Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5006
Hei! Jeg har bodd i en leilighet i to måneder. Kontrakten ble lagt på døra, men jeg fyllte den aldri ut og husvert ba aldri om å få den med underskriften på. Depositum er ikke betalt, og han sa det var ok å betale mindre depositum siden jeg ikke hadde høyt nok kapital. Ellers har jeg betalt leia hver måned, frem til jeg egentlig skal betale imorgen og lurer på om jeg faktisk skal det.

Meg og husverten hadde en relativt heftig disputt og jeg ble sinna og sa jeg sier opp leien og så lukka jeg døra, og han sa bare ok.

Dette var for ca 5 dager siden og har hatt ingen kontakt med han videre. Betalingsdatoen som det sto på den (ugyldige?) kontrakten var satt til den 20ene og jeg vurderer bare å ta avgårde. Så sendte han melding "husk leia for denne måneden, og eventuelt 2 måneder depositum. Har dere tenkt å flytte? Eller skal dere leie?" Hvordan skal jeg oppfatte dette? Han sendte også "Leia skal være på konto imorgen, 6000. Men da nevner han ikke depositumet, som ikke er betalt.

Og husk det er ingen kontrakt som er skrevet under på, alt har vært muntlig og skriftlig via sms og sånt. Hva er mest gunstig her? Hvis jeg bare er ute av huset til imorgen, alt er vasket og pent, kan jeg risikere noen konsekvenser? Eller hvis jeg tenker rett med det han skrev om å bare sende 6000 kroner, så mener han sikkert at jeg kan bare betale det og pelle meg bort?

Hva tenker dere?
Tenker at du burde i alle tilfelle være såppass at du gjør opp for den tida du faktisk har bodd der, uansett om du hadde en krangel med fyren nå.
Har ingen tips til hvordan du skal snike deg vekk, eller om du eventuelt kan komme unna med det.
Selvsagt må du betale leie uansett om du har skriftlig kontrakt eller ikke. Du har også en oppsigelsestid du må betale leie for, den er enten 1 mnd etter husleieloven eller det som står i kontrakten dersom dere har avtalt det. Grunnen til at han spør om du skal flytte er vel for å gi deg sjansen til å angre hvis du sa opp i affekt. Ofte er det avtalt at oppsigelsen skal være skriftlig, han vil sikkert ha det avklart på sms.
Sitat av Bisind Vis innlegg
Hva er mest gunstig her? Hvis jeg bare er ute av huset til imorgen, alt er vasket og pent, kan jeg risikere noen konsekvenser? Eller hvis jeg tenker rett med det han skrev om å bare sende 6000 kroner, så mener han sikkert at jeg kan bare betale det og pelle meg bort?

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Betal for deg, det er mest riktig, du trenger ikke å like den du leier av, han trenger heller ikke å like deg.

Ute av huset til i morgen? Du skrev dette 22:30 isj, gleder meg til å høre hvordan du fikser dette innen neste dag.
Trådstarter
20 3
Det er ingen kontrakt. Han la en på døra, men jeg har ikke rørt den, han har ikke fått den tiilbake med signatur. Er jeg da bundet til oppsigelsestid og depositum (som han ikke har fått). Jeg har betalt for tiden jeg har bodd her, men er det sånn at hvis jeg betaler nå, så betaler jeg jo for å være her en måned til? Hva er vits med det hvis leiligheten er ryddet ut og i orden til jeg skulle betalt?

Jeg tror jeg kommer til å betale for denne måneden, men hvis han da vil jeg skal betale for 2 måneder til, eller depositum i tillegg, kan han kreve det lovlig, uten kontrakt? Skal ikke den leveres inn eller noe sånt?

Jeg har betalt ALT annet altså. Bare ikke depositum, og vet ikke om jeg skal betale for nå siden jeg er jo ute av huset og alt er borte som jeg eier. Hvis jeg sender en betaling nå, så er det jo for å være der en måned til, right? Han virker som om han bare vil ha en betaling for å glemme alt annet så jeg kan bare stikke, uten oppsigelsestid osv. Men hvis det kommer til det, kan han lene seg på en usignert kontrakt?
Sist endret av Bisind; 19. januar 2017 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du høres ut som en drømmeleietaker. Ikke gidder du skrive under kontrakten, ikke gidder du betaler avtalt depositum. Selv om du ikke har skrevet under noe kontrakt så er du fremdeles bundet av standardvilkår i husleieloven.
En kontrakt er en leieavtale. En avtale om å leie. Tror du at du kan bo to måneder i utleieleiligheten hans og samtidig påstå at dere ikke hadde noen avtale om at du skulle leie den?

Dere har en avtale og om noe ikke er spesifikt avtalt gjelder detaljene i husleieloven. Den kan du google.

Han kan sannsynligvis hevde at du har godtatt avtalen han gav deg i og med at han har presentert den for deg og du har valgt å fortsette å leie uten innvendinger. I alle tilfeller gjelder lovens en måneds oppsigelse.
Trådstarter
20 3
Prøv å ikke moraliser, det er en jævlig innviklet situasjon som er litt påtvunget. Dessuten så var det ganske mange misligehold i boligen og han er veldig kontaktssky. Det var nesten bare flaks at jeg så kontrakten liggende på døra når jeg kom hjem en dag det var storm. Han har ikke svart på klaging om f.eks ikke fungerende ovn, lekkasjer og kloakk klukt osv.

Jeg skal nok betale for denne måneden som jeg da oppfatter som en måneds oppsigelse. Men i bunn og grunn, hvordan er jeg lovlig bundet? Det finnes ingen underskrift så kunne han da f.eks kreve at jeg skulle bo der 3 måneder, eller andre ting? Eller kan jeg da forholde meg til 1 mnd?

Og hvis jeg betaler det som skulle vært betalt denne måneden, kan jeg være her ut til neste betalingsmåned å dra da, eller må jeg liksom dra nå da? Han har ikke nevnt oppsigelsestid eller tatt stilling til noe sånt.
Sist endret av Bisind; 19. januar 2017 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke moralisering, jeg svarer på spørsmålene dine. En muntlig avtale er en avtale. At du i det hele tatt bodde der beviser at dere hadde en leieavtale. Husleieloven bestemmer om dere ikke har avtalt andre detaljer. Har dere avtalt annen oppsigelsestid eller depositum så gjelder det. Han kan i tillegg muligens argumentere med at du har akseptert kontrakten selv om du ikke fikk somlet deg til å skrive under på den, i og med at du ikke har kommet med innvendinger og fortsatte å bo der.
Sist endret av entropi; 19. januar 2017 kl. 23:13.
Trådstarter
20 3
Forstår, takk. Sender betalingen nå og kommer meg ut asap så regner jeg med han dropper det videre. Men han vil egentlig at jeg skal bli boende, men han er så jævlig rar... Takk for hjelpen!
Sitat av Bisind Vis innlegg

Og hvis jeg betaler det som skulle vært betalt denne måneden, kan jeg være her ut til neste betalingsmåned å dra da, eller må jeg liksom dra nå da? Han har ikke nevnt oppsigelsestid eller tatt stilling til noe sånt.
Vis hele sitatet...
Du kan bo der ut oppsigelsestiden ja.

Edit: Skrev feil over, oppsigelsestiden er visst 3 mnd, 1 mnd gjelder for leie av enkeltrom. Gjelder fra slutten av kalendermnd.

Hvis det er mye mislighold fra hans side kan det hende det er grunnlag for å holde tilbake leie.
Sist endret av entropi; 20. januar 2017 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er det mange muligheter. Hvis ikke kontrakt er signert har dere fortsatt en muntlig avtale, samt husleieloven som gjelder utover det. Hvis det ikke var opplyst om feil i leiligheten, du har sagt ifra og gitt huseier rimelig med tid på å fikse problemene, kan du faktisk kreve å få husleien du har betalt tidligere tilbake. Du kan også holde tilbake husleia inntil kravene du har utstedt blir oppfylt. Sjekk ut Husleieloven kapittel 2, 3 og muligens 4. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

EDIT: Anbefaler dog å betale husleia for denne mnd, også konsultere videre med noen som er mer juridisk kyndige enn oss på Freak. Heh.
Sist endret av polaroid; 20. januar 2017 kl. 00:52.
For at du skal ha ditt på det rene foreslår jeg på det sterkeste at du blir enig med huseier om en utflyttelsesdato, og går over leiligheten sammen med han ved utflytting. Hvis ikke kan han faktisk rette krav mot deg i etterkant.

En sms med 'Hei. Jeg ønsker å flytte ut 30 februar, og betaler dermed siste leie nå 22.januar. Vi ser selvfølgelig over leilighet og utvasking sammen. Er dette greit?'. Om han er så kontaktsky som du framstiller kommer han garantert til å gå med på rimelige forslag, til tross for at han rett på 3.mnd. oppsigelsestid.

Når det gjelder å holde tilbake leie for å utbedre mangler er min erfaring at det er særdeles vanskelig legalt territorium, og at lovverket passer bedre for seriøs langtidsleie enn hybelutleie. Anbefaler ikke å forsøke.
En slik sak vil høyst sannsynlig havne i forliksrådet. Selv om du ikke har underskrevet kontrakt så vil forliksrådet se på det som ett leieforhold siden det ikke vil være vanskelig å bevise at du faktisk har bodd der.
Deretter legger de den vanlige husleieloven til grunn for videre avgjørelse i saken.
Kom i dialog med utleier og få på plass en avtale dere begge kan leve med, hvis ikke kan du få problemer på leiemarketet i fremtiden. Dette fordi en seriøs utleier vil alltid sjekke opp dine tidligere leieforhold med tanke på mislighold.
selv om du ikke har kontrakt - så har du jo betalt husleie hver måned ett par ganger inn på hans konto.. er bevis nok for huseier at du har bodd der!..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utleier kan da sende deg et krav, og så lenge det kravet opprettholdes så ligger du tynt an. Du kan f.eks. havne i forliksrådet, få en dom osv. Så rydd opp! Det er det du som tjener best på!
Blir dere ikke enige i forliksrådet kan det ende i rettsak, da er det fordel med advokatbistand, og kostnader baller på seg.
Slik boligprisene er blitt er det helt vanlig å stikke fra leia egentlig.

Hvis en bare har muntlig kontrakt har en et problem begge veier:

1.
Huseier kan påstå at du bare er på besøk og at du bare avtalte å bo der for en kort periode, og forlange deg ut på dagen. Dette blir ord mot ord.

2.
Dersom du hadde skrevet kontrakt må huseier varsle om utkastelse dersom du ikke betaler leia, dette er det namsmannen som skal gjøre og tar noen måneder.

Hvis du velger å stikke av, så går nok det bra, men da er det viktig at du rydder opp etter deg eksemplarisk, slik at det er helt
strøkent etter deg. Har du ødelagt noe, sørg for å rette dette opp.

Det kan da være at huseier ikke bryr seg med å sende det til inkasso og er glad for å bli kvitt deg uten skader og flere utgifter.

Hadde en leietager som herpa leiligheten og aldri gikk ut med søpla. Det tok 1 uke å rydde, og det manglet 3 måneder husleie.
Gulvet i studen måtte byttes, og det var knust vask. Nå gidder jeg ikke leie ut lenger. Sendte aldri dette til inkasso da det ville ta mye enegi og utgifter til advokat etc uten at en har garanti for å vinne fram.
Sist endret av Tekniker2; 15. februar 2017 kl. 01:01.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Slik boligprisene er blitt er det helt vanlig å stikke fra leia egentlig.

Hvis en bare har muntlig kontrakt har en et problem begge veier:

1.
Huseier kan påstå at du bare er på besøk og at du bare avtalte å bo der for en kort periode, og forlange deg ut på dagen. Dette blir ord mot ord.
Vis hele sitatet...
Tull. Dersom ikke annet er avtalt så er det husleieloven sine standarder som gjelder og har man betalt husleie så kommer man ikke unna at det har eksistert en eller annen form for leieavtale.