Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 943
Har et lite problem i Excel jeg ikke klarer å løse.

Har to ark med produkter som ser ca slik ut:
ID, NAVN
eks:
1, Brille
2, CD

ID, URL
eks:
1, www.google.no/1.jpg
1, www.google.no/2.jpg
2, www.google.no/efef.jpg

Ved å bruke finn.rad (vlookup) kan jeg i en kolonne få inn bildefilen til produkt 1, men kun det ene bildet.
Et produkt kan ha listet opp flere bilder. Er det noen måte å få det inn i flere kolonner feks bilde1, bilde2, bilde3 ved en formel?

Tenkte litt på å kjøre igjennom vlookup, gjøre om resultatet til verdi slik at det ikke blir slettet ved endring av formel, så finne en formel som sletter da feks 1, www.google.no/1.jpg slik at når jeg da kjører igjennom vlookup på kolonnen bilde2 vil den finne bilde nr 2 til samme id. Litt tungvindt, men ser egentlig ingen annen løsning. I så tilfelle hvordan kan man slette en rad ut ifra en verdi(id)?
Ja

uten å bruke VBA, kan du f.eks gjøre slikt:

tabellen ligger på sheet1, og ser slik ut:

1 a
1 b
1 c
2 d
2 e

På sheet2 har man følgende formel for å finne resultat2:
søkekriterie | Rep2 | hit2
1 | Sheet1!A2:A5000 | b

Formlene i b2 og c2 ser slik ut:
="Sheet1!A"&MATCH(A2;Sheet1!A1:A5000;0)+1&":A5000"
=INDIRECT("sheet1!B"&MATCH(Sheet2!A2;INDIRECT(B2)))


Hjelpecelle i b2 for å dele opp funksjonen
Sist endret av hattfot; 8. august 2014 kl. 13:28.
Hei, takk.
Brukte litt tid på å forstå det, men enten fikk jeg det ikke til, ellers misforsto du litt hva jeg mente.

Altså, hvis vi tar testtabellen du bruker fikk jeg dette returnert: a.

Jeg skal altså da ha
ID, Navn, Bilde1, Bilde2 hvor da bilde 1 skal returnere a i dette tilfellet og bilde2 skal returnere b og så bilde3 skal returnere c for ID1.
ID2 returnerer d på bilde1, e på bilde2 og ingenting på bilde3
Sist endret av RayMonk; 8. august 2014 kl. 16:41.