Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3660
Hei!
Det sies at det er rimeligere (halv pris kanskje) å handle Mac i USA.
Hvis jeg kjøper bærbar der borte - vil jeg da få noen utfordringer?
Eller er det uproblematisk?

èn ting er jo tastaturet, at det mangler ÆÅØ , men det lar seg kanskje løse.
Er det andre problemer?

hilsen Cathrine
Det går fint å lage en samletråd for spørsmålene dine.
Sitat av Cloe Vis innlegg
Er det andre problemer?
Vis hele sitatet...
"Problemet" er at det er minimalt å spare på kjøpet. Den billigste Macbook Pro koster 6600,- i USA (pluss eventuell lokal tax, avhengig av stat) og 9900,- i Norge. På de 6600,- må du regne moms , og da er du oppe i 8200,-. I tillegg kommer utgifter til frakt og strømadapter og da finner du fort ut at du bare sparer en drøy tusenlapp.

Med en maskin kjøpt i USA sitter du også igjen med bare et års Apple-garanti, og du kan glemme norsk kjøpslov som gir deg fem års reklamasjonsrett.
Det er 5000 av 15000 å spare på en macbook pro, altså 25 prosent.
Strømadapter får du for 129 kroner her: http://xhandel.no/index.php?product_...kategori_id_3=
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Det er 5000 av 15000 å spare på en macbook pro, altså 25 prosent.
Strømadapter får du for 129 kroner her: http://xhandel.no/index.php?product_...kategori_id_3=
Vis hele sitatet...
Jeg liker prosentregninga di.

Kan du legge til moms? Er nyskjerrig på hva du synes svaret blir..
Det finnes masse tråder om det allerede, anbefaler deg å søke. Oppsummering: engelsk tastatur, ingen reklamasjonsrett, 25% moms, inkompatibel strømforsyning. Alt i alt er det ikke noe å tjene på det etter min mening.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Det er 5000 av 15000 å spare på en macbook pro, altså 25 prosent.
Strømadapter får du for 129 kroner her: http://xhandel.no/index.php?product_...kategori_id_3=
Vis hele sitatet...
Hvordan kan 5000 av 15000 bli 25%? .... hmm
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Hvordan kan 5000 av 15000 bli 25%? .... hmm
Vis hele sitatet...
selv om jeg gjorde narr av han jeg også... så er 5000 avslag fra 20000, som ender opp med å bli 15000, faktisk 25% avslag.
Man slipper vel unna moms hvis man kjøper den i USA og importerer den selv.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg

Med en maskin kjøpt i USA sitter du også igjen med bare et års Apple-garanti, og du kan glemme norsk kjøpslov som gir deg fem års reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
Har i apple begynt med worldwide garanti nå??

men om du kjøper en macpro er det da enkelt å skifte et tastatur som sitter fast?? er jo tross alt en bærebar..
Sitat av Khs Vis innlegg
Har i apple begynt med worldwide garanti nå??

men om du kjøper en macpro er det da enkelt å skifte et tastatur som sitter fast?? er jo tross alt en bærebar..
Vis hele sitatet...
Apple har wordlwide garanti ja, men fortsatt bare 1 år i motsetning til de 5 årene med reklamasjonsrett den norske forbrukerkjøpsloven gir deg.

Det er heller ikke bare å skifte tastatur. De nordiske landene har annen form på tastaturene (antall taster er ikke det samme som amerikansk), så man må bytte ut hele chassiet og bunnplate.
shit was so cash
Anda22's Avatar
TS, for og si det sånn, etter du har skiftet tastaturet er du i minus.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
En må også huske at om en kjøper en MacBook Pro i statene, så er den frest ut av aluminium, og dermed er det ikke bare bare å lage ekstra hull til 'æøå'-tastene, samt en 'enter'-tast med annen form m.fl.
Dermed er det bedre om du kjøper i Norge om du er virkelig avhengig av 'æøå'-tastene.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Anda22 Vis innlegg
TS, for og si det sånn, etter du har skiftet tastaturet er du i minus.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke noe problem. Jeg har brukt UK keyboard i snart to år, uten at det har bydd på store problemer. Faktisk så foretrekker jeg varianten der jeg bruker alt-key til æøå, fordi oppsettet på UK keyboard er overlegent det norske. Du trenger ikke bruke en krone for å ha norsk keyboard, det er nok taster til å endre det.