjernen vil på ny gå igjennom en tilpasningsprosess. Slike endinger kan forårsake permanente skader. Det er som regel ved røykeslutt man opplever de negative konsekvensene av cannabisbruk. De vanligste cannabispsykosene er: depresjon, angst, depersonalisering, derealisering og en forbigående schizofren-lignende lidelse. I enkelte tilfeller kan cannabis utløste latente psykiske lidelser som schizofreni, bipolar lidelser og andre premanente psykiske lidelser.

Du blir ikke avhengig av å røyke 2-3 gr i uken.

- Mulig noe av innholdet var litt off topic, men poenget er at cannabis kan være veldig avhengighetsskapende alt etter som.. De fysiske abstinensene fremtrer veldig høy bruk, og er små i forhold til de psykiske.

- Når du ikke blir fjern på kvalitets hasj/marijuana er det på tide å ta seg en pause
Sist endret av sonmarak; 29. desember 2011 kl. 04:48.