Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2443
Litt usikker på hvilket underforum dette passet i men poster det her.

Vi er 3 stk som for øyeblikket har prosjektmappene våre lokalt på pcen og arbeider med de lokalt.
Vi ønsker at alle prosjektmappene våre blir synkronisert når vi er tilkoblet internett men også at vi kan jobbe i disse mappene når vi er uten internett og at endringene vi gjør blir synkronisert når vi er tilkoblet internettet igjen (bare passe på at kun 1 person jobber med samme prosjekt av gangen).
Slik at dersom en person er syk så kan en annen bare åpne prosjektet hans på sin egen pc uavhengig av hvor de er i landet.
Vil også at det jevnlig (automatisk) blir tatt sikkerhetskopier av prosjektmappen vår gjerne i cloud (dropbox?) eller på en NAS e.l.
Noen som har noen forslag på hvordan dette kan løses på en relativt enkel måte? (Av utstyr / programvare som må kjøpes)
Takker på forhånd

Er ikke tilfeldigvis noen som vet om det går an at når man lager ny mappe inni prosjektmappen at det automatisk kommer en mappestruktur inni den, (si jeg lager en mappe som heter "oslo", så inni den så kommer det automatisk mapper som heter kontrakt, tegninger, diverse osv.?)
Alt du ber om er vel standardfunksjoner på linux/unix( mac )

Jeg tror jeg ville valgt http://git-scm.com på egen maskin, gjerne med project-fifo eller en linux distro.

Jeg ville aldri benyttet dropbox, hva med mega? Kan det være noe?

Les deg opp på SKEL med de mappestrukturene dine: http://www.linfo.org/etc_skel.html
Sist endret av nudo; 15. juli 2014 kl. 11:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk dropbox med shared folders. Det fungerer utmerka, og er rimelig kjapt. Det kan skape sære resultater med enkelte typer software - har observert korrupte filer når eg har nytta software som GX IEC Developer, så kan vere lurt å teste litt. Standardsoftware som Office fungerer imidlertid heilt fint.

Det er også mogeleg å bruke versjonskontrollsoftware, t.d git eller Subversion. Det krev litt meir kunnskap og manuell innsats enn dropbox, men gjev langt betre kontroll enn det Dropbox kan tilby.

Bruker du spesiell software er det ikkje utenkjeleg at det finst versjonskontrollsystem tilpassa det, og då er gjerne valet enkelt. Jobber du t..d med automasjon er Versiondog utmerka, men irrelevant om du ikkje jobber med automasjon.

Nudo: Standardfunksjonalitet? Det er ikkje meir standardfunksjonalitet på Linux enn windows - begge OS støtter utmerka fint tredjeparts programvare for versjonskontroll

Og skel? /etc/skel vert kopiert til nyoppretta brukarar sin heimekatalog, og det er neppe snakk om å opprette nye brukere for kvart prosjekt, så /etc/skel er eit blindspor de luxe.
Sist endret av vidarlo; 15. juli 2014 kl. 11:30.
Sitat av nudo Vis innlegg

Jeg ville aldri benyttet dropbox
Vis hele sitatet...

Hvorfor ikke? Jeg har ikke hatt noen problemer, vil tro TS hadde blitt fornøyd med en slik løsning.
Intellectual Property?

Jeg ville aldri lagt noe jeg hadde laget på et nettverk som har dropbox eller teamviewer, begge er usikre.
ISI
Trådstarter
37 2
Vi kommer i hovedsak til å bruke windows med autocad lignende programvare i tillegg til word/excel på det som synkroniseres mellom maskinene dersom det har noe å si.
Sist endret av ISI; 15. juli 2014 kl. 11:34.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Standardfunksjonalitet? Det er ikkje meir standardfunksjonalitet på Linux enn windows - begge OS støtter utmerka fint tredjeparts programvare for versjonskontroll

Og skel? /etc/skel vert kopiert til nyoppretta brukarar sin heimekatalog, og det er neppe snakk om å opprette nye brukere for kvart prosjekt, så /etc/skel er eit blindspor de luxe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det kommer litt an på hvor mange prosjekt man skal ha, men brukere kan man ha 10 tusener av, ingen skam å benytte en funksjon som er tilstede. Kan selvfølgelig være en utfordring på et sluttbrukersystem, meg GarageBand og diverse "consumer goodies," men på et system som blir satt opp fra bunnen vil det ikke være noe overhead på brukerne, samt man vil kunne gi tilgang til hvert enkelt prosjekt.

Sitat av ISI Vis innlegg
Vi kommer i hovedsak til å bruke autocad lignende programvare i tillegg til word/excel på det som synkroniseres mellom maskinene dersom det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Det som har noe å si er størrelsen på filene og båndbredden.

Hvor stort er et prosjekt?
Hvor mange prosjekt har dere pr år?
Sist endret av nudo; 15. juli 2014 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvorfor ikke? Det kommer litt an på hvor mange prosjekt man skal ha, men brukere kan man ha 10 tusener av, ingen skam å benytte en funksjon som er tilstede.
Vis hele sitatet...
Å opptre med ulike brukere for ulike prosjekt bryter så elegant med Best Practice på det meste av sikkerhet at det er uaktuelt.

En bruker = en fysisk person gjer det lett å halde oversikt over kven som har gjort endringer. Ein bruker for kvart prosjekt ofrer det. Det gjer permissions til eit helvete å halde styr på, og gir ingen fordeler what so ever.

Når det er snakk om autocad så fungerer dropbox, men du har avgrensa revisjonshistorikk og funksjonalitet.

SVN og git fungerer også, men du mister diff-funksjonalitet, ettersom svært mykje av versjonshåndteringssoftware er laga for tekstbaserte filer.

Google gir ein del treff på revision control autocad, og det kan gjerne vere lurt å kike på det.

Owncloud vil eg ikkje anbefale. Grunnen er at dei laster opp heile fila for kvar endring, noko som er ineffektivt, og kan skape ekstreme mengder trafikk, ettersom autocadfiler fort vert rimeleg store.
Sitat av ISI Vis innlegg
Vi kommer i hovedsak til å bruke windows med autocad lignende programvare i tillegg til word/excel på det som synkroniseres mellom maskinene dersom det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Brukte Dropbox på et stort prosjekt i skolesammenheng for noen år siden.
Det fungerte helt fint å dele filer som word, excel, powerpoint, visio og autocad-tegninger mellom oss.

Det eneste vi måtte passe på var at man ikke brukte samme fil samtidig og lagret mens noen andre brukte fila.
Men dette vil jeg tro er forbedret siden den gangen jeg brukte det i sammenheng med andre personer.
Om du skal bruke det alene så er det ingen slike problemer.

Sitat av ISI Vis innlegg
Er ikke tilfeldigvis noen som vet om det går an at når man lager ny mappe inni prosjektmappen at det automatisk kommer en mappestruktur inni den, (si jeg lager en mappe som heter "oslo", så inni den så kommer det automatisk mapper som heter kontrakt, tegninger, diverse osv.?)
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare lage en tom mappestruktur som har de mappene du ønsker, og når du skal ha et nytt prosjekt så kopierer du denne strukturen og bare renamer hovedmappa?
Sist endret av Grimdoc; 15. juli 2014 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes et norsk alternativ til dropbox som ble starter oppetter NSA skandalen.

https://www.jottacloud.com/
ISI
Trådstarter
37 2
Sitat av nudo Vis innlegg
Det som har noe å si er størrelsen på filene og båndbredden.

Hvor stort er et prosjekt?
Hvor mange prosjekt har dere pr år?
Vis hele sitatet...
Snakker om min struktur nå, usikker på hvordan de 2 andre har det men antar de har det noenlunde likt slik jeg har det.

Jeg 2 prosjektmapper der den ene er kun filer som brukes i forbindelse med CAD, der største filen til nå er på 3gb som inneholder ~114mill punkter, det kan fort resultere i større filer men vil nok ikke få enkeltfiler på mer enn 5gb. (Det vil da bli maks 2stk av de per prosjekt)
Den andre prosjektmappen inneholder PDF, word og excel dokumenter, tegninger, bilder og videofiler (5-10min), bildene og videoene vil det ikke bli gjort endringer på så de blir kun synkronisert 1 gang (?).

Per nå har jeg 40 prosjekter inni CAD mappen (totalt 7,31 gb) og 26 i den andre mappen (26,5gb), dette er vel fordelt over en ~2års periode, har vel i snitt en 20 prosjekter per år, med varierende størrelse.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Kan du ikke bare lage en tom mappestruktur som har de mappene du ønsker, og når du skal ha et nytt prosjekt så kopierer du denne strukturen og bare renamer hovedmappa?
Vis hele sitatet...
Er det jeg har gjort nå men hadde vært greit å fått det automatisk på alle pcene slik at vi hadde samme strukturen å forholde seg til.


Dersom man velger dropbox/jottacloud eller andre cloud-tjenester, vil man fortsatt kunne jobbe lokalt uten internett for at det så synkroniseres når man kobler opp?
Kjenner ikke til bruken av jotta, men ved dropbox så har du alltid en lokal kopi av filene dine, som blir synkronisert opp mot dropbox serveren(som igjen blir synkronisert ned til dine kompanjonger). Dersom du og en annen kompanjong jobber offline på samme fil og så synkroniserer i ettertid så vil en av dere ende opp med en "conflicted copy" slik at dere nå har:
Prosjekt19.cad og Prosjekt19 - ISI's conflicted copy.cad

Edit: Dere får vel conflicted copy uavhengig av om dere er offline/online om dere opner samme fil og så forsøker å lagre endringer. Dvs bare en av dere bør ha filen open om gangen om dere har planer om å lagre noen endringer
Sist endret av suppesos; 15. juli 2014 kl. 13:35.
Epleplukker
Sjekk ut http://www.bittorrent.com/sync

Det kan evt. kombineres med en NAS eller raspberry pi
Sitat av ISI Vis innlegg
Dersom man velger dropbox/jottacloud eller andre cloud-tjenester, vil man fortsatt kunne jobbe lokalt uten internett for at det så synkroniseres når man kobler opp?
Vis hele sitatet...
Ja, det fungerer helt fint.

Men om du skal ha så store mengder data lagret i Dropbox, så må du regne med å måtte betale for det.
Hvorfor ikke bare å opprette en egen server med filene deres på?

Bør jo være mye lettere og billigere i lengden, enn å benytte seg av dropbox over lengre tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bør jo være mye lettere og billigere i lengden, enn å benytte seg av dropbox over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Neppe.

Dei vil få betre hastighet, men løysinga må administrerast, og om det er lite firma utan infrastruktur for slikt så er det nesten garantert billegare å leige slike tenester. Dropbox koster 15$ per bruker per måned. Det er ikkje veldig mykje penger.
Epleplukker
PS: Bittorrent Sync er Dropbox uten Dropbox sin server. Enkelt å sette opp, gratis og ubegrenset mengder data som synkroniseres.
Bittorent sync har vel ikke noe med dropbox å gjøre?

Den skal jeg prøve; bittorent sync.

Installeres ila uka: http://www.webupd8.org/2014/03/insta...in-ubuntu.html
Sist endret av nudo; 16. juli 2014 kl. 07:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.