Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1797
Hei

Jeg har to maskiner, den ene er stasjonær maskin, den har jeg på et eget rom, så har jeg en bærbar, den har jeg i stua. adsl modemet mitt har 4 lan porter og 1 wan port. Normalt så bruker jeg en 20 meter lang patch kabel fra modem og til stua til den bærbare maskinen. Planen min er følgende:

Jeg ønsker å kutte ut den 20 meter lange kabelen, og heller kjøpe en switch, så ønsker jeg å skru switchen på veggen i gangen, slik at jeg heller kan ta i bruk 2 stk 7-10 meter kabler mellom modemet og switchen og fra switchen til den bærbare.

Spm 1:
Det jeg lurer på, hva slags switch vil dere anbefale, den bør ikke være for dyr.

Spm 2: Jeg er litt usikker på kablingen, det fins så mange typer kabler. Hvilke kabler trenger jeg for å få dette til?

Jeg kan forøvrig legge til at det ikke vil bli brukt flere maskiner/enheter på switchen, så jeg kunne jo faktisk nøyet meg en helt simpel hub. Hva tror dere om det?
Jeg vet ikke om jeg helt forstår vitsen med å gjøre det slik, men la gå.

Sitat av HarryLeter Vis innlegg
Det jeg lurer på, hva slags switch vil dere anbefale, den bør ikke være for dyr.
Vis hele sitatet...
Kjøp den billigste du finner, feks. denne.


Sitat av HarryLeter Vis innlegg
Jeg er litt usikker på kablingen, det fins så mange typer kabler. Hvilke kabler trenger jeg for å få dette til?
Vis hele sitatet...
2 x cat5e.

Sitat av HarryLeter Vis innlegg
[J]eg kunne jo faktisk nøyet meg en helt simpel hub. Hva tror dere om det?
Vis hele sitatet...
Selges det fortsatt huber? Når du får en switch til en hundrings er det uansett ikke noe vits.
Dette er en UTP kabel, den er uskjermet. Og så er det cat5e, det er større sjanse for at man får korrupt overføring. Cat6 kabler tilbyr overlegen støyimmunitet, er det ikke da bedre å satse på cat6 kabler, 10 meterkablene er jo ikke så forferdelig mye dyrere, hva tror du om det?

Når det gjelder switchen, så kunne jeg tenkt meg not litt dyrere enn 99 kr

Jeg hadde forresten en gigabit switch i tankene, jeg tror jeg vil gå for denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598117
Jeg glemte å nevne at jeg vil ha en unmanaged switch, da det ikke er behov for noe annet i mitt tilfelle.
Sist endret av HarryLeter; 7. juni 2011 kl. 01:06.
tør jeg spørre hva du vil oppnå? annet enn å bytte ut 20 meter kabel med 2 x 10 meter + en switch?
Sånn med mindre kablene snurres rundt en hel masse elektromotorer så vil du ikke få noen som helst forskjell i signalkvalitet på så korte strekk. Og hastigheten begrenser seg til hva som står mellom punktene du tilkopler.
Sist endret av meitemark; 7. juni 2011 kl. 01:10.
Sitat av neurotor Vis innlegg
tør jeg spørre hva du vil oppnå? annet enn å bytte ut 20 meter kabel med 2 x 10 meter + en switch?
Vis hele sitatet...
Planen var å senere installere en nettverksprinter i switchen og plassere den i gangen slik at jeg kan bruke den fra begge maskinene.

Det andre er at jeg ønsker å kutte ned på kabellengden, den 20 meter kabelen er altfor lang, jeg har omtrent 8-10 meter surret i en sirkel som ikke er i bruk, jeg ønsker å feste noen kortere kabler langs listene og til switchen som jeg skal prøve å feste på veggen.

Og så er det utbyggingsmulighetene da, kanskje der kommer en dag hvor jeg får behov for å koble noe mer på det.

Men jeg ønsker som sagt å kvitte meg med den monster kabelen jeg sitter på nå.
ok. For du kan fint ha strekk på 100m uten å få noe merkbart tap.. Så om du har endel kabel til overs har det lite å si. Ville bare poengtere at du neppe ville merke noe forskjell om du går fra 20m kabel til 2 x 10 + en switch

Cisco er som regel et bra merke når det kommer til nettverksutstyr Lykke til.
Forresten, når jeg har festet kablene langs listene, fins det noen sockets jeg kan feste nettverkskablene i slik at ikke enden blir hengende i løse lufta i stua? En ethernet socket som jeg kan skru på veggen?

Jeg fant

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304249
Denne er for cat 6 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304251

Til personen over, ja noe som det ja
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva med....

Kjøpe et fornuftig aksesspunkt og en trådløs skriver ?

Dette opplegget du planlegger må jo være det dummeste jeg har hørt på hundre år.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva med....

Kjøpe et fornuftig aksesspunkt og en trådløs skriver ?

Dette opplegget du planlegger må jo være det dummeste jeg har hørt på hundre år.
Vis hele sitatet...
Det enkle svaret er

1: Trådløst gjør det mer sårbart, selv om en fint kan sikre det (Jeg har stor tro på overlappet sikkerhet, selv om det kan være ubetydelig)
2: Et aksesspunkt er treigere enn en switch, switch opererer på HAL nivået, et aksesspunkt arbeider på datalink layeret og er treigere
3: Trådløst er tregere
4: Alt som er trådløst vil før eller senere gi irritasjonsmomenter
5: Konvensjonell måte er da ikke så forferdelig mye dyrere
6. Aksesspunkt må settes opp og vedlikeholdes og er managed
Sist endret av HarryLeter; 7. juni 2011 kl. 01:56.
Sitat av HarryLeter Vis innlegg
Denne er for cat 6 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304251

Til personen over, ja noe som det ja
Vis hele sitatet...
Har du gigabit nettverk og mye elektronisk støy, feks mekanisk verksted, så trenger du cat6 på så korte strekk. Er det 100/1000 hjemme hos deg er cat6 egentlig ikke noe å tenke på, og om enn den kontakten er billigere er de ofte noe dritt å få lederne til å sitte bra i.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av HarryLeter Vis innlegg
Det enkle svaret er

1: Trådløst gjør det mer sårbart, selv om en fint kan sikre det (Jeg har stor tro på overlappet sikkerhet, selv om det kan være ubetydelig)
2: Et aksesspunkt er treigere enn en switch, switch opererer på HAL nivået, et aksesspunkt arbeider på datalink layeret og er treigere
3: Trådløst er tregere
4: Alt som er trådløst vil før eller senere gi irritasjonsmomenter
5: Konvensjonell måte er da ikke så forferdelig mye dyrere
6. Aksesspunkt må settes opp og vedlikeholdes og er managed
Vis hele sitatet...
1. Ikke nødvendigvis, en slik generalisering kommer du ingen vei med hos meg.
2. Her snakker du svada, fra ende til annen.
3. Nei, ikke nødvendigvis
4. Nei, jeg har ikke hatt et eneste kræsj eller heng på mitt trådløse nettverk på mange måneder.
5. Måten du framstiller å gjøre det på virker så hjerneskadet at det ikke er konvensjonelt.
6. For vanlige brukere er det configure once, use forever.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
1. Unngår du "layered security" så får du til slutt problemer, hvis du ikke er kjent med dette temaet, søk på google
2. Et aksesspunkt deler internett tilgang, har brannmur og hele pakken, dette opererer på data link layeret, det er alldeles ikke svada. En switch er raskere

Alt som er trådløst er mindre sikkert, treigere og har større mengde feil enn konvensjonell måte. Dette er udiskutabelt.

6. Configure once, update firmware ten times, reconfigure, setup firewall when you need new services, og listen går videre Kom ikke å si at dette er lettere enn en unmanaged switch.

EOD
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av HarryLeter Vis innlegg
1. Unngår du "layered security" så får du til slutt problemer, hvis du ikke er kjent med dette temaet, søk på google
2. Et aksesspunkt deler internett tilgang, har brannmur og hele pakken, dette opererer på data link layeret, det er alldeles ikke svada. En switch er raskere

Alt som er trådløst er mindre sikkert, treigere og har større mengde feil enn konvensjonell måte. Dette er udiskutabelt.

6. Configure once, update firmware ten times, reconfigure, setup firewall when you need new services, og listen går videre Kom ikke å si at dette er lettere enn en unmanaged switch.

EOD
Vis hele sitatet...
1. Hvis man tror at alle er ute etter å hacke sitt nettverk så kan man fint leve i den troen, men isåfall burde du jo heller ikke kjøpe bil ettersom alle er ute etter å stjele bilen din.
2. Et aksesspunkt har ingen brannmur og ingen pakke, lær deg forskjell på aksesspunkt og multimodem/routere.
6. Les punktet over.

Nei, for normal bruk og for en random fyr som ikke skal hoste hele internett på laptopen sin så er det ingen hastighetsforskjell ved å ha bra trådløst utstyr kontra kablet nettverk.

Når vi i første omgang snakker om kun laptop og skriver snakker vi om en mobile suite, og da er kablet helt overkill, og måten du legger fram ideèn på er helt bak mål.
Vi kunne sikkert diskutert semantikk, diskutert hvor mye sikkerhet vi egentlig behøver, diskutert hva som er overkill eller ikke, men så lenge det er svært billig å utføre det slik så er det ingen vits å satse på en second grade løsning hvis det koster noen hundrelapper ekstra for noe som er bedre.

"Nettverksinfrastruktur" i hjemmet bør ikke sees på som en billig sak, det er tross alt en investering, det er jo din personlige infrastruktur som du skal leve med, forhåpentligvis noen år.

Jeg tror de fleste har råd til en simpel switch og et par kabler, hvorfor skal en ha ting trådløst i sitt hjem når en fint kan lage et veldig flott system med kabler. Jeg sitter forresten i den samme stolen i stua når jeg bruker laptop, jeg har ikke behov for å surfe på nettet fra kjøkkenet eller fra dusjen.

Når det er sagt så skal det dog sies at jeg har faktisk et gammelt aksesspunkt, men jeg har lånt det bort til en venn, og så har jeg også en trådløs ruter, som ligger å støver.