Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 950
Hei,

Får en Intel SSD til jul og har lest litt rundt om kring og kom fram til den konklusjonen at jeg bør installere OS på SSD. Spørsmålet mitt er jo da, er det noen som har en guide/noen tips til hvordan jeg kan gjøre det?
Rekner med at det blir en clean install, men er det bare å kjøre igang med å sette inn Win7 disken i pcen og installere på nytt?

Så forøvrig et annet innlegg om samme tingen her inne, der fikk en person følgende svar; "Du har i begge diskene, er inni windows, fyrer i win7 cden og trykk install. Og når du skal velge hvor den skal installeres så velger du SSD'n".

Setter pris på alt av tips som jeg kan få
Det finnes vel utallige guider på nett med varierende innhold på det området men etter hva jeg har forstått skal Win7 selv finne ut at du har en SSD og gjøre en del innstillinger selv. Hold inne "Win" og trykk på "e" og lim inn "Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools" kjør test og se at SSD systemdisken din får toppscore () så etterpå kan du sjekke Disk Defragmenter, "Win" + "r" så "dfrgui.exe" så velger du "configure scedhule" og så "Select disks" og sjekk at SSD'en din ikke er i lista.

Feel free to fry me :P
Trådstarter
7 0
Sitat av suppesos Vis innlegg
Det finnes vel utallige guider på nett med varierende innhold på det området men etter hva jeg har forstått skal Win7 selv finne ut at du har en SSD og gjøre en del innstillinger selv. Hold inne "Win" og trykk på "e" og lim inn "Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools" kjør test og se at SSD systemdisken din får toppscore () så etterpå kan du sjekke Disk Defragmenter, "Win" + "r" så "dfrgui.exe" så velger du "configure scedhule" og så "Select disks" og sjekk at SSD'en din ikke er i lista.

Feel free to fry me :P
Vis hele sitatet...
Takk for det! Legger det til i lista over ting jeg skal gjøre når jeg får den imorgen
Letteste er vel en clean installasjon av OS. Du har mest sannsynlig ikke plass til både HDD og SSD i maskinen på samme tid, så vil tro speilingsprogrammvare blir vanskelig.. Uansett greit å bli kvitt gammelt drit på maskinen ved clean install.
Trådstarter
7 0
Sitat av Marr Vis innlegg
Letteste er vel en clean installasjon av OS. Du har mest sannsynlig ikke plass til både HDD og SSD i maskinen på samme tid, så vil tro speilingsprogrammvare blir vanskelig.. Uansett greit å bli kvitt gammelt drit på maskinen ved clean install.
Vis hele sitatet...
Tja, har en Multicom pc. Stod når jeg kjøpte den at den har plass til en SSD, men helt sant som du sier. Blir nok en Clean installasjon.

http://www.multicom.no/Xishan-W350E-...-p/c/p10620636 (her har du Laptopen), står ivertfall at det er plass til ekstra HDD/SSD.

Men for å si det sånn, det jeg egentlig lurer på er om jeg bare kan kaste innpå Win7 Cden og sette igang en clean installasjon (etter at jeg har lagt SSDen inn i PCen selfølgelig), menst HDDen også står i på samme tid? Kan det skape noe trøbbel at HDDen også står inne på samme tid? Og deretter velge at det skal bli lagt inn på SSDen?

Spørsmålet blir kanskje litt forvirrende men jeg har aldri gjort dette her før :P
Sist endret av Jonsey; 23. desember 2013 kl. 16:33.
Neida, det skal ikke skape noen særlige problemer Mulig du må formatere HDDen under installasjonen, du vil vel ikke ha OS på HDD og SSD.

Blir det noen problemer vet du ihvertfall hva du skal gjøre.
Sist endret av Marr; 23. desember 2013 kl. 18:53.
Trådstarter
7 0
Sitat av Marr Vis innlegg
Neida, det skal ikke skape noen særlige problemer Mulig du må formatere HDDen under installasjonen, du vil vel ikke ha OS på HDD og SSD.
Vis hele sitatet...
Nei hehe, tenkte å ha OS på SSD Skyter inn et annet spørsmål jeg. Hva skjer når du formaterer HDDen egentlig? Er det nett som å formatere en hel datamaskin - Fjerne alt?
Sitat av Jonsey Vis innlegg
Nei hehe, tenkte å ha OS på SSD Skyter inn et annet spørsmål jeg. Hva skjer når du formaterer HDDen egentlig? Er det nett som å formatere en hel datamaskin - Fjerne alt?
Vis hele sitatet...
Mange ganger er jo å formatere maskinen bare å formatere harddisken Så jo, alt fjernes fra harddisken du formaterer.
Trådstarter
7 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Mange ganger er jo å formatere maskinen bare å formatere harddisken Så jo, alt fjernes fra harddisken du formaterer.
Vis hele sitatet...
Jepp, Googlet det nettop. Dumt spørsmål hehe Men takk for svar så uansett!
Tror jeg har fått klarhet i hvordan jeg skal gjøre dette ivertfall, takk til alle som hjalp!
Du formaterer ikke hele datamskinen, det er bare HDDen som blir formatert, HDDen inneholder jo det meste av informasjon maskinen trenger for å kjøre.

Ja, i praksis for en vanlig bruker fjerner du alt når du formaterer.