Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 14785
Hei!
Hvis man skal ta med seg en iphone x fra usa til norge.
hvordan funker det med toll?
vil ikke betale, for da er det ingen vits.
kan vel bare legge den i kofferten, eller ta den ut av pakken og bare ha 2 mobiler, er vel ikke noe problem å gå gjennom da?
Er så vidt jeg vet ikke forbudt å eie mer en en mobil
Hvis du blir kontrollert kan det være lurt å ikke ha med esken i bagasjen, send esken hjem med post, ikke toll på tomesker afaik
Sist endret av SpecialWeirdo10; 6. desember 2017 kl. 16:20. Grunn: skrivefeil
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
greia er at det er en kompis som skal gjennom og ikke meg, så har ikke så lyst å få han i trøbbel.
men hvis man kaster boksen, og har 2 mobiler+2 ladere så kan de jo egentlig ikke si noe.
men burde personen ha på seg begge mobilene når han går gjennom toll, eller ha en i bagasjen? x
Ser ikke problemet med å ha begge to i håndbagasjen og evt. sende/kaste emballasjen.

Hvis du frakter mobilen i kofferten som er innsjekket vil du kunne få problemer hvis den blir ødelagt ift. forsikring.
Hvis det er 2 iPhone og 2 identiske ladere så kan tollere begynne å lure, hvis da den en aldri har vært startet lurer de enda mere.
Men hvis begge telefonene er startet opp og fungerer, med SIM ofc, så er det jobb telefon og privat telefon
Sjansene for trøbbel er da mye mindre, så fremt kompisen din ikke er "kriminell" hehe
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
han har iphone 6, så blir iphone x og iphone 6. men simkort kan bli et problem
han er heller ikke kriminell..
men si de stopper han med 2 mobiler i håndbagasjen; de har jo ingen rett til å se innholdet på mobilen, og derfor kan de vel ikke se om den har simkort?
Jo, det har de fått rett til i nyere tid. Mye pga. terrorfare.
Har ikke USA kontant kort da? problem solved..

Du må kunne dokumentere att utstyr er ditt ved forespørsel.
Og alle ting tyder på att tollen i USA sansyneligvis er strengere ved ombordstigning en tollen ved annkomst Norge
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
jau, true dat!
hadde ikke tenk på det engang, skulle jeg gjort dette selv... men stresser litt mer når det er en annen som skal gjøre dette for meg ://
Husk også operatørlås, noen telefoner selges uten utskiftbart simkort (esim) og at iphones i forskjellig marked kan operere på forskjellige frekvenser. iPhone X kommer i tre forskjellige GSM-varianter: https://www.apple.com/iphone/LTE/#iphone-X

..pluss at du har null reklamasjonsrett. Ja, du har ett års garanti, men det er langt fra det samme.
Sist endret av fuzzy76; 8. desember 2017 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville aldri ha gjort dette, ingen land beskytter forbrukere bedre enn Norge.
Enste unntaket er om produkter ikke finnes i Norge og ikke sendes hit.
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg ville aldri ha gjort dette, ingen land beskytter forbrukere bedre enn Norge.
Enste unntaket er om produkter ikke finnes i Norge og ikke sendes hit.
Vis hele sitatet...
ojj, takk for infoen hvordan er det i usa da, får jeg samme?
hvis jeg kjøper modellen som er "worldwide" og ikke bare til usa?
er det ikke den modellen du får uansett (som funker i norge)
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av applefanboy Vis innlegg
ojj, takk for infoen hvordan er det i usa da, får jeg samme?
hvis jeg kjøper modellen som er "worldwide" og ikke bare til usa?
er det ikke den modellen du får uansett (som funker i norge)
Vis hele sitatet...
Nei dessverre. USA er et søpleland uten like, og det er de også når det gjelder forbrukerrett. De opererer med garanti og forsikring, der vi i Norge i tillegg er dekket av reklamasjon.
Reiser kompisen din alene? Ville bare hatt to telefoner i håndbagasjen, ser ikke problemet med det
▼ ... noen uker senere ... ▼
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
takk for alle tips.. fikk iphonen for en billig penge i Norge